Data Driven UX, czyli wystąpienie Mateusza Bober na Targach eHandlu
Udział w Targach eHandlu szczegółowo zrelacjonowaliśmy w aktualności: Zespół Ideo Force na Targach eHandlu, jednak ten wpis chcemy w całości poświęcić prelekcji naszego doświadczonego UX/UI Designera – Mateusza Bobera, który opowiedział uczestnikom wydarzenia, o optymalizacji doświadczeń użytkowników w oparciu o dane – czyli Data Driven UX.
Dlaczego wykorzystanie danych jest kluczowe, w procesie optymalizacji doświadczeń użytkowników?
To właśnie na to pytanie starał się odpowiedzieć nasz ekspert, który równo o godz. 16.05 pojawił się na scenie B, Targów eHandlu. Mateusz przygotował prelekcję, która doskonale wpisała się w tematykę, interesującą znaczną część uczestników wydarzenia – konwersje i sprzedaż.
Na ich poziom w e-sklepach, olbrzymi wpływ mają właśnie doświadczenia użytkowników. W branży często słyszymy o sytuacji, w której w wyniku prowadzenia kampanii e-marketingowych, w e-commerce pojawiają się potencjalni klienci, ale szybko porzucają koszyki lub opuszczają stronę. Jednym z powodów może być brak jej optymalizacji pod kątem UX lub optymalizacja, w której nie wykorzystano danych.
Jako UX Designer, Mateusz od zawsze podkreśla, że nie wyobraża sobie projektowania bez danych. Tylko dzięki nim można uzyskać informacje na temat tego kto, w jaki sposób i jak często użytkuje stronę. Tymczasem jedną z podstaw skutecznej optymalizacji doświadczeń użytkowników, jest poznanie ścieżek, którymi poruszają się oni po e-sklepie.
Wykorzystanie danych, a wzrost konkurencyjności e-commerce
Optymalizacja doświadczeń użytkowników e-commerce w oparciu o dane, pozwala wdrażać zmiany, które ułatwiają im realizację celów w witrynie, takich jak np. zakup konkretnych produktów, skorzystanie z usług lub odnalezienie określonych informacji. Zbierając i analizując dane oraz korzystając z metod, takich jak np. ekspercki audyt UX można zidentyfikować błędy na stronie i wskazać rekomendacje zmian, które pozwolą na eliminację błędów i pozytywnie wpłyną na doświadczenia użytkowników e-sklepu, zwiększając jego konkurencyjność.
To ważne, zwłaszcza gdy w świecie e-handlu pojawia się coraz więcej firm, chcących sprzedawać online. Tymczasem odpowiednie wykorzystanie danych daje szanse na to, aby dopasować witrynę do oczekiwań odwiedzających ją osób, doprowadzając do zwiększenia liczby konwersji i transakcji w e-sklepie.
W dobie rosnącej konkurencji nie można pozwolić sobie na to, by lekceważyć dane, a jak podkreśla sam Mateusz, ich wykorzystanie wróci do firmy z nawiązką, w postaci wysokiej satysfakcji użytkowników, mającej olbrzymie znaczenie, dla realizacji założeń biznesowych w e-commerce.