Facebook jest najpopularniejszym serwisem społecznościowym na świecie, o czym świadczy ponad 2,5 miliarda aktywnych kont. W Polsce też nie ma sobie równych. Liczba użytkowników przekłada się na wyniki reklamowe. W ramach kampanii Facebook Ads zaprezentujesz reklamę wybranej grupie odbiorców, zwiększając tym samym jej skuteczność.
Co to jest Facebook Ads?
Facebook Ads to system reklamowy Facebooka. Reklama wyświetlana jest nie tylko na Facebooku, ale także w Messengerze, na Instagramie i w sieci Audience Network. Zaawansowane narzędzie, jakim jest Menadżer reklam (Facebook), pozwala nam tworzyć kampanie ukierunkowane na wybrane grupy odbiorców, co znacząco wpływa na ich efektywność, bo reklama dotrze do właściwych osób.
Reklama na Facebooku pokazuje się użytkownikom znajdującym się na różnych etapach procesu zakupowego. Z uwagi na precyzyjne kierowanie, każdy z nich może stać się potencjalnym klientem. Oznacza to, że odpowiednia konfiguracja reklamy pozwala dotrzeć do osób z grupy docelowej. Korzystanie z Facebook Ads nie tylko przyciągnie nowych klientów, budując tym samym świadomość o marce, ale przypomni stałym klientom o firmie.
Cele kampanii
Jak zareklamować firmę na Facebooku? Przede wszystkim należy wybrać cel marketingowy zgodny z ogólnymi założeniami biznesowymi firmy. Cel reklamy na Facebooku określa czynność, do której ma zachęcić reklama. System Facebook Ads pozwala na zdefiniowanie celu kampanii w trzech ogólnych kategoriach: Rozpoznawalność, Branie pod uwagę, Konwersja. Określenie celu reklamy wpływa na jej lokalizację, format i wybór odbiorców, którym zostanie zaprezentowana.
Cele kampanii zmieniają się. Wszystko zależy od tego, na jakim etapie rozwoju biznesowego jest firma. Początkowo reklama może koncentrować się na budowaniu rozpoznawalności i zasięgu, a z czasem zachęcać do zakupu, udziału w wydarzeniu i pozyskiwaniu nowych klientów.
Na koncie reklamowym Facebook Ads możemy określić cele w następujących obszarach:
- Rozpoznawalność - rozpoznawalność marki, zasięg.
- Działania - ruch, aktywność, instalacje aplikacji, wyświetlenia filmu, pozyskiwanie kontaktów, wiadomości.
- Konwersja - konwersje, sprzedaż z katalogu, ruch (wizyta) w firmie.
Zadaniem celów z kategorii Rozpoznawalność jest wzbudzenie zainteresowania marką i tym, co ma do zaoferowania (produkty/usługi). Można powiedzieć, że jest to pierwszy etap na lejku sprzedażowym. W przypadku kategorii Działania chodzi o dotarcie do osób, które są już zainteresowane tym, co firma ma im do zaoferowania. Jest to kolejny etap lejka sprzedażowego, na którym reklama zostanie skierowana do osób angażujących się lub chcących uzyskać więcej informacji na temat oferty. Cele z grupy Konwersja mają za zadanie wygenerowanie konkretnej, istotnej dla firmy akcji (konwersji) i domknięcie sprzedaży czy pozyskanie leada.
Lejek sprzedażowy to narzędzie, które warto zastosować w każdym biznesie. System Facebook Ads możemy stosować na każdym etapie lejka.
Formaty reklamy na Facebooku
Kampanie Facebook Ads dają możliwość tworzenia przekazu przy pomocy kilku uniwersalnych formatów reklam. Do użytkowników możemy docierać przy pomocy zdjęć, filmów, zdarzeń (stories), formatu karuzelowego (filmy lub obrazy), pokazu slajdów, kolekcji (przedstawienie oferty), demo (interaktywny podgląd aplikacji przed jej pobraniem), a także prezentując reklamę na Messengerze.
Kampania reklamowa na Facebooku pozwoli nam osiągnąć cel dzięki dostępności uniwersalnych formatów reklam.
- Zdjęcie – prosty format reklamy w postaci obrazu, który możemy stworzyć bezpośrednio ze strony na Facebooku. Wystarczy opublikować i wypromować post z obrazem.
- Filmy – reklamy wideo możemy przygotować z własnych zdjęć i filmów lub skorzystać z bazy. Filmy mogą być wyświetlane w aktualnościach, relacjach i jako In-Stream, czyli wideo targetowane według grup odbiorców.
- Zdarzenia/relacje – reklama Stories to dynamiczny, pełnoekranowy format, który może pojawić się zarówno na Facebooku i w Messengerze, jak i na Instagramie w postaci obrazu, filmu lub karuzeli wyświetlanej między relacjami.
- Messenger – użytkownicy zobaczą reklamę na karcie Czaty w aplikacji. Reklama po kliknięciu przekieruje odbiorcę do widoku w Messengerze z wezwaniem do działania, a następnie do jednego z wybranych miejsc: witryna, aplikacja lub konwersacja w Messengerze.
- Karuzela – format dostępny jest na Facebooku i Messengerze oraz na Instagramie i w Audience Network. Pozwala na umieszczenie w jednej reklamie nawet 10 obrazów lub filmów z oddzielnymi linkami.
- Pokaz slajdów – format reklamy podobny do wideo, a więc tani, szybki do utworzenia i odtwarzający się przy dowolnej prędkości łącza. Pokaz slajdów można utworzyć na podstawie istniejącego filmu lub korzystając z bezpłatnych obrazów Facebooka.
- Kolekcja – pozwala na przejście od odkrycia produktu do jego zakupu. Reklama zawiera podstawowy film lub obraz z czterema mniejszymi obrazami. Facebook daje do dyspozycji 4 szablony reklamy w formacie kolekcji: błyskawiczny sklep, błyskawiczna prezentacja, narracja i błyskawiczne pozyskiwanie klientów.
- Reklamy demo – interaktywna reklama wideo na Facebooku i w Audience Network, przeznaczona do promowania aplikacji mobilnych. Składa się z trzech części: zwiastun, demo gry i wezwanie do działania.
- Materiał błyskawiczny – format umożliwiający stworzenie pełnoekranowej, szybko ładującej się reklamy zoptymalizowanej pod urządzenia mobilne. W reklamie mogą znaleźć się zdjęcia, filmy, karty karuzeli, zdjęcia z oznaczonymi produktami.
Zalety reklam na Facebooku
Główne zalety systemu Facebook Ads i korzyści, jakie daje reklama firmy na Facebook to:
- Targetowanie – wybór grupy odbiorców na podstawie zachowań, zainteresowań i informacji takich, jak lokalizacja, dane demograficzne i połączenia (nawiązanie kontaktu z fanpage lub wydarzeniem na Facebooku). Oznacza to, że firma decyduje, kto zobaczy reklamę.
- Narzędzie do wyboru grup odbiorców – emisja reklam może być targetowana do trzech grup odbiorców: podstawowych, niestandardowych (osób, które już weszły w interakcję) i podobnych (użytkownicy o zainteresowaniach zbliżonych do klientów).
- Dopasowanie miejsca emisji – Facebook Ads automatycznie umiejscowi reklamę w jednym miejscu lub kilku (np. Instagram, aplikacje mobilne). Nie ma konieczności ręcznego dopasowania miejsca emisji reklam, dzięki czemu uzyskujemy najwyższą skuteczność, eliminując ewentualne błędy wynikające z niewłaściwego skierowania.
- Wiele formatów – reklamy angażujące różne grupy użytkowników: obrazy, filmy, kolekcje, kanwy – materiały błyskawiczne, pokazy slajdów, oferty, reakcje na wydarzenia, polubienia strony, reklamy kontaktowe.
- Mierzenie skuteczności i zarządzanie kampanią – po uruchomieniu reklamy możemy mierzyć jej efekty i w razie potrzeby edytować. Menedżer reklam daje dostęp do statystyk, a więc wszystkie informacje o kampanii dostępne są w jednym miejscu, co znacząco ułatwia zarządzanie reklamą na Facebooku.
- Tworzenie kampanii remarketingowych – możesz dotrzeć do osób, które już odwiedziły witrynę i wykonały na niej określone działanie, np. oglądały konkretne produkty w sklepie internetowym.
- Niski budżet minimalny – kampanię możesz rozpocząć z minimalnym budżetem kierując reklamę do precyzyjnie targetowanej grupy odbiorców, a po osiągnięciu zadowalającego efektu skalować wydatki. To reklamodawca ma pełną kontrolę nad wydatkami.
- Cross-device – użytkownicy korzystający z Facebooka są zalogowani, a więc nie ma problemu z identyfikowaniem tego samego użytkownika na różnych urządzeniach.
- Budowanie stałej grupy odbiorców – reklamy na Facebooku zwiększają liczbę fanów, do których możesz docierać w sposób organiczny z kolejnymi komunikatami.
- Generowanie leadów – masz możliwość pozyskiwania leadów na Facebooku bez konieczności przechodzenia użytkownika na Twoją stronę.
Jak pracujemy?
Pracę nad kampanią reklamową zaczynamy od poznania potrzeb naszego klienta. Na tym etapie zależny nam na uzyskaniu, jak największej ilości informacji o działalności biznesowej firmy i środowiska, tj. klientów, branży i konkurencji. Na podstawie tych danych określamy grupę docelową i wspólnie wyznaczamy cele kampanii. Następnie przygotowujemy propozycje pomysłów kampanii, określamy jej potencjał i wdrażamy w życie. Podczas tworzenia kreacji reklamowych i treści, nasi klienci mają dyspozycji grafików i copywriterów. Jesteśmy w stałym kontakcie z klientami, informując ich o szczegółach, w tym efektach i budżecie.
Realizując założenia kampanii optymalizujemy ją zgodnie z najnowszymi trendami, korzystając z dostępnych rozwiązań systemu Facebook Ads. Testujemy różne formaty i komunikaty reklamowe, aby wybrać jak najskuteczniejsze opcje. W zależności od potrzeb projektu, konfigurujemy Pixel Facebooka i z jego pomocą opracowujemy strategię działań remarketingowych, docieramy do użytkowników Lookalike Audiences (grup podobnych odbiorców). Dla e-commerce prowadzimy kampanie sprzedażowe i remarketingu dynamicznego, wykorzystujące katalogi produktów. Reklama tego typu pozwala zaprezentować użytkownikom Facebooka produkty, które już wcześniej oglądali na stronie sklepu.
Jaka jest cena reklamy na Facebooku? Facebook działała na zasadzie aukcji. Koszt reklamy na fb może zostać ustalony w budżecie dziennym lub całkowitym przy określeniu emisji reklam. Na Facebooku płaci się za kliknięcie, wyświetlenie lub wykonanie akcji. Cena za kliknięcie uzależniona jest od konkretnych ustawień, np. od umiejscowienia i grupy docelowej.
Najczęstsze pytania
- Google Ads czy Facebook Ads?
Reklama na Facebooku tworzona jest w oparciu o system reklamowy noszący nazwę Facebook Ads. Stworzenie takiej reklamy wymaga założenia dodatkowego konta, do którego podepniemy konto właściwe firmy. Konieczne jest także utworzenie tzw. piksela Facebooka, czyli fragmentu kodu, który umieścimy na stronie w celu pozyskiwania danych o użytkownikach. Korzystanie z piksela umożliwia prowadzenie kampanii remarketingowych, czyli reklam skierowanych do osób, które na stornie internetowej firmy przeglądały ofertę, ale nie zdecydowały się na skorzystanie z niej. Facebook stwarza szerokie możliwości tworzenia płatnych kampanii reklamowych, w których możemy dokładnie określić cel (rozpoznawalność marki, zasięg, itp.), wybrać grupę odbiorców (precyzyjne i szerokie targetowanie), format reklamy (np. obraz, film, pokaz slajdów) i jej umiejscowienie (Marketplace, Facebook). Reklama na Facebooku buduje relację z klientami marki i utrzymuje stałe zainteresowanie jej działalnością.
Google Ads to najpopularniejsze narzędzie do prowadzenia kampanii reklamowych w środowisku Google i na stronach należących do tej sieci reklamowej. Google Ads daje szerokie możliwości targetowania reklamy, dzięki którym możemy realizować wybrane cele sprzedażowe i wizerunkowe oraz przyciągać nowych użytkowników. Możemy także wybrać obszar geograficzny, w którym reklama wyświetli się, czyli miasto, region lub kraj.
Tym, co odróżnia reklamę na Facebooku od reklamy Google jest z pewnością możliwość znaczenie większej precyzji w dopasowaniu jej do grupy odbiorców. Użytkownicy portalu są bardziej skłonni do reakcji na posty, wchodzenie w dialog w komentarzach czy udostępnianie postów – wszystko to stanowi konkretną informację o ich upodobaniach i potrzebach. Facebook zna ich miejsce zamieszkania, wykształcenie, wiek, zainteresowania. Gogle Ads i Facebook Ads to narzędzia, które dają wiele możliwości, dlatego realizując cele marketingowe warto łączyć ich potencjał.
- Zwiększanie ruchu – jak działać skutecznie?
Ruch w sklepie internetowym dzielimy ze względu na źródła. Użytkownik może dotrzeć na stronę internetową z bezpłatnych wyników wyszukiwania (Organic Search), płatnych wyników (Paid Search), poprzez wpisanie adresu lub otwarcie strony z zakładki (Direct), z linków znajdujących się na innych stronach (Referral), mediów społecznościowych, wiadomości e-mail.
Zwiększanie ruchu w sklepie online możemy uzyskać poprzez wdrożenie rozwiązań takich, jak chociażby:
- Pozycjonowanie w wyszukiwarce – wysokie pozycje w Google generują ruch na stronie, a pierwsza pozycja otrzymuje większość kliknięć – im niższa pozycja, tym mniejszy ruch.
- Google Ads – w zależności od rodzaju kampanii, reklama może pojawić się w wyszukiwarce, na poczcie Gmail, w serwisie YouTube, jako przekaz remarketingowy (ponowne zaprezentowanie produktu), reklama graficzna, w formie kampanii produktowych (Google Merchant Center).
- Reklama w social media – reklama, ale i aktywna obecność na kanałach social media (np. stały kontakt z obserwatorami, publikowanie angażujących postów) przyciągają użytkowników na stronę sklepu.
- Newsletter – wiadomości e-mail, które sklep wysyła w ramach newslettera, mogą informować klientów o nowych produktach i wydarzeniach związanych z marką, oferować specjalne promocje, zachęcać do przejścia na stronę sklepu (np. personalizowanymi rabatami).
- Zarządzanie treścią – content marketing w e-commerce należy do działań związanych z pozycjonowaniem strony (np. wpisy na blogu, opisy produktów i kategorii, grafika i elementy multimedialne).
- Porównywarki cen (CSS) – to dodatkowy kanał sprzedaży i promocji sklepu internetowego, a transakcja może mieć miejsce na stronie porównywarki lub w witrynie sklepu.
- Chatboty na Facebooku i stronie – stały kontakt klienta z wirtualnym asystentem dostarcza informacji niezbędnych do rozpoczęcia lub podtrzymania procesu zakupowego.
- Powiadomienia push i web push – aplikacja lub przeglądarka wysyła powiadomienia, których główną korzyścią jest wysoki wskaźnik otwarcia.
- Współpraca z influencerami – kampanie reklamowe z udziałem znanych osób promują produkty wśród ich fanów.