Obecnie większość osób, które szukają np. określonego produktu, zaczyna od wpisania dotyczącego go zapytania w wyszukiwarkę. Wysokie pozycje strony przyciągają ruch, co w konsekwencji może przyczynić się do zwiększenia konwersji. Tymczasem za widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania odpowiedzialne jest pozycjonowanie, a jednym z ważnych czynników rankingowych są wysokiej jakości, angażujące treści. Jak bardzo istotny jest content i jaki jest jego realny wpływ na pozycję strony? Jak należy go tworzyć oraz, czy można pozycjonować stronę tylko poprzez treści? Sprawdźmy.
Spis treści:
Jak treść wpływa na wysokie pozycje strony?
Wysokiej jakości, unikalne treści na stronie, mają wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Na co jednak zwracać uwagę przy tworzeniu contentu, by zwiększyć szansę na to, że witryna będzie wyświetlać się wysoko w rankingu?
- Zrozumienie intencji użytkownika
Treści, które precyzyjnie odpowiadają na zapytania i potrzeby użytkowników, mają większą szansę na uzyskanie wysokich pozycji. Algorytmy wyszukiwarek analizują content na stronie, aby sprawdzić, czy odpowiada on kontekstowi zapytań użytkowników. Algorytmy oceniają również treść pod względem merytoryki i przydatności dla użytkowników.
- Treść dopasowana do etapu ścieżki klienta
Zrozumienie intencji użytkownika wymaga również uwzględniania etapu na ścieżce zakupowej, na której aktualnie się on znajduje. Czy jest to etap poszukiwania informacji, a może etap gotowości do zakupu? W zależności od tego, jaki cel chcemy osiągnąć, poprzez tworzenie treści i czy jest to treść na bloga, a może opis kategorii/produktu, powinniśmy dostarczyć odbiorcy content, który będzie odpowiadać na jego potrzeby. Inny rodzaj contentu powinien być zawarty na blogu, w treści poradnikowej, a inny na stronie kategorii produktów czy usług.
- Unikalność i wartość
Unikalna i wartościowa treść jest bardzo cenna w kontekście pozycjonowania, zwłaszcza w momencie, w którym można zaobserwować „zalewanie” sieci treściami wtórnymi, często zduplikowanymi, czy słabej jakości. Treść merytoryczna, która wnosi coś nowego, edukuje, inspiruje – ma znacznie większe szanse na otrzymanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
- Słowa kluczowe
Prawidłowo dobrane i naturalnie umieszczone w tekście słowa kluczowe są bardzo ważne. Obecnie nie chodzi już tylko o liczbę fraz, ale także o ich jakość i sposób umieszczenia. Algorytmy wyszukiwarek, coraz częściej rozumieją język naturalny i jego kontekst. Z tego względu ważne jest naturalne stosowanie słów kluczowych i tworzenie za ich pomocą spójnych i dobrze zrozumiałych treści. Stosowanie „keyword stuffingu” jest obecnie niewskazane i prowadzi do spadku pozycji.
- Linkowanie wewnętrzne
Treść może wpłynąć na pozycję strony także poprzez linkowanie wewnętrze. Tworząc np. wartościowe treści na bloga, można z nich linkować wewnętrznie do kategorii, czy podkategorii, produktów i usług, poprzez wykorzystanie w anchor tekstach fraz kluczowych. Dzięki temu można nie tylko skierować użytkowników na ważne pod względem konwersji obszary serwisu, ale dodatkowo ułatwić algorytmom zrozumienie struktury i tematyki witryny.
- Treści na stronie a czynniki behawioralne
Wartościowa i ciekawa treść na stronie wpływa na ważne z punktu widzenia SEO czynniki behawioralne, takie jak czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń, wskaźnik klikalności (CTR). Treści merytoryczne, angażujące użytkowników, zachęcają do dłuższego pobytu na stronie i zmniejszają współczynnik odrzuceń. Co więcej, zachęcają użytkowników do ponownych, częstszych odwiedzin na stronie.
Aktualna i wartościowa treść przyciąga użytkowników i roboty wyszukiwarki
Warto dbać o to, by treści umieszczane na stronie internetowej były nie tylko wartościowe, ale także aktualne. Dlaczego aktualizacja treści jest tak ważna?
- Algorytm Google Freshness
To algorytm, pomagający użytkownikom w znalezieniu najnowszych i najświeższych informacji. Analizuje, które zapytania użytkowników wymagają jak najświeższej informacji i które treści mogą je dostarczyć. Algorytm Freshness wpływa na to, jak Google indeksuje i wyświetla wyniki w zależności od aktualności treści.
- Wpływ na użytkowników
Aktualne treści dostarczają użytkownikom najświeższych, wartościowych informacji. Jeśli użytkownik szuka o czymś danych, to chce dotrzeć do jak najbardziej aktualnej treści, co jest bardzo ważne zwłaszcza w kontekście dynamicznych zmian zachodzących w różnych dziedzinach.
Jeśli odbiorca po wpisaniu frazy, zobaczy w wynikach wyszukiwania wyniki, takie jak poniżej:
W sytuacji, w której jeden artykuł ma datę publikacji z 2017 roku i brak aktualizacji, użytkownik z pewnością będzie bardziej skłonny kliknąć artykuł nowszy, ponieważ będzie on dla niego bardziej aktualny. Z tego też względu warto zadbać o dodanie danych strukturalnych „dateModified” (data i godzina ostatniej modyfikacji) i „datePublished” (data i godzina pierwszej publikacji artykułu). Więcej na ten temat przeczytasz na: https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/article?hl=pl.
- Branże i tematyka, wymagająca aktualizacji treści
Istnieją dziedziny i branże, które szczególnie wymagają aktualizacji, takie jak wiadomości, aktualności, technologia, zdrowie, prawo, księgowość, finanse. Są to dziedziny powiązane z YMYL, czyli witryny typu: „your money, your life”.
- Wpływ na crawl budget
Crawl budget to ilość zasobów, które wyszukiwarka przydziela na przeszukiwanie i indeksowanie strony. Działania zwiększające crawl budget są bardzo ważne, zwłaszcza w kontekście problemów z indeksowaniem, które można obserwować w ostatnich latach. Istnieje szereg czynników, które mogą zwiększyć crawl budget dla strony, a jednym z nich jest aktualizacja treści. Jeśli na stronie regularnie publikowane i aktualizowane są treści, wyszukiwarki mogą zwiększyć częstotliwość przeszukiwania, aby zarejestrować te zmiany.
Więcej na temat crawl budget: https://www.ideoforce.pl/akademia/crawl-budget-czym-jest-i-jak-wplywa-na-pozycjonowanie,763.html.
Co to jest content marketing?
Content marketing (inaczej marketing treści) to działania marketingowe, które polegają na planowaniu, a także tworzeniu i publikowaniu wartościowych, angażujących treści. Celem content marketingu, oprócz dostarczania użytkownikom treści, które przyciągną uwagę, jest pomoc w budowaniu wizerunku firmy, pozycjonowaniu strony, a pośrednio także wpływ na konwersje, poprzez nakłonienie użytkowników do podjęcia określonej reakcji (czyli np. kupna produktów czy rezerwacji usług).
Co wchodzi w skład content marketingu?
W skład content marketingu wchodzi wiele elementów, które wspólnie łączą się w kompleksową strategię. Jakie są najważniejsze elementy marketingu treści?
- Research – na początku ważne jest przeprowadzenie dokładnego researchu, który pozwoli odnaleźć pomysły na wartościowy content.
- Analiza content GAP – to również bardzo ważna część content marketingu. Analiza GAP pomaga zidentyfikować różnice między tym, co znajduje się na stronie, a tym, czego nie ma, a powinno się tam znaleźć, celem osiągnięcia celów biznesowych. Dzięki analizie GAP i porównaniu z konkurencją można zidentyfikować tematy, których jeszcze się nie poruszyło, albo znaleźć obszary, które należy ulepszyć.
- Planowanie treści – przygotowywanie konspektów, badanie fraz kluczowych, analiza tematów i konkurencji.
- Tworzenie treści – tworzenie unikalnej, wartościowej i angażującej treści to ważny element, a właściwie fundament content marketingu. Tworzenie treści obejmuje nie tylko opisy, artykuły blogowe czy sponsorowane, ale także e-booki, infografiki, case study, poradniki, recenzje produktów, podcasty, wywiady, newslettery, social media, kampanie reklamowe.
- Rozpowszechnianie i promowanie treści na różnych platformach – strony internetowe, media społecznościowe, newslettery.
- Współpraca z influencerami, twórcami – np. wybór influencerów do współpracy, kontakt z nimi, kontakt z osobami do przeprowadzenia wywiadów itd.
- Dbanie o relacje z użytkownikami – odpowiadanie na komentarze w mediach społecznościowych, zachęcanie do dzielenia się opiniami i komentarzami.
Jakie są formy content marketingu?
Możemy wyróżnić różnorodne formy content marketingu, takie jak np.:
- Artykuły na strony internetowe (w tym blogi) – tworzenie wartościowych i merytorycznych artykułów na tematy branżowe, które są dla czytelników świetnym źródłem porad i informacji.
- E-booki – to rozbudowane formy treści, które umożliwiają szczegółowe omówienie tematu, dostarczając użytkownikom wielu przydatnych informacji. E-booki mogą być wykorzystywane, jako zachęta do działania (tzw. lead magnet), kiedy użytkownik pobiera e-booka w zamian za podanie danych kontaktowych. Jest to świetna metoda pozyskiwania nowych leadów.
- Wideo – jedną z form content marketingu jest tworzenie treści wideo, takich jak wywiady, vlogi, filmy instruktażowe. Wideo to dynamiczna i zaangażowana forma, która oddziałuje na użytkowników wizualnie i skutecznie przyciąga uwagę;
- Infografiki – to graficzne prezentacje danych i ważnych informacji. Przekazują ważne treści w przystępny, atrakcyjny i zrozumiały sposób.
- Podcasty – dźwiękowe treści poświęcone różnym tematom, których użytkownicy mogą słuchać w wolnym czasie, podczas podróży czy w trakcie różnych aktywności. Regularne publikowanie podcastów pomaga w budowaniu relacji ze słuchaczami, którzy systematycznie wracają po nową dawkę wiedzy.
- Social media content – tworzenie ciekawej, angażującej treści na posty w platformach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, X (Twitter), LinkedIn, a także regularne odpowiedzi na komentarze użytkowników. To także dodawanie przyciągających uwagę zdjęć, grafik, story, czy używanie odpowiednich hashtagów. Skuteczne wykorzystanie treści na social media pomaga w budowaniu świadomości marki, angażowaniu użytkowników i lojalności wobec marki.
- Poradniki i kursy online – tworzenie praktycznych poradników i kursów to świetna forma przekazania wiedzy użytkownikom. Poradniki i kursy online pozwalają na budowanie autorytetu w branży i angażowanie użytkowników.
- Quizy i konkursy – organizowanie quizów i konkursów w social mediach to świetny sposób na angażowanie odbiorców. Pozwala również na zdobycie cennych informacji o preferencjach użytkowników.
Słowa kluczowe – dobieranie słów kluczowych
Aby treści pojawiły się wysoko w wynikach wyszukania na konkretne zapytania i wpłynęły na pozycje strony w rankingu, nie wystarczy, aby były dobrej jakości. Muszą być jeszcze odpowiednio zoptymalizowane pod kątem wybranych słów kluczowych. Co to są słowa kluczowe? To konkretne wyrażenia, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę internetową, aby odnaleźć informacje, produkty, usługi.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Jak dobrać słowa kluczowe do treści?
- Ustalenie celu treści – czy ma ona przekazać wiedzę? Zachęcić do zakupu? Rozwiązać problem użytkowników? Ważne jest ustalenie, do kogo treść ma być kierowana i w którym momencie ścieżki zakupowej znajduje się grupa odbiorców tej treści. Pomoże to w określeniu tego, jakiego rodzaju fraz kluczowych należy szukać (fraz z jaką intencją). W zależności od rodzaju i potrzeb możemy dobrać frazy brandowe (typowo nawigacyjne), zasięgowe (generyczne), informacyjne (poradnikowe), produktowe (do e-commerce), frazy regionalne, frazy long-tail.
- Frazy brandowe – zawierają nazwę marki. To typowo nawigacyjne frazy, pomagają w budowaniu świadomości marki, świadczą o zaufaniu i lojalności do brandu.
- Frazy zasięgowe (generyczne) – to ogólne, szerokie słowa kluczowe np. „buty sportowe”. Generują dużą ilość ruchu, ale są bardziej konkurencyjne. Użytkownicy wpisujący takie frazy w wyszukiwarkę, często znajdują się na wczesnym etapie ścieżki zakupowej (dopiero zaczynają poszukiwania, porównują różne opcje).
- Frazy informacyjne (poradnikowe) – wpisywane są przez użytkowników, którzy chcą rozwiązać jakieś problemy, szukają porad, informacji. Frazy te również pojawiają się na początkowych etapach ścieżki zakupowej. Frazy informacyjne są ważne w kontekście content marketingu, ponieważ pozwalają na dostarczenie wartościowej treści, która rzeczywiście odpowiada na potrzeby i zapytania użytkowników, a także rozwiązuje ich problemy. Wartościowe treści poradnikowe przyciągają uwagę, generują ruch, zwiększają zaufanie i wpływają na budowanie autorytetu marki w danej dziedzinie.
- Frazy produktowe – wpisywane przez użytkowników, by znaleźć konkretne produkty lub usługi. Pozwalają dotrzeć do klientów, będących w fazie aktywnego poszukiwania, którzy wiedzą, czego szukają.
- Frazy regionalne – powiązane są z określonym obszarem geograficznym, takim jak miasto, region, województwo, kraj. Wpisywane są przez użytkowników, którzy chcą znaleźć produkty lub usługi w konkretnej lokalizacji.
- Frazy long-tail – są dłuższe, bardziej szczegółowe. Zazwyczaj składają się z kilku słów lub nawet całych wyrażeń. Wyróżniają się precyzyjnością, są mniej konkurencyjne. Są bardziej ukierunkowane na potrzeby użytkowników. I choć generują mniejszy ruch, to przyciągają odbiorców, którzy są bliżej momentu zrealizowania konwersji (np. zakupu). Dla content marketingu – frazy long-tail to szansa na dostarczenie wartościowych treści, odpowiadających na konkretne, szczegółowe zapytania i potrzeby użytkowników.
- Mierzenie potencjału wyszukiwań – podczas dobierania fraz kluczowych, warto sprawdzać, jaką mają średnią miesięczną liczbę zapytań, a także konkurencyjność. Mierzenie potencjału wyszukiwań jest ważne, by dobrać frazy, które przyciągną odpowiedni ruch, a także będą pomagać w generowaniu konwersji.
- Uwzględnienie sezonowości wyszukiwań – warto również sprawdzać sezonowość wyszukiwań fraz, zwłaszcza w branżach sezonowych. Frazy sezonowe powiązane są z konkretnymi okresami, wydarzeniami, trendami czy świętami. Z punktu widzenia content marketingu, uwzględnienie sezonowości fraz w procesie ich doboru, pomoże w zaplanowaniu odpowiedniej strategii contentowej. Dzięki temu można dostarczyć użytkownikom treści aktualnych i popularnych w danym okresie.
- Wykorzystywanie narzędzi do doboru fraz kluczowych – przy dobieraniu najlepszych fraz kluczowych dla danych treści, niezastąpione są narzędzia analityczne, które pomogą dobrać optymalne słowa kluczowe. Poniżej opisujemy narzędzia, z których warto korzystać.
Narzędzia do wyboru tematu i fraz
Istnieją narzędzia, w których można przeprowadzić analizę fraz kluczowych oraz sprawdzić przydatne parametry, takie jak np. liczba wyszukiwań czy konkurencyjność. Warto korzystać z tych narzędzi także przy wyborze fraz do artykułu i tematów, ponieważ pozwala to na tworzenie treści, które będą dobrze zoptymalizowane i przyciągną na stronę większy ruch organiczny.
- Planer słów kluczowych Google Ads
To bezpłatne narzędzie oferowane przez Google, dzięki któremu można wyszukać przydatne frazy kluczowe, a także dowiedzieć się przydatnych informacji na temat ich potencjału oraz konkurencyjności. Aby mieć dostęp do bardziej szczegółowych danych (a nie tylko szacowanych), należy mieć aktywną kampanię Google Ads. W narzędziu można korzystać z wyszukiwania fraz kluczowych (wpisywać określone słowa i sprawdzać ich potencjał: miesięczną liczbę wyszukiwań, konkurencyjność, prognozowanych ruch). Można również wybrać konkretną lokalizację i język, co pozwala dostosować wyniki do konkretnych obszarów geograficznych (co jest przydatne zwłaszcza w poszukiwaniu fraz lokalnych). Warto również korzystać z sugestii na podstawie adresu URL: wprowadzając adres URL np. strony konkurencji, otrzymujemy frazy kluczowe związane z treściami, które się na niej znajdują.
- Google Trends
Narzędzie to pomaga odnaleźć słowa kluczowe, które będą popularne w danym przedziale czasowym. Przy użyciu tego narzędzia można znaleźć słowa kluczowe, wyszukiwane najczęściej w danym obszarze lub w danym przedziale czasowym. Dodatkowo można porównać popularność fraz w określonym czasie, czy wyświetlać najczęściej używane słowa kluczowe dla danego tematu.
- AnswerThePublic
Narzędzie to pomaga znaleźć powiązane danym tematem pytania, które zadają użytkownicy. Jest bardzo przydatne zwłaszcza do odkrywania treści i tematów, które warto poruszyć. Prezentuje wyniki w formie graficznej chmury, w której można zobaczyć różne zapytania powiązane z tematem. Ponadto AnswerThePublic klasyfikuje pytania i zapytania na różne kategorie typu „kto”, „co”, „dlaczego”. Pomaga również znaleźć pomysły na nowe treści.
- Keyword Tool Dominator
Jest to płatne narzędzie, które pomaga odkryć i wybrać przydatne frazy kluczowe. Można wprowadzić frazę lub temat i uzyskać propozycję fraz, czy informacje na temat liczby wyszukiwań. Narzędzie to dostarcza sugestie fraz z różnych źródeł (Google, YouTube, Amazon, Bing). Można w nim uzyskać również informacje na temat konkurencyjności fraz, wariacji czy geolokalizacji.
- Ubersuggest
Narzędzie to jest dostępne, zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej. W wersji płatnej umożliwia dostęp do dodatkowych informacji, takich jak analiza konkurencji, śledzenie rankingu fraz czy większa ilość wyników. Po wprowadzeniu frazy czy tematu narzędzie generuje propozycje fraz pokrewnych, w tym fraz z długiego ogona, co ułatwia zaplanowanie strategii content marketingowej. Pozwala sprawdzić liczbę wyszukiwań i trendy wyszukiwania w czasie. Umożliwia też analizowanie domen konkurencji.
- Searchmetrics
Również oferuje możliwość badania popularności i konkurencji dla fraz kluczowych. Polecane jest zwłaszcza na rynki zagraniczne.
- Semstorm
Umożliwia zbadanie tego, na jakie słowa kluczowe, domena jest widoczna w wynikach wyszukiwania. Można to sprawdzić w zakładce „Wyniki naturalne -> Słowa kluczowe". Dostępna jest tam lista fraz danej domeny wraz z zajmowaną pozycją, miesięczną liczbą wyszukiwań i szacowanym ruchem miesięcznym. Wpisując domenę konkurencji, można sprawdzić, na jakie frazy jest widoczna. Narzędzie to jest również przydatne do sprawdzenia fraz kluczowych, wykorzystywanych w konkretnych artykułach konkurencji. Aby je zweryfikować, należy wybrać: „Analiza stron” - wpisać w lupkę adres URL artykułu - zakładka SEO - Strony - Strona docelowa. Po kliknięciu ukaże się lista słów kluczowych, na bazie których pozycjonowany jest dany artykuł konkurencji. W ten sposób można przeanalizować teksty będące wysoko w wynikach wyszukiwania. Warto również sprawdzać sekcję „Słowa kluczowe” i zakładkę „Słowa kluczowe top10” oraz „Słowa kluczowe top20”.
- Senuto
To kolejne bardzo przydatne narzędzie, które można wykorzystać do doboru fraz kluczowych. Warto sprawdzać zakładkę „Baza słów kluczowych”. Po wpisaniu frazy lub kilku fraz można sprawdzić ich wykaz w zakładce „Podsumowanie”, zakładce „Pytania”, „Słowa zależne” czy „Grupy słów”.
- Moz
Moz to narzędzie, w którym także można sprawdzić frazy kluczowe. Aby to zrobić, należy wybrać zakładkę „Keyword Explorer”.
- Dane z wyszukiwarek serwisów (wyszukiwarka Allegro, Skąpiec, Ceneo, Google)
Wybierając frazy do artykułów, warto również sprawdzić, co proponują wyszukiwarki serwisów, takich jak Allegro, Skąpiec, Ceneo czy Google. Po wpisaniu słowa w wyszukiwarkę tych serwisów, otrzymujemy podpowiedź o kolejnych frazach, najczęściej wpisywanych przez użytkowników.
- Zapytania podobne w Google
Warto pamiętać również o sprawdzeniu podobnych zapytań, które znajdują się na dole wyników wyszukiwania Google. Można tam znaleźć odpowiedzi, dotyczące zapytań, powiązanych z konkretnym wyszukiwaniem.
Gęstość i rozmieszczenie fraz kluczowych w artykule
Co to jest gęstość słów kluczowych? To stosunek między liczbą powtórzeń słowa kluczowego, a liczbą wyrazów w danym artykule czy na stronie. Zazwyczaj gęstość słów kluczowych jest wyrażana w procentach.
KD = ilość wystąpienia słowa na stronie/całkowita liczba słów na stronie *100
Jaka powinna być więc gęstość słów kluczowych w artykule?
Dawniej, często spotykaną praktyką było powtarzanie większej liczby fraz na tej samej stronie. Zakładano, że im więcej razy dane słowo kluczowe będzie powtórzone, tym strona będzie się „lepiej pozycjonować”. Stosowanie tzw. keyword stuffing’u było jednak błędną koncepcją, negowaną przez najnowsze algorytmy Google.
Słowa kluczowe powinny być rozmieszczone w artykule, w sposób jak najbardziej naturalny. Keyword density nie jest czynnikiem rankingowym, o czym więcej można przeczytać np. na: https://www.seroundtable.com/google-keyword-density-seo-32683.html.
Warto również wspomnieć o keyword proximity, czyli odległości pomiędzy słowami składającymi się na frazę kluczową.
Jeśli wybrana fraza to „przepis na pączki”, keyword proximity wyniesie 2 słowa. Obserwując SERP można zauważyć, że na początku pojawią się słowa kluczowe, będące blisko siebie, a później słowa kluczowe, które są od siebie coraz bardziej oddalone.
Keyword promienence wyraża natomiast bliskość słowa kluczowego do początku. Warto więc umieszczać słowa kluczowe, możliwie jak najbardziej na początku title, H1, anchor tekstu, czy podrozdziałów.
Narzędzia do oceny napisanego tekstu
Po wyborze tematu, fraz i napisaniu artykułu, warto ocenić go w dedykowanych do tego narzędziach:
- Jasnopis – to aplikacja, która ocenia trudność napisanego tekstu, a także automatycznie go upraszcza. Warto skorzystać z tej aplikacji, aby ocenić tekst pod kątem jasności, czytelności i zrozumiałości.
- iKorektor – narzędzie przydatne do sprawdzenia tekstu pod kątem poprawności językowej. Można w nim sprawdzić treści napisane w języku polskim. Wspierane przez sztuczną inteligencję, dokonuje automatycznej korekty błędów ortograficznych, gramatycznych, interpunkcyjnych, stylistycznych czy choćby literówek.
- Ortograf.pl – to narzędzie również sprawdza tekst pod kątem poprawności ortograficznej, stylistycznej, gramatycznej i typograficznej. Oprócz języka polskiego obsługuje również 28 innych języków, np. angielski, francuski czy niemiecki.
- Interpunkcja.pl – to serwis, w którym również można sprawdzić tekst, pod kątem poprawności interpunkcyjnej i ortograficznej.
- Languagetool.org – za pomocą tego narzędzia można sprawdzić poprawność tekstu, napisanego zarówno w języku polskim, jak i w wielu innych językach.
- Surferseo – to bardzo przydatne narzędzie do pisania tekstów, zoptymalizowanych pod kątem SEO. Sugeruje frazy główne, czy semantyczne, które powinny być umieszczone w tekście. Podaje informacje na temat zalecanej liczby znaków, zdjęć, nagłówków i akapitów. W narzędziu można wskazać konkurencję, na której chce się wzorować i wykluczyć konkretne strony, których nie chce się naśladować.
Dupliacate content – co to jest i dlaczego trzeba na niego uważać?
Duplicate content to termin stosowany do określenia treści, która jest identyczna lub bardzo podobna do contentu, który już występuje w Internecie. Możemy wyróżnić duplikację wewnętrzną (gdy na tej samej stronie Internetowej pojawia się ta sama treść na wielu podstronach, a także duplikację zewnętrzną, gdy ta sama treść pojawia się na różnych witrynach internetowych). Zduplikowany content ma negatywny wpływ na SEO i widoczność witryny w wynikach wyszukiwania, dlatego należy go unikać. Jak sprawdzić, czy w artykule nie występuje zduplikowany content? Można skorzystać m.in. z narzędzi, wymienionych w dalszej części artykułu.
Narzędzia do sprawdzania unikalności treści
Aby upewnić się, że tekst jest unikalny (co jest ważne w kontekście SEO), warto korzystać z poniższych narzędzi:
- copyscape.com
W narzędziu tym wystarczy wpisać adres URL witryny, czy konkretnego artykułu lub wkleić tekst, aby sprawdzić, czy nie ma on podobnych fragmentów, powielonych z już istniejącymi treściami.
- siteliner.com
To narzędzie koncentruje się na analizie duplikacji wewnętrznej i zewnętrznej całej witryny.
- plagiarisma.net
W plagiarisma.net można wkleić tekst lub podać adres URL artykułu do sprawdzenia. Następnie można wybrać spomiędzy wyników w Google lub Bing.
- Duplichecker.com
To kolejne darmowe narzędzie do sprawdzania duplikacji treści. Tekst można wkleić w odpowiednim polu lub wgrać z pliku. Istnieje ograniczenie do 1000. słów, jednak można podzielić go na fragmenty i sprawdzać je po kolei.
Jak tworzyć wartościową treść? Jak zwiększyć zaangażowanie użytkowników?
- Przed przystąpieniem do pisania, należy odpowiedzieć sobie na pytanie, do kogo adresujemy tekst. Identyfikując target, warto wziąć pod uwagę płeć, wiek, poziom wykształcenia, grupę zawodową – pomoże to w dostosowaniu sposobu pisania do konkretnej grupy ludzi.
- Warto utworzyć sobie schemat/konspekt artykułu, który będzie uwzględniał wszystkie ważne czynniki, które powinny być uwzględnione w artykule. Dzięki temu nie pominie się żadnych ważnych kwestii, a artykuł będzie wyczerpywał temat. To z kolei zwiększy jego wartość, zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek. Ponadto konspekt pozwala trzymać się głównego tematu artykułu, dzięki czemu, osoba pisząca może powstrzymać się od zbędnych dygresji.
- Ustalmy cel artykułu. Po co chcemy go napisać? Co dokładnie chcemy w nim wyjaśnić? Co chcemy dzięki niemu uzyskać? Ma to związek z tzw. ścieżką zakupową. Od oszacowania, w którym miejscu w procesie sprzedaży, znajduje się potencjalny odbiorca treści, zależy styl contentu, ale także cele, w których osiągnięciu ma pomóc dany artykuł. Np. jeśli celem treści jest promocja produktu, powinna ona zawierać opis danego produktu, wskazanie jego potencjału i być stworzona językiem, w pełni zrozumiałym dla klienta.
- Warto wykorzystywać elementy perswazji (zasada wzajemności, zasada zaangażowania i konsekwencji, zasada konsensusu społecznego, zasada sympatii, zasada autorytetu, zasada niedostępności).
Konstrukcja treści – jak powinna wyglądać?
Treść powinna być dostosowana do miejsca, w którym będzie opublikowana. Inaczej bowiem stworzymy opis kategorii, produktu, firmy, a inaczej artykuł na bloga.
Ogólne porady:
- Tytuł
Powinien być krótki, zwięzły, prosty i zawierać wszystkie ważne informacje, których oczekuje odbiorca. Powinien zachęcać do klikania. Należy oddzielić Page title od redakcyjnego tytułu artykułu. Tytuł redakcyjny to ten, który jest widoczny na stronie i ma duży wpływ na czytelnika. Page title widoczny jest w wynikach wyszukiwania:
- Page title
To bardzo ważny element, z perspektywy optymalizacji pod kątem SEO. Jak można wpłynąć na to, by tytuł był bardziej klikalny? Można zastosować np. formę pytającą lub formę wykrzyknikową. W tytule powinniśmy pokazać problematykę „Powracające infekcje ucha to Twój problem? Zobacz, jak ich uniknąć!” lub podać rozwiązanie „10 skutecznych sposobów na czyszczenie butów”.
- Lead
Lead to wstęp do artykułu, który należy umieścić tuż pod tytułem i datą. Jest to niejako zachęta dla czytelnika. Już na początku leadu warto umieścić frazę kluczową, gdyż to właśnie wstęp, często jest bazą do stworzenia meta description. Do pogrubienia leadu artykułu powinno się używać znacznika <b>, ponieważ nie wnosi on wartości semantycznej, takiej jak <strong>. Poprzez znacznik <strong> warto zaznaczać ważne fragmenty, czy np. frazy kluczowe.
- Spis treści
Nie jest to obowiązkowy element, ale warto umieścić go w artykule, gdyż może pomóc w zwiększeniu przewagi nad konkurencją. Spis treści powinien być listą wypunktowaną i zawierać zakotwiczenia, prowadzące do śródtytułów.
Spis treści ułatwia czytelnikom zapoznanie się z konstrukcją artykułu, pozwalając zarówno im, jak i robotom wyszukiwarek łatwiej odszukać potrzebne fragmenty.
- Treść
Tekst powinien być podzielony na akapity, poprzedzone śródtytułami. Warto także stosować podpunkty i wyliczenia. Ważne frazy, zdania, czy pojęcia, należy z kolei pogrubiać. Treść powinna wyczerpywać dany temat i być napisana językiem, zrozumiałym dla docelowego odbiorcy (trzeba unikać m.in. żargonu). Jeśli dołączamy obrazy, to powinniśmy zadbać o to, by były to obrazy wyjaśniające lub uściślające dane zagadnienie. Należy uważać, by zbyt duża liczba obrazów, zawartych w treści, nie odciągała od niej użytkowników. W tekście warto stosować linkowanie wewnętrzne do artykułów powiązanych, które np. bardziej szczegółowo wyjaśniają dane zagadnienie. Zamiast linków z anchor tekstem „kliknij tu”, lepiej jest stosować frazy kluczowe. Wpłynie to pozytywnie na długość czasu spędzonego przez użytkownika na stronie. Ponadto pozwoli zwiększyć tzw. Topical Authority.
- Śródtytuły
Śródtytuły doskonale systematyzują treść. Warto w nich umieszczać frazy long tail, a także pytania z bloczka „direct answer”, a następnie odpowiadać na nie w akapicie.
- Długość artykułu
Jaka powinna być długość artykułu? Optymalna – to znaczy artykuł powinien maksymalnie wyczerpywać temat. Im dłuższy artykuł, tym mamy możliwość umieszczenia w nim większej liczby fraz, synonimów czy fraz zależnych. Jednak powinniśmy też pamiętać, że zbyt długie treści mogą niepotrzebnie rozwlekać temat (mogą pojawić się niepotrzebne dygresje).
- Aktualizacja treści
Warto aktualizować treści na stronie. Powodów jest kilka – po pierwsze, wpływa to na częstsze odwiedziny robota Google w witrynie. Ponadto data publikacji i aktualizacji w materiale, to ważny wskaźnik dla użytkowników, którzy chcą czytać jak najnowsze i jak najbardziej aktualne treści.
Streszczenie
- Tworząc treści na stronę, należy pamiętać m.in. o tym, by stosować zasady SEO, zrozumieć intencje użytkownika oraz uwzględnić etap ścieżki, na którym znajduje się użytkownik.
- Właściwa optymalizacja contentu jest ważna nie tylko z perspektywy użytkowników, ale także robotów wyszukiwarek.
- Treści na stronach internetowych należy na bieżąco aktualizować. W szczególności dotyczy to obszarów, takich jak wiadomości, aktualności, technologia, zdrowie, prawo czy księgowość lub finanse.
- Content marketing (inaczej marketing treści) to działania marketingowe, które polegają na planowaniu, a także tworzeniu i publikowaniu wartościowych, angażujących treści.
- Do działań content marketingowych zalicza się tworzenie treści, takich jak np. artykuły na strony internetowe, e-booki, infografiki, podcasty czy np. poradniki.
- Wyróżnia się frazy kluczowe, takie jak frazy brandowe, zasięgowe, informacyjne, regionalne czy np. long tail.
- Tworząc content, warto korzystać również z narzędzi, które pozwalają zadbać o jego jakość. Mowa np. o programach, takich jak m.in. Languagetool.org.
Podsumowanie
Treść ma duży wpływ na SEO i wysokie pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Co prawda nie jest to jedyny czynnik rankingowy, ale bez wartościowej i unikalnej treści, bardzo trudno uzyskać dobre efekty w obszarze SEO. Dlatego warto dbać o to, by systematycznie publikować różnego typu treści na stronie. Wybierając tematy, frazy kluczowe, czy ich rozmieszczenie, zgodnie ze wskazówkami z niniejszego artykułu, można liczyć na to, że treści, stworzone zgodnie z najlepszymi praktykami, przyczynią się do zwiększenia pozycji w SERP na różne zapytania.