Wyszukiwarka to coś więcej niż program, dzięki któremu znajdziemy odpowiedzi na interesujące nas zagadnienia. Dla marek jest wizytówką, a klienci właśnie tutaj rozpoczynają ścieżkę zakupową. Obecnie wyszukiwarka nie jest odrębną usługą, ale jedną w wielu, które dostarczają firmy takie jak Google Inc. czy Microsoft.
Czy popularność wyszukiwarek ma związek z terytorium? Z pewnością, ale również to, że użytkownik wraz z wyszukiwarką ma łatwy dostęp do wielu narzędzi, co wpływa wybór konkretnej. Co jeszcze? Postanowiłem nieco zgłębić temat i poznać upodobania użytkowników z całego świata.
Spis treści:
- Przeglądarka a wyszukiwarka
- Powiedz gdzie mieszkasz…
- Jak szuka się na świecie?
- O pozycjonowaniu słów kilka
- Streszczenie
- Podsumowanie
Przeglądarka a wyszukiwarka
To nie to samo. Przeglądarka jest programem zainstalowanym w systemie operacyjnym, który pobiera i wyświetla strony internetowe znajdujące się na serwerach. Najczęściej używanymi przeglądarkami w Polsce (na podstawie danych StatCounter z ostatnich 12 miesięcy) są:
- Chrome (74,27%),
- Firefox (9,22%),
- Samsung Internet (4,72%),
- Opera (4,4%),
- Safari (3,77%),
- Edge (1,77%).
Dane te dotyczą to zarówno urządzeń desktopowych, jak i przenośnych. Na świecie pierwsze miejsce należy do Chrome (61, 71%), a kolejne dwa zajmują Safari (21,84%) i Samsung Internet (5,93%).
Wyszukiwarka jest usługą internetową, która pozwala na wyszukiwanie stron poprzez słowa lub wyrażenia kluczowe. Aby móc z niej korzystać, konieczne jest wykorzystanie przeglądarki. Wyszukiwarek internetowych jest wiele, ale tych z największym udziału na rynku światowym jest kilka. Popularność każdej z nich związana jest z konkretnym regionem świata. Postanowiłem przyjrzeć się poszczególnym i sprawdzić, jakie upodobania w zakresie wyszukiwania mają użytkownicy Internetu.
Powiedz gdzie mieszkasz…
…a powiem Ci jak szukasz! Co kraj to obyczaj. Powiedzenie to można odnieść również do upodobań internautów. Zanim przejdziemy do przedstawienia poszczególnych regionów, zacznijmy od naszego kraju. Nie będzie zaskoczeniem, że w Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google. Korzysta z niej ponad 98% użytkowników, a następne miejsca (dane StatCounter) należą do Bing (1,07%), Yahoo! (0,45%) i na podobnym poziomie MSM i DuckDuckGo (0,12%) oraz Yandex (0,05%). MSM to portal Microsoftu, który umożliwia wyszukiwanie z pomocą Bing. Z MSM korzystają również mieszańcy innych krajów europejskich, np. Wielkiej Brytanii (0,73%).
Jak wygląda sytuacja w ujęciu światowym? Oczywiście niekwestionowanym liderem jest Google z pond 90-procenotowym wynikiem, a w dalszej kolejności Bing, Yahoo!, Baidu, Yandex i DuckDuckGo. Zanim przejdziemy do omówienia poszczególnych regionów i wiodących prym wyszukiwarek, warto poznać nieco dokładniej te najpopularniejsze.
Udział w rynku wyszukiwarek
netmarketshare.com
Stworzona przez amerykańskie przedsiębiorstwo Google Inc., którego jest sztandarowym produktem. Powstała w 1998 roku i dzisiaj jest najbardziej znaną na świecie wyszukiwarką. W tym samym roku założyciele firmy i twórcy Google, Larry Page i Sergey Brino pracowali algorytm PageRank, który umożliwia nadawanie indeksowanym stronom internetowym wartości. Inaczej mówiąc, algorytm segreguje strony w wynikach wyszukiwania. Warto w tym miejscu wspomnieć również o technologii, którą jest Googlebot, czyli robot indeksujący strony. Zadaniem bota (w dużym uproszeniu) jest pobieranie informacji o zawartości witryny, następnie przetworzenie i uporządkowanie uzyskanych danych, z których tworzone są rankingi stron. Poznanie działania tych mechanizmów jest kluczowe w pozycjonowaniu stron w wyszukiwarce Google. Firma swoją popularność zawdzięcza produktom i innym niż wyszukiwarka usługom, takim jak np. YouTube (to również jedna z najpopularniejszych wyszukiwarek!).
Obecny kształt logo Gogole funkcjonuje od 2015 roku
Bing
Z wyszukiwarki Microsoftu korzysta około 2,5% użytkowników Internetu na świecie. Wywodzi się z wcześniejszych rozwiązań, którymi były MSN Search i Windows Live Search (później Live Search). Bing jest największym konkurentem Google w Stanach Zjednoczonych. Według danych od statcounter.com udział wyszukiwarki w rynku wynosi ponad 6%.
Logo Bing w tej wersji istnieje od 2016 roku
Yahoo!
Amerykańska witryna Yahoo! powstała w 1994 roku. Jej twórcy to David Filo i Jerry Yang, a początkowa nazwa wyszukwiarki brzmiała: „Jerry and David’s Guide to the World Wide Web”. Z uwagi na rosnącą popularność nazwę zmieniono na obecenie funkcjonującą, a więc Yahoo! Obecnie, w ujęciu globlanym z wyszukiwarki korzysta ok. 1,61 % użytkoników.
Baidu
Baidu jest najpopularniejszą wyszukiwarką internetową w Chinach, która swój początek miała w 2000 roku. Została założona przez Robina Li i EricaXu i obecnie ma największe udziały w chińskim rynku. Nie jest to tylko standardowa wyszukiwarka, bo obejmuje również szereg innych usług, takich jak mapy, sieć społecznościowa, forum internetowe, chmura do przechowywania danych czy chińska encyklopedia, wzorowana na Wikipedii – Baidu Baike. Jeśli chodzi o wyniki, to warto pamiętać o tym, że wyszukiwarka cenzuruje niektóre treści i obrazy. Na świecie z Baidu korzysta 0,9% użytkowników, w samych Chinach około 60% użytkowników.
baidu.com
Yandex
To wyszukiwarka rosyjsko-holenderskiego przedsiębiorstwa, założonego w 1997 roku i mającego swoją siedzibę operacyjną w Moskwie. Wyszukiwarka często nazywana jest rosyjskim Google. Z Yandex szuka się nie tylko w Rosji, ale również na Ukrainie, Białorusi, Kazachstanie, Uzbekistanie i w Turcji. Dostępne są dwie wersje językowe: rosyjska i angielska. Na świecie z wyszukiwarki i innych usług (np. Yandex.Translate, Yandex.Mail, Yandex.Navigator) korzysta 0,5% internautów.
Anglojęzyczna wersji wyszukiwarki yandex.com
Z wyszukiwarki w Rosji przez ostanie 12 miesięcy korzystało ponad 56% użytkowników, co daje sumę 55 555 388 905 wyszukiwań. Według danych radar.yandex w Turcji, Kazachstanie i na Białorusi częściej korzysta się z jednak Google.
DuckDuckGo
To odpowiedź na śledzenie użytkowników, pobieranie i przechowywanie ich danych takich, jak adres IP, co ma miejsce w przypadku innych wyszukiwarek. DuckDuckGo powstała w 2008 roku z inicjatywy Gabriela Weinberga. Swoją siedzibę ma na terytorium USA w stanie Pensylwania. Udziały wyszukiwarki w rynku, biorąc pod uwagę światowe dane wynoszą 0,4%. Łączna liczba zapytań korzystających z DuckDuckGo w 2018 r. wynosiła 9 239 676 317, w 2019 roku (na czas obecny) liczba ta wzrosła do 12 614 326 199.
duckduckgo.com
To, że wyniki znacząco różnią się w każdej z wymienionych wyszukiwarek jest oczywiste. Poniżej widać przykład tych rozbieżności. Strona z wynikami wyszukiwania na frazę „sklep z odzieżą damską warszawa” w Bing i Google.
Jak szuka się na świecie?
Szerokie spojrzenie na świat za nami. Jako, że przedstawia jednie ogólny kształt trendów wyszukiwania w sieci, przyjrzyjmy się poszczególnym częściom świata i wybranym krajom. W Europie najpopularniejszą wyszukiwarką Google, ale mieszkańcy Starego Kontynentu korzystają jeszcze (oczywiście w znacznie mniejszym stopniu) z innych. Według danych StatCounter rynek wyszukiwarek w Europie wygląda następująco:
- Google (93, 84%),
- Bing (2,32%),
- Yandex (1,69%),
- Yahoo! (0,87%),
- DuckDuckGo (0,38%),
- Ecosia (0,31%).
Seznam.cz
U naszych sąsiadów, w Czechach, również to Google święci triumfy (udział w rynku to 86,83% mieszkańców kraju), ale sporą popularnością cieszy się wyszukiwarka należąca do największego czeskiego portalu internetowego – Seznam.cz (prawie 10%).
seznam.cz
Ecosia
Znaną w Europie wyszukiwarką jest Ecosia (m.in. w Holandii, Szwecji i Hiszpanii), określana często jako „zielona wyszukiwarka”. A to za sprawą przeznaczania części swoich dochodów na sadzenie drzew. Chcąc z niej korzystać, jak z domyślnej, wystarczy pobrać rozszerzenie ze sklepu Chrome.
ecosia.org
Na rynku Azjatyckim rządzą wyszukiwarki, takie jak (dane StatCounter) z ostatnich 12 miesięcy:
- Google (92,64),
- Baidu (2,13%),
- Bing (1,35%),
- Yahoo! (1,34%)
- Yandex (0,83%),
- Sogou (0,82%).
Oczywiście wyniki te różnią się w zależności od danego kraju. Wspomnieliśmy już o Baidu w Chinach, ale to nie jedyna popularna na tym terytorium wyszukiwarka. Dość znaczącą jest jeszcze Sogou (24%) i (w mniejszym stopniu) Shenma (ponad 7%) oraz Haosou, Bing i Google (po około 2,5%).
sogou.com
Naver
A teraz czas na największą koreańską wyszukiwarkę i zarazem portal internetowy. W 1999 roku w Korei Południowej uruchomiono Naver. Obok Google, jest jedną z najczęściej wykorzystywanych wyszukiwarek w tym kraju.
naver.co
W Ameryce Południowej (Google 99,37%, Bing i Yahoo! – 1,35%, Ecosia 0,11%) i Północnej (Google 95,23%, Yahoo! – 2,25%, Bing 1,38%, DuckDuckGo 0.98%) czy Australii rynek wyszukiwarek wygląda podobnie, jak europejski – to Google jest w czołówce. Dlatego myślę, że warto przybliżyć te z mniejszym udziałem, które również cieszą się zainteresowaniem, chociaż mniejszym. Oto one:
Ask
Wyszukiwarka Ask (znana kiedyś pod nazwą Ask Jeeves, do 2006 r.), założona została w 1996 roku i jest 6 co do wielkości udziałów wyszukiwarek w światowym rynku (dane na podstawie netmarketshare.com). Największy ruch notuje na czas obecny (dane za październik z similarweb.com) w Stanach Zjednoczonych i Japonii.
ask.com
AOL
Wyszukiwarka AOL obsługiwana jest przez firmę oferującą również inne usługi internetowe. Jej udział w rynku wyszukiwarek wynosi 0,05%. Krajami, w których ma obecnie największy ruch są Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy, Francja.
aol.com
WolframAlpha
WolframAlpha powstała w 2009 roku. Opiera się na typie wyszukiwania „Question Answering”, czyli odpowiada na pytania zadawane w naturalnym języku.
wolframalpha.com
Qwant
Wyszukiwarka francuska Qwant zaistniała w 2011 roku, a jej ideą jest ochrona prywatności użytkowników. Jeśli chodzi o ruch w witrynie, to według danych za październik 2019 roku, znajduje się na 69 pozycji w Francji. Dostępna jest również w polskiej wersji językowej.
qwant.com
HotBot
Jak widać wyszukiwarek jest sporo. Poniżej jeszcze kilka mniej znanych, jak HotBot, która jest jedną z najstarszych wyszukiwarek na świecie. Uruchomiona została w 1996 roku. W 2018 roku jej właścicielem stała się firma Hotbot Canada Inc. HotBot to również blog, na który można przejść ze strony głównej.
hotbot.com
StartPage
StartPage to kolejna wyszukiwarka, która dba o prywatność swoich użytkowników. Nie pobiera żadnych danych, nie śledzi, a wyniki wyszukiwania można przeglądać w specjalnie opracowanym „Trybie anonimowym”. Jedną z usług jest również poczta e-mail.
Creative Commons Search
Creative Commons Search (znana także, jako CC Search) przeszukuje kolekcje ponad 300 milionów obrazów z wielu źródeł, np. muzealnych i światowego rejestru gatunków morskich.
search.creativecommons.org
Dogpile
Dogpile jest wyszukiwarką, która pobiera wyniki wyszukiwania z Google, Yandex, Yahoo i Bing. Witryna działa od 1996 roku i dostępna w angielskiej wersji językowej.
dogpile.com
BoardReader
Jedną z niestandardowych wyszukiwarek jest BoardReader, która po wpisaniu odpowiedniej frazy przeszukuje fora internetowe, dyskusyjne czy blogi.
boardreader.com
Vimeo
Kolejna, Vimeo umożliwia udostępnianie i oglądanie filmów, ale jest również wyszukiwarką oraz alternatywą do YouTube.
vimeo.com
SlideShare
SlideShare to platforma obecnie należąca do LinkedIn. Można w niej znaleźć prezentacje multimedialne, dokumenty, pliki video.
slideshare.net
Internet Archive
Internet Archive to strona prowadzona przez organizację non-profit ze Stanów Zjednoczonych, która gromadzi i udostępnia bezpłatnie dane w postaci książek, filmów, oprogramowania czy muzyki.
archive.org
GIPHY
I na zakończenie, dość nietypowa w tym zestawianiu – GIPHY, wyszukiwarka animacji GIF, której strona główna prezentuje się w ten oto sposób:
giphy.com
O pozycjonowaniu słów kilka
Podczas rozwijania biznesu na skalę międzynarodową, kluczowym aspektem marketingu internetowego jest znajomość najpopularniejszych wyszukiwarek na interesującym nas terytorium. Jak już wspomniałem na początku, to właśnie wyszukiwarka jest pierwszym punktem kontaktu z potencjalnym klientem.
Pozycjonowanie w zależności od wyszukiwarki przebiega nieco inaczej, a wyniki mogą mieć również związek z polityką danego kraju. Najlepszym przykładem jest chińska Baidu, w której strona internetowa może nie pojawić się w wynikach, z uwagi na to, że zawiera niedozwolone w tym kraju treści.
Streszczenie
- Wyszukiwarka to coś więcej niż program, dzięki któremu znajdziemy odpowiedzi na interesujące nas zagadnienia. Dla marek jest wizytówką, a klienci właśnie tutaj rozpoczynają ścieżkę zakupową.
- Przeglądarka jest programem zainstalowanym w systemie operacyjnym, który pobiera i wyświetla strony internetowe znajdujące się na serwerach.
- W Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google.
- W Europie najpopularniejszą wyszukiwarką Google, ale mieszkańcy Starego Kontynentu korzystają jeszcze (oczywiście w znacznie mniejszym stopniu) z innych.
- Podczas rozwijania biznesu na skalę międzynarodową, kluczowym aspektem marketingu internetowego jest znajomość najpopularniejszych wyszukiwarek na interesującym nas terytorium.
Podsumowanie
Wyszukiwarka Google (z nielicznymi wyjątkami) bezsprzecznie rządzi na świecie. Jest prosta, wygodna, uzupełnia ją wiele innych narzędzi (np. Mapy, Tłumacz, Google Duo, AdSense, Analytics, Google Ads), które swoją różnorodnością i funkcjonalnością odpowiadają potrzebom użytkowników na całym świecie.
Korzystanie z konkretnej wyszukiwarki powinno być skoncentrowane na wyniku, który chcemy uzyskać. Na przykład, jeśli potrzebujemy przeszukać dyskusje internetowe, najlepszym rozwiązaniem będzie BoardReader, w przypadku filmów – YouTube czy Vimeo, a jeśli zależy nam na pełnej anonimowości warto użyć StartPage lub DuckDuckGo. Zaprezentowana lista wyszukiwarek nie wyczerpuje w pełni tematu, ale przedstawia najważniejsze i te, które moim zdaniem warto poznać.