Artykuł naszego eksperta na łamach Nowego Marketingu

Jako użytkownicy Internetu, każdego dnia pozostawiamy po sobie ogromną ilość danych. Dane te są gromadzone przez strony, z których korzystamy, a następnie mogą być wykorzystywane do działań z zakresu User Experience. To właśnie optymalizacja doświadczeń użytkowników w oparciu o dane, stała się tematem artykułu Mateusza Bobera w Nowym Marketingu. Nasz ekspert postanowił wyjaśnić czytelnikom, dlaczego w czasach sporej konkurencji w branży e-commerce, bardzo ważne jest umiejętne wykorzystanie danych.

Data Driven User Experience. Czyli jak dopasować stronę do potrzeb użytkowników?

Właściciele e-sklepów inwestują w różnego rodzaju działania e-marketingowe, które przyciągają do witryny ruch, jednak czasami zdarza się, że ruch ten nie przekłada się na konwersje, a w tym m.in. na zwiększenie sprzedaży. To dość częsta sytuacja, do której dochodzi m.in. na skutek braku odpowiedniego dopasowania strony do potrzeb użytkowników.

Istnieją jednak skuteczne rozwiązania, takie jak np. audyt UX, czy testy A/B, które pozwalają zidentyfikować obszary do optymalizacji, a następnie ją przeprowadzić, tak, by dopasować cyfrowy produkt do oczekiwań użytkownika i ułatwić mu realizację określonych celów w witrynie – np. zakupu. Kluczowe jest jednak zbieranie danych o osobach odwiedzających stronę – zarówno ilościowych, jak i jakościowych.

Znaczenie danych ilościowych i jakościowych, w procesie optymalizacji strony pod kątem UX

Jak podkreśla w swoim artykule Mateusz, dane ilościowe i jakościowe uzupełniają się. Nasz ekspert wyjaśnia to m.in. na przykładzie redisignu serwisów internetowych. W jego trakcie szczególnie ważne są dane o przepływie ruchu użytkowników, dzięki którym można dowiedzieć się np. które z podstron są najefektywniejsze pod kątem sprzedaży, czy które stanowią pierwszy punkt styku potencjalnego klienta z produktem. Takich informacji dostarczają dane ilościowe. Tymczasem uzupełniając je o dane jakościowe (nastawione na szerszą eksplorację), można dowiedzieć się, jakie konkretnie problemy użytkownicy napotykają na stronie oraz, czym są one spowodowane. W wyniku osiągnięcia synergii pomiędzy danymi ilościowymi, a jakościowymi zdobywamy więc wiedzę, potrzebną do skutecznej optymalizacji doświadczeń użytkowników.

Wykorzystanie danych,  a zwiększenie efektywności projektu i konkurencyjności

Firmy, które kierują się w swojej pracy danymi, podejmują bardziej efektywne decyzje, przyczyniające się do generowania lepszych wyników finansowych. Tak wynika z jednego z badań, przytoczonych przez naszego eksperta, który na co dzień wykorzystuje potencjał danych, do zwiększania użyteczności cyfrowych produktów. Mateusz podkreśla, że tylko optymalizacja doświadczeń użytkowników w oparciu o dane, daje szansę na skuteczne dopasowanie strony do potrzeb odwiedzających ją osób, a co za tym idzie, na realizację celów, takich jak np. zwiększenie liczby transakcji w witrynie, która dzięki właściwej optymalizacji, nie sprawi użytkownikom trudności, a wręcz zachęci ich do ponownych odwiedzin.

Warto zaznaczyć, że o tym, jak ważne jest wykorzystanie danych, nasz ekspert mówił również, podczas Targów eHandlu, w których uczestniczyliśmy 27 października. O wystąpieniu Mateusza można przeczytać tutaj