IX Kongres Innowacyjnego Marketingu w Samorządach

W dniach 28 i 29 listopada w Rzeszowie odbył się IX Kongres Innowacyjnego Marketingu w Samorządach. "Miejsce w mediach społecznościowych" to temat przewodni tegorocznej edycji wydarzenia. Jako że social media, to obszar marketingu, na którym doskonale się znamy, z przyjemnością i tym razem uczestniczyliśmy w Kongresie. Organizatorem wydarzenia jest Exacto - Agencja Public Relations. Główni partnerzy Kongresu to Województwo Podkarpackie, Urząd Miasta Rzeszowa i Stowarzyszenie Informatyka Podkarpacka, Klaster IT. Partnerami był Instytut Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, wydawnictwo Newsline oraz Ideo. Wydarzenie, które odbyło się w Hotelu Hilton Garden Inn w Rzeszowie, poprowadził prof. UW. dr hab. Dariusz Tworzydło, prezes zarządu Exacto. 

Nie ulega wątpliwości, że komunikacja w samorządach obejmuje nie tylko przestrzeń offline. Dialog przeniósł się do Internetu, w którym ogromne znaczenie mają kanały social media. To tutaj samorządy spotykają się z mieszkańcami i osobami zainteresowanymi działaniami na określonym terytorium. Dlatego też kongres organizowany jest z głównie myślą o prezydentach, burmistrzach i wójtach miast, sekretarzach gmin, a także zarządzających wydziałami promocji i komunikacji w samorządach oraz osobami reprezentującymi agencje rządowe i marketingowe.

Dwudniowe wydarzenie licznie zgromadziło żywo zainteresowanych marketingiem internetowym, który obejmuje również działania w mediach społecznościowych, a więc komunikację z użytkownikami. Po rejestracji przyszedł czas na wstąpienia współorganizatorów i partnerów, a następnie prelekcje.

W pierwszym dniu Kongresu, wśród licznych prelegentów Ideo Force reprezentowała Joanna Tymowicz. Temat jej wystąpienia brzmiał „Jak tworzyć treści i skutecznie angażować użytkowników mediów społecznościowych?”. Joanna, która na co dzień między innymi organizuje działania w ramach projektów firmy, podzieliła się swoim bogatym doświadczeniem w zarządzaniu contentem w social media. Opowiedziała o tym, jak przyciągać uwagę odbiorców i prowadzić komunikację na wielu kanałach, w tym na Facebooku, Twitterze, Pintereście czy YouTube. Wskazała również wiele ciekawostek, które skłoniły do refleksji nad faktem bycia aktywnym w sieci społecznościowej.

Drugiego dnia Wojciech Szymański, prezes Ideo Force, specjalista ds. marketingu internetowego i e-commerce oraz ekspert e-PR, poprowadził dla uczestników jeden z trzech warsztatów. Omawiane przez Wojciecha w III bloku zagadnienie brzmiało: „Tworzenie Customer Journey, czyli jak optymalnie docierać z informacją do właściwych odbiorców”. Uczestnicy mieli okazję poznać proces tworzenia i mierzenia efektów komunikacji, która odgrywa ogromną rolę w działaniach instytucji samorządowych.

customer journey

Pozostałe tematy warsztatów obejmowały tworzenie akcji promocyjnych zgodnie z ideą marki (blok prowadzony przez Michała Basińskiego) oraz trendy i wyzwania w social media dla samorządów (mówił o nich Michał Tkaczyszyn).

W programie były zarówno wspomniane już wystąpienia i warsztaty oraz debata, która została podzielona na dwie części. Rozmówcy poruszyli zagadnienie „Co jest ważniejsze dla marki miejsca - tradycyjny PR czy Social Media?” Wśród prelegentów IX Kongresu Innowacyjnego Marketingu w Samorządach byli między innymi Piotr Lutek (Prezes Zarządu Synergia), Adrian Gamoń (Strateg i konsultant ds. brandingu i social media), Anna Miotk (Dyrektor ds. komunikacji w PBI) czy Kuba Sito (Strateg i dziennikarz Radia Chillizet). Wszyscy wstępujący to praktycy z wieloletnim doświadczeniem, tworzący i zarządzający strategią komunikacyjną marek.

kongres

Dziękujemy organizatorowi za zaproszenie. Uczestnictwo w Kongresie było dla nas okazją do podzielnia się wiedzą, przeprowadzenia inspirujących rozmów i sposobnością do wysłuchania interesujących wystąpień ekspertów. Mamy nadzieję, że niebawem znowu spotkamy się, by podyskutować o marketingu.

Marketing terytorialny

Szeroki zakres zadań stawiany przed samorządami wymaga opracowania spójnej strategii rozwoju, obejmującej przemyślane i wielopłaszczyznowe działania promocyjne. Z pomocą przychodzi marketing terytorialny, czyli koncepcja zarządzania jednostką administracyjną prowadząca do zaspokojenia potrzeb mieszkańców oraz zwiększenia jego atrakcyjności w oczach turystów i inwestorów.

Odpowiednio poprowadzone działania promocyjne mogą być wsparciem w zakresie wypromowania władz lokalnych oraz zarządzanego przez nich regionu. Ponadto, w konsekwencji mogą przyczynić się do pozyskania niezbędnego kapitału do rozwoju lokalnej gospodarki.

Budowanie spójnej strategii rozwoju to zadanie, który wymaga jednak ciągłej aktualizacji. Przyjęty plan musi być rewitalizowany ze względu na zmianę czynników gospodarczych, otoczenia, politykę lokalną i państwową. Tylko stały monitoring, który uwzględnia kanały dotarcia i specyfikę dynamicznej grupy docelowej, pozwoli wypromować wartościową markę regionu i wypromować liderów lokalnej społeczności, którzy wyznaczą kierunki przyszłego rozwoju.

W regionach tkwi ogromny potencjał, który nie powinien, a nawet nie może zostać zmarnowany. W obecnej zglobalizowanej rzeczywistości tylko unikatowe rozwiązania i wartości mają szansę przebicia do świadomości ogółu. Szansa na zaistnienie tkwi w ludziach, gospodarce i kulturze lokalnej, które stają się podstawą sukcesu. Warto więc sięgać po narzędzia marketigowe ułatwiające realizację tego celu, mierzyć działania, weryfikować efekty i ulepszać działania.