Rok 2018 to 20. urodziny wyszukiwarki Google. Był to z pewnością czas, w którym Google starało się uświadomić nas jak ważne są mobilne wersje stron internetowych oraz ich optymalizacja pod kątem UX. Mobilność wyznacza i zapewne wyznaczać będzie kierunek rozwoju marketingu online, a co za tym idzie działań SEO.
W minionym roku dostaliśmy także wiele aktualizacji zarówno narzędzi, jak i algorytmów. Co takiego się wydarzyło? O tym poniżej.
Google Search Console
Początkiem roku naszym oczom ukazała się pierwsza wersja nowego panelu Google Search Console. Wersja BETA wyglądała bardzo ubogo i w pierwszych miesiącach służyła jedynie wizualizacji postępujących zmian w aktualizacji narzędzia. Teraz Google zapowiada całkowite zamknięcie “starej” wersji – aktualnie większość raportów została już dezaktywowana, np. zakładka „Ruch związany z wyszukiwaniem”.
Co się zmieniło w nowej wersji?
1. Po pierwsze wygląd. Nowy panel jest bardziej nowoczesny i przejrzysty - zupełnie różni się od starej wersji, dlatego użytkownicy, którzy przez kilka lat korzystali ze starej wersji mogą mieć z początku problem z poruszaniem się po nowej wersji panelu.
2. Dostajemy także bardziej szczegółowe dane, np. na temat stanu indeksowania witryny. GSC prezentuje nam dane w 4 grupach: błędy, prawidłowe z ostrzeżeniem, prawidłowe oraz wykluczone.
3. Ponadto wydłużony został czas przetrzymywania danych w narzędziu, co jest z pewnością jednym z największych plusów. Dotychczasowy okres gromadzenia danych z 90 dni urósł aż do 16 miesięcy, co umożliwia analizowanie o wiele obszerniejszego okresu wstecz.
Speed Update
W styczniu 2018 roku Google oficjalnie ogłosił, że szybkość ładowania się stron od lipca 2018 stanie się wskaźnikiem rankingowym w SERP dla mobilnych wyników wyszukiwania. Jak było zapowiedziane tak też się stało. Tym działaniem Google mobilizuje do zwracania szczególnej uwagi na optymalizację witryny pod kątem UX, a szybkość ładowania się strony (na każdym urządzeniu) jest jednym z głównych czynników tego procesu. Pozycjonowanie i optymalizacja strony, zwłaszcza pod kątem mobilnym wymaga teraz znacznie większego zaangażowania. Pomocne tutaj mogą być narzędzia:
• PageSpeed Insights
• Narzędzie Lighthouse
• Test my site
PageSpeed Insights + Lighthouse
W roku 2018 wprowadzono aktualizację narzędzia PageSpeed Insights, które zostało zintegrowane z Lighthouse. Dzięki takiemu połączeniu raporty szybkości działania stron internetowych są znacznie obszerniejsze i efektywniejsze. Więcej na temat Google Lighthouse przeczytasz na naszym blogu: Google Lighthouse - nowe rozszerzenie w Chrome.
Mobile-First Index
Jedną z największych zmian w 2018 roku było wdrożenie algorytmu Mobile-First Index, który polega na tym, że to właśnie wersja mobilna stała się tą główną, indeksowaną przez Google. Pierwsze witryny otrzymały powiadomienia o aktywowaniu Mobile-First Index już w pierwszym kwartale. Wprowadzenie algorytmu budziło spore obawy wśród właścicieli stron oraz specjalistów SEO, ale jak się okazało nie taki diabeł straszny.
Zmiany w wynikach wyszukiwania
Wyniki wyszukiwania w tym roku także dotknęło kilka zmian. Najpierw rozszerzenie długości opisu meta description, a później jego ponowne skrócenie.
Dla niewielkiej grupy zapytań Google przez pewien czas testował tzw. „Zero-Results”, czyli wyświetlanie tylko jednego, konkretnego wyniku na dane zapytanie. Chodziło o zapytania, dla których standardowo wyświetlane są panele wiedzy, np. „czas w…”. Po tygodniu Google wstrzymało testy, aczkolwiek specjaliści SEO zastanawiają się, czy to aby nie była zapowiedź przyszłych zmian.
W minionym roku zmieniła się także prezentacja wyników wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Obecnie widzimy ich mniej, a jeśli chcemy zobaczyć inne, konieczne jest kliknięcie w przycisk “Więcej wyników”. Być może Google w przyszłości chce zupełnie zrezygnować z paginacji i zamienić ją na infinite scrolling?
Aktualizacje algorytmu Google
W sierpniu zeszłego roku miała miejsce kolejna większa aktualizacja algorytmu Google. Początkowo ochrzczona mianem „Medic Update”, ponieważ pierwsze zauważalne zmiany dotyczyły serwisów medycznych, ale później wpływ aktualizacji można było zaobserwować praktycznie w każdej branży. Na kilkanaście dni przed aktualizacją, Google poinformowało o priorytetyzacji wskaźników dotyczących oceny jakości stron, którymi są: Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (Ekspertyza, Autorytet, Wiarygodność) czyli tzw. E.A.T. Zwrócenie uwagi na te elementy z pewnością miało wpływ na poprawienie pozycji strony, co zresztą potwierdzały analizy z tamtego okresu zwłaszcza dla stron gromadzących dane osobiste użytkowników.
W 2018 roku Google dokonywał także kilku mniejszych aktualizacji algorytmu. W marcu miała miejsce aktualizacja głównego algorytmu, co skutkowało niestabilnością wyników. W obieg trafiła informacja, że strony, których wyniki najbardziej ucierpiały powinny skupić się na budowaniu treści. Niespełna miesiąc później (w kwietniu) Google potwierdziło kolejną aktualizację, ale nie doczekaliśmy się żadnych szczegółów, ani nawet nazwy nadanej nieoficjalnie przez specjalistów SEO.
27 września Google obchodziło swoje 20 urodziny. W tym dniu zauważono wahania pozycji, co najprawdopodobniej także było spowodowane kolejnymi zmianami algorytmu.
Protokół SSL
Google ponownie zwróciło uwagę na bezpieczeństwo w sieci, wysyłając stosowne powiadomienia do właścicieli stron internetowych nie korzystających z protokołu szyfrowanego. Poczynając od lipca 2018 roku Google Chrome oznacza wszystkie strony bez HTTPS jako „niezabezpieczone”. Informacje dlaczego korzystanie z protokołu SSL jest także ważne i jak prawidłowo go wdrożyć znajdziesz na naszym blogu w artykule „Jak bezpiecznie dla SEO wdrożyć protokół SSL”.
Żegnamy Google+
Tym razem to nie początek, ani nawet aktualizacja. W 2018 roku serwis społecznościowy Google+ został zgłoszony do zamknięcia. Nieoficjalnie, jednym z powodów tej decyzji jest wyciek danych użytkowników, o którym poinformował raport The Wall StreetJournal. Drugim, a jednocześnie najbardziej oczywistym powodem był brak zainteresowania użytkowników. Google+ początkowo miał zostać zamknięty w sierpniu 2019 roku, lecz pod koniec zeszłego roku datę tę przyśpieszono, skutkiem czego serwis przestanie istnieć już w kwietniu.
Czego szukali Polacy?
Na koniec warto przypomnieć najczęściej wyszukiwane przez Polaków hasła w 2018 roku - https://trends.google.com/trends/yis/2018/PL/. Poza Mistrzostwami Świata w Piłce Nożnej najczęściej wyszukiwanymi hasłami były „Avicii” oraz „Wybory Samorządowe 2018”. W kategorii haseł "Co to jest...?" pierwsze miejsce zajęło pytanie "Co to jest RODO?", z kolei najbardziej popularnym, a zarazem wywołującym lekki uśmiech zapytaniem z kategorii „Ile..?” okazało się pytanie z Milionerów brzmiące "Ile palców ma koń?”.
Co dalej?
Mobile, mobile i jeszcze raz mobile. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, kierunek rozwoju najnowszych trendów w e-marketingu wyznaczają właśnie urządzenia mobilne. Być może już niedługo doczekamy się znacznego wzrostu popularności wyszukiwania głosowego, które przez specjalistów określane jest jako jeden z ważniejszych trendów przyszłych lat? Co by się nie działo, czekamy w gotowości na kolejne aktualizacje algorytmów i zmian w wyszukiwarce jakie z pewnością przyniesie nam rok 2019.