W niniejszym artykule zostało zebranych 13 najbardziej znaczących trendów e-marketignowych w handlu elektronicznym. Warto zwrócić uwagę, że aż 2 z nich dotyczą bezpośrednio urządzeń mobilnych. A kolejny – wyszukiwanie głosowe – jest ściśle z nimi związany.
Skoncentruj się na mobilnym doświadczeniu
Rok 2017 to znaczny wzrost zakupów mobilnych. Pod koniec roku, tuż przed świętami, można było zaobserwować 33% udział zakupów mobilnych na rynku zakupów e-commerce. Wzrost zakupów poprzez urządzenia mobilne rośnie z roku na rok i jest to trendem nieodwracalnym. Dlatego tak istotne jest, aby witryna była responsywna i zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych. Eksperci przewidują, że w 2018 roku 40% przychodów z e-commerce wygenerują zakupy przez telefon.
Już dziś zadbaj o to, aby Twoja strona była responsywna i zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych. Kieruj swoje działania tak, by rozwijać się w kierunku mobilności, aby zakup jednym kliknięciem był możliwy.
Zadbaj o szybkie i intuicyjne formy płatności także na urządzeniach mobilnych
Użytkownicy coraz więcej zakupów realizują za pomocą urządzeń mobilnych oczekując, by proces przebiegł sprawnie i intuicyjnie tak jak podczas robienia zakupów poprzez platformę komputerową. Tradycyjne formy płatności, oparte na licznych polach do wypełnienia stają się coraz mniej powszechne, budzą niechęć użytkowników, doprowadzając do porzucenia koszyka przed podsumowaniem zakupów.
Wprowadzając zapłaty jednym kliknięciem, wyprzedzasz trendy i odpowiadasz na największą aktualną potrzebę użytkowników robiących zakupy w platformach e-commerce. Niewątpliwie mobilne płatności może usprawnić BLIK.
Wprowadź wyszukiwanie głosowe
Mimo, że wyszukiwanie głosowe istnieje już od jakiegoś czasu to dopiero w ostatnich latach zyskało na znaczeniu. Według Google 20% zapytań mobilnych to wyszukiwania głosowe. Według specjalistów rok 2018 będzie tym, który zrewolucjonizuje rynek sprzedaży e-commerce w zakresie wyszukiwania głosowego.
Implementując wyszukiwanie głosowe do swojego sklepu internetowego odpowiadasz na aktualne oczekiwania klientów, którzy coraz częściej w ten sposób poszukują produktów i usług w Internecie. Trend ten w najbliższym czasie stanie się jeszcze bardziej widoczny, dlatego już dziś pomyśl o tej funkcjonalności.
Wykorzystuj spersonalizowane animacje i filmiki by zwiększyć współczynnik klikalności
Większość firm handlujących w Internecie traktuje swoje strony docelowe jako powierzchnie handlowe, które łatwo można tworzyć i modyfikować w oparciu o cele jakie chce się osiągnąć. Wiele firm wykorzystuje takie strony do filmów wprowadzających produkt, bądź używa wyrafinowanych animacji, które angażując użytkownika zachęcają do zakupu. Rok 2018 będzie rokiem odważnych wizualizacji. Ukierunkowane i odpowiednio dopasowane animacje odgrywają taką samą rolę w ulepszeniu obsługi klienta, jak szybkie płatności czy wyszukiwanie głosowe.
Zawartość wideo zwiększa współczynnik klikalności o 200-300%, co zwiększa zamysł zakupu o 97%. Wprowadzając spersonalizowane animacje i filmiki angażujesz użytkowników, przez co zwiększasz klikalność i sprzedaż w swoim sklepie internetowym.
Ujednolić wszystkie swoje kanały sprzedaży i zadbaj o dobre doświadczenie kupujących
Wielokanałowa sprzedaż to podejście, które stosuje większość sklepów internetowych. Rok 2018 to czas na wybór i ujednolicenie. To nie miejsce sprzedaży będzie tu kluczowe, a doświadczenie użytkowników. Firmy, które zintegrują kanały sprzedaży w jeden będą w stanie dotrzeć do klienta i poprowadzić go do zakupu. W praktyce oznacza to, że niezależnie od tego w jakiej sytuacji klient trafi na nasz sklep, czy będzie to na imprezie, przeglądając portal społecznościowy, newsletter czy klikając w reklamę otrzyma takie same warunki.
Korzystając z myślenia wielokanałowego możesz obserwować zachowania klientów, co pozwoli Ci celniej trafiać w ich oczekiwania.
Ulepsz interakcje z klientem dzięki chatbotom
W roku 2017 na rynku e-commerce rozwijały się sztucznie inteligentne chatboty, które automatyzują komunikacje online. Chatboty zyskują na znaczeniu, ponieważ wykonują coraz trudniejsze zadania. Nie tylko odpowiadają na proste pytania, czy polecają produkty, ale też prowadzą klienta poprzez wszystkie etapy zakupów: od wyszukiwania do finalizacji transakcji.
Wprowadzając w swoim sklepie internetowym sztucznie inteligentny Chatbot przede wszystkim oszczędzasz czas prowadząc klienta za rękę przez wszystkie etapy zakupów oraz zwiększasz przychody swojego sklepu.
Korzystaj z systemu rekomendacji produktu
Coraz większą rolę odgrywają inteligentne systemy rekomendacji produktów. Specjaliści przewidują, że w roku 2018 rekomendowane klientom produkty oparte będą nie tylko na zapytaniach, ale również na zachowaniu i preferencjach klienta.
Decydując się na inteligentny system rekomendacji produktów trafiasz w indywidualne potrzeby swoich klientów przyczyniając się do zwiększenia sprzedaży w swoim sklepie.
Postaw na szybką dostawę
Klienci bardzo cenią sobie szybkość dostawy. Każdy chce stać się jak najszybciej posiadaczem zakupionego przez siebie produktu. Im szybciej produkt trafi do klienta tym lepiej. Coraz większą popularność na rynku e-commerce robi dostawa tego samego dnia. Poza prędkością liczy się także możliwość śledzenia dostarczonych zamówień, po to by klient widział gdzie znajduje się jego przesyłka.
Przyspiesz dostawę i daj możliwość śledzenia przesyłki. Wyprzedź konkurencję, decydując się na dostawę tego samego dnia.
Zadbaj o możliwość testowania produktu
Coraz większe znaczenie na rynku e-commerce ma możliwość namacalnego testowania produktów. Nie chodzi tu o to, by otrzymać produkt do ręki przetestować go i ewentualnie oddać, a o to by móc produkt zobaczyć z bliska i na tej podstawie dokonać wyboru np. za pomocą okularów VR i aplikacji.
Inwestując w nowe technologie pozwalające klientom na testowanie produktów, zwiększasz satysfakcję klienta już przed dokonaniem zakupu, a także lojalność wobec marki nawet o 70%.
Przygotuj się do możliwości płatności w kryptowalutach
W poprzednich latach obserwowaliśmy wzrost znaczenia kryptowalut w Internecie. Prawdopodobnie obecny trend przeniesie się także na branże e-commerce. Zintegrowanie metod płatności kryptowalutowych z platformą e-commerce to tylko kwestia czasu. Najpopularniejsza kryptowaluta – Bitcoin jest już akceptowaną formą płatności chociażby w aplikacji Shopify, a Amazon zarejestrował trzy domeny związane z kryptowalutami.
Spraw, aby zakupy były przyjemnością: personalizuj i precyzyjnie lokalizuj
Jeszcze kilka lat temu wystarczyło zapewnić klientom wysoką jakość obsługi opartą na prostym systemie zarządzania zamówieniami, szybkiej dostawie, optymalnej logistyce i dostępnej obsłudze klienta. W 2018 roku wszystkie te funkcjonalności są standardem, a coś dodatkowego sprawi, że oferta stanie się konkurencyjna.
Odwołując się do zachowań klientów w przeszłości lub personalizując ofertę w oparciu o doświadczenia i lokalizacje docierasz do osób potencjalnie zainteresowanych ofertą Twojego sklepu.
Wykorzystaj mikro-momenty w sprzedaży, reaguj na preferencje klientów wyjątkowymi i sezonowymi ofertami dostosowanymi do ich wcześniejszych zachowań. Maile, które wysyłasz po zakończonej transakcji potraktuj jako hak zatrzymujący potencjalnych klientów. Udostępniaj im filmy, wskazówki, poradniki i zwiększaj ich lojalność wobec marki.
Spersonalizuj dostawę
Najważniejsze jest, aby zadbać o prędkość. Każdy sklep, który przyśpieszy dostawę zwiększy ilość zamówień. Poza prędkością kluczową rolę odegra elastyczność i czas dostawy. Ważne jest także zapakowanie paczki. Przyspiesz dostawę i dostosuj ją do klienta, tak by otrzymał on zakupiony produkt w miejscu i czasie dla siebie odpowiednim. Dobrze sprawdzą się też paczki, które zapakujemy jak prezent lub dodamy spersonalizowany krótki list.
Postaw na content marketing – zwiększaj lojalność, ruch i wrażenia użytkownika w tym samym czasie
Treść ma za zadanie przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów, zaangażować ich i zachęcić do zakupu. Tekst statyczny coraz bardziej traci na znaczeniu. Większe znaczenie natomiast odegrają: video, infografika, gry, interaktywne treści typu teksty, quizy.
Im więcej trafnych działań z zakresu content marketingowych zastosujemy, tym łatwiej będzie nam zachęcić użytkowników do zrobienia zakupów w naszym sklepie internetowym. Zbierając informacje w trakcie działań związanych z content marketingiem łatwiej będzie nam optymalizować witrynę i personalizować działania. Treści powinny być kreatywne, zrozumiałe, bezpośrednie, nawoływać do osobistych emocji klientów, dzięki temu generują ruch, zachęcają do zaangażowania i zwiększają konwersje.
Jeśli wykorzystasz storytelling, to wymyślone historie muszą łatwo identyfikować się z Twoją marką, na każdym kanale komunikacji. Odpowiednie, emocjonalnie powiązane historie wyróżnią twoją markę na tle konkurencji, co doprowadzi do zwiększenia ilości lojalnych klientów.
Reasumując…
Reasumując, należy postawić na mobile (użyteczność, intuicyjność i płatności) personalizację (komunikatów, przesyłek i dostawy) oraz wykorzystywać atrakcyjne i ciekawe komunikaty. To czy wyjdziemy przed szereg i wyprzedzimy konkurencję zależy ściśle od działań jakie podejmiemy. Im lepszych dokonamy wyborów, tym trafniej dotrzemy do naszych potencjalnych klientów, wyprzedzając konkurencję.