Odpowiedni wybór systemu zarządzania treścią (CMS) jest jedną z najważniejszych rzeczy, które należy rozważyć, jeśli zamierzasz stworzyć swoją stronę internetową lub przeprojektować starą witrynę. Z poniższego artykułu dowiesz się, czym dokładnie jest CMS i który z dostępnych systemów będzie odpowiedni dla Twojej witryny i branży.
Spis treści:
Co to jest CMS?
CMS (z ang. Content Management System) jest pewnego rodzaju aplikacją lub zestawem narzędzi służących do tworzenia, organizowania i edytowania treści w obrębie witryny. System zarządzania treścią pomaga osobom, które nie posiadają wiedzy technicznej. Dzieje się tak dlatego, że jest łatwy w obsłudze, a edytowanie zawartości strony odbywa się bez wchodzenia w szczegółowe prace związane z kodowaniem.
Większość CMS umożliwia takie działania jak: tworzenie i edytowanie treści, publikacje wpisów, zarządzanie formatem, edycję historii, administrowanie użytkownikami oraz wiele innych zaawansowanych możliwości, w zależności od tego, jaką dokładnie platformę wybierzemy.
Jaki system CMS wybrać?
CMSy mogą okazać się dobrodziejstwem lub zmorą. CMS, który będzie odpowiedni dla jednego typu witryny, może okazać się zupełnie nietrafny dla innego. Aby wybrać taki, który sprawdzi się idealnie dla Ciebie, musisz odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań:
- Przede wszystkim jaki rodzaj witryny masz zamiar prowadzić?
- Czy jest to sklep internetowy, za pośrednictwem którego sprzedajesz produkty, jeżeli tak to jaka jest ich ilość?
- A może masz zamiar prowadzić bloga lub stronę z informacjami o usługach?
Dla każdego typu stron zalecany jest zupełnie inny system zarządzania treścią. Co więcej, bardzo ważnym czynnikiem jest także kwestia optymalizacji witryny pod kątem SEO. Na pewno zależeć Ci będzie na wysokiej pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Warto zatem wiedzieć, że nie każdy CMS posiada wbudowane funkcje, które usprawnią optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Może się zdarzyć, że będziesz potrzebować do tego pomocy programisty, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Istnieje również wiele innych czynników, które należy wziąć pod uwagę wybierając CMS. Może to być m.in. łatwość i intuicyjność obsługi, bezpieczeństwo, responsywność panelu administracyjnego, itp.
Aby uniknąć konsekwencji wynikających ze złego wyboru systemu zarządzania treścią, zobacz opisy wybranych CMSów.
WordPress
WordPress (https://pl.wordpress.org/) został stworzony w 2003 roku przez Matta Mullenwega. Pierwotnie wprowadzony jako bezpłatna platforma do blogowania o otwartym kodzie źródłowym. Obecnie WordPress to jeden z najbardziej rozwiniętych, popularnych, a także najczęściej używanych CMS na całym świecie. Zawdzięcza to innowacyjnym widżetom, przejrzystym i atrakcyjnym motywom, sporej ilości wtyczek i narzędzi, które pozwalają zrobić prawie wszystko. Prawdopodobnie jest to również najbardziej przyjazna platforma dla SEO.
Zalety WordPressa
- WordPress jest darmowy i daje pełną kontrolę nad witryną. Będąc właścicielem kontrolujesz wszystkie pliki i dane strony internetowej.
- Zapewnia użytkownikom szybką instalację.
- Przyjazny dla użytkownika. Nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej.
- Posiada mnóstwo dostępnych wtyczek, które usprawniają funkcjonowanie pod wieloma względami.
- Mnóstwo atrakcyjnych wizualnie motywów, spośród których każdy znajdzie coś dla siebie. Każdy z nich ma różne opcje dostosowywania, dzięki czemu pozwala tworzyć naprawdę ładne strony internetowe.
- Możliwość korzystania z darmowych i responsywnych motywów dla WordPress, dzięki czemu strona internetowa bez problemu będzie pojawiać się na urządzeniach mobilnych.
Wady WordPressa
- Jedną z głównych wad WordPressa jest to, że nie jest on z natury zaprojektowany dla większych serwisów e-commerce. Co prawda istnieje kilka wtyczek, które pozwalają na zastosowanie go do tego celu – aczkolwiek najlepiej działają one w przypadku małych sklepów internetowych.
- Tak duża ilość dostępnych wtyczek może być również postrzegana jako wada omawianego CMSa. Wymagający użytkownicy, którzy zainstalują sporą liczbę wtyczek (aby jak najbardziej rozszerzyć możliwości swojej witryny) mogą mieć problem z obciążeniem serwera, co spowoduje wolniejsze działanie strony.
- WordPress może być podatny na ataki hakerów, zwłaszcza jeżeli użytkownik korzysta z wtyczek. Ze względu na to, że każdy może stworzyć wtyczkę i ją opublikować - wtyczki te mogą mieć pewne luki.
WordPress pod kątem SEO
Jeżeli skorzystamy z przyjaznych dla SEO motywów to możemy śmiało powiedzieć, że ten CMS jest bardzo SEO Friendly. Co prawda optymalizacja strony pod kątem pozycjonowania, wymaga pewnej wiedzy z tego zakresu, ale z pomocą przychodzą liczne wtyczki SEO dla WordPressa. Wtyczki zostały zaprojektowane z myślą o prostocie użytkowania i poprawnej optymalizacji elementów takich jak metadane dla każdej podstrony serwisu, sitemapa czy też plik robots.txt. WordPress daje także duże możliwości z zakresu rozbudowywania strony. Pozwala na umieszczanie i poprawną konfigurację wielu kluczowych dla SEO elementów tj. zdjęcia z atrybutami alt, linki kanoniczne, przyjazne adresy URL itp. Ogólnie rzecz biorąc, pod warunkiem świadomego korzystania WordPress wspiera działania SEO i sprawia, że pozycjonowanie strony opartej na tym CMS przebiega bardzo sprawnie.
Źródło: https://pl.wordpress.org/
PrestaShop
Platforma Prestashop (https://www.prestashop.com/pl) jest dedykowana e-commerce, została wprowadzona w 2007 roku i zyskała dużą popularność w ciągu ostatniej dekady. Obecnie platformę na tle konkurencji wyróżnia rozbudowana funkcjonalność panelu administracyjnego i jego przystępność dla użytkownika.
Oczywiście nie wszystkie rozwiązania e-commerce są doskonałe. Oprócz licznych zalet mają także pewne wady lub niedoskonałości. Spójrzmy na największe zalety i wady omawianej platformy Prestashop.
Zalety Prestashop
- Łatwy w instalacji. Instalacja oprogramowania to bardzo prosty proces. Wystarczy pobrać plik z oficjalnej strony internetowej (https://www.prestashop.com/pl/pobranie)
- Łatwy w obsłudze i przyjazny dla użytkownika. Panel administracyjny jest na tyle prosty, że użytkownik z minimalnym know-how technicznym może z łatwością go obsługiwać.
- Rozwiązanie Open Source. Decydując się na korzystanie z PrestaShop uzyskujemy pełny dostęp do kodu sklepu internetowego, dzięki czemu możemy dokonać w nim wszelkich zmian - zarówno pod względem wyglądu, układu elementów, funkcjonalności jak i e-sklepu.
- Rozbudowana funkcjonalność. Dostępność 25000+ wtyczek odgrywa bardzo ważną rolę w budowaniu w pełni funkcjonalnej witryny e-commerce.
- Minimalne wymagania systemowe. Uruchomienie sklepu nie wymaga dużych wymagań systemowych.
- Bezpieczna płatność za zakupy. Dostępność przyjaznych dla użytkownika form płatności to kolejna zaleta platformy. Podczas korzystania z opcji płatności, takich jak np. PayPal nie ma powodów do obaw o oszustwa lub opóźnienia czasowe.
- Prestashop został zaprojektowany tak, aby oferować także nieszablonowe rozwiązania, takie jak bezpłatne narzędzia promocyjne (np. kupony), funkcje „ostatnio przeglądane produkty”, czy też zarządzanie zwrotami i śledzenie zamówień.
Wady PrestaShop
- Brak oficjalnego zespołu wsparcia. W przeciwieństwie do niektórych platform, które mają oficjalne zespoły wsparcia w przypadku problemów z obsługą panelu, PrestaShop tego nie posiada. Co prawda istnieje bogata dokumentacja z często zadawanymi pytaniami i instrukcją obsługi, ale nie wszystkim może to wystarczyć.
- Drogie moduły. Oczywiście kupowanie modułów nie jest obowiązkowe, ale spora część modułów, która pomaga wprowadzić nieco bardziej zaawansowane funkcje sklepu, jest płatna i nieraz dość droga.
- PrestaShop jest dobrym rozwiązaniem dla małych i średnich przedsiębiorstw. Niestety nie sprawdza się już tak dobrze w przypadku większych sklepów e-commerce. Przy bardzo dużej ilości produktów i ich atrybutów mogą pojawić się problemy z wydajnością skryptu.
- Brak automatycznej aktualizacji. Aktualizację PrestaShop przeprowadza się za pomocą modułu, który należy zainstalować w odpowiednim miejscu, co wymaga to więc pewnej wiedzy i umiejętności. Jeżeli takowej nie posiadamy, to konieczna jest pomoc programisty.
PrestaShop pod kątem SEO
Działania SEO dla sklepu PrestaShop nie wyróżniają się niczym szczególnym. Proces pozycjonowania rozpoczyna się zazwyczaj od uporządkowania struktury sklepu internetowego zgodnie z najlepszymi praktykami, a następnie optymalizacji podstron zarówno pod kątem UX, jak i wyszukiwarek. PrestaShop z pewnością nie utrudnia prac związanych z SEO - umożliwia definiowanie metadanych dla kategorii, produktów i innych podstron witryny. Adresy URL są „seo friendly”, nie zawierają niepotrzebnych parametrów. Sitemapa witryny jest generowana automatycznie, podobnie jak robots.txt.
Ogólnie rzecz biorąc, strony internetowe zbudowane na PrestaShop potrafią osiągać całkiem dobre wyniki z zakresu SEO, pod warunkiem że są poprawnie konfigurowane. W tym miejscu należy pamiętać, że do uruchomienia niektórych funkcji (np. linki kanoniczne), sprzyjających procesowi pozycjonowania, konieczna jest instalacja odpowiednich modułów (https://addons.prestashop.com/pl/491-seo-pozycjonowanie-naturalne), które nie są darmowe.
Źródło: http://demo.prestashop.com/pl/ (wersja demo)
Joomla
Joomla została wydana w 2003 roku przez Mambo. Na Joomla działa ok. 2,8 miliona stron internetowych, co czyni go jednym popularniejszych CMS na świecie. To darmowy i wielokrotnie nagradzany system zarządzania treścią do publikowania treści internetowych. Pozwala budować potężne aplikacje online, a polecany jest głównie dla stron internetowych, które zawierają sporą ilość modułów i obsługują dużą ilość użytkowników, np. strona urzędowa.
Zalety Joomla:
- Jest to platforma open-source. Użytkownicy mogą swobodnie modyfikować kod. Może być również zainstalowany za pomocą jednego kliknięcia, a ukończenie procesu instalacji zajmuje bardzo mało czasu.
- Joomla posiada wiele rozszerzeń dla e-commerce, które umożliwiają zarządzanie treścią i produktami w jednym miejscu.
- CMS Joomla jest idealny dla początkujących. Panel jest bardzo łatwy do obsługi. Edycja struktury i zawartości witryny na tej platformie jest bezproblemowa. Joomla jest świetnym narzędziem do organizacji treści. Publikowane treści znajdują się na liście w porządku alfabetycznym, co pomaga szybko odszukać różne elementy zawartości.
- Strona internetowa Joomla oferuje bezpłatne szkolenia wideo, a także dostępnych jest wiele samouczków dla początkujących użytkowników oraz bardzo aktywne forum dyskusyjne.
Wady Joomla
- To że Joomla jest idealny dla początkujących, jest zarówno jego zaletą jak i wadą. Funkcje, które ten CMS udostępnia, są świetne dla początkujących, ale z czasem użytkownicy mogą zdać sobie sprawę, że potrzebują bardziej zaawansowanego systemu, aby dalej rozwijać swoją witrynę.
- Z Joomla nieco trudniej jest wprowadzać zmiany w układzie strony niż w przypadku korzystania z innych platform. Niestandardowe działania, takie jak np. budowa własnego szablonu na platformie Joomla są bardziej skomplikowane ponieważ wymagają co najmniej podstawowej wiedzy z zakresu programowania.
- Liczba dodatków i modułów w Joomla jest ograniczona, dlatego chcąc wprowadzić nieco bardziej skomplikowane funkcje do swojej witryny nieraz wiąże się to z koniecznością angażowania programisty.
Joomla pod kątem SEO
Na dobrą ocenę zasługują linki generowane przez CMS, które są przyjazne dla SEO. Joomla pozwala także na organizację treści w hierarchiczną strukturę. Pomaga to zarówno Google, jak i użytkownikowi poruszać się po witrynie. Podczas gdy niektóre CMS-y oferują wbudowane funkcje optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, tak Joomla aby była naprawdę przyjazna SEO potrzebuje instalacji dodatkowych wtyczek. Omawiany CMS posiada kilka wtyczek SEO, które są bardzo pomocne w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, aczkolwiek nie ma ich zbyt wiele. Dlatego jeśli chcesz dodać jakieś specjalne funkcje do swojej strony za pomocą Joomla, możesz czasem czuć się ograniczony. Ogólnie rzecz biorąc Joomla nie zawsze okazuje się być dobrym CMS pod kątem SEO dla użytkowników, którzy mają już jakieś doświadczenie w zarządzaniu stronami internetowymi i oczekują nieszablonowych rozwiązań.
Źródło: https://docs.joomla.org/Help39:Site_Control_Panel
Magento
Magento jest świetnym systemem CMS, typu opensource, który wykorzystuje bazę danych MySQL i Zend PHP. Został opracowany przez Varien Inc. i wydany w 2015 roku. Jest to platforma dedykowana główne dla witryn e-commerce. Posiada mnóstwo funkcji, między innymi pomoc w zarządzaniu sprzedażą online, płatnościami, czy też stanem magazynowym.
Zalety Magento:
- Łatwa instalacja i bezproblemowe dodawanie wtyczek. Przyjazny dla użytkownika obszar administracyjny. Prosty back-end z intuicyjną nawigacją i dobrze zorganizowanymi funkcjami zarządzania sklepem.
- Technologia Open Source, która oferuje elastyczne rozwiązania e-commerce. Architektura szablonów Magento pozwala na dostosowanie wszystkiego do własnych potrzeb, dzięki czemu możesz stworzyć swoją stronę dokładnie tak, jak chcesz. Oprogramowanie jest otwarte, więc masz pełną kontrolę nad kodem, dzięki czemu możesz rozwijać potrzebne funkcje.
- Skalowalny- bez względu na to, czy sprzedajesz 10 produktów czy 10 000, Magento może sobie z tym poradzić.
- Magento spełnia 14 kluczowych kryteriów ochrony, dlatego jest uważany za bardzo bezpieczną platformę.
- Posiada szeroki zakres funkcji, które pozwalają zarządzać wieloma sklepami i obsługiwać wiele lokalizacji, wiele języków, wiele cen i wiele walut.
- Jest przyjazny dla urządzeń przenośnych; odpowiedni szablon umożliwia stworzenie strony mobilnej bez żadnych trudności i zapewnia klientowi jak najlepsze wrażenia podczas jej użytkowania.
- Magento posiada dobre wsparcie techniczne oraz aktywne forum dostępne pod adresem magentoforum.pl.
Wady Magento:
- Magento jest dostępny w wielu wersjach. Wersja społecznościowa Magento jest bezpłatna, podczas gdy wersja Magento dla przedsiębiorstw jest płatna.
- Posiada duży system, który posiada ponad dwadzieścia tysięcy plików i dwieście tabel baz danych. Potrzeba dużo czasu, aby go opanować. W rezultacie, nawet jeśli uda się znaleźć dobrego dewelopera, to jego ceny z pewnością będą wysokie.
- Wymaga dużej ilości miejsca i pamięci na serwerze, w przeciwnym wypadku może okazać się trochę powolny.
Magento pod kątem SEO
Magento jest przyjazny dla SEO - znacznie ułatwia użytkownikom proces optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek. Bez problemu można edytować metadane dla poszczególnych podstron w witrynie. Magento umożliwia tworzenie przyjaznych adresów URL, ale nie są one tworzone automatycznie – musimy sami to zrobić z poziomu ustawień dla danej podstrony. Nie ma tutaj także problemów z umieszczeniem na stronie tagów kanonicznych czy też z optymalizacją grafik.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
W Magento mamy nieograniczony dostęp do serwera FTP, dzięki czemu osoby, które posiadają szerszy zakres wiedzy programistycznej mogą wprowadzać tam zmiany, które nie są możliwe do zrobienia z poziomu CMS. Z wolnym działaniem strony także można sobie poradzić. Aby przyspieszyć działanie, Magento oferuje różne rozwiązania, np. zmniejszanie i łączenie plików JavaScript i plików CSS.
Podsumowując, Magento jest dobrym rozwiązaniem, ale nie dla osób początkujących. Jeżeli jesteś osobą, która nie ma jeszcze doświadczenia w zakresie prowadzenia stron internetowych i obsługi systemów zarządzania treścią i zdecydujesz się korzystać z Magento, to jest spora szansa, że będziesz potrzebować pomocy programisty.
Źródło: https://magento.com/products/order-management
Shopify
Shopify został założony w 2004 roku przez Tobiasa Lütke , Daniela Weinanda i Scotta Lake'a po próbie otwarcia Snowdevil - sklepu internetowego dla sprzętu snowboardowego. Jest to jeden z bardziej popularnych CMSów na świecie, ale w Polsce nie jest jeszcze często używany - jego udział na polskim rynku e-commerce to ok. 1%.
Zalety Shopify
- Prosty w obsłudze panel administracyjny. Za pomocą kliku kliknięć można stworzyć ładną stronę internetową.
- Shopify zapewnia wsparcie dla początkujących, udostępniając obszerną dokumentację i przewodniki.
- Szablony dostosowane do urządzeń mobilnych. Jeśli spośród ok. 170 szablonów nie znajdziesz takiego, który byłby dla Ciebie odpowiedni możesz stworzyć własny.
- Jest polecany zarówno dla dużych, jak i małych sklepów internetowych.
- Shopify ma 24-godzinny zespół wsparcia.
Wady Shopify
- Shopify pobiera opłatę transakcyjną – każda transakcja dokonana w sklepie internetowym opartym na tym CMS pociągnie za sobą 2% opłaty transakcyjnej, jeśli korzystasz z innych systemów płatności (np. PayPal) niż ten, który oferuje Shopify.
- Shopify umożliwia wypróbowanie platformy przez 14 dni bez opłat, ale jeśli zdecydujesz się na korzystanie z tego CMS dłużej, będziesz musiał płacić miesięczne opłaty w wysokości 29 USD / miesiąc (Podstawowy), 79 USD / miesiąc (Plan Shopify), 299 USD / miesiąc (Advanced Shopify) lub 2000 USD + / miesiąc (Shopify Plus).
- CMS umożliwia tworzenie dwóch rodzajów treści - wpisu na blogu lub strony. Tworzenie dodatkowych pól tekstowych dla produktów lub łączenie postów z produktami może być trudne. Najtańszy plan Shopify również nie ma najlepszego mechanizmu wyszukiwania i nie ma zaawansowanego filtrowania do wyszukiwania produktów.
- Profesjonalne funkcje raportowania są dostępne tylko w droższych planach.
Shopify pod kątem SEO
Shopify posiada wszystkie funkcje potrzebne do pojawiania się sklepów internetowych w wynikach wyszukiwaniu. Umożliwia rozbudowaną możliwość edycji metadanych, przekierowań, mapa strony jest generowana automatycznie (ale opcje jej edycji są ograniczone), podobnie jak linki kanoniczne. Każdy motyw Shopify zaprojektowano tak, aby działał bezproblemowo na urządzeniu mobilnym. Podstawowe funkcje Shopify umożliwiają podstawową optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek, bardziej zaawansowane można znaleźć w sklepie z aplikacjami (https://apps.shopify.com/).
W Shopify niektóre funkcje SEO są zablokowane, na przykład uzyskanie dostępu do pliku Robots.txt lub mapy witryny i zmodyfikowanie ich nie jest możliwe. Co więcej, Shopify dodaje pewne ciągi do adresów URL, których nie można zmienić, na przykład strona produktu będzie miała obowiązkowy „/ produkty /” w adresie URL. Nie jest możliwa także zmiana adresu URL dla strony sklepu.
Źródło: https://www.shopify.com/partners/blog/95710406-how-to-integrate-shopify-into-your-clients-wordpress-website-with-zillacommerce
Edito
Platforma Edito CMS została stworzona i jest rozwijana od ponad 15 lat przez Ideo Sp. z o.o. CMS Edito charakteryzuje się modułową budową; jest systemem skalowalnym i wysoce elastycznym. W ramach Platformy Edito CMS możliwa jest obsługa zarówno serwisów korporacyjnych, systemów e-commerce, jak i portali informacyjnych, platform e-learningowych czy też intranetów.
Zalety Edito
- Przyjazny dla użytkownika i czytelny wygląd panelu administracyjnego. Praca z Edito nie wymaga znajomości języka HTML. Każdy administrator/redaktor posiada swoje konto w serwisie i posiada odpowiednie uprawnienia.
- Pliki graficzne, audio, wideo, zdjęcia i inne są gromadzone w jednym miejscu na serwerze, a administrator ma możliwość ich katalogowania według własnego klucza.
- Ponad 150 dostępnych modułów oraz możliwość stworzenia dedykowanego modułu. Dzięki takiej elastyczności każda realizacja jest w pełni dopasowywana do potrzeb i wymagań klienta.
- Integracja z zewnętrznymi źródłami danych. Edito umożliwia integrację między innymi z SAP, IFS, ORACLE, TecDoc, Vendo, Wapro, Trawers, Lotus Notes, Comarch CDN, SharePoint, Perdix, Hermes, Subiekt GT, Navireo ERP oraz innymi systemami i aplikacjami zewnętrznymi.
- Edito umożliwia zarządzanie kategoriami poprzez dodawanie nowych, usuwanie i edycję istniejących działów/stron serwisu.
- Przyjazny wyszukiwarkom – Edito bardzo ułatwia proces pozycjonowania witryny.
Wady Edito
- Edito ze względu na mnogość funkcji, które pozwalają na zbudowanie wartościowej i przyjaznej użytkownikom witryny, nie jest darmowym rozwiązaniem.
- Nie jest możliwe samodzielne wdrożenie platformy.
Edito pod kątem SEO
Platforma Edito CMS posiada mnóstwo funkcjonalności, które pomagają w procesie pozycjonowania serwisu internetowego. Generuje w sposób dynamiczny unikalne tytuły dla wszystkich podstron, ale pozwala także na dowolną, ręczną konfigurację znacznika <title>, meta opisu, czy też nagłówków dla każdej podstrony w witrynie.
Linki, które generuje CMS posiadają przejrzystą strukturę zarówno dla użytkownika jak i wyszukiwarki np. https://www.domena.pl/nazwa_kategorii1/nazwa_kategorii2/. Takie linki tworzone są automatycznie, ale mogą być także edytowane przez administratora.
Poza tym Edito umożliwia tworzenie stron cechujących się szybkością ładowania strony, przejrzystym kodem, obecnością elementów takich jak znaczniki alt, mapa strony, mapa strony XML, kanały RSS, plik robots.txt, strona błędu, przekierowania, wyróżnianie ważnych elementów treści.
Streszczenie
- CMS (z ang. Content Management System) jest pewnego rodzaju aplikacją lub zestawem narzędzi służących do tworzenia, organizowania i edytowania treści w obrębie witryny. System zarządzania treścią pomaga osobom, które nie posiadają wiedzy technicznej.
- CMSy mogą okazać się dobrodziejstwem lub zmorą. CMS, który będzie odpowiedni dla jednego typu witryny, może okazać się zupełnie nietrafny dla innego.
- Obecnie WordPress to jeden z najbardziej rozwiniętych, popularnych, a także najczęściej używanych CMS na całym świecie.
- Platforma Prestashop (https://www.prestashop.com/pl) jest dedykowana e-commerce, została wprowadzona w 2007 roku i zyskała dużą popularność w ciągu ostatniej dekady.
- Joomla to darmowy i wielokrotnie nagradzany system zarządzania treścią do publikowania treści internetowych.
- Magento jest świetnym systemem CMS, typu opensource, który wykorzystuje bazę danych MySQL i Zend PHP.
- Shopify to jeden z bardziej popularnych CMSów na świecie, ale w Polsce nie jest jeszcze często używany - jego udział na polskim rynku e-commerce to ok. 1%.
- Platforma Edito CMS została stworzona i jest rozwijana od ponad 15 lat przez Ideo Sp. z o.o. CMS Edito charakteryzuje się modułową budową; jest systemem skalowalnym i wysoce elastycznym.