E-mail marketing w e-commerce

Dzięki wiadomościom, zawierającym oczekiwane przez odbiorców treści, nawiążesz relację i zbudujesz zaufanie do swojego sklepu. E-mail marketing w e-commerce to jedno z najskuteczniejszych narzędzi bezpośredniego kontaktu z klientami. 

Bezplatna konsultacja
Renata Grodzka
Renata Grodzka
Key Account Manager
  • tel. 601 240 168

E-mail marketing w e-commerce dostarcza narzędzia, które pozwolą Twojej firmie utrzymać zainteresowanie klientów na stałym poziomie. Ten rodzaj marketingu umożliwi Ci też angażowanie potencjalnie zainteresowanych odbiorców Twojej oferty, którzy jeszcze przed skorzystaniem z niej, zgodzili się na otrzymywanie od Ciebie wiadomości e-mail.

E-mail marketing w e-commerce

E-mail marketing dla sklepów internetowych jest formą marketingu, która opiera opiera się komunikacji wykorzystującej pocztę elektroniczną. Daje natychmiastowe efekty, które możemy w każdej chwili ocenić. Polega na tworzeniu i wysyłce wiadomości e-mail w postaci newslettera, mailingu, autorespondera czy e-maili mających na celu odzyskiwanie koszyka.

Na przykład newsletter jest rodzajem komunikacji, w której odbiorca otrzymuje wiadomości regularnie. Dzięki prawidłowo wdrożonej strategii marketingowej z wykorzystaniem newslettera możemy realizować cele sprzedażowe albo informować i edukować. Subskrybenci oczekują wiadomości, które nawiązują do ich wcześniejszej aktywności. Wiadomości mogą więc dotyczyć produktów bądź pytań zadawanych za pośrednictwem formularza kontaktowego.

Dlaczego warto?

Czy warto wdrażać email marketing w sklepie internetowym? Niewątpliwie tak. Jak pokazują wyniki sprzedaży sklepów korzystających z tego typu komunikacji, e-marketing wykorzystujący wiadomości, jest przede wszystkim skuteczny. Zwłaszcza e-mail marketing w dużym sklepie internetowym pozwala dzielić odbiorców na grupy mniej lub bardziej zaangażowane, a z tymi drugimi  budować długoterminowe relacje. 

Zalety kampanii e-mail marketingowych to: 

  • Personalizacja przekazu, która zwiększa zaangażowanie odbiorcy wiadomości.
  • Niski koszt poprzez całkowitą automatyzację.
  • Mierzenie wyników kampanii na podstawie informacji o wysłanych, odebranych, otwartych i przeczytanych wiadomościach, a także kliknięciach w linki umieszczone w treści. 
  • Aktywność subskrybentów poprzez dostarczanie klientom interesujących treści odsyłających do witryny (dodanie przycisku CTA).
  • Dowolny format angażujący odbiorców (np. konkursu, ankiety, udostępniania treści jedynie dla osób zapisanych do newslettera).  
  • Pozyskiwanie informacji o klientach, które pozwolą dopasować do nich ofertę i sposób komunikacji. 
  • Budowanie bazy klientów od podstaw lub rozbudowa dotychczas zgromadzonej. 
  • Tworzenie wizerunku marki, jako firmy zaangażowanej w utrzymywanie kontaktu ze swoimi klientami.
  • Zwiększenie ruchu na stronie sklepu, przekładające się na sprzedaż. 
  • Poznanie odbiorców, a więc dotarcie do użytkowników najbardziej skłonnych do zakupu. 
  • Prowadzenie e-mail remarketingu, który umożliwia przygotowanie spersonalizowanej oferty opierającej się na zawartości  koszyka zakupowego czy przedstawienie okazji promocyjnej.  
  • Skalowalność, czyli możliwość korzystania z e-mail marketingu przy dowolnej liczbie odbiorców z opcją  dodawania kolejnych lub usuwania osób rezygnujących z wiadomości. E-mail marketing w małym sklepie internetowym będzie równie skuteczny, jak w e-commerce z szeroką ofertą.
Porozmawiajmy o e-mail marketingu!

Jak prowadzimy e-mail marketing?

Głównym komponentem e-mail marketingu jest zbieranie adresów e-mail klientów, które posłużą jako baza odbiorców. W e-commerce pozyskać subskrybentów można na wiele sposobów, jak chociażby poprzez reklamy w wyszukiwarce czy działania w social media. Istotne jest to, by klient świadomie wyraził zgodę na zapisanie do bazy i potwierdził otrzymywanie newslettera. Dlatego baza, którą przygotowujemy zawiera potwierdzone zgody marketingowe w świetle obowiązujących przepisów o administrowaniu danych osobowych. Dzielimy klientów na aktywnych i nieaktywnych, aktywnych i kupujących oraz aktywnych i niekupujących. 

W kolejnym etapie skupiamy się na przygotowaniu newslettera, zgodnego z obowiązującymi standardami wiadomości. W e-mailu znajdzie się nagłówek, temat, grafika i preheader (element uzupełniający grafikę), stopka, w której umieścimy dane kontaktowe, informacje na temat  firmy, opcję rezygnacji z subskrypcji oraz ikony będące odnośnikami do social media. Dopasowujemy tytuł do informacji zawartych w wiadomości. Następnym działaniem jest wysyłka, na którą składa się email powitalny oraz mierzenie skuteczności zaprojektowanej komunikacji. 

Skuteczny e-mail marketing dla sklepu internetowego w naszym wydaniu to suma czynników i konsekwentnej realizacji planu:

  • budujemy bazę klientów,
  • badamy grupy odbiorców, aby móc przekazywać informacje zgodne z ich oczekiwaniami (np. testy A/B) 
  • zapewniamy zgodność działań z przepisami prawnymi, 
  • opracowujemy strategie komunikacyjne aktywizujące użytkowników,
  • przygotujemy maile, które ominą spam,
  • korzystamy platform do e-mail marketingu,
  • wykorzystujemy narzędzia do e-mail marketingu (np. SARE)    
  • integrujemy CMS z platformą mailingową, 
  • prowadzimy badania skuteczności newslettera za pomocą testów A/B,
  • analizujemy wyniki kampanii mailingowych, 
  • tworzymy przekaz spójny z wizerunkiem firmy, przekazując dane odpowiadające realizowaniu celów marketingowych, 
  • dbamy o układ informacji przystosowany do urządzeń mobilnych.

E-mail remarketing i odzyskiwanie koszyka

Jeżeli dany użytkownik nie zdecydował się na zakup i wybrał jednak ofertę konkurencji, to jeszcze nic straconego. Poznanie potrzeb potencjalnego klienta (który wyraził zainteresowanie konkretnym produktem lub usługą), pozwala dostosować kolejną ofertę współgrającą z poprzednim wyszukiwaniem. Remarketing w kampaniach mailingowych daje możliwość wzmocnienia przekazu poprzez wysyłkę innej oferty, promocji, a także ratując utracone koszyki.

Najczęstsze pytania

Na czym polega e-mail marketing do sklepu internetowego?

E-mail marketing to inaczej mówiąc forma komunikacji bezpośredniej między przedsiębiorstwem a konsumentem. Polega ona na wysyłaniu wiadomości do klientów za pomocą poczty elektronicznej. Istnieje kilka rodzajów tego typu przekazu:

  • newsletter – wiadomość, która wysyłana jest w regularnych odstępach czasu, o określonej porze. Jej treść ma charakter informacyjny. W przypadku sklepu internetowego może być to prezentacja konkretnego produktu, którym w ostatnim czasie był zainteresowany klient – zastanawiał się czy dokonać transakcji lub umieścił już produkt w koszyku, a następnie go odrzucił. Warto zaznaczyć, że zawartość newslettera powinna być dla odbiorcy interesująca i przydatna;
  • autoresponder – to komunikat, który pojawia się automatycznie po dokonaniu przez klienta określonej czynności, np. po zakupie produktu może pojawić się podziękowanie za transakcję lub po założeniu konta w sklepie internetowym – powitanie;
  • mailing – jednorazowa, spersonalizowana reklama wysłana w mailu.
Jak wykorzystać e-mail marketing w e-commerce?

E-mail marketing posiada szerokie zastosowanie w e-commerce. Przede wszystkim może być narzędziem, które służy do utrzymywania pozytywnych relacji z klientami, korzystającymi ze sklepu internetowego oraz do obsługi posprzedażowej. Oprócz tego, e-mail marketing, można wykorzystać do zwiększenia dochodu ze sprzedaży w sklepie internetowym.

Istnieje kilka sposobów, które są pomocne w osiągnięciu tego celu:

  • Załączanie w wiadomości kuponów rabatowych, które klient może wykorzystać w określonym czasie. Warto zwrócić uwagę, by kupony dotyczyły produktów, którymi w ostatnim czasie klient się interesował.
  • Mailing wzbogacony o konkurs.
  • Dołączanie do newsletterów video – poradników dzięki czemu będą one chętniej czytane.
  • Załączanie w wiadomościach mailowych ofert specjalnych dla najbardziej lojalnych użytkowników.
  • W mailingu mogą być również zawarte informacje na temat nowości w sklepie i zbliżających się promocjach.

Dzięki stosowaniu tych metod, sklep internetowy wyróżni się na tle konkurencji.

Dlaczego warto korzystać z e-mail marketingu dla e-sklepu?

Obecnie coraz więcej osób korzysta ze sklepów internetowych. Już około 70% polskich internautów to aktywni klienci w branży e-commerce. W związku z tym powstaje coraz więcej konkurencyjnych sklepów . Trudniej jest więc przyciągnąć uwagę klienta i zachęcić go do zakupu. Jednak dzięki stosowaniu e-marketingu, szanse na wyróżnienie się spośród konkurencji wzrastają. Oprócz tego zaletami kampanii e-mail marketingowych są:

  • możliwość zbudowania bazy najbardziej wartościowych klientów,
  • kreowanie pozytywnego wizerunku firmy,
  • zdobywanie informacji na temat odbiorców, dzięki czemu można jeszcze bardziej spersonalizować ofertę, spełniając oczekiwania i potrzeby klientów,
  • zwiększenie ruchu na stronie internetowej sklepu, bowiem dużo osób klika w link, zamieszczony w wiadomości mailowej. Dzięki temu więcej osób ma szansę zapoznać się z ofertą sklepu.

Warto również zaznaczyć, że istnieje możliwość bieżącej analizy efektów kampanii e-mail marketingowej. Dzięki temu szybko zorientujesz się, czy prowadzone działania przynoszą efekty.

Jaki jest koszt e-mail marketingu dla sklepu internetowego?

Trudno jest jednoznacznie określić koszt e-mail marketingu dla e-commerce, ponieważ jest on uzależniony od kilku czynników. Największy wpływ na cenę kampanii ma jednak jej cel i zakres. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na prowadzenie kampanii dotyczącej tylko jednego produktu, ponoszą zdecydowanie niższe koszty inwestycji niż Ci, którzy są nastawieni na promowanie asortymentu całego sklepu internetowego. Dodatkowo istotne jest w tym przypadku, czy celem jest zbudowanie trwałych relacji z klientem, czy też jednorazowe poinformowanie go o najnowszej promocji w sklepie.

Na koszt e-mail marketingu do sklepu internetowego wpływa również wielkość bazy mailingowej oraz jej jakość. Wiadomości mailowe przynoszą lepsze rezultaty, jeśli trafiają do aktualnych klientów oraz wtedy, gdy są spersonalizowane. Baza, która zawiera takie informacje, a więc jest skrupulatnie uporządkowana jest znacznie droższa niż zwykły zbiór użytkowników, którzy niekoniecznie będą zainteresowani ofertą.

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie dzięki e-mail marketing?

Dzięki stosowaniu e-mail marketingu oferta sklepu w krótkim czasie dociera do bardzo szerokiego grona odbiorców i przyczynia się do zwiększenia sprzedaży. Jednak, aby działania te były jeszcze bardziej efektywne, należy zwrócić uwagę na kilka czynników.

Pierwszą, bardzo istotną kwestią jest odpowiedni tytuł i nadawca, ponieważ interesująca nazwa maila zwiększa szanse na to, że odbiorca otworzy wiadomość i że skorzysta z oferty. Warto zaznaczyć, że treść maila powinna być spersonalizowana, bowiem wtedy istnieje większe prawdopodobieństwo, że klient zdecyduje się na zakup.

Treść maila warto uatrakcyjniać przez dodawanie kodów i kuponów rabatowych, specjalnych (dedykowanych) ofert lub przez stosowanie konkursów. Warto jednak pamiętać, że skrzynka mailowa jest przestrzenią prywatną, więc wysyłanie zbyt dużej liczby wiadomości może działać zniechęcająco i spowodować wypisanie się z newslettera. Należy więc zachować umiar w tej kwestii, wysyłać jedynie wartościową treść i na bieżąco śledzić efekty kampanii.

 

Klienci o nas

Skontaktuj się z nami
Odpowiadamy w 24 godziny
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak niepodanie danych oznaczonych jako niezbędne do świadczenia usług na Twoją rzecz uniemożliwi ich świadczenie. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.