2017 był rokiem, w którym pojawiło się wiele znaczących aktualizacji oraz zmian, które zagwarantował nam Google. Rok 2018 również nie był statyczny dla firmy. Gigant z Kalifornii ogłosił wiele nowych rozwiązań, ale również wiele próbował zataić. Plan nie do końca się udał. Specjaliści z pomocą wielu narzędzi od razu wychwycili nawet najmniejsze próby zmian w algorytmie.
Z racji, że Google rzadko oficjalnie potwierdza swoje zmiany, wiele z nich może przejść niezauważenie. W każdym takim przypadku wahania są wyraźnie odczuwalne, a niektóre strony zauważają gwałtowny spadek ruchu w witrynie. Miesiącem, w którym zaobserwowano najwięcej zmian i niestabilności był marzec. Za przewidywanymi oraz tymi nieprzewidywanymi aktualizacjami, które serwuje nam Google, stoi nieprzerwanie ten sam cel – by jeszcze lepiej pomóc użytkownikom znaleźć to czego szukają za pomocą wyszukiwarki internetowej. Cofnijmy się więc do minionego roku i przyglądnijmy się najbardziej intrygującym aktualizacjom algorytmu Google.
Spis treści:
- Wyszukiwanie zdjęć – 15 lutego
- „Brackets” – 8 marzec
- Zero-Result SERP – 14 marzec
- Mobile-First Index – 26 marzec
- Snippet Length Drop – 13 maj
- Mobile Speed – 9 lipiec
- „Medic” – 1 sierpień
- Streszczenie
- Podsumowanie
Wyszukiwanie zdjęć – 15 lutego
Google zmienił funkcje wyszukiwania zdjęć. W wynikach wyszukiwania nie znajdziemy już przycisku „Zobacz obraz”. Jest to wynik ugody podpisanej z Getty Images po wniesionej przez nich wcześniej skardze. Choć jest to powód do radości dla wydawców i webmasterów, użytkownicy niezbyt przychylnie przyjęli te zmiany.
„Brackets” – 8 marzec
Google udostępnił aktualizację głównego algorytmu o nazwie „Brackets”, którego celem jest posiadanie przez strony interesujących treści, które zachęcają do dzielenia się nimi.
Zero-Result SERP – 14 marzec
Dzięki tej aktualizacji, Google w ramach pytania typu „Która godzina jest w Dubaju?” może zaprezentować gotową kartę odpowiedzi. Nawet po kliknięciu "Pokaż wszystkie wyniki" nie pojawią się dodatkowe wyniki naturalne. Opcja dostępna jest do ograniczonych zapytań dotyczących obliczeń, konwersji jednostek, czasu, czy dat.
Mobile-First Index – 26 marzec
Dotyczy użytkowania mobilnych wersji stron internetowych dla potrzeb rankingu oraz indeksowania, po to by pomóc użytkownikom znaleźć, to czego szukają. Wcześniej było to wykorzystywane przy wersjach desktopowych. W rezultacie, witryny dostosowane do smartfonów powinny zauważyć zwiększoną szybkość indeksowania. Po tej aktualizacji, mobilne wersje stron były widoczne w wynikach wyszukiwania Google.
Snippet Length Drop – 13 maj
Pomimo wcześniejszego zwiększenia limitu opisu Meta Description do 300 znaków, Google zdecydował się zmniejszyć je do 150-160. Dłuższe opisy zajmowały zbyt dużo miejsca w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Dla lepszych wyników, treść opisów powinna zawierać między 110 a 130 znaków.
Mobile Speed – 9 lipiec
Wraz z tą aktualizacją Google ogłosił, że jednym z rankingowych czynników dla wyszukiwania na urządzeniach mobilnych będzie szybkość ładowania strony. Celem tej aktualizacji jest wsparcie użytkowników mobilnych w znalezieniu odpowiedzi na zapytania w jak najkrótszym czasie.
„Medic” – 1 sierpień
Wprowadzenie aktualizacji trwało około tygodnia ze zwiększoną aktywnością w dniach 1 oraz 2 sierpnia. Strony z sektora zdrowie i wellness zostały szczególnie dotknięte tą aktualizacją. Wiele potężnych stron internetowych spadło z mocno wcześniej usytuowanych miejsc w wynikach wyszukiwania, a małe sklepy znacznie podniosły swoje pozycje.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Streszczenie
- Zmiana w sposobie wyszukiwania zdjęć za sprawą ugody z Getty Images.
- Zero-Result SERP prezentujący gotową kartę odpowiedzi dla zapytań z zakresu obliczeń, dat czy jednostek czasu.
- Witryny dostosowane do urządzeń mobilnych kolejny raz zyskują w rankingu.
- Wycofanie decyzji i wydłużeniu fragmentu opisu i skrócenie go do 160 znaków, ze względu na utrudnienia na urządzeniach mobilnych.
- Zastąpienie miniaturek wideo tzw. karuzelą wideo.
- Szybkość ładowania strony nowym sygnałem rankingowym.
Podsumowanie
Zmian jakie wprowadził Google było więcej, jednak jak wspomnieliśmy na początku artykułu nie wszystkie zostały dostrzeżone. Z pewnością wiele zmian dopiero jest przygotowywanych i dopracowywanych, więc nie pozostaje nam nic innego jak śledzić branżę oraz wyczekiwać rezultatów pracy kalifornijskiego Giganta w (mamy nadzieję) niedalekiej przyszłości.