Zastanawiasz się, czy warto inwestować w marketing internetowy? Bo chcesz wprowadzić nową jakość do swojego biznesu albo poprawić swoje działania marketingowe? Bez względu na powód pamiętaj, że internet zmienił sposób prezentowania produktów i usług. Dziś świadomość marki buduje się w Google, a klientów znajduje w social media.
Co to jest marketing internetowy?
Na czym polega marketing? Według American Marketing Association (AMA) marketing obejmuje działania, instytucje i procesy, które służą do komunikacji, dostarczania i wymiany ofert, a niosą wartość dla klientów, partnerów i społeczeństwa.
A czym jest marketing internetowy? Marketing internetowy (online marketing) to działania prowadzone za pomocą internetu, mające na celu budowanie wizerunku, informowanie o produktach i usługach, pozyskiwanie klientów. Do działań marketingowych firmy w internecie zaliczamy te wymagające budżetu, a więc np. kampanie reklamowe Google Ads, artykuły sponsorowane, reklamę w social mediach czy influencer marketing. W e-marketingu działania mają też charakter organiczny, przy czym nie są całkowicie bezpłatne. Jednak mają inną formę rozliczenia i realizacji niż reklama. Jest to m.in. pozycjonowanie stron i content marketing.
Rodzaje marketingu internetowego
Marketing internetowy ma wiele odmian, a każda z nich pozwala realizować inne cele biznesowe. Celami długoterminowymi mogą być: sprzedaż produktów lub usług, budowanie pozytywnego wizerunku w branży (np. poprzez zarządzanie nim w mediach społecznościowych) działania promocyjne podnoszące świadomość marki. Szybszych efektów oczekuje się w sytuacjach takich jak poprawa wizerunku firmy po kryzysie, wprowadzenie nowego produktu na rynek (usług), wyprzedaż w sklepie internetowym.
Wszelkie działania promocyjne powinny wynikać z faktycznych potrzeb firm. W naszej agencji wybieramy rodzaj działań marketingowych odpowiadających celom krótko- i długoterminowym, a korzystamy z następujących narzędzi marketingu internetowego:
- pozycjonowanie stron internetowych,
- content marketing,
- social media marketing,
- marketing wirusowy,
- reklamy Google Ads,
- video marketing,
- influencer marketing,
- e-mail marketing,
- User Experience,
- kreacje graficzne,
- chatboty.
W zakresie pozycjonowania stron wybieramy słowa kluczowe pasujące do charakteru działalności firmy i optymalizujemy stronę www pod kątem wyszukiwarki (SEO). Analiza słów kluczowych i pozycji konkurencyjnych serwisów będzie nieskuteczna bez specjalistycznych narzędzi. Korzystamy z najlepszych na rynku, jak Senuto, SurferSEO, SEMSTORM czy MAJESTIC. Content marketing polega na tworzeniu wartościowych treści oraz zarządzaniu nimi, co też robimy. Dobre treści budują pozycję w wynikach wyszukiwania, ale i wzbudzają zainteresowanie grupy odbiorców, bo są przygotowane z myślą o ich potrzebach. Influencer marketing możemy realizować przy wykorzystaniu serwisu Instagram albo z udziałem znanych twórców na YouTube. Korzystamy ze wszystkich form wiadomości e-mail marketingu, jak chociażby newsletter i mailing.
To tylko przykłady działań wykorzystujących narzędzia marketingu internetowego. To, jakie formy marketingu wybierzemy, zależy od Ciebie i tego, co chcesz osiągnąć. Może to być optymalizacja strony i wyższe pozycje w Google na popularne frazy kluczowe lub frazy z długiego ogona, rozpoznawalność produktu, przygotowanie strategii biznesu w zakresie promocji marki, albo poprawa contentu na stronie poprzez wysokiej jakości treści. A może potrzebujesz pomocy w kilku obszarach? Jesteśmy agencją 360 – patrzymy na firmę w internecie pod kątem SEO, wizerunku, komunikacji z klientami. Owszem, skupiamy się na poszczególnych aspektach działalności, ale bierzemy pod uwagę cały biznes.
strategię e-marketingową.
Marketing w social media
Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok, LinkedIn – media społecznościowe są skutecznym narzędziem marketingowym, o czym wiedzą znane marki, które do perfekcji opanowały tego typu komunikację. Usprawniają kontakt z klientami, a także angażują ich do dyskusji i reakcji (np. poprzez konkursy i konwersację z chatbotem). Pozyskiwać uwagę użytkowników można na wiele sposobów. Prowadzenie strony na Facebooku i profilu marki na Instagramie czy zarządzanie społecznością skupioną wokół kanału na YouTube budują wizerunek marki. Są jak pozycjonowanie jej w świadomości odbiorców.
Podobnie, jak na stronie internetowej, tak i w social media kluczowy jest przekaz. Komunikacja musi więc odpowiadać grupie docelowej. Inaczej będzie wyglądać prowadzenie profilu na LinkedIn dla firm obsługujących klientów biznesowych, a jeszcze inaczej strony na Facebooku, której celem jest nawiązanie relacji z przyszłymi rodzicami.
Social media marketing może mieć charakter płatny. Serwisy social media zapewniają narzędzia do promocji umożliwiające osiąganie konkretnych celów firmy. Na przykład, kampanię reklamową na Facebooku (Facebook Ads) zrealizujemy, skupiając się na rozpoznawalności marki, konwersji (w tym sprzedaży), albo wykonaniu przez użytkowników konkretnych działań, jak wyświetlanie filmu czy instalacja aplikacji.
Strategie marketingowe
Zastanawiasz się nad kampanią Google Ads (Google AdWords)? A może chcesz, żeby Twoja firma była rozpoznawalna w social media? Czy może Twoim celem jest budowanie widoczności w wynikach wyszukiwania Google? Każdy dobry projekt (nie tylko ten dotyczący e-marketingu) wymaga odpowiedniego przygotowania. Sukces nie pojawia się przypadkiem. Dlatego punktem wyjściowym skutecznej promocji w wyszukiwarce, marketingu w ramach mediów społecznościowych czy działań SEO, jest plan wynikający ze strategii marketingowej.
Dlaczego w e-marketingu strategia jest tak istotna? Przede wszystkim dlatego, że działania wynikające z niej są spójne z działalnością firmy, jej celami i misją. Internet daje możliwość dotarcia do potencjalnych klientów za pomocą reklamy, content marketingu, poprzez media społecznościowe i Google. Jednak nie wszystkie rozwiązania są odpowiednie dla każdej firmy. Jeśli celem jest podniesienie świadomości marki, sposobem na osiągnięcie wyników może być video marketing, reklama Google Ads, korzystanie z marketingu wirusowego czy prowadzenie kampanii w mediach społecznościowych.
Kompleksowe kampanie reklamowe pozwalają dotrzeć do użytkowników różnymi ścieżkami, zwiększając świadomość marki i zachęcając do interakcji, a jednocześnie dają możliwość personalizacji przekazu. Warunek, który trzeba spełnić, to poznać grupę docelową, a następnie wybrać kanały oraz opracować komunikację atrakcyjną dla odbiorców. Nie musisz robić tego sam. Agencja marketingowa zrobi to za Ciebie. Wiemy, że nie każda firma zajmuje się marketingiem internetowym. Wiemy też, że e-marketing bardzo często stanowi brakujące ogniwo w biznesie. Nawet najlepszy produkt i usługa mogą nie sprzedać się, jeśli promocja nie ma właściwego formatu, zasięgu i celuje w niewłaściwe osoby. Skontaktuj się z nami i sprawdźmy razem najlepszą strategię marketingową dla Twojego przedsiębiorstwa.
Skupianie uwagi
E-marketing pozwala łączyć różne formy działań. Już sama reklama internetowa daje wiele możliwości, czego przykładem jest reklama dla branży e-commerce. W Google Ads (Google AdWords) sklepy internetowe mogą zwiększać sprzedaż przy pomocy remarketingu (ponowne kierowanie przekazu do osób, które oglądały produkty na stronie) i kampanii produktowych.
Nie istnieją uniwersalne recepty na przeprowadzenie skutecznych kampanii reklamowych i pozyskiwanie leadów. Zarówno dostępne narzędzia, technologie, jak i innowacyjne pomysły, muszą być rozsądnie wykorzystywane i adaptowane do konkretnych odbiorców oraz ich potrzeb. Każdy nasz projekt zaczynamy właśnie od takiego wstępnego etapu, który pozwala wyznaczać dalsze kierunki działań.
Z naszego doświadczenia wiemy jednak, że zawsze skupienie uwagi odbiorców jest możliwie poprzez ograniczenie złożoności przekazu do niezbędnego minimum. We wszechobecnym szumie komunikacyjnym wyraźne, mocne i relatywnie proste „wiadomości” mają dużą szansę na konwersję. Dlatego bardzo często bazę kampanii reklamowych stanowią dedykowane landing page, które wyodrębniają najważniejsze informacje z całościowej oferty firmy i na niej skupiają uwagę odbiorców.
Analiza i doradztwo marketingowe
Uruchomienie reklamy internetowej w ramach kampanii Google Ads (Google AdWords) to dopiero początek. Reklama nie może żyć swoim życiem. Bez względu na formy reklamy internetowej, promocja wymaga ciągłego ulepszania. Co więcej, za reklamą muszą pójść kolejne działania. Bazą niezbędną do stworzenia skutecznej reklamy jest pogłębiona analiza i badania. Co powinno być przedmiotem takiej analizy? Możemy tutaj wyróżnić działania w ramach trzech obszarów dotyczących: klientów, konkurencji i strony internetowej.
W zakresie marketingu internetowego zajmujemy się:
- Tworzeniem benchmarków, czyli zaawansowaną diagnozą konkurencyjnych serwisów w danej branży.
- Badaniem ścieżki zakupowej klientów, a więc monitorowaniem zachowań i analizą doświadczeń użytkowników (User Experience) strony internetowej.
- Badaniami użyteczności na użytkownikach, czyli identyfikowaniem problemów stron internetowych z zastosowaniem eksperckich metod badawczych.
Celem analizy konkurencji i zachowań klientów oraz badań użyteczności strony www jest opracowanie konkretnych rozwiązań, np. planów marketingowych. Na podstawie informacji uzyskanych podczas badań użyteczności zwiększamy współczynnik konwersji w sklepach internetowych. Ma to miejsce dzięki wdrożeniu na stronie zmian mających prowadzić do zakupu. Zmianą taką może być dodanie dokładnych danych o formie dostawy lub poinformowanie o stanie magazynowym produktu. Jeśli użytkownik widzi, że zostało kilka sztuk produktu, być może nie będzie chciał odkładać zakupów na później.
Czasami poprawa kilku elementów (z pozoru mało istotnych) przyczynia się do zwiększenia liczby i wartości transakcji. W tym przypadku nie ma jednej, sprawdzonej dla wszystkich witryn metody. Każda strona internetowa ma swoich odbiorców, a oni mają wobec niej swoje oczekiwania. Dlatego właśnie badania użyteczności strony internetowej służą do tego, by opracować rozwiązania najlepsze dla grupy docelowej.
Dobrą stronę internetową wyróżniają dobre treści. Co to oznacza? Treści przydatne dla użytkownika na każdym etapie lejka sprzedażowego. Nawet jeśli nie prowadzisz sklepu internetowego, to i tak sprzedajesz: usługi, kompetencje, rozwiązania. Tworzymy treści na strony internetowe, które zdobywają uwagę użytkownika, są w stanie go zainteresować, sprawić, że będzie chciał skorzystać z oferty (np. nawiąże kontakt z firmą), kupować i wracać na stronę. Treści w internecie mają również za zadanie budowanie widoczności w wynikach wyszukiwania, dlatego dbamy o właściwe słowa kluczowe. Jeśli nie wiesz, jakich słów kluczowych używać, przeprowadzimy analizę i wybierzmy najlepsze.
Obsługa marketingu internetowego
Działania marketingowe możesz prowadzić na własną rękę, albo zatrudnić osoby lub agencję specjalizującą się w marketingu internetowym. Oczywiście korzystanie z marketingu w internecie nie jest zarezerwowane dla marek o dużym zasięgu. Lokalne biznesy również mają szansę na budowanie pozycji w swojej branży.
Nie wiesz, jaką agencję marketingową wybrać? Sprawdź jej efekty. Tutaj możesz sprawdzić nasze realizacje. Jako agencja e-marketingowa oraz e-commerce zajmujemy się obsługą marek, również tych prowadzących sprzedaż internetową. Współpracę zaczniemy od rozmowy i sprawdzimy, co do tej pory robiłeś w marketingu internetowym. Zapytamy, czego oczekujesz, jaka jest Twoja grupa docelowa i ustalimy, jak marketing internetowy może pomóc w jej zaangażowaniu.
Oto co zyskasz jeśli zdecydujesz się na współpracę z nami:
- Dotrzesz do grupy docelowej i poszerzysz swoją bazę klientów. Zaprojektujemy działania (np. kampanie Pay Per Click albo strategię w mediach społecznościowych), dzięki którym pozyskasz nowych odbiorców swojej oferty. Możesz skupić na się relacji z klientami, a my zajmiemy się pozyskiwaniem nowych.
- Zwiększysz ruch na stronie lub w sklepie internetowym. Wdrożymy pozycjonowanie w Google i zajmiemy się optymalizacją SEO, poprowadzimy reklamy, podłączymy do strony narzędzia (np. Google Analytics, Google Search Console) i zajmiemy się ich obsługą.
- Powiększysz dochody poprzez zmaksymalizowanie zwrotu z inwestycji na wydatki marketingowe, takie jak reklamy PPC, marketing afiliacyjny, e-mail marketing, pozycjonowanie, optymalizacja strony.
- Poprawisz doświadczenie użytkowników w sklepie internetowym, dzięki czemu zwiększysz liczbę odsłon strony, długość sesji i wartość sprzedaży. Strona stanie się funkcjonalna i przejrzysta.
- Zyskasz czas, którego nie będziesz poświęcał na planowanie, sprawdzanie i analizowanie. Dzięki temu zajmiesz się swoim biznesem i wdrażaniem strategii, a zamiast myśleć o promocji, skupisz się na rozwijaniu produktów, relacji z partnerami i logistyce.
- Będziesz miał kontakt z Account Managerem, który nie tylko poprowadzi Twój marketing internetowy, ale pomoże, odpowie na nurtujące pytania i będzie wspierał w podejmowaniu decyzji marketingowych korzystnych dla Twojej firmy.
O co należy zadbać?
- Dlaczego ruch na stronie jest ważny?
Ruch to potencjalni klienci. Im jest ich więcej, tym statystycznie rośnie szansa na wzrost ilości konwersji. Oczywiście, najłatwiej mierzyć efekty w przypadku e-commerce, gdzie wyniki działań przekładają się na konkretne transakcje. Ale nie jest przecież żadnym zaskoczeniem, że działania SEO/SEM na stronach firm usługowych są niezwykle ważne. Tam też dochodzi do konwersji, przy czym inaczej określane są cele. Nie mówimy o zakupie konkretnego produktu z poziomu strony - mogą to być natomiast wejścia na stronę Kontakt, wysłanie formularza zgłoszeniowego czy pobranie konkretnego pliku. Z kolei blogi czy portale informacyjne wręcz utrzymują się z wysokich współczynników ruchu. To one gwarantują im popularność oraz możliwość utrzymania się z dochodów płynących z reklamy.
- Jak zwiększyć ruch na stronie?
Ruch internautów na firmowej stronie to oczywiście ważny wskaźnik popularności marki, ponieważ pośród wszystkich odwiedzających, znajduje znacząca grupa potencjalnych klientów. Prace nad zwiększaniem ruchu są przydatne praktycznie na każdym etapie życia marki, ale szczególne znaczenie mają na początkowych etapach – budowania rozpoznawalności i świadomości marki. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, wiemy jakie narzędzia najlepiej sprawdzają się w konkretnych branżach, dzięki temu prowadzimy skuteczne kampanie e-marketingowe dla naszych Klientów.
- Dlaczego ruch należy konwertować na leady?
Leady to jedne z najcenniejszych zasobów jakie stara się zdobyć każda firma. Potencjalny klient, który jest już zainteresowany ofertą, zostawił swoje dane i zgodę na kontakt, ma sporą szanse na podjęcie decyzji zakupowej korzystnej dla marki. Z tego względu, spora część realizowanych kampanii marketingowych ma na właśnie celu zdobywanie leadów.
- Jak sprzedawać więcej?
Ilość transakcji czy wartość przeciętnego koszyka zakupowego jest zależna od wielu czynników. Składają się na nią między innymi takie elementy jak popularność i znajomość marki, atrakcyjność samej oferty handlowej, jak i zapotrzebowanie rynkowe na konkretny produkt czy usługę. Z tego względu niezwykle ważnym jest realizowanie opracowanego scenariusza zwiększania sprzedaży. Kluczowym dla odniesienia sukcesu jest przede wszystkim znajomość swojego klienta, jego potrzeb, oczekiwań i możliwości. Dzięki temu możliwe jest nie tylko opracowanie atrakcyjnej oferty, ale także dobór odpowiednich narzędzi promocji i komunikacji, które zachęcą odbiorcę do zainteresowania się konkretną marką i jej produktami. A przykucie uwagi konsumenta, to już połowa drogi do konwersji.
- Jakie znaczenie ma dobrze opracowane CTA
Wielokrotnie spotykaliśmy się z sytuacjami, w których firmy (a w szczególności e-commerce) nie osiągały optymalnej wielkości sprzedaży. Marki były rozpoznawalne, miały wysokie pozycje w Google, ruch na serwisach internetowych był na zadowalającym poziomie a jednak ilość konwersji była niższa niż przewidywane. Potencjalne problemy mogą znajdować się na różnych, czasem bardzo subtelnych płaszczyznach. Mogą dotyczyć użyteczności serwisu, źle kierowanych przekazów reklamowych, czy zachęty do działania (tzw. call to action). Trzeba pamiętać, że przy całej różnorodności grup docelowych u podstaw każdy konsument jest osobą wygodną, lubiącą mocno personalizowane komunikaty, a często też mocno niezdecydowaną.