Taksonomia w SEO – czym jest i jak wpływa na pozycjonowanie?

Taksonomia to termin naukowy wykorzystywany do klasyfikacji organizmów żywych według określonej hierarchii. Obecnie termin ten można spotkać również w informatyce w odniesieniu do klasyfikowania treści na stronie internetowej.
19 czerwca 2023

Dobrej jakości treść na stronach internetowych premiowana jest wysokimi pozycjami w wynikach wyszukiwania. Ponadto im częściej wartościowe treści pojawiają się na stronie, tym chętniej boty ją odwiedzają i szybciej indeksują nowe podstrony. Jednak, aby lepiej wykorzystać potencjał dodawanych treści w kontekście pozycjonowania, należy je odpowiednio sklasyfikować.

Spis treści:

  1. Czym jest taksonomia na stronie internetowej?
  2. Rola taksonomii w pozycjonowaniu
  3. Taksonomie – proces tworzenia i rodzaje
  4. Jak tworzyć hierarchię kategorii?
  5. Rodzaje taksonomii
  6. Tag jako rozszerzenie taksonomii – jak prawidłowo z nich korzystać?
  7. Stosowanie tagów – wady i zalety
  8. Taksonomie w adresach URL – dobre i złe praktyki
  9. Streszczenie
  10. Podsumowanie
  11. Bibliografia

Czym jest taksonomia na stronie internetowej?

Mówiąc o taksonomii w kontekście stron internetowych, należy odnieść się do organizowania struktury treści na stronie. Struktura witryny internetowej wpływa na to, jak poruszają się po niej użytkownicy oraz roboty indeksujące. W strukturze tworzą się klastry tematyczne oparte na wspólnych powiązaniach.

Tworzenie struktury strony internetowej można porównać do remontu w siedzibie firmy lub budowy nowego budynku firmowego. Rozplanowanie pomieszczeń może być kluczowe dla komfortu pracowników, klientów, czy partnerów biznesowych, którzy w różnych celach będą odwiedzać budynek. W przypadku sklepów i supermarketów niezwykle ważną rolę odgrywa odpowiedni układ alejek oraz atrakcyjna ekspozycja towaru. Ich odpowiednie rozplanowanie pozwala na kilkukrotne zwiększenie sprzedaży.

Jako że strona internetowa, czy sklep internetowy jest miejscem, do którego zapraszamy swoich klientów w Internecie, powinniśmy traktować je z jednakową dbałością.

Rola taksonomii w pozycjonowaniu

Taksonomia strony internetowej odgrywa kluczową rolę w procesie pozycjonowania. Przemyślane ułożenie hierarchii podstron wewnątrz witryny, w połączeniu z logicznie rozmieszczonym linkowaniem wewnętrznym pozwala na tworzenie tzw. klastrów, czy też silosów tematycznych, czyli grup podstron zoptymalizowanych pod różne frazy o podobnej tematyce.

Im bardziej szczegółowo wypełnimy silos tematyczny treścią, tym większa szansa na poprawienie widoczności strony w odniesieniu do tych fraz. Klastry powinny tworzyć spójną strukturę ułatwiającą nawigację zarówno użytkownikom, jak i botom wchodzącym na stronę.

Tworzenie silosów tematycznych oprócz korzyści w zakresie SEO niesie ze sobą wartość marketingową. Dostarczając użytkownikom odpowiedzi na nurtujące pytania z określonej dziedziny, serwis buduje reputację eksperta w danym obszarze, zwiększając szanse na to, że użytkownik wróci na stronę.

Taksonomie – proces tworzenia i rodzaje

Wiemy już, że taksonomię możemy rozumieć jako strukturę organizacyjną strony internetowej, bądź architekturę treści. Czas przyjrzeć się co wchodzi w skład wspomnianej struktury oraz jakie są jej rodzaje. Do ułożenia taksonomii wykorzystywane są głównie kategorie oraz podkategorie, które w przypadku dużych ilości treści są wspierane tagami.

Taksonomie, które tworzą swoisty układ hierarchiczny, można podzielić na następujące kategorie:

  • kategorie główne (nadrzędne) – rodzic,
  • kategorie podrzędne (podkategorie).

Dzięki logicznej strukturze kategorii wyszukiwarki mogą łatwiej indeksować treści, a użytkownicy szybciej odnajdywać informacje. Pojedyncze podstrony np. produkty czy wpisy blogowe mogą należeć do jednej lub kilku kategorii.

Jak tworzyć hierarchię kategorii?

Postępujący rozwój wyszukiwarek, w tym Google doprowadził do sytuacji, w której algorytm jest w stanie zrozumieć relacje pomiędzy treściami na bazie kontekstu. Z tego powodu podstawą tworzenia hierarchii kategorii powinna być gruntowna analiza słów kluczowych. Lepsze zrozumienie intencji użytkowników jest główną zaletą analizy, co prowadzi do tworzenia bardziej precyzyjnego i dopasowanego do potrzeb użytkowników planu treści. Im więcej tematycznych zapytań jest w stanie obsłużyć dana witryna, tym większa szansa, że będzie pojawiać się na wysokich pozycjach w określonym klastrze tematycznym.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Co jeszcze powinna uwzględniać dobrze zaplanowana taksonomia? Poza merytoryczną treścią ważna jest prostota nawigacji. Dobrze skonstruowana hierarchia powinna być przejrzysta i doprowadzać użytkownika do informacji, w jak najkrótszym czasie. Aby tak było, należy zwrócić szczególną uwagę na jej konstrukcję pod kątem urządzeń mobilnych.

Taksonomia powinna być również na tyle elastyczna, by uwzględniała miejsce na tworzenie nowych podstron. W przeciwnym razie dalszy rozwój biznesu oraz wprowadzanie nowych tematów będzie wiązało się z gruntowną przebudową struktury strony.

Rodzaje taksonomii

Istnieje wiele różnych rodzajów taksonomii, które służą innym celom i obszarom wiedzy. Przyjrzyjmy się 2. głównym typom, wykorzystywanym na stronach internetowych.

Taksonomie płaskie

Taksonomie płaskie są czasami nazywane też taksonomiami jednowymiarowymi. To struktury kategorii bez hierarchicznych relacji między nimi, w których wszystkie elementy znajdują się na jednym poziomie. Oznacza to, że nie ma podkategorii, ani poziomów hierarchii w ramach takiej taksonomii.

W taksonomii płaskiej każdy element jest traktowany jako niezależna kategoria lub etykieta, nie podporządkowując się innym kategoriom. Podział ten jest stosowany w przypadku, gdy elementy nie mają naturalnych relacji hierarchicznych lub gdy chcemy prostego i jednoznacznego sposobu kategoryzacji.

Rozważmy np. taksonomię płaską dla książek:

  • Literatura klasyczna.
  • Powieść.
  • Kryminał.
  • Fantastyka.
  • Biografia.
  • Poradnik.

W tym przykładzie każda kategoria jest traktowana, jako niezależna kategoria bez podkategorii. Nie ma hierarchii między kategorią „Fantastyka” a „Kryminał” czy „Literaturą klasyczną”. W taksonomii płaskiej każda kategoria jest traktowana jako równorzędna.

Taksonomie płaskie mogą być prostsze do zarządzania i przeglądania w porównaniu do taksonomii fasetowych, które mają wiele poziomów hierarchii. Jednakże mogą być mniej intuicyjne dla użytkowników.

W praktyce ten typ taksonomii może być stosowany w przypadku prostych systemów kategoryzacji, gdzie elementy nie wymagają zagnieżdżonych podkategorii lub gdzie hierarchie nie są istotne dla danego kontekstu.

Taksonomie fasetowe

Zdarza się, że przedmiot, bądź wpis można sklasyfikować w wielu różnych wymiarach. W takiej sytuacji należy wykorzystać taksonomię fasetowe (wielopoziomowe).

Taksonomie fasetowe są bardzo przydatne dla użytkowników. Umożliwiają im szybkie i precyzyjne znajdowanie interesujących ich treści. Miejscem, w którym najczęściej można spotkać taksonomie fasetowe, są sklepy internetowe.

Przykład:

  • Kategoria główna: Podzespoły komputerowe.
  • Podkategoria 1: Dyski twarde HDD i SSD.
  • Podkategoria 1.1: Dyski SSD.
  • Podkategoria 1.2: Dyski HDD.
  • Podkategoria 1.3: Dyski zewnętrzne SSD.
  • Podkategoria 1.4: Dyski zewnętrzne HDD.
  • Podkategoria 1.5: Dyski do konsol.
  • Podkategoria 1.6: Dyski sieciowe NAS.

Źródło: x-kom.pl.

Inny przykład:

  • Podkategoria 2: Karty graficzne.
  • Podkategoria 2.1: Karty graficzne NVIDIA.
  • Podkategoria 2.2: Karty graficzne AMD.
  • Podkategoria 2.3: Karty graficzne Intel.

Zaawansowane platformy e-commerce tworzą rozbudowane rodzaje filtrowania, zwane filtrami fasetowymi. Filtry fasetowe umożliwiają użytkownikom filtrowanie i zawężanie wyników wyszukiwania lub nawigacji na stronie, wybierając konkretne cechy lub atrybuty produktów.

Źródło: eobuwie.com.pl.

Przykład wykorzystania filtrów fasetowych:

  • Rozmiar.
  • Kolor.
  • Ocieplenie.
  • Rodzaj zapięcia.
  • Szerokość buta.
  • Cholewka.
  • Typ noska.
  • Rodzaj obcasa.

Tag jako rozszerzenie taksonomii – jak prawidłowo z nich korzystać?

Tagi są to inaczej bardzo ogólne frazy, które można przypisać do treści np. artykułu lub postu tak, aby stworzyły grupę materiałów pasujących do siebie tematycznie. Dzięki tagom użytkownik może eksplorować treści na bazie powiązań, których nie uwzględnia hierarchiczny podział na kategorie.

Jako tag można uwzględnić m.in. przedmiot, czynność, zjawisko, miejsce, nazwę, imię i nazwisko itd.

Przykład:

Temat artykułu: Najlepsze karmy dla kotów perskich – którą wybrać?

W takim przypadku, jako tagi możemy zakwalifikować frazy: karma dla kota, karma mokra, karma sucha, koty perskie.

Zwiększymy widoczność Twojej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania!
Zapytaj o ofertę

 

Z kolei słowa kluczowe takie jak: czarny kot, kocie łapy, zabawki dla kota, kuweta, pomimo że mają związek z kotami, to nie będą występować bezpośrednio w tym materiale, dlatego ich wprowadzanie jest nieuzasadnione.

W celu wzmocnienia pozycji danego tagu w wyszukiwarce warto dodać pewnego rodzaju opis, definicję słowa, które zostało dodane jako tag. W ten sposób strona tagu nabiera wartości.

Niestety w bardzo wielu przypadkach tagi są wykorzystywane błędnie. Osoby publikujące treści na stronach dodają często obszerne listy słów kluczowych, które nijak mają się do tematyki publikowanego postu czy artykułu. Na dodatek jest ich na tyle dużo, że użytkownik rezygnuje z kliknięcia konkretnego tagu, widząc mnogość opcji do wyboru. W zdecydowanej większości przypadków dodanie 2. lub 4. tagów do jednego materiału w zupełności wystarcza.

Innym bardzo często powielanym błędem jest kopiowanie tych samych tagów z jednego wpisu do drugiego, mimo że ich tematyka znacząco różni się od siebie. Takie działania mogą zrujnować nasze wcześniejsze wysiłki poświęcone budowaniu klastrów tematycznych.

Przykład błędnego wykorzystania tagów:

Błędnie wykorzystane tagi.

Warto również zwrócić uwagę na formę gramatyczną tagu. Stosując tagi, powinniśmy dodawać je w jednej formie, tak aby uniknąć tworzenia duplikatów, lub bardzo podobnych podstron. Np. karma kocia, kocia karma, kocią karmę, karmą kocią.

Stosowanie tagów – wady i zalety

Wykorzystywanie tagów do poprawy nawigacji i uporządkowania treści jest dobrą metodą, która będzie miała pozytywny wpływ na linkowanie wewnętrzne oraz UX strony. Przed dodaniem tagów do treści należy dokładnie przemyśleć, jakie tagi do niej pasują i przyniosą korzyści dla użytkownika. Złe wykorzystanie tagów może wygenerować mnóstwo wątpliwej jakości podstron szkodliwych dla SEO.

Wadą tworzenia tagów jest to, że bardzo łatwo utworzyć tag, który będzie identyczny, jak nazwa kategorii, produktu, czy słowo kluczowe któregoś z artykułów. W takiej sytuacji istnieje ryzyko, że w wynikach zacznie pojawiać się na zmianę strona tagu z wcześniej zoptymalizowaną podstroną. Należy unikać takiej sytuacji, ponieważ może to negatywnie wpłynąć na pozycję podstrony w wynikach wyszukiwania.

Różnica pomiędzy tagiem a kategorią wynika z kilku istotnych czynników. Przede wszystkim jeden tag nie może odwoływać się do innego tagu i tworzyć hierarchii. Kategorie mają na celu budowanie klastrów tematycznych, w których znajdują się odniesienia do innych. Tagi tworzą powiązania odnoszące się do ścisłego zagadnienia i mogą gromadzić materiały z różnych kategorii. Ponadto kategorie w przeciwieństwie do tagów można znaleźć w ścieżce nawigacyjnej serwisu.

Taksonomie w adresach URL – dobre i złe praktyki

Taksonomia w adresach URL odnosi się do ich budowy, w których zawarta jest hierarcha struktury strony internetowej. Poszczególne poziomy struktury URL reprezentują różne kategorie i podkategorie.

www.przyklad1.pl/blog/kategoria/podkategoria/tytul-wpisu

Na powyższym przykładzie „blog” jest głównym folderem grupującym wszystkie kategorie. W dalszej kolejności znajduje się główna kategoria, czyli docelowo nasz główny klaster tematyczny, który będzie „rodzicem” dla kolejnych podkategorii. Tytuł wpisu powinien być  natomiast ściśle związany z tematyką danej podkategorii.

Tworząc adresy URL, należy unikać kilku często powielanych błędów. Przede wszystkim nie powinno się w nich umieszczać znaków specjalnych ani wielkich liter. Adresy powinny być krótkie i logiczne, a zawarta w nich treść nie powinna być dublowana.

Z kilku względów należy unikać dodawania dat do adresów URL. Przede wszystkim daty niepotrzebnie wydłużają adresy URL, co przyczynia się do tworzenia długich skomplikowanych struktur. Zdarza się, że przy każdej aktualizacji treści zmienia się adres URL, co prowadzi do tworzenia wielu nieaktualnych linków, które trzeba przekierowywać. Dodatkowo roboty indeksujące za każdym razem muszą usunąć z indeksu stary adres i zastąpić go nowym, co często wiąże się z utratą pozycji na słowa kluczowe. Data w adresie może również zniechęcać użytkownika, który może preferować bardziej aktualną treść.

Streszczenie 

  • Taksonomia to grupowanie elementów na stronie w celu ułatwienia nawigacji użytkownikom oraz pomocy wyszukiwarkom w zrozumieniu struktury i związku między różnymi stronami.
  • Planowanie taksonomii strony ma kluczowe znaczenie dla procesu pozycjonowania. Organizowanie treści według taksonomii pozwala użytkownikom oraz crawlerom na łatwiejsze odkrywanie treści, zwłaszcza jeśli są one zorganizowane w ramach odpowiedniego silosu.
  • W taksonomiach tworzone są klastry tematyczne oparte na relacjach między podstronami. Algorytm jest w stanie odczytać owe relacje na podstawie odpowiednio dobranych słów kluczowych oraz linków wewnętrznych. 
  • Taksonomie płaskie to struktury kategorii oparte na jednym poziomie bez hierarchicznych relacji.
  • Taksonomie fasetowe to rozbudowane struktury zbudowane na hierarchiach, często wzbogacone dodatkowo o filtry fasetowe.
  • Tagi są zwykle krótkimi słowami lub frazami, które odzwierciedlają temat, kategorię lub charakterystykę danej treści. Każdy tag powinien być ściśle powiązany z materiałem, do którego jest dodany.
  • Dobrą praktyką jest stosowanie 2-4 tagów na wpis. Nie należy stosować odmian tagów np. kubek, kubki, kubkiem.
  • Taksonomie w adresach URL odnoszą się do hierarchicznej struktury treści. Planując ich budowę, należy pamiętać o niestosowaniu powtórzeń, znaków specjalnych, wielkich liter oraz dat.

Podsumowanie

Wiesz już, dlaczego taksonomie w SEO są kluczowe dla organizacji treści, lepszej widoczności w wyszukiwarkach i budowania pozytywnego UX. Odpowiednie stosowanie różnych rodzajów taksonomii w strategii SEO przyczynia się do osiągnięcia lepszych wyników, zwiększenia ruchu na stronie i zadowolenia użytkowników.

Bibliografia

  1. https://www.onely.com/blog/site-architecture/
  2. https://mansfeld.pl/programowanie/tworzenie-taksonomii-wordpress/
  3. https://www.searchenginejournal.com/complete-guide-site-taxonomy-seo
  4. https://ks.pl/slownik/co-to-jest-tag
Michał Raszke
AUTOR
SEO Specialist
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 5 ocen

Inne wpisy