Marketplace zyskuje coraz większe zainteresowanie sprzedających, którzy na platformie mogą oferować produkty po konkurencyjnych cenach i korzystać przy tym z dostępnej już bazy klientów. Marketplace cieszy się zainteresowaniem w Polsce i na świecie (np. Amazon, eBay).
Dzisiaj to klienci dyktują warunki. Chcą kupować szybko, łatwo i bezpiecznie. Chcą mieć nieograniczony wybór, dostęp do oferty wielu producentów w jednym miejscu i opinii użytkowników, którzy już kupili produkt. Wszystko to zapewnia marketplace gromadzący producentów i sprzedawców zobowiązanych do przygotowania jak najkorzystniejszych ofert. Nasza obsługa marketplace zaczyna się już od pomocy w wyborze platformy i obejmuje też reklamę.
Spis treści:
- Zalety marketplace w e-commerce
- Czy warto sprzedawać na Amazon?
- Dlaczego warto sprzedawać na eBay?
- Kto powinien sprzedawać na eBay?
- Jak sprzedawać w marketplace?
- Jak skutecznie wykorzystać marketplace?
- Czy warto sprzedawać w marketplace?
- Najpopularniejsze marketplace w Polsce?
- Streszczenie
- Podsumowanie
Zalety marketplace w e-commerce
Sprzedaż na marketplace dla firm oznacza przede wszystkim:
- większą sprzedaż,
- darmowy dostęp do szerokiej bazy klientów,
- pozyskanie nowych klientów,
- wyróżnienie firmy na tle branży i budowanie świadomości marki online,
- automatyzację procesu sprzedażowego, a więc znaczną oszczędność czasu,
- dodatkowy (obok sklepu internetowego) kanał sprzedaży,
- pełna kontrola nad ofertą i zarządzanie produktami,
- dostęp do statystyk pozwalający monitorować sprzedaż,
- wsparcie procesu sprzedaży poprzez zaawansowane narzędzia,
- większa widoczność w Google (to tutaj klienci zaczynają zakupy).
Platforma sprzedażowa marketplace dla klientów to głównie:
- dostęp do oferty wielu sprzedawców (nowych i używanych produktów),
- możliwość zakupów w jednym miejscu (w przeciwieństwie do przeglądarki produktowej),
- poznanie opinii o produktach i poziomie obsługi,
- przeglądanie takich samych produktów i wybór najkorzystniejszej oferty,
- bezpieczeństwo transakcji,
- weryfikacja sprzedawców przez marketplace,
- wybór dogodnej opcji dostawy,
- szybkie zakupy w ramach jednego serwisu.
Czy warto sprzedawać na Amazon?
- Amazon to bardzo duża marka ciesząca się ogromnym zaufaniem i rozpoznawalnością. Już od ponad 20 lat buduje ona doświadczenie w kontaktach z klientami. Jeśli planujemy utworzenie nowego sklepu warto zrobić to w oparciu właśnie o Amazon, dzięki temu zyskamy rozpoznawalność i wiarygodność naszej marki w oczach klientów. W przyszłości może się to przełożyć na zakupy klientów bezpośrednio w naszym sklepie internetowym.
- Od ponad 20 lat realizuje strategię przyjaznej dla konsumenta międzynarodowej platformy sprzedażowej. Amazon dzięki tej strategii zyskał ogromne zaufanie wśród klientów oraz ich wewnętrzne przekonanie, że jest bardzo bezpiecznym Marketplace. Również dzięki temu, że Amazon w dużej mierze wysyła produkty z własnych magazynów, kontroluje cały przebieg sprzedaży. Bardzo widocznym pro-konsumenckim zachowaniem jest przede wszystkim przychylność w procesach reklamacyjnych. W bardzo dużej części są one rozpatrywane na korzyść klienta.
- Amazon daje nam wybór między zwykłą i profesjonalną sprzedażą. Jeśli chcemy maksymalnie wykorzystać możliwości oferowane przez Amazon to warto wykorzystać konto sprzedawcy profesjonalnego – Amazon Pro Merchant. Możemy wtedy dodawać nieograniczoną liczbę ofert bez dodatkowych opłat. Alternatywą jest konto standardowe, które jest darmowe, natomiast prowizja od sprzedaży wynosi 0,99 $, maksymalnie możemy sprzedać 40 sztuk. Niekwestionowanym atutem w przypadku sprzedawców jest zaawansowany i kompleksowy system logistyczny który posiada Amazon, dzięki temu jest w stanie zaoferować szybkie i tanie a czasami nawet darmowe przesyłki. Również popularność przemawia na korzyść Amazon. Klienci którzy rozpoczynają poszukiwania, bardzo często wybierają Amazon, jako źródło informacji właśnie ze względu na pozycje jaką posiada.
- Amazon to również ogromny zasób wiedzy i możliwości. Dzięki niemu można przetestować grono opcji promocji oraz ocenić globalne zapotrzebowanie na produkt. Wiedzę można wykorzystać planując działania na kolejnych kanałach sprzedaży zarówno na rodzimym rynku jak również na rynkach zagranicznych, tam gdzie Amazon jeszcze nie dotarł.
Dlaczego warto sprzedawać na eBay?
- Popularność Marketplace zależy w dużej mierze od jego prostoty i intuicyjności. W eBay proces rejestracji jest oparty na 3 prostych krokach. W pierwszym rejestrujemy i weryfikujemy konto, w drugim podpinamy płatności PayPal, ostatnim elementem jest wybór opcji sprzedaży.
- Sprzedawca podstawowy – umożliwia dodawanie ofert oraz sprzedaż jedynie na rynku polskim, bez możliwości ich wyświetlenia na rynkach zagranicznych.
- Sprzedawca profesjonalny – umożliwia widoczność i dostosowanie parametrów oferty indywidualnie dla każdego kraju a także udostępnia zaawansowane narzędzie sprzedażowe.
- eBay funkcjonuje globalnie pod adresem ebay.com jak również lokalnie w 14 krajach. Są to zróżnicowane platformy z dopasowanymi do uwarunkowań danego kraju prowizjami oraz stawkami za prowadzenie konta. Natomiast użytkownik niezależnie od kraju, w jakim się zarejestrował ma dostęp do platformy lokalnej oraz globalnej.
- Zróżnicowanie stawek prowizji sprawia, że są one ustalone na akceptowalnym poziomie. Stawka prowizji w Polsce wynosi około 5% ceny końcowej produktu. W przypadku globalnego odpowiednika należy spodziewać się około 15% stawki prowizji.
- Wybór konta sprzedawcy profesjonalnego umożliwia wgląd do zaawansowanych statystyk Listing Analytics umożliwiający monitorowanie efektywności produktu zarówno po słowach kluczowych jak również unikalnym numerze przedmiotu.
- Dużym plusem jest automatyzacja działań sprzedażowych na eBay. Bezpośrednio po sprzedaży menadżer prześle informacje zarówno do klienta, jak również do magazynu z którego będzie wysyłany towar, a po otrzymaniu go przez klienta zostanie wysłana prośba o wystawienie opinii. W przypadku działań dropshippingowych jest to ogromne ułatwienie, praktycznie wymagające jedynie monitorowania.
Kto powinien sprzedawać na eBay?
Dzięki eBay można uruchomić kolejny kanał sprzedaży nawet w dużych firmach. Popularność serwisu eBay poza sprzedażą można wykorzystać jako działania promocyjne dla marki, której produkty są oferowane.
Jak sprzedawać w marketplace?
Platformy marketplace pozwalają użytkownikom z łatwością wyszukiwać i porównywać oferty różnych sprzedawców oraz kupować wybrane produkty bezpośrednio przez serwis. Dodatkowo większość z nich posiada opcję oceny sprzedawcy, dzięki czemu konsumenci wiedzą, którzy sprzedawcy spełnią ich oczekiwania. Marketplace mogą więc być dla firm jednym z łatwiejszych sposobów na zbudowanie wizerunku marki.
Jak skutecznie wykorzystać marketplace?
Czy warto sprzedawać w marketplace?
Najpopularniejsze marketplace w Polsce?
Na uwagę zasługuje także Morele.net. Głównie kojarzony ze sprzedażą sprzętu elektronicznego, obecnie daje także możliwość oferowania innych produktów. Dzięki stosunkowo niedużej liczbie sprzedawców (a więc konkurencji), będzie doskonałym miejscem dla mniejszych przedsiębiorców, którzy dopiero budują świadomość marki.
Streszczenie
- Marketplace sprawdza się w przypadku nowych sklepów, które nie mają jeszcze rozbudowanej bazy klientów, jak i e-commerce, które działają na rynku od lat.
- Obecność na platformach sprzedażowych staje się coraz popularniejsza.
- Platformy marketplace pozwalają użytkownikom z łatwością wyszukiwać i porównywać oferty różnych sprzedawców oraz kupować wybrane produkty bezpośrednio przez serwis.
- Amazon ze względu na swoją specyfikę i globalną konkurencję nie jest prostym Marketplace, natomiast nie powinien być to powód jego wykluczenia.
Podsumowanie
Sprzedaż w marketplace – tych lokalnych, jak i globalnych – opłaci się firmom, które chcą się rozwijać. Przy odpowiednio zaplanowanej strategii działań e-marketingowych oraz zachowaniu wysokiej jakości obsługi platformy marketplace, jako główny lub dodatkowy kanał sprzedaży, mogą przynieść wiele korzyści sprzedającym.