Statystyki CTR, które pomogą Ci opracować strategię SEO na rok 2024!

Google to najpotężniejsze narzędzie handlowe w Polsce, które co miesiąc generuje ponad 270 milionów odwiedzin użytkowników. Trzeba wiedzieć, jak wykorzystać to na korzyść swojej firmy, budując skuteczną strategię SEO.
6 września 2024

Wirtualny charakter bezpłatnej wyszukiwarki Google sprawia, że jej sposób działania może być dla niektórych tak naprawdę trudny do zrozumienia. Ludzie korzystają z organicznych wyników wyszukiwania, ale co dzieje się potem? Przekonaj się razem z nami, w jaki sposób interpretować Click Through Rate w 2024 roku!

Spis treści:

  1. Przełom w 2007 roku!
  2. Co to jest funkcja SERP w Google?
  3. Dlaczego funkcje SERP mają znaczenie?
  4. Dane od First Page Sage z 2024 roku, czyli wszystko zaczyna się od kliknięcia!
  5. Co to jest współczynnik klikalności?
  6. Im wyższy CTR, tym lepiej?
  7. Co się zmieniło w 2024 roku w kontekście Click Through Rate?
  8. CTR w 2024 r. według pozycji w rankingu Google
  9. CTR w 2024 r. dla pozostałych elementów strony SERP-a
  10. CTR w 2024 r. dla lokalnych wyników wyszukiwania
  11. 17 sposobów na poprawę współczynnika CTR w wynikach organicznych
  12. Streszczenie
  13. Podsumowanie

Przełom w 2007 roku!

W 2007 roku Google zaktualizowało wygląd swoich stron wyników wyszukiwania, które możemy zobaczyć po wpisaniu danego zapytania w okno wyszukiwarki. Od tamtego czasu nowy design skoncentrował się mocno wobec prezentowanych:

  • odnośników do samych witryn,
  • odnośników do innych podstron w tej samej witrynie.

Wszystkie te działania miały na celu umożliwienie użytkownikom szybsze odnalezienie potrzebnych im informacji.

Źródło grafiki https://www.ranktracker.com/pl/blog/9-serp-features-that-will-change-the-way-you-do-seo/

Od tego czasu SERP ciągle ewoluują. W 2009 roku Google wprowadziło „Uniwersalne wyszukiwanie”, które integruje różne typy treści, takie, jak:

  • wiadomości,
  • filmy,
  • obrazy,

w głównych Search Engine Result Pages. Ponadto, w 2010 roku wdrożono funkcję „Natychmiastowe podglądy”, pozwalającą potencjalnym klientom zobaczyć widok na witrynę przed jej otwarciem. Co więcej, w 2012 roku Google uruchomiło „Graf wiedzy” zbierający wiadomości z różnych źródeł w celu dostarczenia bardziej wszechstronnych wyników wyszukiwania Internautom.

Zatem nie powinno Was zdziwić stwierdzenie, że pojawienie się w tych segmentach może nie tylko zwiększyć ruch na stronie, ale również poprawić rozpoznawalność marki oraz jej widoczność. W związku z tym właściciele witryn internatowych powinni m.in.:

  • zrozumieć działanie funkcji SERP,
  • nauczyć się, jak je efektywnie wykorzystać,

w celu przyciągnięcia do siebie jak największej grupy klientów!

Co to jest funkcja SERP w Google?

Funkcje SERP ułatwiają użytkownikom szybki dostęp do potrzebnych informacji, umożliwiając przeglądanie stron internetowych rankingowanych na określone frazy kluczowe. W branży te funkcje są znane jako „snippety” lub „rozszerzone odpowiedzi”. Oprócz opisywania zawartości witryn, wzbogacają one wizualnie wygląd darmowych wyników wyszukiwania.

Dzięki nim Twoja domena nie jest wyłącznie tradycyjnym organicznym, niebieskim linkiem dla potencjalnych klientów, a m.in.:

  • rich snippets – wynikiem wzbogaconym o graficzne elementy, tj. gwiazdki (oceny / recenzje produktów);
  • wynikiem płatnym – uzyskiwanym poprzez licytację na konkretne słowa kluczowe (Google Ads);
  • wynikiem uniwersalnym – pojawiającym się jako uzupełnienie Search Engine Result Pages, obejmując elementy związane z wyróżnionymi fragmentami (FAQ czy Direct Answer);
  • knowledge graph informacją wyświetlaną w formie paneli lub boksów (panel wiedzy o znanych osobach).

Dlaczego funkcje SERP mają znaczenie?

Funkcje SERP są istotne z dwóch kluczowych powodów:

  1. Pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji.

W kontekście rankingów w Google, kluczowe jest wyróżnienie się na tle konkurencyjnych stron internetowych. Można to osiągnąć, korzystając z funkcji SERP. Jeśli Twoja strona pojawi się w tym segmencie, użytkownicy wyszukiwarki z większym prawdopodobieństwem ją zauważą, a następnie wykonają pożądanej formę konwersji.

  1. Mogą zwiększyć liczbę kliknięć i ruch na Twojej domenie.

Dodatkowo niektóre funkcje SERP, tj. reklamy oraz sitelinki, mogą pomóc w przyciągnięciu większej liczby kliknięć i ruchu na Twoją witrynę. Sitelinki umożliwiają użytkownikom łatwe poruszanie się po najważniejszych podstronach Twojej domeny.

Źródło grafiki https://www.ranktracker.com/pl/blog/9-serp-features-that-will-change-the-way-you-do-seo/

Warto w tym miejscu zauważyć, że wyróżnione fragmenty są wybierane z gąszczu bezpłatnych wyników wyszukiwania. To tak naprawdę automatyczne systemy Google decydują, czy dana domena nadaje się do wyróżnienia w odpowiedzi na konkretne zapytanie, czy nie!

Dane od First Page Sage z 2024 roku, czyli wszystko zaczyna się od kliknięcia!

Jak już wspomnieliśmy, Google przedstawia różnorodne typy wyników użytkownikom.  Analiza częstotliwości kliknięć, jakie generują dane elementy, może dostarczyć nam cennych informacji pomagających zdecydować, gdzie najlepiej zainwestować swój budżet!

Agencja marketingowa z San Francisco, First Page Sage, zaktualizowała w lipcu tego roku przeprowadzoną w przeszłości analizę, biorąc pod lupę współczynnik klikalności oraz funkcje SERP, a następnie przedstawiła swoje wnioski w ujednoliconej formie w postaci raportu pt.: Google Click-Through Rates (CTRs) by Ranking Position in 2024.

Źródło grafiki https://firstpagesage.com/reports/google-click-through-rates-ctrs-by-ranking-position/

W ten sposób First Page Sage spróbowało się odnieść do CTR dla każdego wyniku, z jakim możemy się spotkać na typowej Search Engine Result Page. Następnie zaprezentowało te dane w formie tabeli. Kolejno, agencja marketingowa przebadała współczynnik klikalności dla poszczególnych elementów strony wyszukiwania Google, w tym dla fragmentów z odpowiedzią czy podobnych pytań. Na koniec podała współczynniki Click Through Rate także dla lokalnych wyników wyszukiwania.

Co to jest współczynnik klikalności?

Wskaźnik ten określa stosunek liczby kliknięć w link lub reklamę do liczby wyświetleń. Wyrażony procentowo, jest obliczany przez podzielenie liczby kliknięć przez liczbę wyświetleń. Na przykład, jeśli Wasza reklama była wyświetlona 100 razy i uzyskała 10 kliknięć, CTR wynosi 10%.

Im wyższy CTR, tym lepiej?

Tak, zazwyczaj im wyższy Click-Through Rate, tym lepiej. Wysoki CTR wskazuje, że większy procent osób, które zobaczyły Waszą reklamę lub link, zdecydowało się na niego kliknąć, co może świadczyć o atrakcyjności i trafności reklamy lub domeny dla odbiorców.

Co się zmieniło w 2024 roku w kontekście Click Through Rate?

Obecnie w kontekście AI Overview/SGE użytkownicy nieco bardziej ufają wyższym wynikom niż w roku 2023. Stąd CTR dla:

  • pozycji 1 wzrósł z 39,6% do 39,8%,
  • pozycji 2 wzrósł z 18,4% do 18,7%.

W przypadku płatnych wyszukiwań główną różnicę było można zauważyć w nieznacznym spadku średniego współczynnika klikalności dla 3 najlepszych pozycji:

  • z 1,7% do 1,6%,

co oznacza, że ​​ogólnie mniej osób klika na płatne wyniki wyszukiwania w porównaniu z wynikami organicznymi. Współczynniki CTR dla wyszukiwania lokalnego pozostały na podobnym poziomie, o czym powiemy więcej w nagłówkuCTR w 2024 r. według pozycji w rankingu Google.

CTR w 2024 r. według pozycji w rankingu Google

Poniższa tabela przedstawia listę wszystkich standardowych:

  • organicznych,
  • płatnych,

wyników na Search Engine Result Page wraz z odpowiadającymi im współczynnikami klikalności. Te Click Through Rate odnoszą się do stron wyszukiwania Google, które nie zawierają dodatkowych elementów, tj. mapy, obrazy czy filmy.

CTR w 2024 r. dla pozostałych elementów strony SERP-a

Poniższa tabela prezentuje średni współczynnik klikalności dla każdego elementu znajdującego się na stronie wyników wyszukiwania Google w 2024 roku. Te wyniki CTR odnoszą się wyłącznie do elementów z kategorii „Wszystkie” w wyszukiwarce Google i nie uwzględniają zakładek, tj. „Grafika”, „Produkty”, „Wideo”, „Wiadomości”, „Witryny produktów”, „Książki” itd.

CTR w 2024 r. dla lokalnych wyników wyszukiwania

Poniższa tabela pokazuje współczynnik CTR dla każdego rodzaju lokalnego wyniku wyszukiwania, w tym dla Profilu Firmy w Google oraz dla Map Google. Obejmując zarówno wyniki płatne, jak i te organiczne.

17 sposobów na poprawę współczynnika CTR w wynikach organicznych

Jeżeli nie wiecie, jak zwiększyć organiczny współczynnik klikalności bez nadmiernego używania słów kluczowych, warto skorzystać z najlepszych usług SEO. Specjaliści w tej dziedzinie zastosują sprawdzone metody, które pomogą poprawić organiczny CTR dla Waszej witryny.

Nr 1. Twórz naprawdę przekonujące znaczniki tytułowe

W wirtualnym świecie tzw. first impression jest kluczowe! Zatem odpowiednio opracowane tagi tytułowe odgrywają w nim kluczową rolę, ponieważ są pierwszą rzeczą, którą użytkownicy zauważą na swojej stronie wyników wyszukiwania w Google.

Nr 2. Pozycjonuj się na długi ogon

Wykorzystywanie słów kluczowych long tail, zwłaszcza w nagłówkach i tagach tytułowych, to skuteczna metoda na poprawę organicznego współczynnika klikalności. W końcu tego typu frazy są precyzyjne, a co za tym idzie, dobrze dopasowują treść do intencji wyszukiwania. Dlatego, kiedy użytkownicy napotykają opisowe, długie słowa kluczowe, które odpowiadają ich zapytaniom, są bardziej skłonni kliknąć w Waszą domenę, ponieważ mają poczucie, że znajdą tam poszukiwane przez siebie informacje.

Zwiększymy widoczność Twojej strony w wyszukiwarce!
Zapytaj o ofertę

 

Nr 3. Dokładne określenie grupy docelowej

Jeśli prowadzicie sklep internetowy oferujący asortyment do pływania dla dzieci i Wasza obecna strategia nie jest ukierunkowana na wskazaną grupę docelową, warto przemyśleć swoją reklamę w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Nawet jeśli liczba wyszukiwań na wskazane słowa kluczowe jest niewielka, powinniście dostosować tekst SEO pod wskazane wyrażenia. W przeciwnym wypadku przegapicie szansę na zoptymalizowanie CTR dla swojej witryny.

Nr 4. CTA i dostosuj język reklamy do odbiorcy

Pamiętajcie, że odbiorcy są zazwyczaj zbyt zajęci, aby zwrócić szczególną uwagę na Waszą reklamę i przeczytać ją w całości, chyba że specjalnie jej szukają. Stwórzcie zatem treści, które będą łatwe do szybkiego przyswojenia i przyjemne dla oka, np. za pośrednictwem Schema.org. Ponadto, nie musicie powtarzać słów kluczowych w tagu tytułowym czy opisie meta desciption. Umieśćcie je po prostu w odpowiednich miejscach. Dodatkowo unikajcie używania mylących skrótów i upewnijcie się, aby język w reklamach był prosty i zrozumiały dla odbiorców.

Nr 5. Używaj coś znaczących adresów URL

Popularne systemy do zarządzania treścią, tj. WordPress, oferują ingerencję w strukturę adresów URL. Dzięki czemu możecie zadbać o to, aby były one przyjazne dla użytkowników, ale też wartościowe dla robotów crawlujących:

  • https://example.com/dzieciece-stroje-kapielowe/

Wskazówka! Końcowa część adresu URL, zwana  w branży „slugiem", jest automatycznie tworzona przez WordPress na podstawie tytułu wpisu lub strony. Jednak, gdy tytuł zawiera zbędne elementy, tj. spacja, wielkie litery, polskie znaki, wiele występujących po sobie separatorów, może być trudniejszy do odczytania. Aby temu zapobiec, warto ręcznie edytować slug przed opublikowaniem posta lub strony. Można to zrobić, klikając ikonę koła zębatego w prawym górnym rogu edytora treści.

Nr 6. Zdobywaj linki zwrotne do swojej witryny

Czy po prostu publikujecie treści i czekacie na efekty? W marketingu internetowym nie wystarczy wyłącznie dodawać treści na stronę, licząc na to, że odbiorcy sami się z nami skontaktują. W końcu oferowane przez nas materiały to tylko jedna z wielu kropli w oceanie artykułów, blogów, filmów, postów na Facebooku i relacji na Instagramie, które codziennie zalewają Internet. Pamiętajmy, aby także zdobywać sieć połączeń, która będzie promować naszą stronę. Może ona przybrać postać artykułów sponsorowanych, wpisów na blogach branżowych, współprac barterowych czy regionalnych ogłoszeń. 

Nr 7. Sekcje FAQ

Jednym ze sposobów na zwiększenie ruchu organicznego na stronie jest dodanie sekcji FAQ, która odpowiada na często zadawane pytania użytkowników. Umieszczenie takiego segmentu w witrynie może poprawić pozycjonowanie, gdyż pozwala na włączenie odpowiednich słów kluczowych i udzielenie odpowiedzi na zagwozdki, które mogły zostać pominięte w dotychczasowej treści.

Nr 8. Przeprowadź audyt techniczny SEO

Techniczne SEO ułatwia robotom wyszukiwarek zrozumienie i indeksowanie naszej strony. Jest kluczowym elementem przyciągania ruchu organicznego, gdyż skupia się na poprawie doświadczeń użytkowników i eliminowaniu technicznych przeszkód, które mogą wpłynąć na komfort konsumentów. Taki audyt pomoże nam ocenić kluczowe aspekty witryny i zidentyfikować problemy, które wymagają naprawy, tj.:

  • szybkość ładowania strony,
  • status indeksacji,
  • statusy linków,
  • błędy w mapie witryny,
  • ustrukturyzowane dane,
  • stan zabezpieczeń HTTPS.

Nr 9. Pozycjonowanie lokalne

58% wyszukiwań internetowych odbywa się na smartfonach i tabletach, co sprawia, że lokalizacja treści stała się kluczowym trendem w ostatnich latach. Dostosowanie treści do danego regionu umożliwia:

  • bezpośredni kontakt z grupą docelową,
  • zwiększa współczynnik CTR w SERP-ie,
  • przyciąga więcej potencjalnych klientów.

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na osiągnięcie tego celu jest uwzględnienie lokalizacji w m.in. treści, tagach tytułowych, danych strukturalnych i meta description. Dodatkowo dodanie firmy do Profilu Firmy w Google pozwoli na wyświetlanie jej w Mapach Google.

Nr 10. Tworzenie dedykowanych Landing Page

Strony docelowe często stanowią pierwsze wrażenie, jakie potencjalni klienci mają o naszej firmie, dlatego ich optymalizacja jest kluczowa dla uzyskania wysokich współczynników klikalności w SEO. Oto kilka kluczowych elementów skutecznej strony docelowej:

  • jasna i przekonująca treść,
  • szybkie czasy ładowania,
  • wyraźne i mocne wezwanie do działania (CTA).

Nr 11. Panel wiedzy

Aby nasza strona mogła pojawić się w panelu wiedzy, możemy podjąć kilka kroków. Upewnijmy się, że:

  • strona jest autorytatywna i godna zaufania.
  • treść odpowiada w pełni zawartości strony,
  • regularnie aktualizujemy zawartość strony.
  • włączamy dane strukturalne w kontekście podstron swojego serwisu.

Firmy z sektora usługowego mogą szczególnie skorzystać z funkcji Kart Wiedzy, ponieważ umożliwiają one szybki i łatwy dostęp do informacji o ofercie.

Nr 12. Mobile Rich Cards

Mobile Rich Cards to w zasadzie miniaturowe wersje witryny dostosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Pomagają one w uzyskaniu lepszej pozycji w mobilnych wynikach wyszukiwania. Aby uzyskać snippet mobile-rich, konieczne jest posiadanie strony zoptymalizowanej pod kątem przenośnych urządzeń elektronicznych.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Nr 13. Top Stories

Funkcja Top Stories w wynikach wyszukiwania jest niezwykle istotna dla SEO, ponieważ umożliwia wyróżnienie witryny, co może zwiększyć ruch i przyciągnąć potencjalnych klientów. Aby nasza strona pojawiła się w tej sekcji, musimy zoptymalizować ją pod kątem Google News. Osiągniemy to, stosując się do wytycznych Google. Strona powinna być regularnie aktualizowana nowymi treściami oraz dążyć do zdobycia wysokiej jakości linków zwrotnych z innych witryn.

Wskazówka! Każda firma, która systematycznie publikuje wartościowe treści, może skorzystać z funkcji Top Stories. Dotyczy to zarówno serwisów informacyjnych, blogów, jak i firm publikujących komunikaty prasowe.

Nr 14. Karazula wideo

Funkcja Video Carousel umożliwia wyświetlanie filmów w SERP-ie, co może przyciągnąć więcej kliknięć i zwiększyć ruch na stronie. Chociaż nie ma gwarantowanego sposobu na umieszczenie wideo w karuzeli, istnieją działania, które mogą zwiększyć na to szansę:

  1. Upewnijmy się, że filmy są wysokiej jakości i związane z działalnością.
  2. Optymalizujmy filmy pod kątem wyszukiwarek, dodając słowa kluczowe do tytułów, opisów i tagów.
  3. Promujmy swoje filmy za pomocą mediów społecznościowych i innych kanałów.
  4. Zadbajmy o SEO wideo na swojej stronie i zamieść mapę witryny dla filmów.
  5. Wykorzystajmy rich snippets do oznaczania swoich filmów.
  6. Zgłaszajmy swoje filmy do katalogów wideo.

Nr 15. Linki do stron

Linki do stron pojawiają się pod wynikami wyszukiwania  witryny, gdy użytkownicy szukają danej marki. Zwykle są to 6-7 linków, które umożliwiają szybki dostęp do najważniejszych sekcji witryny. Aby zwiększyć szansę na uzyskanie takich linków, zadbaj o dobrą strukturę strony i łatwą nawigację. Upewnijmy się, że kluczowe strony są łatwo dostępne z głównej strony i menu nawigacyjnego. Pomocne może być również umieszczanie tytułów stron w linkach używanych w nawigacji.

Wskazówka! Linki do stron są szczególnie korzystne dla lokalnych firm, ponieważ umożliwiają szybki dostęp do ważnych podstron, takich jak różne lokalizacje firmy czy oferowane usługi.

Nr 16. Search Box

Możesz dodać pole wyszukiwania (search box) bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google dla witryny. Aby to zrobić, zastosuj oznaczenia schema.org dla pola wyszukiwania. Dzięki temu użytkownicy mogą bezpośrednio z poziomu SERP-a przewertować stronę internetową, co może znacząco poprawić ich doświadczenie i ułatwić dostęp do poszukiwanych informacji.

Nr 17. Harmonogramy imprez

Funkcja ta w wynikach wyszukiwania (SERP) pomaga użytkownikom znaleźć informacje o nadchodzących wydarzeniach. Jeśli organizujemy eventy, zamieśćmy wszystkie istotne informacje na swojej stronie. Aby skorzystać z harmonogramu imprez, upewnijmy się, że na stronie z wydarzeniami znajdują się szczegółowe informacje, tj.:

  • data,
  • godzina,
  • lokalizacja,
  • ceny biletów,

jeśli są istotne. Możemy także wykorzystać Profil firmy w Google, aby dodać swoje wydarzenia i zwiększyć szanse na ich pojawienie się w wynikach wyszukiwania. Firmy związane z organizacją wydarzeń:

  • miejsca koncertowe,
  • festiwale,
  • konferencje,

mogą szczególnie skorzystać z funkcji harmonogramu wydarzeń w SERP, ponieważ umożliwia ona lepsze dotarcie do potencjalnych uczestników.

Streszczenie

  • 3 pierwsze organiczne wyniki wyszukiwania generują ponad 2/3 (68,7%) wszystkich kliknięć na stronie wyszukiwania Google;
  • Snippet, który zastępuje pierwszy organiczny wynik, ma najwyższy ogólny współczynnik CTR wynoszący 42,9%;
  • #1 organiczny wynik wyszukiwania otrzymuje średnio 19 razy więcej kliknięć niż #1 płatny wynik;
  • #1 wynik organiczny otrzymuje więcej kliknięć od #3 do #10 łącznie;
  • #1 płatny wynik wyszukiwania ma o 40% wyższy CTR niż #2 płatny wynik.
  • Najważniejsze cechy SERP, takie jak Local Pack, Site Links, Top Stories, Video Carousel i Event Schedule, mogą znacząco poprawić SEO i przynieść korzyści różnym firmom.
  • Lokalne przedsiębiorstwa mogą przyciągnąć więcej klientów dzięki funkcjom Local Pack, Site Links i Event Schedule.
  • Witryny informacyjne i blogi mogą zyskać dzięki Top Stories, a firmy produkujące filmy dzięki Video Carousel.
  • Tworzenie wysokiej jakości treści i optymalizacja SEO witryny są kluczowe dla zwiększenia szans na pojawienie się w tych funkcjach SERP, co może przyciągnąć więcej ruchu do witryny.

Podsumowanie

Teraz, gdy wiecie już, jak poprawić CTR, możecie nadal mieć pytania i potrzebować wsparcia specjalisty w zakresie strategii SEO. W takim przypadku warto skorzystać z usług naszej agencji e-marketingowej i e-commerce, Ideo Force. Skontaktujcie się z naszymi ekspertami, a my opracujemy dla Was optymalne rozwiązania zwiększenia organicznego CTR!

Andżelika Kida
AUTOR
SEO Specialist
tel.17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 8 ocen

Inne wpisy