Aspekty wizualne odgrywają ogromną rolę w dzisiejszej rzeczywistości. Podążamy za tym, co atrakcyjne, co wyróżnia się „z tłumu” lub po prostu za tym, co nam się podoba. Kierujemy się wzrokiem i z reguły to co widzimy definiuje to jak coś postrzegamy i klasyfikujemy. Z tego względu marki na całym świecie starają się stale podążać za zmieniającymi się trendami. W efekcie zmieniają się nie tylko kreacje reklam, ale także wygląd stron internetowych, a nawet logotypy.
Co roku specjaliści z branży zastanawiają się, co przyniesie kolejne 12 miesięcy: w jakim kierunku należy podążać, by spełniać oczekiwania konsumentów i przykuć ich uwagę, które z obecnych trendów będą dalej się rozwijać, które znikną zupełnie, a które ewoluują w nowym kierunku. Przewidywania i analizy pozwalają przygotować się na nadchodzące wyzwania. Ta wiedza jest cenna nie tylko dla szeroko rozumianego grona marketingowców, ale również dla każdego przedsiębiorcy, który aktywnie chce zdobywać nowych klientów i umacniać swoją pozycję na rynku.
Aby już bardziej nie wydłużać wstępu, przyglądnijmy się przewidywanym trendom graficznym w 2019 roku.
Wielki powrót gradientu
Gradient nie jest nowym pomysłem, ale od jakiegoś czasu można zaobserwować jak wraca do łask. Designerzy wykorzystują go w nowoczesnych adaptacjach, łącząc często ikonograficzny minimalizm z tonalnymi przejściami oryginalnych kolorów.
Świetnym przykładem jest logo Instagrama Reakcje na nową odsłonę znaku były różne, ale trzeba przyznać, że odbiorcom przyzwyczajonym do „trendującego” flat design użycie tonalnych przejść kolorów było zaskakujące i… może nieco „nienaturalne”. Jednak nie upłynęło dużo czasu i użytkownicy przyzwyczaili się do nowej ikony. Co więcej, wielu specjalistów na całym świecie zgadza się co do tego, że użycie gradientu będzie jednym z najważniejszych trendów w nadchodzącym roku.
Źródło: Instagram
Źródło: behance.net, autor: Belu
Kolorystyka, która porywa odbiorcę
Bezpośrednio z gradientem wiążą się połączenia barw wykorzystywane w projektowaniu. Także i w tym przypadku trudno mówić o odkrywaniu przysłowiowej Ameryki, ale w kontekście używanych przez ostatnie lata stonowanych, pastelowych kolorów, nowe pomysły, które możemy już teraz obserwować wydają się być odważne. I rzeczywiście robią wyraźną różnicę. Ten trend będzie się tylko umacniał.
Kolor jest tym co wyróżnia markę. Według wieli ekspertów pierwszym elementem, który konsument widzi stykając się z marką jest właśnie kolor. Jasne, żywe i soczyste barwy wybijają markę na pierwszy plan. Takich właśnie zestawień kolorystycznych, często nietypowych należy oczekiwać w przyszłym roku.
Jak każda „mocna” zmiana, może wywoływać pewne obawy i pytania w rodzaju „Czy to rzeczywiście dobry kierunek dla mojej marki?”. Warto eksperymentować. Możecie zacząć od kreacji z wykorzystaniem koloru, który został ogłoszony kolorem roku 2018 przez Pantone – Ultra Violet.
Źródło: Pantone.com
Źródło: behance.net, autor: Van Orton Design
Ręczne ilustracje, które wyrażają charakter marki
Prawdopodobnie każdy zdążył już zauważyć dedykowane ilustracje, które pojawiają się w sieci w kontekście brandów. Odręczne rysunki, grafiki izometryczne, komiksowe obrazki czy prace wektorowe stają się coraz bardziej popularne i pozwalają nadać nowy wymiar wizerunkowi. Są przede wszystkim czymś oryginalnym, pozwalającym wyróżnić się marce i podkreślić jej indywidualny charakter bardziej niż typowe sesje fotograficzne (nie wspominając już o zdjęciach stockowych).
Źródło: mailchimp.com
Źródło: behance.net, autor: our own night
Małe animacje, które robią dużą różnicę
GIFy zdobywają świat. Może brzmi to nieco górnolotnie, ale wystarczy popatrzeć na newsfeedy w social mediach, komunikację między użytkownikami czy content na stronach. Te proste zapętlone animacje stanowią świetny sposób na skomentowanie konkretnej sytuacji, wyrażenie opinii czy zażartowanie. W ciągu ostatnich kilku lat, ta forma komunikacji nieustannie zyskuje na popularności.
Marketing opiera się na korzystaniu z elementów otoczenia, które są atrakcyjne i pociągające dla dużych grup użytkowników – czyli potencjalnych konsumentów. Idąc tym logicznym tropem można spodziewać się wykorzystywania GIFów w kontekście działań marketingowych, tworzenia layoutów stron internetowych, projektowania mikro interakcji a nawet… logotypów marek!
W końcu żyjemy w coraz bardziej zdigitalizowanym świecie. Coś, co kiedyś było ograniczone przez dostępne kanały komunikacji, teraz umożliwia dynamiczny rozwój technologii. Oczywiście nie tylko GIFami świat stoi – zwiększy się również wykorzystanie dłuższych form animacji oraz video.
Źródło: behance.net, autor: Dannniel
Źródło: Google
Źródło: behance.net, autor: Markus Magnusson
Prościej, znaczy czytelniej
Jako uczestnicy komunikacji nieustannie zmierzamy do upraszczania. Takie zachowanie wymusza na nas w pewnym sensie natłok informacji i danych, które trafiają do nas każdego dnia. Upraszczanie przekazów staje się więc koniecznością, która ułatwia ich odbieranie oraz przyswajanie.
W pewnym sensie efektem trendu jest dążenie do minimalizmu, czego wyrazem jest chociażby flat design czy ewolucja logotypów i systemów identyfikacji wizualnej największych marek na świecie. Przykładem takiego rozwiązania może być już wspomniana ikona Instagrama, logotyp Pepsi czy Starbucks.
Źródło: thedesigninspiration.com
Asymetria i łamanie konwencji
Bazując na obserwacjach w jakim kierunku zaczyna iść projektowanie stron internetowych można przypuszczać, że w przyszłym roku coraz bardziej widoczne staną się nietypowe layouty. Obecnie większość stron trzyma się jeszcze symetrycznego, blokowego układu z mocno zarysowanymi granicami poszczególnych bloków.
Co odważniejsi designerzy i firmy zaczynają eksperymentować z nietypowymi, asymetrycznymi układami i kształtami. Efekt jest z pewnością oryginalny i wyróżnia się znacząco. Oczywiście takie rozwiązanie nie będzie dobre dla każdej marki. Przykładowo - trudno sobie wyobrazić serwis informacyjny oparty o nieregularność, ale za to strony brandowe są idealnym polem do popisu.
Źródło: behance.net, autor: Soongyu Gwon, D.F.Y. creative studio
Źródło: Digital Agency Network
Oryginalna typografia przykuwa uwagę odbiorcy
Typografia zawsze była i będzie elementem wyróżniającym markę. Oczywiście mamy tu na myśli dedykowane, indywidualnie projektowane fonty, które służą wyróżnianiu ważnych komunikatów, a czasem nawet zastępujących grafikę.
Podobnie jak w przypadku wspomnianych wcześniej ilustracji, dedykowane fonty stanowią element podkreślający charakter marki, a swoją formą przyciągają uwagę odbiorcy. W naszej opinii, nawet przy całej digitalizacji, globalizacji i unifikacji, która nas otacza, ten element nie ulegnie zmianie.
Z drugiej strony typografia stanie się jeszcze częściej wykorzystywana jako element grafiki nie tylko jako językowe narzędzie komunikacji, ale integralna część wizualizacji.
Źródło: behance.net, autor: Morgan Stephens
Źródło: Digital Agency Network
Należy przy tym wszystkim pamiętać, że żadne z powyższych trendów nie będzie istnieć w zupełnej izolacji od pozostałych. Należy raczej założyć, że będą się nieustannie przenikać, a kreatywni graficy szukać będą nowych, wyróżniających się koncepcji.