YouTube jest najpopularniejszą na świecie platformą do zamieszczania filmów, oglądania ich, komentowania i oceniania. Jest też dla użytkowników wyszukiwarką. Korzystają z niej firmy, marki, influencerzy i twórcy. W zależności od celu reklama na YouTube sprawi, że staniesz się rozpoznawalny, zwiększysz ruch na stronie, zbudujesz świadomość marki.
Reklama na YouTube
Reklama na YouTube pozwala docierać do milionów użytkowników na świecie. Pokazanie wizerunku marki czy zaprezentowanie oferty obok filmów cieszących się popularnością, jest realną szansą dotarcia do potencjalnych klientów oraz sprzyja budowaniu świadomości wśród odbiorów. Ze względu na ogromny zasięg serwisu należącego do rodziny Google, uzyskane korzyści znacznie przewyższają środki zainwestowane w reklamę.
Kampania promocyjna umożliwia skierowanie reklamy do dokładnie określonej grupy użytkowników, mierzenie skuteczności oraz zaprezentowanie oferty na podstawie dostępnych na YouTube formatów reklam. Stworzenie reklamy, która przyciągnie uwagę, skłoni odbiorcę do reakcji oraz pojawi się we właściwym dla niego miejscu i czasie, jest kluczem do osiągania celów kampanii reklamowej.
Rodzaje reklam na YouTube
Reklama wideo może przybierać różne formy i długości, w zależności od potrzeb reklamodawców, którzy mają możliwość wyboru najkorzystniejszej opcji. Poniższe formaty reklamowe sprawdzą się idealnie w przypadku kampanii nastawionych na budowanie wizerunku nowej marki czy popularyzację działalności firmy. Ze względu na kanał wyświetlania gwarantują szeroki zasięg przy niskim koszcie. Formatami reklamy na YouTube są:
- Reklamy displayowe – wyświetlane są obok filmu (po prawej stronie) i nad listą proponowanych filmów.
- Nakładki reklamowe – widoczne są w dolnej części okna filmu w formie częściowo przezroczystej.
- Reklamy wideo możliwe do pominięcia – pojawiają się przed filmem, w trakcie i po jego zakończeniu, a użytkownik może je pominąć po 5 sekundach.
- Reklamy wideo niemożliwe do pominięcia – wyświetlają się podobnie jak reklamy, które można pominąć, jednak muszą zostać wyświetlone w całości.
- Reklamy w przerywnikach – wyświetlane są przed filmem, trwają 6 sekund i nie można ich pominąć.
- Karty sponsorowane – zawierają informacje związane z filmem, widoczne są przez klika sekund.
Kampanie wideo prowadzone w ramach Google Ads umożliwiają wyświetlanie reklam na YouTube i w sieci reklamowej Google oraz niezależnie. Formatami, które możemy zastosować są:
- Reklama audio – to krótki, maksymalnie 15 sekundowy film, w którym główną rolę odgrywa dźwięk. To właśnie on przykuwa uwagę użytkownika i ma zachęcić go do podjęcia określonego działania. Warstwa wizualna przekazu zazwyczaj jest uproszczona, przyjmując postać statycznej grafiki lub animacji. To ciekawy i oryginalny format reklamowy, który dobrze sprawdza się zwłaszcza w budowaniu świadomości marki lub produktu. Dzięki skutecznemu targetowaniu reklamy jesteśmy w stanie dotrzeć do wyselekcjonowanej grupy odbiorców, skłonnych do podjęcia określonych działań – np. odwiedzenia strony promowanej marki, w celu zapoznania się z jej ofertą.
- TrueView In-Stream możliwe do pominięcia – reklamy wyświetlane w YouTube lub sieci reklamowej. Widz może pominąć reklamę, która wyświetla się przed filmem, w tracie lub po jego zakończeniu po 5 sekundach. Koszt naliczany jest po obejrzeniu przez użytkownika 30 sekund filmu (bądź po obejrzeniu całego filmu, jeśli ma mniej niż 30 sekund) lub gdy użytkownik wykona działanie powiązane z reklamą. Format ten sprawdzi się podczas budowania ruchu w witrynie, zwiększania zasięgu marki czy docierania do potencjalnych klientów.
- TrueView In-Stream niemożliwe do pominięcia – reklamy prezentowane w YouTube oraz w witrynach partnerów wideo i aplikacjach należących do sieci reklamowej Google. Widz nie może pominąć tego typu reklamy. Podobnie jak format możliwy do pomięcia, wyświetla się przed filmem, w trakcie lub po jego zakończeniu. Opłata naliczana jest w modelu CPM, czyli płacimy za każde 1000 wyświetleń. Celem reklamy w tym formacie jest głównie budowanie zasięgu i świadomości marki.
- Wideo In-Feed – reklamy wyświetlane w YouTube (w wynikach wyszukiwania i obok powiązanych filmów) oraz aplikacji na komórki na stronie głównej. Reklama tego typu przybiera formę tekstu i miniatury wygenerowanej na podstawie zawartości promowanego filmu. Wyświetla się wówczas, gdy użytkownicy oglądają inne filmy, obok pozostałych podpowiedzi lub na stronie głównej YouTube. Reklama skłania do kliknięcia, po którym następuje przekierowanie na stronę odtwarzania. Opłata pobierana jest wówczas, gdy użytkownik kliknie miniaturę. Format sprawdzi się na przykład podczas docierania do użytkownika, który rozważa skorzystanie z oferty marki. Ten typ reklamy jest polecany także do promowania samego kanału twórcy w serwisie YouTube i zachęcania użytkowników do tego, by dokonali subskrypcji.
- Out-Stream – reklama odtwarzana w witrynach partnerów i aplikacjach, przeznaczona na urządzenia mobilne. Dźwięk reklamy odtwarza się bez ingerencji użytkownika, dopiero kliknięcie reklamy umożliwia jego wyciszenie. Opłata za reklamę ma miejsce wówczas, gdy zostanie naliczone tysiąc widocznych wyświetleń przy obejrzeniu jej przez 2 sekundy. Stosowanie tego formatu buduje rozpoznawalność marki.
- Bumpery reklamowe – reklama może wyświetlać się na YouTube oraz w witrynach partnerów wideo i aplikacjach należących do sieci reklamowej Google. Trwają maksymalnie sześć sekund i wyświetlają się przed filmem, w trakcie lub po jego zakończeniu. Użytkownik nie możliwości pominięcia tego typu reklamy. Ten format reklamowy rozliczany jest w modelu CPM (opłata naliczana za każde 1000 wyświetleń).
- Kampanie wideo, zachęcające do konwersji – w tego typu kampaniach bazuje się na wymienionych wyżej formatach, takich jak „In-stream możliwe do pominięcia” oraz „Wideo In-Feed”. Filmy, których używa się w kampanii, trwają co najmniej 10 sekund i skutecznie zachęcają użytkowników do podejmowania działań, takich jak np. zakup produktu, czy skorzystanie z usługi. Korzystanie z tego typu kampanii pozwala łatwo je skalować, zwiększać liczbę konwersji i optymalizować stawki, pod kątem niższego CPA. Łączenie zasobów reklamowych (ze strony głównej YouTube, czy np. sieci partnerów wideo Google) sprawia, że kampanie wideo zwiększają skuteczność reklam i pozwalają docierać do nowych klientów.
Zalety reklamy wideo
Ze względu na tempo życia, użytkownicy mają coraz mniej wolnego czasu i oczekują szybkiej komunikacji oraz równie szybkiej informacji. Coraz trudniej jest ich czymś zainteresować. Niewątpliwie, materiały w postaci filmów przyciągają uwagę. Z tego też powodu YouTube jest jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych i jednocześnie popularną wyszukiwarką.
Twórcy filmów robią wszystko, by stworzyć przekaz atrakcyjny i łatwy w odbiorze – taki, który wzbudzi zainteresowanie i zachęci do dalszej aktywności, np. przejścia na stronę internetową. Reklama w kampaniach wideo to coś więcej niż atrakcyjna forma. Dzięki szerokim możliwościom kierowania jesteśmy w stanie dotrzeć od użytkowników we właściwym czasie i miejscu, wyodrębnić grupy demograficzne odbiorców przekazu i dotrzeć do nich na podstawie danych demograficznych, zainteresowań, słów kluczowych, tematów i urządzeń. Miejscami docelowymi, do których można kierować reklamę, są kanały i filmy na YouTube, witryny oraz aplikacje w sieci reklamowej Google.
Targetowanie obejmuje również remarketing wideo, czyli dotarcie do internautów, którzy mieli kontakt z reklamą lub kanałem na YouTube. Tym, co wyróżnia kampanię w ramach Google Ads, jest mierzalność działań promocyjnych. Dzięki raportom, na każdym etapie kampanii widać, co służy promocji oraz co warto w niej poprawić. Reklama może być zajmująca i angażująca. Właśnie taki przekaz może sprawić, że będzie udostępniania przez użytkowników np. na kanałach social media.
Jak pracujemy?
Kompleksowo realizujemy kampanie reklamowe na YouTube. System Google Ads (dawniej Google AdWords) jest przez naszych specjalistów narzędziem, którego możliwości zostają wykorzystane maksymalnie.
Klienci, którzy powierzą nam tworzenie reklamy na YouTube mogą liczyć na wsparcie bez względu na dotychczas prowadzone działania – zakładamy konto firmowe, opracowujemy plan działania i produkujemy treści, które sprzedają. Wideo jest jedną z formą content marketingu, którego celem jest dystrybucja atrakcyjnej i angażującej treści.
Klienci, którzy zdecydują się na współpracę, nie muszą mieć swojego materiału wideo, ponieważ pomagamy również w przygotowaniu filmów reklamowych. Więcej informacji znajdziesz tutaj: Video marketing.
Status Google Partner
Ideo Force od wielu lat posiada status Google Partner. Status ten jest potwierdzeniem naszej wiedzy i umiejętności w zakresie Google Ads i tego, że grono naszych klientów stale się powiększa. Wzrost dotyczy również zysków, które mają odzwierciedlenie w korzyściach dla obu stron – klientów i naszej. Status Google Partner to prestiżowy certyfikat, którym mogą poszczycić się tylko najlepsze firmy w branży.
Współpraca z nami oznacza pewność, że usługa prowadzona jest na najwyższym poziomie, a konsekwencją podejmowanych działań jest maksymalna efektywność kampanii. Powierzaj swoje interesy, tym którzy widza jak o nie zadbać. Google to potwierdza!
Najczęstsze pytania
- Ile kosztuje reklama na YouTube?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o to, ile kosztuje reklama na YouTube. Koszt usługi oraz koszt samych reklam uzależniony jest od takich czynników, jak:
- Format reklamy wideo – za pośrednictwem Google Ads na YouTube można reklamować się poprzez następujące typy reklam: In-Stream możliwe i niemożliwe do pominięcia, Wideo In-Feed, Bumpery reklamowe oraz Out-Stream.
- Strategia ustalania stawek – w zależności od stosowanego formatu reklamy, mamy do wyboru różne strategie ustalania stawek (CPV – koszt obejrzenia, CPM – koszt tysiąca wyświetleń, CPA – koszt za działanie).
- Złożoność konta reklamowego – im na koncie reklamowym znajduje się więcej kampanii YouTube, tym więcej czasu specjalista potrzebuje na jego optymalizację.
- Ilość specjalistów zaangażowanych w projekt – bardzo często Klienci nie mają własnego zaplecza do tworzenia reklam wideo. W takim wypadku scenariusze oraz filmy do reklam na YouTube mogą przygotować specjaliści zatrudnieni w agencji.
- Forma raportowania – im więcej raportów z danej kampanii Klient oczekuje od agencji, tym więcej czasu specjalista potrzebuje na ich przygotowanie.
- Konkurencja na YouTube – im większa konkurencja w danej branży, tym więcej trzeba zainwestować w systemie reklamowym, aby reklamy przyniosły oczekiwany efekt.
- Jakość filmu promocyjnego – im bardziej reklama jest angażująca i dopasowana do grupy docelowej, tym taniej można uzyskać oczekiwany efekt.
- Ile kosztuje reklama w Google?
Na pytanie dotyczące kosztu reklam w Google nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Na wycenę tych usług oraz koszt samych reklam składa się wiele czynników, takich jak:
- Konkurencja w Google Ads – im większa konkurencja w danej branży, tym więcej trzeba zainwestować w systemie reklamowym, aby reklamy przyniosły oczekiwany efekt.
- Koszt kliknięcia – w panelu Google Ads można ustawić maksymalny koszt kliknięcia, który poniesiemy za kliknięcie w reklamę. Przeważnie jednak faktyczny koszt jest niższy, niż ten, który został ustawiony. W sieci wyszukiwania wpływ na ostateczny koszt za kliknięcie mają wynik jakości, trafność reklamy oraz przewidywany współczynnik klikalności.
- Stan konta reklamowego Klienta – nowe konto tworzone od podstaw wymaga poświęcenia większej ilości czasu niż konto, które prosperuje na przynajmniej niezłym poziomie. Niekiedy jednak nawet już działające konto może wymagać całkowitej przebudowy struktury, a co za tym idzie – nakładu pracy.
- Rodzaj promowanych produktów lub usług – inaczej promuje się mały sklep internetowy, inaczej wielki e-commerce z dużą ilością produktów, a jeszcze inaczej lokalne usługi, np. fryzjerskie.
- Złożoność konta reklamowego - im więcej kampanii znajduje się na koncie reklamowym, tym więcej czasu potrzebne jest na jego optymalizację.
- Ilość specjalistów zaangażowanych w projekt – niekiedy Klienci nie mają własnego zaplecza graficznego, w takim wypadku grafiki do reklam w Google mogą przygotować graficy zatrudnieni w agencji.
- Forma raportowania – im częściej Klient oczekuje raportów z wyników kampanii, tym więcej czasu trzeba poświęcić na ich opracowanie.
- Sezonowość – za takie same reklamy można zapłacić zupełnie inną kwotę w zależności od okresu, w którym działają.
- Czy istnieje cennik reklamy w Google Ads?
W Google Ads ponosimy jedynie koszty działań reklamowych (kliknięcia, konwersje lub wyświetlenia) wybranych spośród szeregu dostępnych strategii ustalania stawek w ramach ustalonego budżetu dziennego (lub całkowitego w przypadku kampanii wideo). Nie istnieje ani górna ani dolna granica budżetu, który powinniśmy wydać na kampanię. Różnicę znajdziemy jednak w rezultatach, które uzyskamy w ramach przeznaczonych na ten cel środków.
W Google Ads mamy kilka strategii ustalania stawek do wyboru. W zależności od rodzaju kampanii oraz tego, czy chcemy skupić się na kliknięciach, wyświetleniach, konwersjach czy obejrzeniach, ustawiamy odpowiednią strategię:
- CPC (cost per click), czyli koszt za kliknięcie. CPC to model rozliczenia Google Ads, w którym płacimy za pojedyncze kliknięcie. Ustawiamy w panelu maksymalny koszt kliknięcia dla grup reklam (lub słów kluczowych w sieci wyszukiwania). Rzeczywisty koszt kliknięcia zależy przede wszystkich od stawek słów kluczowych konkurencji oraz wyniku jakości naszych reklam. Koszt kliknięcia jest najczęściej niższy od ustawionego przez Ciebie maksymalnego CPC i wyniesie minimum wymagane do przelicytowania konkurencyjnej reklamy.
- eCPC – czyli ulepszone CPC. Ta strategia zwiększa samodzielnie ustawione stawki w sytuacjach, w których prawdopodobieństwo sprzedaży lub innej konwersji jest większe, a zmniejsza je, gdy prawdopodobieństwo konwersji jest mniejsze.
- CPA (cost per action), czyli koszt wykonania akcji (konwersji). CPA jest inteligentną strategią ustalania stawek w Google Ads, w której określamy maksymalny koszt jaki jesteśmy w stanie przeznaczyć, żeby uzyskać konwersje.
- vCPM (cost per mille), czyli koszt za tysiąc widocznych wyświetleń. Gdy ustalimy stawkę vCPM, płacimy za 1000 wyświetleń reklamy Ads. Opłata jest naliczana wtedy, gdy reklama była widoczna przez przynajmniej 1sec w minimum 50%. Ta strategia ustalania stawek jest dostępna tylko w sieci reklamowej, nie można z niej skorzystać w sieci wyszukiwania.
- CPV (cost per view), czyli koszt obejrzenia filmu reklamowego. Płacimy tylko za obejrzenie przez użytkowników filmu, który reklamujemy. W przypadku reklam In-Stream zapłacimy wtedy, gdy użytkownik obejrzy 30 sekund filmu lub obejrzy film do końca, jeśli jest krótszy. Opłata będzie naliczona także wtedy, gdy użytkownik wejdzie w interakcję z materiałem wideo.
- ROAS (return on ad spend), czyli zwrot z nakładów na reklamę. Jest to inteligentna strategia ustalania stawek w Google Ads, która automatycznie dopasowuje stawki w czasie aukcji. Maksymalny koszt kliknięcia jest optymalizowany w celu uzyskania określonego ROAS.