LinkedIn ze względu na swój mocno profesjonalny charakter, zdecydowanie różni się od serwisów typu Facebook, Instagram czy Twitter, również w kwestii reklamy i zasięgu. Jednak mimo mniejszej liczby użytkowników, reklama na LinkedIn (LinkedIn Ads) jest równie efektywna, jak kampanie prowadzone w serwisach o większym zasięgu.
Reklama na LinkedIn
Wyjaśnienie różnicy między serwisem społecznościowym LinkedIn a przykładowo Facebookiem, należy zacząć od określenia intencji użytkowników odwiedzających każdy z nich. Użytkownicy Facebooka konsumują treści o dowolnym charakterze i tematyce, komentując je i udostępniając na swoich profilach. W przypadku LinkedIn sytuacja wygląda już nieco inaczej.
Zaangażowanie użytkowników LinkedIn będzie inne w zależności od ich roli na rynku. Mogą oni poszukiwać pracy lub pracowników, szukać porad od profesjonalistów i inspiracji w udostępnianych treściach, pozyskiwać opinie o swoich produktach i usługach, analizować rynek, prowadzić networking i działania handlowe, kreować wizerunek profesjonalisty lub firmy przyjaznej pracownikom. Cele firm i marek wspiera reklama na LinkedIn, która z uwagi na profil użytkowników ma wysoką skuteczność w biznesie.
Cele kampanii w LinkedIn Ads
LinkedIn jest idealnym miejscem do prowadzenia działań reklamowych w obszarach HR oraz B2B. W sieci tej zdecydowanie łatwiej pozyskać zainteresowanie i nawiązać kontakt w celach rekrutacyjnych czy typowo biznesowych. W przypadku zarówno płatnej promocji, jak i ponoszeniu widoczności organicznej, powinniśmy skupić się przede wszystkim na efektach.
Ogromną zaletą Linkedin jest niespotykana w innych sieciach reklamowych precyzja targetowania reklam na podstawie cech zawodowych. Poza typowymi opcjami kierowania reklam (np. język, lokalizacja, wiek, płeć i zainteresowania), mamy do wyboru szereg pozycji niedostępnych w innych serwisach, które możemy dowolnie łączyć, tworząc precyzyjne grupy docelowe. Informacje o użytkownikach obejmują obszary, takie jak:
- stanowisko,
- pełniona w organizacji funkcja,
- poziom doświadczenia zawodowego,
- lata doświadczenia,
- kompetencje,
- obszar działalności firmy,
- wielkość firmy,
- osoby połączone z profilem firmy,
- nazwy firm zatrudniających użytkownika,
- poziom wykształcenia,
- ukończone szkoły,
- przynależność do grup.
LinkedIn - formaty reklamowe
Jak stworzyć reklamę na LinkedIn? Do wyboru mamy kilka opcji. Menadżer kampanii LinkedIn umożliwia stworzenie reklamy wedle celu marketingowego i dopasowanie do niego formatu reklamy.
Reklama firmy na LinkedIn może mieć format:
- Reklamy z pojedynczym zdjęciem – sponsorowany format treści z jednym obrazem umieszczonym bezpośrednio na kanale specjalistów.
- Karuzela reklam graficznych – wiele obrazów w jednym formacie wraz z podpisami, linkami docelowymi i wezwaniem do działania.
- Reklamy wideo – format promujący treści opublikowane na LinkedIn lub przesłane bezpośrednio do Menedżera.
- Reklamy tekstowe – reklamy składając się z nagłówka, tekstu i opcjonalnie grafiki, mogą pojawić się u góry lub po prawej stronie oraz na różnych podstronach.
- Reklamy w wiadomościach – wiadomości sponsorowane Linkedin, które wyświetlają się na stronie wiadomości LinkedIn i w aplikacji mobilnej.
- Reklamy dla pozyskania obserwujących – dynamiczne reklamy Follower przedstawiające zdjęcie profilowe i logo firmy, zachęcające do śledzenia konta na LinkedIn lub profilu marki.
- Reklama Spotlight LinkedIn – spersonalizowana reklama dynamiczna, która przenosi użytkownika na stronę zewnętrzną.
- Reklamy ofert pracy – reklama dynamiczna mająca zwiększyć ruch na stronie z ofertami pracy.
Zalety LinkedIn Ads:
- Targetowanie – system LinkedIn Ads pod względem precyzji targetowania i wiarygodności danych służących do kierowania reklam nie ma sobie równych.
- Remarketing i retargeting – LinkedIn umożliwia prowadzenie reklamy remarketingowej na podstawie tagu śledzącego oraz działania skierowane do grup odbiorców bazujące na adresach e-mail i nazwach firm, a także angażujące użytkowników mających już kontakt z firmą.
- Wysoka skuteczność – reklama w LinkedIn cechuje się wysokim współczynnikiem generowania leadów.
- Kreowanie wizerunku rzetelnego pracodawcy – LinkedIn jest najlepszym serwisem do realizowania kampanii Employer Brandingowych.
- Unikanie przypadkowych odbiorców – z reguły większość użytkowników LinkedIn (pracownicy i pracodawcy) korzysta z serwisu świadomie, dbając o profesjonalny wizerunek. Oznacza to, że dane na postawie, których kierujemy kampanię są wiarygodne, a my docieramy do właściwych osób.
- Reklama z formularzem – LinkedIn Ads oferuje wykorzystanie kreatora formularza zbierania leadów, dzięki czemu potencjalny klient może zostawić pytanie bez konieczności przechodzenia na stronę.
- Skuteczna reklama InMail – LinkedIn jest właściwym wyborem, jeśli chcemy zrealizować skuteczną kampanię mailingową .
- Mniejsza konkurencja – umiarkowana ilość contentu reklamowego w serwisie LinkedIn w stosunku do przeładowanego tego typu treścią Facebooka czy Instagrama, daje kampanii większy zasięg.
- Wybór celu reklamy – Linkedin Ads oferuje dopasowanie formatu do celu reklamy. Celem może być: świadomość marki, wizyta w witrynie, generowanie potencjalnych klientów czy konwersje w witrynie.
- Monitorowanie kampanii – narzędzie LinkedIn Ads dostarcza raporty dotyczące efektywności kampanii z uwzględnieniem celu.
Obsługa LinkedIn Ads
Pierwszym działaniem w początkowym etapie pracy nad kampanią, jest poznanie grupy docelowej i zdefiniowanie efektów, które chcemy uzyskać wykorzystując reklamy na LinkedIn. Kolejny krok to skonfigurowanie wszystkich niezbędnych narzędzi analitycznych pozwalających ocenić efekty promocji. Następnym jest przygotowanie kreacji i materiałów do kampanii.
W przypadku kampanii reklamowych w sieci LinkedIn, niezwykle istotne jest zintegrowanie strony internetowej z tagiem śledzącym, który dostarczy nam cennych informacji o potencjalnych klientach i użytkownikach konwertujących. Integracja powinna być wykonana najwcześniej, jak jest to możliwe, a najlepiej jeszcze kilka tygodni przed planowanym uruchomieniem kampanii. Po określeniu budżetu i czasu realizacji kampanii, nasi specjaliści przygotują harmonogram i dokładnie wskażą grupy docelowe przekazu reklamowego. Ważnym elementem kampanii LinkedIn jest doprecyzowanie formy, sposobu i częstotliwości raportowania efektów kampanii, a także przebiegu działań promocyjnych.
Ile kosztuje reklama na LinkedIn? Całkowity koszt uzależniony jest od modelu rozliczania. Możemy ustawić budżet całkowity kampanii, dzienny, bądź wybrać stawki za kliknięcie lub wyświetlenie. Cena reklamy na LinkedIn rozliczona zostanie w euro lub dolarach. Koszt reklamy na LinkedIn za kliknięcie jest kilkukrotnie wyższy, niż w przypadku Google Ads czy Facebook Ads. Jednak jeśli porównamy koszt pozyskania leada, to okazuje się, że LinkedIn może okazać się jednym z lepszych kanałów uzyskiwania zapytań od użytkowników.