Kreatywna współpraca z influencerami przynosi marce ogromne korzyści wizerunkowe i pomaga w sprzedaży. Influencer marketing obejmuje wiele kanałów komunikacji, do których angażowani są internetowi celebryci, blogerzy, vlogerzy, youtuberzy czy streamerzy. Pomożemy Ci wybrać osoby i kanały komunikacji, które przyciągną nowych klientów.
Kim jest influencer?
Influencer jest liderem opinii i to jego zdanie obserwatorzy biorą pod uwagę podczas zakupów. Influencer wpływa na zachowanie i decyzje innych osób. Jest również twórcą treści, który buduje wokół siebie społeczność zainteresowaną jego działalnością.
Influencerzy są coraz liczniejszą grupą wpływowych osób – twórców i osób rozpoznawalnych – które gromadzą swoje audytorium w sieci. Budują lojalność swoich odbiorców w oparciu o współdzielone poglądy i zainteresowania, angażujące treści, a przede wszystkim o silne, spersonalizowane relacje. Na całym świecie niezwykle dynamicznie rośnie popularność influencerów, co sprawia, że współpraca z influencerami stała się częścią marketingu internetowego. Zaangażowanie influencera do kampanii reklamowej staje się wręcz konieczne do skutecznego promowania marki i produktów w social media.
Co to jest influencer marketing?
Reklamowanie usług i produktów w internecie (głównie ma to miejsce na kanałach social media) z udziałem osób znanych określa się jako influencer marketing. Obecnie nie wystarczy jedynie określenie grupy docelowej komunikatu marketingowego. Należy skupić się na dotarciu do jak największej liczby osób. Influencerzy prowadzą swoją działalność na różnych kanałach komunikacji (np. Instagram, YouTube, Facebook, Twitter czy Snapchat). Oznacza to, że marki mogą przybliżyć się do grupy docelowej w ramach prowadzenia zróżnicowanej komunikacji.
Popularność, jaką cieszą się influencerzy, jest jednym z czynników, które powinny mieć decydujące znaczenie w wyborze odpowiedniego twórcy. Dlatego podejmując się współpracy z influencerem należy przede wszystkim sprawdzić, ile osób w social media obserwuje dany profil. To w zależności od liczby fanów jesteśmy w stanie określić zasięg influencera. Jest to istotne z uwagi na to, że każdy obserwujący może zostać naszym klientem.
Jak wiemy, konsumenci szukają opinii na temat produktu czy usługi w Internecie lub mediach społecznościowych. Jednak w codziennym natłoku informacji nauczyli się ignorować, a nawet omijać przekazy czysto reklamowe. O wiele cenniejsze są dla nich rekomendacje innych użytkowników lub opinia influencera. W odczuciu konsumentów są one autentyczne, a co za tym idzie, mocniej oddziałują na decyzje zakupowe.
Korzyści współpracy z influencerami
- Budowanie autentyczności marki – użytkownicy przywiązani do influencera darzą go zaufaniem, które przekłada się zainteresowanie promowanego przez niego produktu.
- Tworzenie społeczności wokół marki – użytkownicy szukają angażującego i wartościowego contentu, to dlatego z chęcią budują aktywne społeczności skupione wokół twórców. Kreatywna współpraca z influencerami pozwala opracować unikatowe treści, zgodnie z oczekiwaniami konkretnej grupy docelowej.
- Pominięcie szumu komunikacyjnego – natłok informacji jest znaczącym utrudnieniem w prowadzeniu działań marketingowych, również przebicie się przez konkurencję to spore wyzwanie. W ramach współpracy z influencerami można w znacznym stopniu ominąć te bariery.
- Efektywna współpraca pozwala zrezygnować z klasycznej reklamy produktu – na całym świecie jest całkiem sporo przypadków potwierdzających, że odpowiednio prowadzone działania w oparciu o social media i influencer marketing pozwalają zminimalizować, a nawet zrezygnować wydatki na klasyczną reklamę.
- Dotarcie do młodszych pokoleń użytkowników – młodzi ludzie to grupa docelowa o specyficznych potrzebach i mocno zdystansowanym podejściu do reklamy, jednak marka towarzysząca ich ulubionemu twórcy zyskuje w ich oczach i cieszy się zainteresowaniem.
- Wpływanie na decyzje zakupowe konsumentów – influencerzy i liderzy opinii mają w dzisiejszych czasach ogromny wpływ na kształtowanie postaw, zachowań i decyzji konsumenckich. Produkt, o którym wspominają, staje się dla obserwatorów rzeczą wartą uwagi.
- Rozpoznawalność - w zależności od liczby fanów danego profilu, marka korzysta z rozpoznawalności influencera, generując tym sposobem sprzedaż i zyskując zainteresowanie potencjalnych klientów.
Współpraca z influencerami
Współpraca z influencerami może przybierać różne formy, począwszy od dyskretnego product placement poprzez dedykowane promocje i konkursy, a kończąc na kreatywnej i długofalowej kooperacji. Aby skutecznie wejść w influencer marketing konieczne jest odrzucenie generyczności – każdy twórca i audytorium są inne.
Z jednej strony natrętna reklama może spotkać się z niechęcią widowni, z drugiej odmową współpracy przez influencera. Trzeba pamiętać, że influencer włożył ogromny wysiłek w budowanie własnej marki i zgromadzenie wokół siebie fanów, którzy nie odwiedzają jego kanału po to, żeby oglądać reklamy. Jednak konieczność indywidualnego podejścia i zmiana biznesowego myślenia o masowej promocji są warte wysiłków. Dzięki współpracy z influencerami marka dociera do odpowiedniego i pozytywnie nastawionego audytorium, a poprzez odpowiedni poziom treści, wzmacnia swoją autentyczność, stając się firmą wartą uwagi.
Jak wybrać influencera?
Każdego roku pojawiają się nowi influencerzy, ale także platformy sieciowe, z których korzystają (np. WhitePress czy ReachaBlogger). Na całym świecie działają setki tysięcy influencerów - o mniejszej i większej rozpoznawalności - specjalizujących się w zróżnicowanej tematyce. Influencer prowadzi swoją działalność w sieci przy wykorzystaniu różnych kanałów komunikacji. Odnalezienie wartościowych twórców, odpowiadających potrzebom marki wymaga doświadczenia i sporej ilości czasu. Jednak jeszcze przed podjęciem takich działań konieczne jest opracowanie wstępnych założeń i koncepcji kreatywnej samej akcji promocyjnej.
Co roku prowadzone rankingi influencerów jasno pokazują, że do kampanii promocyjnych warto angażować internetowych twórców a współpraca z influencerami to opłacalna inwestycja. Decydując się na wybór konkretnego influencera należy mieć na uwadze zasięg, a więc liczbę obserwujących profil. Może to być od kilku lub kilkunastu tysięcy do miliona i więcej. Zasięgi najpopularniejszych influencerów w Polsce przekraczają milion obserwujących.
Jednak liczba obserwujących to nie jedyny, słuszny wyznacznik. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze zaangażowanie obserwatorów organizowanych przez influencerów, a więc grupy docelowej, do której chcemy skierować przekaz dotyczący naszego produktu. Na przykład ilu z tysięcy fanów lubi i komentuje posty czy bierze udział w akcjach. Może zdarzyć się, że influencer, który ma kilkaset tysięcy obserwujących, nie jest w stanie ich zachęcić nawet części z nich do aktywności.
Ważne jest również to, jak często dany influencer publikuje wpisy (np. filmy na YouTube) i ile czasu na ich przeglądaniu spędzają obserwujący. Nie bez znaczenia jest zasięg terytorialny. Jeśli firma działa jedynie na rynku polskim, współpraca z influencerami, którzy mają wpływ na ludzi spoza kraju, nie będzie miała większego znaczenia.
Jak współpracujemy z influencerami?
Każdego roku pojawiają się nowi twórcy, a także platformy sieciowe z których korzystają. Na całym świecie działają setki tysięcy influencerów –mniejszych i większych, specjalizujących się w zróżnicowanej tematyce oraz korzystają z licznych narzędzi komunikacji.
Odnalezienie wartościowych twórców, odpowiadających potrzebom marki wymaga doświadczenia i sporej ilości czasu. Przed podjęciem takich działań, konieczne jest też opracowanie wstępnych założeń i koncepcji kreatywnej samej akcji promocyjnej. W tym zakresie klienci mogą liczyć na nasze pełne zaangażowanie, poparte specjalistyczną wiedzą, znajomością rynku oraz wieloletnim doświadczeniem.
W imieniu naszego klienta podejmujemy także negocjacje z twórcami, dopracowujemy scenariusze akcji i koordynujemy całość promocji.
Najczęstsze pytania
- Jak współpracować z blogerami?
Współpraca z influencerami wymaga sporego zaangażowania. Należy pamiętać, że wykorzystujemy ogromne zasięgi i wpływy internetowych twórców. Dlatego nie można pozwolić sobie nawet na najmniejszy błąd, by wypracowana renoma nie została naruszona. Taka kooperacja to nie tylko zwykła transakcja. Jak do niej podejść profesjonalnie?
- Należy przede wszystkim zaczerpnąć wiedzy o influencerze, któremu chcemy złożyć ofertę współpracy. Proponowanie promowania produktów/usług osobom, które w żaden sposób nie są powiązane z zakresem działalności jest bez sensu. Nawet jeśli nie spotkamy się z odmową, kampania nie będzie skuteczna, gdyż nie trafi do odpowiednich odbiorców.
- Oryginalność – największą szansę dotarcia przekazem do grupy docelowej ma ciekawa i angażująca akcja. Jeśli influencer naprawdę polubi markę, kampania będzie bardziej autentyczna, a co za tym idzie, bardziej opłacalna.
- Dobre relacje - wspólnie pracujmy nad każdym elementem strategii, a dzięki doświadczeniu obu stron, będzie ona doskonale zoptymalizowana. Podczas trwania kampanii obserwujmy, komentujmy i nagradzajmy za dobre wyniki, a może uda nam się nawiązać długotrwałą współpracę.
- Jakie są formy współpracy z influencerami?
Istnieje wiele różnych form współpracy z influencerami i to właśnie ich różnorodność jest największą zaletą. Najpopularniejszymi działaniami są:
- posty sponsorowane na blogu, Facebooku czy Instagramie,
- testowanie i rekomendowanie produktów,
- spontaniczne wzmianki w relacjach na Instagramie czy Facebooku,
- tutoriale, recenzje i unboxingi na YouTube,
- specjalne kody rabatowe na produkty,
- serie produktów objęte patronatem influencerów.
Kreatywność w tworzeniu treści jest reklamą nie tylko dla marki, ale także dla influencera. W tej kwestii ograniczać może tylko i wyłącznie wyobraźnia. Tak naprawdę, im bardziej oryginalną i ciekawą formę uda nam się wymyślić, tym skuteczniejsza będzie cała kampania. W ostatnich latach marki zawzięcie konkurują ze sobą, tworząc całe akcje - tematyczne serie na YouTube, konkursy z nagrodami czy wyjazdy i eventy z udziałem influencerów. Nie da się zaprzeczyć, że takie przedsięwzięcia to kosztowna, ale i niezwykle opłacalna forma reklamy.
- Ile kosztuje współpraca z influencerami?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Koszty takiej kampanii są uzależnione od wielu czynników i trudno jest podać choćby widełki. Współpraca z influencerem może być zarówno darmowa czy barterowa, jak i kosztować setki tysięcy złotych. Zatem od czego zależy cena?
- Popularność i zasięg influencera
- Branża i marka
- Kanał i zakres współpracy
- Czy warto współpracować z influencerami?
Oczywiście, że tak! Ostatnie lata pokazały, że influencer marketing to najskuteczniejsza forma reklamy.
Wyróżnia się autentycznością oraz dociera do ściśle określonej grupy docelowej (czyli osób obserwujących wybranego influencera), która w dodatku jest stosunkowo jednorodna. Influencerzy mają także ogromny wpływ na swoich odbiorców. Badania z ostatnich lat pokazują, że nawet 50% konsumentów podejmuje decyzję zakupową dzięki rekomendacji swojego internetowego idola.
Jednak nie należy liczyć na to, że każdy influencer tak samo dobrze zareklamuje naszą markę. Wybierając osobę do współpracy, należy zwrócić szczególną uwagę na branżę, wokół której “kręci się” jego działalność, a także na cechy odbiorców takiego influencera. Nie najlepszym pomysłem będzie reklamowanie marki kosmetycznej na YouTubowym kanale fanatyka gier wideo. Tak samo kiepskim pomysłem będzie promowanie drogich zagranicznych wakacji na profilu, którego największy procent odbiorców mieści się w przedziale wiekowym 13 - 18.
- Kim jest influencer?
Influencer to stosunkowo nowe określenie. Pojawiło się wraz ze wzrostem popularności mediów społecznościowych i szybko stało się pewnego rodzaju definicją współczesnego świata. Słowo influencer powstało od angielskiego influence - ‘wpływ’ i nie oznacza nic innego, jak właśnie osobę, która ten wpływ posiada. I to w bardzo dużym stopniu.
Influencerami nazywamy najbardziej wpływowe osoby w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy YouTube. Prowadzą one profile skupiające tysiące, setki tysięcy, a nawet miliony obserwujących i budują z nimi silne relacje, zdobywając ich lojalność. I właśnie dzięki tej zażyłej relacji i wzajemnej sympatii influencerzy mają tak duże oddziaływanie na swoich odbiorców. Stają się dla nich wzorcami, liderami, przykładami postępowania a w konsekwencji są w stanie kształtować ich opinie, przekonania, a nawet styl życia czy zainteresowania. To duży przywilej, który jest wyjątkowo pożądany w marketingu. I coraz częściej jest do niego wykorzystywany.
- Influencer marketing czy marketing szeptany?
Dyrektywa Omnibus i idące z nią zmiany w prawie konsumenckim sprawiają, że marketing szeptany podlega karze. Skutecznym, choć zazwyczaj bardziej kosztownym, rozwiązaniem jest podjęcie współpracy z wpływowymi osobami w internecie (tzw. influencerami). Są to blogerzy, youtuberzy, streamerzy czy jeszcze inni sieciowi celebryci, którzy budują swoje audytorium dostarczając wartościowych treści, za pośrednictwem własnych kanałów komunikacyjnych. Ich popularność i znaczenie w społeczeństwie nieustannie rośnie wraz z rozwojem nowych mediów – w szczególności pośród młodszych pokoleń. Stają się w ten sposób osobami wpływowymi, liderami opinii i trendsetterami. Podejmowanie współpracy z nimi – bez względu czy mają stać się twarzą reklamy, pomagać budować content marketing czy uczestniczyć w buzz marketingu – docierają do określonej grupy zaangażowanych fanów. Polecane przez nich produkty, mają przez to większą szansę na wzbudzenie zainteresowania pośród odbiorców.