Google stale pracuje i modyfikuje algorytmy mające wpływ na pozycje stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Gigant z Kalifornii nie zawsze ma jednak w zwyczaju potwierdzanie jakichkolwiek zmian. Część z nich jest celowo zatajana, a ich wpływ na wyniki działań pozycjonerskich widoczne są dopiero po pewnym czasie.
W poniższym artykule udało nam się zebrać największe update’y algorytmu Google oraz te, które wiele wnoszą do branży SEO. Każda z nich po wejściu w życie, w mniejszy lub większy sposób, poróżniła pozycje poszczególnych stron. Najważniejszą i największą aktualizacją, która pojawiła się zeszłego roku był z pewnością BERT. Ale o tym czym on się charakteryzował i czy wyróżniają sie pozostałe zmiany algorytmów dowiecie się z dalszej części artykułu. Zapraszamy do lektury!
Spis treści:
- Florida 2 - 12 marca
- June 2019 Core Update - 3 czerwca
- Site Diversity Update - 4 czerwca
- September 2019 Core Update - 24 września
- Aktualizacja BERT - 22 października
- Algorytm BERT cd. - 9 grudnia
- Streszczenie
- Podsumowanie
Florida 2 - 12 marca
Google opublikowała szeroki podstawowy algorytm wyszukiwania. Jak już udało się zauważyć, Google kilka razy w roku przeprowadza mniej lub bardziej istotne aktualizacje algorytmu rankingów, z czego oficjalnie potwierdza niewiele z nich. Tym razem, pomimo oficjalnego potwierdzenia aktualizacji, Google nie podało żadnych konkretnych informacji na temat obszaru dotkniętego zmianami i dodało, że nie ma ,,rozwiązania” dla stron, na które ta aktualizacja wpłynęła negatywnie.
This week, we released a broad core algorithm update, as we do several times per year. Our guidance about such updates remains as we’ve covered before. Please see these tweets for more about that:https://t.co/uPlEdSLHoXhttps://t.co/tmfQkhdjPL
— Google SearchLiaison (@searchliaison) March 13, 2019
March 2019 Core Update znany tez pod nazwą Florida 2 w odniesieniu do jednej z większych aktualizacji algorytmów z 2003 roku. Według specjalistów jest ona nawiązaniem do Medic Update.
Największe wzrosty zanotowały strony prezentujące sobą mocne marki i takie, które publikowały treści o bardzo wysokiej jakości. Na wykresach widoczności odbiły się również serwisy, które mocno straciły po Medical Update z 2018 roku, natomiast strony które wtedy wiele zyskały powróciły do stanu wyjściowego.
Wśród witryn, które najbardziej ucierpiały po tym updacie pojawiły się te, które miały problem z optymalizacją UX, a także z usterkami technicznymi. W wynikach spadły również strony o przesadnej optymalizacji oraz takie, których wygląd sugerował na clickbait’owe i spamerskie treści.
June 2019 Core Update - 3 czerwca
Była to zdecydowanie jedna z większych aktualizacji rdzenia Google. Samo pełne wprowadzenie tej aktualizacji zajęło kilka dni, a Google nazwało ją ,,aktualizacją generalną”. Zmiany silnie dotknęły sporą liczbę witryn, raportowano duże spadki ruchu. W teoriach webmasterów (Google nie podało konkretnych informacji o tym, jakie witryny obejmuje aktualizacja) najbardziej dotknięte strony to: witryny z kryptowalutami, dotyczące zdrowia, eCommerce, z wiadomościami.
Obserwatorzy i specjaliści ds. SEO odnotowali znaczne spadki w serwisach posiadających małe ilości linków pochodzących z domen o wysokiej jakości. Aktualizacja June 2019 Core Update dotknęła ponownie serwisy o niskiej jakości treściach, posiadających duże ilości okienek pop-up i przeoptymalizowanych. Z tego powodu ten update został uznany jako kontynuacja działań Google’a z poprzednich miesięcy.
Tomorrow, we are releasing a broad core algorithm update, as we do several times per year. It is called the June 2019 Core Update. Our guidance about such updates remains as we’ve covered before. Please see this tweet for more about that:https://t.co/tmfQkhdjPL
— Google SearchLiaison (@searchliaison) June 2, 2019
Site Diversity Update - 4 czerwca
Z innych nowości, które pojawiły się w czerwcu możemy odnotować również aktualizację algorytmu nazwaną Site Diversity Update. Powoduje ona ograniczenie ilości wyników do maksymalnie 2 dla tej samej domeny. Ma to na celu zwiększenie różnorodności w SERPach i możliwość skutecznego dopasowania większej ilości stron do określonych oczekiwań użytkownika.
Koncepcja Diversity Update jest jasna - ograniczyć liczbę domen pojawiających się z wieloma adresami URL w SERP. osoby poszukujące informacji w Google narzekali przez lata, że czasami Google wyświetla zbyt wiele wyników wyszukiwania z tej samej nazwy domeny. Można było więc zobaczyć 4 lub 5 z dziesięciu najlepszych wyników z tej samej nazwy domeny. Po aktualizacji Google dla większości fraz będzie pokazywał tylko po jednym wyniku z danej domeny. Dlaczesci wyników nadal może pojawić się więcej wyników niż jeden z domeny - tak napisało Google na ten temat: „[...] możemy nadal wyświetlać więcej niż dwa wyniki z domeny w przypadkach, gdy nasze systemy uznają, że jest to szczególnie istotne w przypadku konkretnego wyszukiwania”.
September 2019 Core Update - 24 września
Aktualizacje rdzenia mają wpływ na kwestię klasyfikacji witryn internetowych oraz określania, która strona jest najbardziej odpowiednia dla danego zapytania. Każdorazowo, gdy Google aktualizuje czy też odświeża swoje algorytmu rankingu, istotne jest, aby sprawdzić czy i jeśli tak, to jakie ma to konsekwencje dla naszej witryny. Niektórzy obserwują wzrost w ruchu, inni spadki, a jeszcze inni nie dostrzegają żadnych zmian.
Wrzesień był pracowitym miesiącem dla specjalistów Google. Oprócz wspomnianej aktualizacji algorytmu wprowadzone zostały zmiany, które spowodowały usunięcie w wielu wypadkach gwiazdek z wyników wyszukiwania Google, a dodatkowo wprowadzone zostały zupełnie nowe oznaczenia linków, a mianowicie rel=”sponsored” dla linków sponsorowanych oraz rel=”ugc” dla linków generowanych przez użytkowników.
Aktualizacja BERT - 22 października
BERT była z pewnością jedną z większych i najważniejszych aktualizacji od czasu wprowadzenia RankBrain. Aktualizacja BERT sprowadza się do lepszego rozumienia języka naturalnego wykorzystywanego przez użytkowników Internetu.
BERT to nienadzorowany, wstępnie wyszkolony system przetwarzania języka. Innymi słowy, jest to model rozumienia języka przez wyszukiwarkę. Do tej pory komputery mogły przyjąć tekst, przechowywać go i wygenerować. Brakowało im jednak zrozumienia tego tekstu. Dzięki BERT, maszyna jest w stanie rozumieć dane wyszukanie i w sposób logiczny przewidzieć brakujące słowa, a wszystko w celu jak najlepszego dopasowania wyników wyszukiwania.
Wyszukiwarka ma na celu dokładniejsze analizowanie wyszukiwanych haseł i badanie intencji użytkowników, którzy je wprowadzają. Zmiana ta objęła około 10% słów kluczowych wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkę Google. Wprowadzenie BERT ma docelowo promować treści tworzone pod użytkownika, a nie pod roboty indeksujące. Mowa tutaj o ilości oraz sposobie stosowania słów kluczowych w treściach, ilości tekstu na stronie oraz jego użyteczności dla użytkownika.
Algorytm BERT cd. - 9 grudnia
Wykorzystanie modelu przetwarzania języka naturalnego (po testach lokalnych) zostało wprowadzony w ponad 70 językach. Aktualizacja BERT wpłynęła na aż 10% wszystkich zapytań w Google, które od teraz będą w lepszy sposób ,,rozumiane” przez Google, aby dać użytkownikowi jak najbardziej adekwatne do zapytania wyniki.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Przełomem BERT'a jest możliwość trenowania modeli językowych opartych na całym zestawie słów w zdaniu lub zapytaniu (szkolenie dwukierunkowe), a nie tradycyjnym sposobie uczenia uporządkowanej sekwencji słów (od lewej do prawej lub połączonej z lewej strony). -do prawej i od prawej do lewej). BERT umożliwia modelowi językowemu naukę kontekstu słów na podstawie otaczających je słów, a nie tylko słowa, które bezpośrednio go poprzedza lub następuje.
Google nazywa BERT „głęboko dwukierunkowym”, ponieważ kontekstowe reprezentacje słów zaczynają się „od samego dna głębokiej sieci neuronowej”. Więcej informacji na temat updatu można przeczytać w witrynie Search Engine Land.
Streszczenie
Podsumowanie
Analizując wszystkie zmiany, które zaszły nie tylko w 2019, ale także w poprzednich latach można zauważyć pewną ważną rzecz - jedyne, co pozostaje niezmiennie w SEO to przekazywanie jak najlepszej treści. Ciągła optymalizacja i walka z nowymi zasadami działania algorytmu Google, podejmując te działania liczą się efekty, jakich możemy oczekiwać.
Tak jak Google nie pozostaje bierne, tak i webmasterzy oraz branża SEO nie mogą osiąść na laurach, kiedy przez jakiś czas wyniki ich pracy są dobre, a nawet bardzo dobre. Jak już dało się zauważyć, aktualizacje mogą się pojawić z dnia na dzień, więc warto być na nie przygotowanym. Jednakże, obsesyjne śledzenie rankingów i analiza każdej, najmniejszej i krótkotrwałej zmiany są tak samo niekorzystną strategią, jak bierność.
Rok 2019 był bardzo intensywny pod względem ilości zmian wprowadzonych przez Google. Liczne aktualizacje głównego algorytmu, kilka dodatkowych zmian, a to wszystko ukierunkowane na potrzeby, wymagania i oczekiwania użytkowników. Można zauważyć, że wiosenne miesiące były dość trudne dla Google pod względem indeksowania i deindeksowania. Łącznie Google musiało zmierzyć się z trzema awariami indeksów, z których, według Google, każdy dotyczył czegoś innego. Tym razem utrudnienia były związane z pobieraniem nowych treści i ograniczeniami czasowymi. Na szczęście jednak każdy z problemów udało się skutecznie rozwiązać.
Google stale nam udowadnia, że chce rozwijać swoje algorytmy, dodawać do nich nowe funkcjonalności, tworzyć niezawodny system, który w znacznym stopniu będzie badał potrzeby, oczekiwania oraz przyzwyczajenia użytkowników, a następnie brał te parametry pod uwagę podczas określania pozycji danych stron internetowych.