Webinar o konfiguracji Google Analytics 4 już za nami
Wydarzenie poprowadził nasz Digital Analyst – Piotr Krzyśko, który przedstawił kluczowe fakty o nowym narzędziu, opowiedział, czym różni się ono od swojej poprzedniej wersji, a także wskazał najczęstsze błędy, do których dochodzi przy konfiguracji Google Analytics 4.
Dane to jedne z najcenniejszych zasobów w e-commerce. Poprawne wdrożenie GA4 to z kolei pewność, że będą zbierane prawidłowo, dostarczając informacji, niezbędnych z perspektywy podejmowania decyzji biznesowych, jak i planowania oraz optymalizacji działań digital marketingowych w firmie.
Wdrożenie Google Analytics 4 – błędy, których trzeba unikać
Piotr na co dzień zajmuje się wdrażaniem GA4 w firmach, będących liderami w swoich branżach. Tylko w 2023 roku zaimplementował narzędzie już 26 razy, z czego część konfiguracji dotyczyła e-commerce, generujących miesięczny przychód na poziomie 4 mln zł. Podczas webinaru prowadzący przedstawił uczestnikom błędy, do których może dojść w trakcie procesu wdrożenia i wskazał, jak ich nie popełniać.
Oto lista 5. najczęstszych błędów:
- Pomylone kody śledzące lub nieprawidłowe osadzenie - w wielu przypadkach umieszczenie identyfikatora pomiaru na stronie, przez integrację CMS lub wtyczki ogranicza zbieranie danych. Przy osadzaniu kodu poprzez GTM (Google Tag Manager) także może dojść do błędów (np. nieprawidłowy skrypt, czy dwa strumienie danych na jednej domenie).
- Brak wyłączenia ruchu wewnętrznego - może prowadzić do zakłamywania danych. Trzeba więc odfiltrowywać aktywność użytkowników wewnętrznych, tak by nie uwzględniać jej w raportach. Można to zrobić na podstawie adresu IP lub zakresu adresów IP.
- Brak wykluczenia witryn odsyłających - brak wykluczenia niechcianych witryn odsyłających jest istotny szczególnie dla e-commerce. Należy wykluczyć ruch odsyłający (np. z bramek płatności, narzędzi chat, czy portali zewnętrznych usług), by nie zaburzać danych.
- Brak oznaczonej konwersji - nieoznaczenie zdarzenia jako konwersji to częsty błąd. Mimo że łatwo i szybko to zrobić, ten element bywa zostawiany na sam koniec, a następnie jest zapominany.
- Niespójne nazewnictwo tagów w GTM - nazewnictwo tagów, czy reguł nie ma znaczenia dla prawidłowego zbierania danych. Komplikacje pojawiają się, gdy kilka osób pracuje nad jednym projektem i każdy wykorzystuje indywidualne nazwy. Najlepiej na początku ustalić swój własny schemat np. IF-GA4-Event-purchase.
Do pełnego przejścia na Google Analytics 4 zostało zaledwie kilkadziesiąt dni. To już najwyższa pora na wdrożenie narzędzia 4. generacji i poznanie jego możliwości, jeszcze przed 1 lipca, czyli terminem, w którym Universal Analytics przejdzie do historii.