Sprzedaż jest głównym celem prowadzenia sklepu. Z powodu błędów na stronie, braku optymalizacji pod pozycjonowanie i źle prowadzonych kampanii promocyjnych, trudno mówić o dobrych wynikach. Jeśli zmagasz się z problemami, ale nie wiesz, co je powoduje, sprawdzimy to. Efekty naszej pracy zobaczysz w wysokojakościowych transakcjach.
Audyt w e-commerce
Audyt sklepu internetowego jest kompleksową analizą elementów witryny e-commerce pod kątem użyteczności, SEO oraz prowadzonych działań sprzedażowych z wykorzystaniem Facebook Ads i Google Ads. Wynikiem audytu jest raport, czyli dokument zawierający szereg rekomendacji, których wprowadzenie doprowadzi do maksymalizacji transakcji oraz podniesienia ich jakości (np. zwiększenie wartości koszyka, upselling, crossseling).
Serwis ma spełniać oczekiwania użytkowników względem funkcjonalności związanych z przeglądaniem oferty, złożeniem zamówienia, dokonaniem płatności. W usprawnianiu strony sklepu internetowego nie zapominamy o robotach wyszukiwarki. Pozycjonowanie w Google skutkuje wysoką pozycją strony w wynikach wyszukiwania, co zwiększa rozpoznawalność i zaufanie internautów, generuje ruch na stronie i wspomaga kampanie reklamowe.
Audyty sklepów – zalety
Audyt sklepu internetowego i prowadzonych kampanii znacząco przyczynia się do realizacji celów biznesowych. Poniżej przedstawimy główne zalety audytu. Należy jednak pamiętać, że dotyczą one większości sklepów. W zależności od potrzeb, audyt SEO, UX, kampanii Google Ads czy Facebook Ads, może przynieść znacznie więcej korzyści. Wszystko zależy od tego, jakie potrzeby ma sklep internetowy i w jakiej kondycji znajduje się witryna.
Decydując się na audyt sklepu internetowego, kampanii, badania użyteczności i wdrażanie zaleceń wynikających z analizy zyskujesz:
- zwiększenie średniej wartości koszyka,
- znaczną poprawę współczynnika konwersji,
- wykrycie nieprawidłowości na stronie sklepu wraz z planem naprawczym,
- otrzymanie informacji o kampanii reklamowej pozwalających na zatrzymanie błędów,
- poprawę doświadczeń użytkowników Twojego sklepu,
- zwiększenie sprzedaży i efektywności reklamy,
- dotarcie do użytkowników skłonnych do zakupu,
- większa liczbę klientów powracających do sklepu,
- wygenerowanie konwertującego ruchu na stronie sklepu internetowego,
- poprawę widoczności w Google i usługach (np. Google Zakupy),
- poznanie zachowań klientów sklepu (np. dlaczego opuszczają stronę, porzucają koszyk),
- usprawnienie procesu zakupowego.
Audyt UX
UX (user experience) to suma doświadczeń użytkownika podczas korzystania z rozwiązania, którym może być np. strona internetowa.
Badania UX w e-commerce koncentrują się na poprawie funkcjonalności serwisu i są ściśle związane z odczuciami użytkownika. Chcąc poznać doświadczenia konsumenta w zetknięciu ze sklepem, warto zainwestować w audyt UX. Zwłaszcza, jeśli obserwujemy zahamowanie sprzedaży bądź spadek. Dlaczego? Problemy, jakie klient napotyka na ścieżce zakupowej oddziałują na jego decyzje, ale i kształtują opinię o marce.
Podczas audytowania witryny bierzemy pod uwagę m.in. układ i funkcjonalność poszczególnych elementów oraz architekturę serwisu i przejrzystość informacji. Wszystko to przy zastosowaniu dobrych praktyk użyteczności, znajomości trendów i oczekiwań konsumentów w e-commerce.
Korzystamy z metod analitycznych wykazujących największą skuteczność. W zależności od potrzeb witryny, może to być analiza heurystyczna, wędrówka poznawcza czy lista kontrolna.
Badanie jako tajemniczy klient
Badamy odczucia klientów i poziom ich zadowolenia z usług na ścieżce zakupowej. W ramach trzech etapów, takich jak poszukiwanie produktu, proces zakupowy i obsługa posprzedażowa analizujemy dostępność informacji i sposób ich prezentacji, co dotyczy również kontaktu z osobami odpowiedzialnymi za komunikację z klientami.
Podczas analizy oceniamy m.in.: kontakt ze sklepem za pomocą wszystkich kanałów komunikacji, czas oczekiwania na informację zwrotną oraz czas, w jakim klient otrzymuje satysfakcjonującą go odpowiedź (np. jak długo trwa, zanim klient połączy się z osobą, która udzieli mu wyczerpującej odpowiedzi), formę zaprezentowania danych niezbędnych do podjęcia interakcji ze sklepem. Wyniki badania mystery shopping pozwalają na ocenę jakości obsługi klienta i opracowanie standardów zgodnych z potrzebami grupy docelowej.
Audyt SEO
Działania SEO dotyczą strony i czynników zewnętrznych wpływających na widoczność witryny w sieci. Kompleksowe badanie sklepu internetowego pod kątem SEO pozwala poznać nieprawidłowości osłabiające funkcjonowanie strony i opracować mechanizmy pozwalające jeszcze skuteczniej sprzedawać. Audyt SEO pozwala odpowiedzieć na kluczowe pytania dotyczące zajmowanej przez stronę pozycji w Google. Audyt w przypadku sklepu internetowego ma szczególne znaczenie, ponieważ najwyższe pozycje w Google generują najwięcej ruchu.
Audyt SEO obejmuje analizę elementów on-site, czyli w obrębie witryny oraz off-site, czyli czynniki zewnętrzne. Podczas audytu badamy m.in.: strukturę i nawigację strony sklepu internetowego, poprawność kodu HTML, indeksowanie, nagłówki (w tym poprawność słów kluczowych), linki prowadzące do strony, sygnały z mediów społecznościowych. Przeprowadzenie audytu SEO zaleca się przede wszystkim wówczas, gdy brakuje efektów pozycjonowania, pozycji strony w wyszukiwarce spada, a także podczas tworzenia nowej witryny lub aktualizacji istniejącej.
Audyt kampanii Google Ads
Obecnie reklama w e-commerce jest nie tylko dodatkową opcją prezentacji oferty, ale koniecznością. Główne korzyści reklamy to sprzedaż, budowanie przewagi konkurencyjnej (a ta w branży e-commerce jest niemała) i wzrost rozpoznawalności. Reklama w wyszukiwarce i usługach Google wymaga odpowiedniego przygotowania i po uruchomieniu, ciągłego monitorowania. Narzędzie Google Ads pozwala na efektywne prowadzenie kampanii reklamowych, ale należy mieć na uwadze, że wdrożone rozwiązania wymagają kontroli. Dotyczy to również obsługi konta reklamowego.
Dla sklepu internetowego oferujemy audyt kampanii Google Ads, którego wyniki pozwolą skutecznie zarządzać reklamą. Podczas audytu weryfikujemy połączenie konta z usługami i narzędziami Google (np. Google Merchant Center, Google Analytics), sprawdzamy kody śledzące i kody remarketingu dynamicznego, analizujemy konto i kampanię (np. pod kątem danych demograficznych), przeprowadzamy konfigurację reklam i grup odbiorców oraz weryfikujemy mierzenie konwersji.
Audyt kampanii Facebook Ads
Social media w e-commerce odgrywają szczególną rolę. Budowanie społeczności wpływa na sprzedaż, pozyskiwanie nowych klientów i poprawia jakość ruchu przychodzącego. Podobnie, jak w Google, w social media możemy prowadzić kampanie reklamowe. Angażują one użytkowników, kreują wizerunek marki, pozwalają na prezentowanie produktów, kierują na stronę sklepu internetowego. Markom wspierającym działania sklepu internetowego poprzez reklamę na Facebooku, proponujemy audyt kampanii Facebook Ads.
Audyt zaczynamy od sprawdzenia celu kampanii (powinien być zgodny z celem biznesowym), który jest jednym z pierwszych kroków w konfiguracji reklam. Następnie na podstawie analizy branży klienta i konkurencji sklepu, sprawdzamy m.in. prawidłowość targetowania reklam i harmonogramu. Analizie poddajemy również kreacje reklamowe, często opierając się na upodobaniach użytkowników poznanych dzięki testom A/B. Sprawdzamy, czy konto ma prawidłowe połączenie z Pixelem Facebooka (umożliwia remarketing) oraz odpowiednie zliczanie konwersji z social media przez Google Analytics.
Jak pracujemy?
Prowadzenie sklepu online to proces. Nie ma możliwości wprowadzenia jednej zmiany na długi czas, jak i działanie bez wykorzystania narzędzi. Kilkunastoletnia obecność w e-commerce pozwala nam projektować rozwiązania, które prowadzą do osiągania przez klientów ich własnych założeń. Jednak każde rozstrzygnięcie ma solidną bazę, którą w przypadku sklepu internetowego jest audyt.
Usługa, na którą składa się audyt sklepu internetowego i audyt kampanii reklamowej w Google i na Facebooku obejmuje przygotowanie raportu, w którym (w zależności od typu audytu) znajdzie się m.in. propozycja narzędzi, wynik badania komunikacji z klientem, analiza profilu w social media, uwagi dotyczące sklepu i kampanii reklamowej. Wyniki analizy SEO, UX i kampanii związane są z danymi o rynku i konkurencji oraz informacjami uzyskanymi bezpośrednio od klienta.
Jeśli prowadzisz sklep internetowy i jednocześnie profil marki na Facebooku, zalecamy całościowe spojrzenie na kanały i środki komunikacji z klientami. Może zdarzyć się, że prawidłowo skonfigurowana kampania, np. z użyciem jednego z najbardziej skutecznego narzędzia Facebook Ads nie przyniesie oczekiwanych efektów. Jeśli użytkownik zostanie przekierowany do strony Twojego sklepu, a ta nie spełni jego oczekiwań i przysporzy trudności, najprawdopodobniej szybko przejdzie do innej – konkurencyjnej. Czasami nawet z pozoru nieistotny element przyczyni się do poprawy użyteczności strony (np. optymalizacja treści i nagłówków).
Najczęstsze pytania
- Co to jest audyt UX?
Audyt UX (User Experience) to całościowa ocena użyteczności strony www, która jest niezbędna w przypadku stron internetowych e-commerce. Badania użyteczności sklepu wraz z analityką internetową mają na celu ukazać nieprawidłowości i problemy napotykane przez użytkowników podczas ścieżki zakupowej. Konsekwencją prawidłowo prowadzonych analiz jest poprawa elementów niekorzystnie oddziałujących na doświadczenia konsumenta.
Audyt UX sklepu internetowego skupia się na elementach nawigacji, architekturze informacji, funkcjonalności, stronie wizualnej, informacjach o produktach, bezpieczeństwie zakupów, czasu ładowania się strony, a także bierze pod uwagę oczekiwania użytkowników strony i dobre praktyki audytu UX.
- Co to jest audyt SEO?
Audyt SEO to profesjonalna analiza strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych. W oparciu o nasze wieloletnie doświadczenie i przy pomocy specjalistycznych narzędzi badamy wszystkie parametry, wpływające na pozycjonowanie strony.
- Jakie są korzyści analizy użyteczności?
Poprawa użyteczności sklepu, która jest konsekwencją zmian następujących w wyniku przeprowadzonego audytu UX, eliminuje błędy na stronie. Nieprawidłowości wywołują dezorientację i frustrację klienta, a także są główną przyczyną opuszczenia strony internetowej z ofertą. Może to być na przykład brak wyszukiwarki produktów, niejasne instrukcje podczas dokonywania płatności lub rejestracji konta w sklepie, niewystarczająco opisana oferta lub brak opisów, filtrowanie, które nie ułatwia znalezienia produktów.
- Jakie obszary badana pełny audyt sklepu?
Pełny audyt sklepu internetowego bada wszystkie kluczowe obszary, czyli: UX, SEO, prowadzone kampanie marketingowe (w tym Google Ads i Facebook Ads).
- Co obejmuje audyt sklepu internetowego?
Audyt sklepu wraz z analizą prowadzona przez naszych specjalistów obejmuje m.in. audyt elementów wpływających na pozycjonowanie wraz z rekomendacją zmian, audyt funkcjonowania sklepu na urządzeniach mobilnych, ekspercka analiza heurystyczna, wędrówka poznawcza i lista kontrolna, wyniki testów A/B, badanie użyteczności treści i elementów graficznych, analizę opisów produktów, obserwację zachowań użytkowników, rozpoznanie błędów uniemożliwiających przechodzenie ścieżki zakupowej, testy najlepszych rozwiązań, projekt makiety z rozmieszczeniem elementów strony, usprawnienie komunikacji użytkowników z witryną sklepu, analizy benchmarkingowe.
- Czym różni się badanie UX od badania mystery shopping?
User Experience (doświadczenie użytkownika) to wszystkie doświadczenia, emocje i odczucia towarzyszące użytkownikowi podczas wchodzenia w interakcję z produktem i w trakcie korzystania z niego. Badania UX pozwalają określić czy to, co oferujemy klientom spełnia ich oczekiwania. Z kolei mystery shopping (tajemnicze zakupy) to badanie marketingowe, w którym obserwacja stanowi główne narzędzie diagnozy.
Celem mystery shopping jest analiza jakości obsługi klienta, która dotyczy nie tylko osób opiekujących się klientami w procesie sprzedażowym, ale także uwzględnia ocenę środków, z jakich korzysta klient w przed zakupami, w trakcie i po nich. W badaniu UX sprawdzana jest użyteczność produktu (np. strony internetowej). Bierze w nim udział grupa użytkowników, która testuje produkt i jego funkcjonalności. W badaniu mystery shopping nacisk położny zostaje na doświadczenia związane z całością obsługi, jaka towarzyszy zakupom.