TikTok to aplikacja mobilna służąca użytkownikom do wysyłania krótkich filmów trwających od 15 do 60 sekund. Użytkownicy TikToka to osoby młode – ponad 80% z nich ma od 13 do 21 lat i to właśnie z myślą o nich przygotujemy reklamę, wybierzemy cel kampanii i określimy, kto zobaczy Twój przekaz.
Reklama na TikTok
Czy warto reklamować się na TikToku? Jak najbardziej! Oczywiście wszystko zależy od grupy docelowej. Platforma jest jednym z popularniejszych kanałów social media preferowanych przez młodych odbiorców, również w Polsce. Misją TikToka jest inspirowanie do kreatywności i dostarczanie treści służących rozrywce. Dlatego dobrze, żeby właśnie w tej konwencji prowadzić kampanię promocyjną marki.
TikTok udostępnia reklamodawcom szereg rozwiązań. Poprzez TikTok Ads Manager marki otrzymują możliwości reklamowe, do których zaliczamy chociażby realizowanie celów firmy, precyzyjne targetowanie, atrakcyjne formaty kreowania przekazu. Reklama na TikTok pozwoli Ci dotrzeć do milionów użytkowników i rozprzestrzeniać w sieci to, co masz do przekazania na temat swojej marki.
Cel kampanii na TikTok
TikTok Ads Manager udostępnia firmom cztery cele reklamowe w ramach trzech kategorii. Dotyczą one dotarcia do jak największej liczby osób, zachęcają do poszukiwania informacji o firmie, kupienia lub korzystania z produktów i usług. Kampanię reklamową na TikToku realizujemy na podstawie wybranego przez Twoją firmę celu:
- Zasięg – umożliwia wyświetlanie reklamy maksymalnej liczbie osób z grupy docelowej w dopasowanej przez firmę częstotliwości oraz zwiększanie świadomości o produkcie.
- Ruch – daje możliwość kierowania użytkowników do wybranej strony internetowej lub aplikacji oraz prezentowanie reklamy osobom, które już korzystają z aplikacji.
- Instalacja aplikacji – działania w ramach tego celu zachęcają do pobrania aplikacji przez bezpośrednie połączenie jej ze stroną w sklepie z aplikacjami.
- Konwersja – dzięki TikTok Pixel Twoja firma może pozyskiwać użytkowników skłonnych do wykonania czynności, takich jak na przykład rejestracja na stronie lub zakup.
Formaty reklamy
Różnorodność, interesujący i zatrzymujący uwagę przekaz jest niezbędny to tego, by zainteresować młodego użytkownika reklamą. Zadanie to, na platformie wręcz przesyconej tego rodzaju treścią, nie należy do najłatwiejszych. TikTok Ads udostępnia kilka formatów reklam dla marek, które chcą pozyskać klientów:
- TopView – pełnoekranowy format wideo mogący trwać do 60 sekund z automatycznie odtwarzanym dźwiękiem.
- Brand Takeover – format statyczny lub dynamiczny wyświetlany na pełnym ekranie, obsługuje 3-sekundowe pliki JPG i 3-5-sekundowe wideo. Reklama wyświetla się np. po otwarciu aplikacji lub na stronie „Dla Ciebie”.
- Branded Hashtag Challenge – pozwala zapraszać użytkowników do udziału i tworzenia treści związanych z kampanią, które następnie oznacza się z hashtagami.
- In-Feed Ads – pojawia się w zakładce “Dla Ciebie” i trwa maksymalnie 60 sekund, odtwarza się automatycznie wraz z dźwiękiem, umożliwia interakcję (np. komentowanie).
- Branded Effects – w ramach reklamy marka przekazuje użytkownikom filtry, naklejki i efekty specjalne, zachęcając w ten sposób do aktywności, której narratorem jest sam zainteresowany.
Zalety TikTok Ads
Wiemy już, że reklama na TikTok buduje rozpoznawalność firmy, sprzedaje, angażuje tworząc relację z użytkownikami, ale i pozwala na uzyskanie przewagi nad konkurencją, której być może nie ma na TikToku. Zalet jest znacznie więcej. Oto inne korzyści, jakie daje reklama marki na tej platformie społecznościowej:
- Zasięg – może być lokalny i globalny, nie musisz ograniczać się do miejsca w którym sprzedajesz.
- Pomiar skuteczności – poprzez TikTok Pixel jesteśmy w stanie monitorować skuteczność kampanii i optymalizować wyświetlanie reklam.
- Dodawanie tagów – dzięki tagom algorytm TikToka dopasuje reklamę do odpowiednich osób.
- Targetowanie – otrzymujemy możliwość tworzenia bazy odbiorców na podstawie zachowań, zainteresowań, demografii i urządzeń oraz konstruowania niestandardowych grup odbiorców (np. w oparciu o listę klientów).
- Współpraca z influencerami – swoje miejsce na TikToku ma m.in. branża beauty, która sprawnie buduje zasięgi korzystając przy tym z lokowania produktów (product placement).
- Śledzenie konwersji – możemy wybierać zdarzenia i mierzyć konwersję na podstawie wybranej czynności użytkownika.
- Metody rozliczania – TikTok udostępniania cztery metody rozliczania kampanii i zapewne dwie opcje budżetu: dzienny i całkowity, a więc to reklamodawca decyduje o formie zapłaty i jej naliczania,
- Miejsce docelowe – reklama w zależności od formatu pojawia się w wybranej przestrzeni TikToka, czyli na kanałach BuzzVideo TopBuzz, BuzzVideo, News Republic, Babe czy na stronie „Dla Ciebie”,
- Formaty i szablony – pozwalają zaprezentować produkty (co sprawdza się zwłaszcza w branży e-commerce), wydarzenia, przedstawiać markę w dowolny sposób.
Mimo wielu zalet, jakie daje reklama na TikTok nie zapominajmy, że jej odbiorcą są osoby z Pokolenia Z. Dlatego, żeby skutecznie realizować cele reklamowe, musimy mieć na uwadze grupę docelową marki i opracować promocję odpowiadającą upodobaniom młodych konsumentów.
Obsługa TikTok Ads
Struktura reklamy na platformie TikTok służy do poprawy skuteczności i zasięgu reklamy, w tym dopasowania przekazu do grupy odbiorców. Dbamy o przestrzeganie kolejności etapów promocji, która w TikTok Ads Manager ustrukturyzowana w następujący sposób:
- kampania – na tym etapie wybieramy cele, ustawiamy budżet (dzienny, całkowity) i tworzymy grupę reklam,
- grupa reklam – wybieramy miejsce docelowe, konfigurujemy budżet i harmonogram, ustawiamy grupę docelową, cele optymalizacji i metodę określania stawek, a następnie przechodzimy do tworzenia reklam,
- reklama – przesyłamy treści (zdjęcia lub firmy), dodajemy tekst i przyciski CTA, korzystamy z narzędzia do tworzenia filmów.
Jak tworzymy reklamę na TikToku?
W zależności od rodzaju promocji i materiałów, z jakich ma powstać reklama, wybieramy jedno z kilku rozwiązań. Możemy wykorzystać gotowy szablon z tekstami, grafiką i muzyką, przygotować wideo z materiałów umieszczonych na stronie internetowej, pracować z kreatorem Smart video (kreator tworzy kompilację z nadesłanych wcześniej materiałów) lub Smart Video Soundtrack. Ostatnia opcja wiąże się z przesłaniem gotowego filmu, na podstawie którego system dopasuje muzykę. Zajmiemy się również śledzeniem konwersji z reklam – od wdrożenia Pixela TikToka, określenia działań i przypisania im wartości po zliczanie na podstawie wybranych zdarzeń (np. kliknięcie danego przycisku).