Spotify Ads umożliwia prowadzenie płatnych działań brandingowych w popularnym serwisie muzycznym, dzięki czemu docierasz do swoich odbiorców, precyzując swój przekaz według ich demografii, lokalizacji czy zainteresowań. To kolejny kanał reklamowy, który możesz zastosować w promocji swojej marki w Internecie z wykorzystaniem najskuteczniejszych i atrakcyjnych form dźwiękowych i wizualnych.
Spotify w Polsce
O popularności tej platformy muzycznej świadczy przede wszystkim liczba jej użytkowników. Ze Spotify na całym świecie korzysta już prawie 300 mln użytkowników. W 2021 roku serwis odwiedziło prawie 10 mln użytkowników w Polsce.
Średnio spędzają oni na Spotify 154 minuty dziennie, najczęściej w godzinach 12.00-18:00. Dominującymi urządzeniami, z których korzystają użytkownicy do odtwarzania muzyki i podcastów są smartfon i laptop. Najliczniejszą grupą, która korzysta z serwisu, są osoby w wieku 18-24 lat (42%). Duży odsetek stanowią również użytkownicy w wieku 25-34 lat (22%). Jest to więc bardzo dobry kanał komunikacji dla marek, których grupą docelową jest pokolenie Z i millenialsi.
Zalety reklamowania się w Spotify
- Za pomocą reklam Spotify Ads docieramy z przekazem Twojej marki do użytkowników korzystających z serwisu na różnych urządzeniach, w dowolnym momencie.
- Dostępne formaty reklam pozwalają nam stworzyć atrakcyjne kreacje, które przyciągają uwagę użytkowników oraz skutecznie realizują założony cel Twojej marki pod względem wzrostu jej świadomości i rozpoznawalności w grupie docelowej.
- Korzystamy z możliwości targetowania reklam do Twojej grupy docelowej dopasowanej na podstawie demografii, lokalizacji oraz zainteresowań – nie tylko muzycznych.
- Dzięki promowaniu się w Spotify Ads, Twoja marka kreuje swój wizerunek, ukazując się w oczach odbiorców jako innowacyjna, autentyczna i godna zaufania.
- Za korzystanie ze Spotify Ads i przekroczenie wskazanego limitu wydatków na platformie otrzymujesz nagrodę w postaci oficjalnego profilu swojej marki w serwisie, który jest aktywny bezterminowo oraz który możemy wykorzystać do rozszerzonych działań reklamowych w formie sponsorowanych playlist.
- Brak możliwości pominięcia reklamy pozwala uzyskać prawie 100% współczynnik odtworzenia reklam przez użytkowników, do których kierujesz swój komunikat.
- Rozliczenie reklam wideo opiera się na płatności CPVC - za pełne wyświetlenie, jeśli użytkownik np. wyłączył aplikację, nie poniesiesz za to żadnych kosztów.
- Reklamy audio rozliczane są metodą CPM – za wyświetlenie przez tysiąc użytkowników serwisu.
Kampanie reklamowe na Spotify
Kampanie reklamowe, które tworzymy na Spotify, są dostępne w formie audio i wideo. Mogą być wyświetlane użytkownikom na dowolnym urządzeniu – smartfonie, laptopie, tablecie, Smart TV oraz innych urządzeniach połączonych z aplikacją. Dzięki temu reklama może docierać do osób w niemal każdym momencie – podczas jazdy samochodem, w trakcie treningu czy podczas domowych obowiązków.
Targetowanie kampanii w ramach Spotify Ads dostosowujemy według:
- Demografii – wieku i płci Twoich odbiorców.
- Czasu – konkretnej części dnia, w której reklama zostanie im wyświetlona.
- Lokalizacji – na poziomie wybranego miasta.
- Playlisty – docierając do użytkowników słuchających muzyki według nastroju, codziennych czynności czy wydarzeń.
- Gatunku – komunikując się z osobami, które właśnie skończyły słuchać konkretnego gatunku muzycznego.
- Platformy – wyświetlając kampanie dynamicznie według ich aktywnej platformy.
Segmentacja Twoich odbiorców może opierać się nie tylko na danych demograficznych, ale również informacjach związanych z ich zainteresowaniami. Cechy person z grupy docelowej precyzujemy na podstawie informacji pozyskanych według ich gustu muzycznego, tematyki odsłuchiwanych playlist czy rodzaju urządzeń, z których korzystają. Bazowanie na przyzwyczajeniach i odsłuchiwanym przez użytkowników contencie przynosi nam dokładne informacje podzielone na kilka obszarów. Dzięki temu jesteśmy w stanie opracować skuteczne komunikaty, które wpisują się w zainteresowania i potrzeby Twoich potencjalnych klientów.
Formaty reklam na Spotify
Reklama Spotify Ads dostępna jest w kilku formatach, które umożliwiają stworzenie ciekawej kreacji przyciągającej wzrok i ucho użytkowników korzystających z aplikacji. Tworząc je dla Twojej firmy, bierzemy pod uwagę założenia wynikające z przyjętej przez Ciebie strategii komunikacji, aby uzyskać spójny przekaz wpisujący się w dotychczasowy wizerunek marki.
Wspieramy Cię w przygotowaniu pomysłu i koncepcji danej reklamy, aby dostosować ją do założonego celu biznesowego. Pomagamy Ci wybrać najlepszy format dla Twojej marki, który pozwoli Ci uzyskać jak najlepsze wyniki oraz zainteresować liczne grono przyszłych odbiorców.
1. Reklama audio
Format Audio Everywhere to maksymalnie 30-sekundowe spoty audio wyświetlane na wszystkich urządzeniach pomiędzy odtwarzanymi utworami. Takiej reklamy nie można pominąć, dlatego użytkownik korzystający z serwisu przesłuchuje cały spot. Dla Twojej marki oznacza to współczynnik wyświetleń na poziomie 100%. Taką kampanię możemy również rozszerzyć. Podczas reklamy wyświetlany jest baner towarzyszący z widocznym wezwaniem do działania, dzięki czemu zyskujemy możliwość zwiększenia ruchu, przekierowując użytkowników do konkretnej strony za pomocą skutecznego przycisku CTA. Targetowanie reklamy obejmuje szeroki wybór opcji od geolokalizacji, przez gatunki i playlisty aż po behawioralne segmenty Twoich odbiorców.
2. Reklama wideo
Reklama wideo może zostać stworzona w dwóch wersjach: Video Takeover na urządzeniach mobilnych i komputerach, gdy aplikacja jest widoczna oraz Video Sponsored Sessions, czyli sesji sponsorowanej umożliwiającej użytkownikom odblokowanie 30 minut słuchania bez reklam.
Video Takeover Mobile & Desktop
W formacie wideo podobnie jak w przypadku reklamy audio mamy do dyspozycji 30-sekundowy spot, który jest odtwarzany jedynie wtedy, gdy aplikacja jest widoczna, a użytkownik aktywnie z niej korzysta, czyli np. podczas uruchomienia Spotify lub w czasie zmiany odtwarzanego utworu. Tej reklamy również nie można pominąć, dzięki czemu charakteryzuje się ona wysokim wskaźnikiem widoczności wśród użytkowników. W tej wersji mamy do dyspozycji baner towarzyszący wyświetlany na desktopie. Tego typu reklama jest sprzedawana w modelu płatności za całość obejrzenia.
Video Sponsored Sessions
Dzięki sesjom sponsorowanym w formie wideo możesz zaoferować użytkownikom Spotify możliwość odblokowania 30 minut słuchania bez reklam w zamian za obejrzenie wideo na temat Twojej marki. Stajesz się więc niejako ambasadorem Spotify, dzięki któremu możliwe jest korzystanie z tego serwisu bez uciążliwych reklam. Tutaj również spot trwa maksymalnie 30 sekund i jest wyświetlany jedynie wtedy, gdy aplikacja jest widoczna, a użytkownik zaangażowany w korzystanie z niej. Reklama nie może być pominięta i tak jak w modelu Video Takeover płacimy za obejrzenie całego spotu. Do wykorzystania mamy również dodatkowy baner towarzyszący, który wyświetla się po reklamie wraz z przyciskiem CTA widocznym przez 10 sekund.
3. Reklamy banerowe
W Spotify Ads reklamy display są podzielone na Overlay Mobile & Desktop oraz Homepage Takeover, które różnią się między innymi miejscem i czasem wyświetlania.
Overlay Mobile & Desktop
W tej wersji mamy możliwość zaprojektowania baneru z wezwaniem do działania, który wyświetla się tylko wtedy, gdy użytkownik aktywnie z niej korzysta, np. wchodząc na nią po wcześniejszym zminimalizowaniu. Nie można go pominąć, a dodatkowo format wymusza również na użytkowniku konkretne działanie – wyświetlony baner trzeba zamknąć lub przejść na stronę przez przycisk CTA. Dzięki temu reklama Twojej marki zyskuje 100% widoczności, przyciągając uwagę osób, które w danym momencie używają aplikacji.
- Hompepage Takeover
Homepage Takeover to reklama w formie dużego baneru na stronie głównej Spotify, który jest widoczny przez 24 godziny. Ze względu na umiejscowienie i rozmiar, nie można go przeoczyć. Baner jest statyczny, lecz klikalny, mamy również możliwość dodania do niego elementów interaktywnych w formie animacji lub wideo. W tym formacie reklamy uwzględniana jest opłata ryczałtowa.
Płatność i skuteczność reklam Spotify Ads
Uruchomienie kampanii Spotify Ads jest uzależnione od wartości danego zlecenia. Minimalny budżet pozwalający na rozpoczęcie działań reklamowych w Spotify to 35 000 zł. Analiza wyników kampanii może zostać przeprowadzona według 3 podstawowych KPI: w postaci uzyskanego zasięgu, współczynnika CTR oraz współczynnika CTA dobranych do poszczególnych etapów lejka marketingowego.
Za reklamę wideo płacimy według modelu CPCV - tylko za jej pełne wyświetlenie, dzięki temu gdy użytkownik wyłączy aplikację lub ściszy reklamę, nie poniesiesz za to żadnego kosztu. Efektywność formatów wideo w Spotify Ads plasuje się na bardzo dobrym poziomie, wskaźnik VTR reklam może wynieść nawet 98%. Wtedy prawie każda osoba, której wyświetli się Twoja reklama, w pełni ją obejrzy. W przypadku reklam audio modelem rozliczenia jest CPM, czyli płatność za wyświetlenie reklamy przez tysiąc użytkowników. W tym przypadku wskaźnik realizacji wynosi nawet 97%.
Oficjalny profil marki na Spotify nagrodą za korzystanie z reklam
Aktywne korzystanie z reklam na Spotify daje Ci jeszcze więcej możliwości. Jeśli w ramach prowadzonych kampanii wydasz na reklamy minimum 60 000 zł, mamy możliwość założenia oficjalnego i zweryfikowanego profilu Twojej marki na portalu, do którego otrzymujesz dostęp bez ograniczenia czasowego. Dlaczego warto to zrobić?
Branded profile na Spotify umożliwia nam tworzenie specjalnych playlist, które stanowią dla Twojej marki niestandardowe narzędzie promocji. Dla wielu firm jest to okazja do tego, by wyróżnić się spośród konkurencji, zapewniając swoim odbiorcom unikalne doświadczenia muzyczne w powiązaniu z marką.
W ramach oficjalnego profilu możesz korzystać z całego contentu muzycznego dostępnego na tej platformie. Playlista marki musi zawierać minimum 20 utworów, każdy z nich innego artysty. Tak utworzone zestawienie można również promować na platformie, przekierowując ruch do playlisty lub profilu.
Zwiększanie świadomości marki za pomocą sponsorowanych playlist dostosowanych do sposobu komunikacji marki pozwala nam zwiększyć zaangażowanie odbiorców korzystających z aplikacji.
Stworzymy dla Twojej marki zestawienia muzyczne oraz wypromujemy je w taki sposób, aby zwiększyć zainteresowanie potencjalnych klientów z wybranej grupy docelowej.
Odnośnik do dedykowanej playlisty możemy umieścić w formie widgetu na stronie internetowej oraz udostępniać za pomocą mediów społecznościowych. Dzięki temu jesteśmy w stanie budować społeczność marki również wśród użytkowników Spotify Premium. Utworzone dla Twojej marki playlisty możemy udostępniać za pomocą kodów działających podobnie do kodów QR. Można je umieszczać nie tylko w kanałach online, ale także offline – na plakatach, billboardach oraz niestandardowych miejscach takich jak np. miejski chodnik czy opakowanie produktu.
Możliwość wykorzystania profilu marki i przypisanych mu playlist na platformie Spotify daje Ci okazję do wypróbowania oryginalnego oraz nieszablonowego podejścia w komunikacji Twojej marki.
Jak realizujemy reklamy na Spotify?
Obsługa reklam Spotify w Polsce różni się od działań prowadzonych na innych popularnych serwisach internetowych takich jak np. Facebook czy Google, które udostępniają narzędzia ułatwiające zarządzanie nimi w sposób samoobsługowy. Obecnie wdrożenie Spotify Ads realizowane jest poprzez współpracę z agencją partnerską marki, która jako jedyna w naszym kraju posiada obecnie status jej oficjalnego przedstawiciela oraz dzięki której możliwe jest wykorzystanie tego serwisu do wybranych działań brandingowych marek w Polsce.
Zajmujemy się obsługą działań reklamowych Spotify Ads, współpracując z oficjalnym przedstawicielem tej marki w Polsce. Odciążamy Cię w podejmowaniu trudnych decyzji związanych z doborem odpowiedniego formatu do Twojej grupy docelowej, tworzenia kreacji, optymalizowania budżetu oraz monitorowania prowadzonych kampanii.
Przeprowadzamy Cię przez cały proces planowania, tworzenia i monitorowania kampanii. W zależności od obecnej sytuacji Twojej firmy może opierać się na podstawowych działaniach związanych z opracowaniem grupy docelowej i person, do których będziemy kierować reklamę w Spotify, dostosowaniu czasu trwania i budżetu oraz tworzeniu odpowiednich kreacji.
Ponadto przygotujemy dla Ciebie samą kreacje reklamową – w formie dźwiękowej (stworzymy scenariusz, zajmiemy się nagraniem) i wizualnej. Opracowujemy działania z wykorzystaniem Spotify Ads, które stają się spójną częścią wielokanałowej strategii promocji marki w sieci. Efektywnie dostosowujemy je do konkretnego etapu lejka sprzedażowego, na którym znajdują się Twoi potencjalni klienci, przyjmując podział budżetu na określone formaty w zależności od wyznaczonego wcześniej celu. Raportowanie wyników kampanii umożliwia nam zapoznanie się z efektami wprowadzonych działań, dzięki czemu wiemy jakiego rodzaju komunikaty i formaty najlepiej oddziałują na Twoich odbiorców.
Najczęściej zadawane pytania
- Ile kosztuje reklama na Spotify?
Szacunki dotyczące konkretnych estymacji CPM w ramach budżetu będą się różnić w zależności od wybranej formy przekazu reklamowego oraz opcji targetowania. Każdy zestaw kampanii może zostać dobrany według charakterystyki grupy docelowej. Do dyspozycji mamy opcję bez targetowania oraz uruchomienie reklamy kierowanej do osób wyodrębnionych według wieku, płci i lokalizacji. Kampanie możemy także zaplanować z opcją targetowania rozszerzonego, która obejmuje wszystkie dostępne cechy determinującej wygląd grupy docelowej Twojej marki według czynników takich jak wiek, płeć, lokalizację, gatunek, playlistę i segmenty.
- Jaki format reklamy najlepiej wybrać?
Format reklam w Spotify Ads najlepiej wdrażać zgodnie z lejkiem sprzedażowym. W dotarciu do użytkowników tej platformy warto zastosować wszystkie trzy formaty (audio, wideo, banery), jednak stopień ich wykorzystania będzie nieco się różnił w poszczególnych krokach lejka. Sam format w dużym stopniu wpływa również na kreację konkretnej reklamy, co może być również czynnikiem decydującym, jeśli np. istnieje już na nią wstępny pomysł.
W fazie budowania świadomości marki warto w większym stopniu oprzeć się na reklamach audio, których współczynnik obejrzeń wynosi 100%. Pozostałą część działań, można przeznaczyć na reklamy wideo, w najmniejszym stopniu na reklamy display. W kroku dotyczącym zaangażowania odbiorców zaleca się postawić na formaty wideo, które ogląda nawet 98% użytkowników, do których docieramy. Reklama wideo to również możliwość stworzenia przyciągającego uwagę odbiorców przekazu marki, który oddziałuje na emocje i w konsekwencji zapewnia duże zaangażowanie z ich strony.
Na ostatnim etapie, którego celem jest podjęcie akcji przez użytkownika warto użyć reklam displayowych z wyraźnym CTA. Powyższe założenia to jedynie wskazówki, które dostosowujemy do potrzeb każdej firmy i założeń strategicznych, które wpływają na prowadzone działania marketingowe w sieci. Pomagamy nie tylko dobrać format reklamy oraz jej kreację, ale również odpowiednio wcześniej opracować grupy docelowe i wyodrębnić persony, do których najlepiej jest kierować przekaz Twojej marki, aby zapewnić lepszą efektywność w tym kanale komunikacji.
- Kto mówi w reklamie Spotify?
Reklamy audio z reguły wykorzystują nagrania lektorskie zlecone w ramach tworzenia kreacji do wybranej kampanii promocyjnej. Do przygotowania takiego formatu, oprócz samego scenariusza spotu potrzebne jest zlecenie nagrania komunikatu przez lektora oraz stworzenie kreacji audio z wykorzystaniem np. muzyki lub efektów dźwiękowych. Bardzo duże znaczenie ma jakość nagrania i głos lektora. Przyciągnięcie uwagi odbiorcy w reklamie bazującej wyłącznie na dźwięku wymaga zwięzłego przekazu reklamowego i wyróżniających się cech pozwalających utrwalić komunikat marki w jego pamięci oraz np. skłonić go do konkretnej akcji, gdy powróci do aplikacji.
- Jak tworzyć reklamy na Spotify?
Samo tworzenie reklam audiowizualnych w ramach Spotify Ads przebiega podobnie jak opracowywanie reklam radiowych, popularnych dziś reklam wideo oraz banerów. Mając na uwadze wymagania techniczne, należy pamiętać, że w przypadku reklam audio i wideo w Spotify Ads ograniczeniem jest czas ich trwania, który w przypadku formatów Spotify powinny mieć maksymalnie 30 sekund. Jakość oraz formaty tworzonych plików określone są w szczegółowych wytycznych, które podaje nam serwis. W ramach kompleksowej pomocy zajmujemy się zarówno przygotowaniem scenariusza takich reklam, jak i wsparciem w nadzorowaniu procesu ich tworzenia. Czuwamy nad tym, by spełnione zostały wszystkie wymagania techniczne niezbędne do uzyskania akceptacji platformy. Następnie zlecamy wdrożenie reklamy przedstawicielowi marki Spotify oraz będąc z nim w kontakcie, monitorujemy osiągane wyniki i prezentujemy raporty z prowadzonych działań.