Firmowy i ekspercki, wideoblog i blog tekstowy, podróżniczy i lifestylowy. Blog jest kanałem dystrybucji treści, miejscem komunikacji z odbiorcami, sposobem potwierdzenia kompetencji. Dla wielu marek stanowi narzędzie promocji i budowania wizerunku. Blogi różnią się w zależności od tematyki, rodzaju treści i miejsca publikacji. Na sukces bloga składa się wiele czynników – odbiorcy doceniają regularność, przydatność informacji (porad, wskazówek itp.) oraz sposób ich zaprezentowania, np. tekst uzupełniony dobrej jakości zdjęciami lub specjalnie przygotowaną do wpisu grafikę.
Spis treści:
O czym pisać na blogu?
Chwytliwe nagłówki i rozczarowująca zawartość? Nikt tego nie lubi. Tytuł jest równie ważny, jak zawartość. Dokładniej rzecz ujmując, treść (tekst, zdjęcia, film itp.) musi odpowiadać nagłówkowi. Oczywiście nawet najlepsza treść, wyczerpująca pytanie postawione w temacie, ale niedopracowana pod kątem układu, grafiki, może nie utrzymać zainteresowania, a nawet zniechęcić. Po więcej informacji o prowadzeniu bloga odsyłam do artykułu 8 prawd o blogu firmowym, czyli jak przyciągnąć ruch użytkowników.
Wracając do pomysłów na tematy na bloga. Możesz ich szukać przy pomocy narzędzi, usług Google, mediów społecznościowych, inspirować się innymi blogami i stronami internetowymi, sprawdzać co słychać w branży.
AnswerThePublic
Jedno z najbardziej znanych narzędzi, czyli AnswerThePublic. Narzędzie korzysta z wyników wyszukiwania Google i innych wyszukiwarek. Na podstawie frazy kluczowej bądź słowa tworzy podpowiedzi w formie pytań.
Autouzupełnianie Google
Wyszukiwarka Google to kopalnia wiedzy o potrzebach. Ludzie szukają za pomocą pojedynczych słów lub dłuższych wyrażeń. Zauważ, jak wyglądają pytania w Google. Zaczynają się od: jak, dlaczego, co, czy…? Formując w ten sposób frazę, dowiesz się, na jakie pytania użytkownicy szukają odpowiedzi. Autouzupełnianie Google podpowie najczęściej wyszukiwane frazy, które mogą służyć nie tylko jako inspiracja, ale stanowić gotowy temat lub tytuły nagłówków. Pod listą z wynikami znajdują się podobne wyszukiwania związane z frazą.
Google Trends
Kolejna pomoc od Google. Tym razem do dyspozycji są trendy wyszukiwania. Wyniki możesz zawężać do kraju, czasu (np. ostanie 12 miesięcy), kategorii (np. Zakupy) i rodzaju wyszukiwarki (np. wyszukiwarka w YouTube). Jest również opcja porównania hasła z innym. Więcej o Google Trends przeczytasz w artykule Jak wykorzystać potencjał Google Trends?
Wiadomości Google
Google News to agregator wiadomości z serwisów informacyjnych. Jeśli wiesz, co jest obecnie popularne, przygotujesz odpowiednią treść dla swoich czytelników – na blogu warto być na bieżąco, również w kwestii wydarzeń czy to w Polsce, czy na świecie. Z Wiadomości Google możesz korzystać, jak z wyszukiwarki (np. wpisując dokładne frazy, słowa i zaznaczając zakres czasowy), albo przeglądać najpopularniejsze nagłówki czy kategorie.
Generator tematów SEMSTORM
Generator tematów, czyli narzędzie od SEMSTORM, na podstawie słów kluczowych pokazuje sugestie tematów i dane w czasie rzeczywistym. Zobaczysz, co w danej chwili jest popularne wśród użytkowników i otrzymasz pomysły na treści.
Baza słów kluczowych Senuto
Kolejne narzędzie, tym razem od Senuto. W Bazie słów kluczowych wyszukasz wielowyrazowe frazy i słowa powiązane semantycznie. Wyniki możesz sortować (np. po liczbie wyszukiwań), analizować statystki słów, a także tworzyć i zapisywać własne kombinacje fraz. Otrzymasz również pytania związane ze słowem kluczowym.
Ubersuggest
Narzędzie generuje listę słów kluczowych oraz dłuższych wyrażeń na postawie wyszukiwań w Google i danych z konkurencyjnych stron. Ubersuggest dostarcza też propozycje innych słów kluczowych i pomysły na treści.
https://neilpatel.com/ubersuggest/
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Planer słów kluczowych Google Ads
Przygotowujesz kampanie reklamowe w Google? Jeśli tak, to z pewnością znasz Planer słów kluczowych. Warto z niego korzystać również podczas tworzenia treści na stronę. Planer wyszuka najlepsze słowa kluczowe związane z produktami lub usługami, które oferujesz.
Quora
W serwisie Quora użytkownicy zadają pytania i odpowiadają na nie. To właśnie tutaj dowiesz się, co interesuje internautów z całego świata. Pytania i odpowiedzi mogą posłużyć jako wskazówka i przydać się do tworzenia własnych treści.
Keyword Tool
Narzędzie Keyword Tool na podstawie danych autouzupełniania Google podaje propozycje słów kluczowych. Na przykład, prowadzisz bloga podróżniczego i chcesz napisać o podróży do Stanów Zjednoczonych. Wpisując odpowiednią frazę otrzymasz popularne słowa kluczowe i dowiesz się, że np. warto napisać, jakie są koszty takiej wycieczki, albo czy warto skupić się na przygotowaniu porad dla podróżujących.
Blog Ideas Generator
Narzędzie do HubSpot w wersji anglojęzycznej, czyli Blog Ideas Generator. Po wpisaniu rzeczownika (może być ich pięć, ale jeden też wystarczy) otrzymasz propozycje pięciu tematów.
https://www.hubspot.com/blog-topic-generator
BuzzSumo
To aplikacja generująca propozycje słów kluczowych, trendów i tematów na treści oraz pytań – przeszukuje posty w serwisach typu Quora czy Reddit. Dostarcza informacje o zaangażowaniu użytkowników, pokazuje liczby udostępnień w mediach społecznościowych i linków zwrotnych.
Gdzie jeszcze szukać pomysłów?
Poznaj swoich czytelników
Po co piszesz? Kto czyta Twojego bloga? Czy są to Twoi klienci, dla których blog jest źródłem informacji o produktach, i usługach, które sprzedajesz? A może blog jest formą dzielenia się doświadczeniem, pasją, pomysłami i dodatkową opcją zarabiania? Bez względu na umiejscowienie bloga (zakładka na stronie e-commerce, blog na WordPress, własna strona internetowa) i powód, dla którego tworzysz content, musisz wiedzieć, czego oczekują Twoi odbiorcy. Możesz ich pytać, o czym chcieliby przeczytać, ale wiele powiedzą Ci też komentarze pod wpisami, odsłony, czas spędzony na stronie.
A może recykling treści?
Jeśli brakuje Ci pomysłów, a Twój blog jest bogaty w treści, które opublikowałeś już jakiś czas temu, przyjrzyj się im. Jeśli zmieniło się coś w tematach, o których pisałeś, zaktualizuj wpis o nowe informacje i usuń te, które dziś już nie mają znaczenia. Możesz też ze starszych materiałów przygotować nowe, w zupełnie innej odsłonie, np. treści przerobić na infografikę.
Sprawdź, o czym piszą w sieci
Może jest coś o czym napiszesz zupełnie inaczej? Bo masz spore doświadczenie na temat, który został opisany powierzchownie, albo widzisz zagadnienie z zupełnie innej perspektywy. W każdej branży są takie tematy, których popularność utrzymuje się na stałym poziomie. Oczywiście nie może być mowy o powielaniu. Podglądaj konkurencję, śledź trendy w internecie, analizuj potrzeby użytkowników – pomogą Ci w tym narzędzia, np. BRAND24 czy Google Alerts.
Bądź obecny na forach i grupach w social media
Nie tylko informacje z Quora przydają się do opracowania tematów. Jeśli Twoja grupa docelowa udziela się na tego typu serwisach, dobrze jest zaglądać, np. na wykop.pl, zapytaj.onet.pl, forum.gazeta.pl czy f.kafeteria.pl. Coraz więcej grup tematycznych powstaje na Facebooku, ale w social media, np. na Instagramie czy Twitterze, warto śledzić też popularne hasztagi.
Zaplanuj treści z kalendarzem marketingowym
Są takie dni w roku, że w internecie huczy od jednego tematu. I wcale nie chodzi o nagłe wydarzenia, ale takie, które mają miejsce każdego roku o tej samej porze. Niektóre ze świąt są uniwersalne, na innych warto skupić się w nielicznych branżach. Sklep sprzedający słodkości lub blog kulinarny nie będzie świętował Dnia programisty, ale już Światowy Dzień Czekolady owszem. W planowaniu treści pomoże Ci kalendarz marketingowy.
Streszczenie
- Tworzone treści powinny odpowiadać potrzebom grupy docelowej.
- Uczciwość wobec czytelnika opłaca się, a jej wyrazem jest treść zgodna z tematem artykułu.
- W poszukiwaniu tematów na bloga pomagają narzędzia, usługi i serwisy społecznościowe, które dostarczają informacji o słowach kluczowych, trendach i wydarzeniach.
- Wpisy na bloga warto planować w ujęciu rocznym oraz reagować na bieżące wydarzenia i związane z nimi potrzeby użytkowników.
- Wersja anglojęzyczna generatora tematów nie stanowi przeszkody do szukania pomysłów na blogi prowadzone w języku polskim.
- Analiza konkurencyjnych blogów i stron internetowych oraz monitoring sieci pozwala weryfikować własne pomysły, skutecznie szukać nowych i badać rynek pod kątem potrzeb.
Podsumowanie
Nie ulega wątpliwości, że dobry content sprawia, że doświadczenia użytkowników strony stają się równie dobre. Tak samo jest z blogiem. Co więcej, treść zmienia przypadkowych internautów w czytelników. Jednak, zanim dojdzie do konsumpcji treści, pierwszą rolę odgrywa temat. I to właśnie na nim, podobnie jak Twój czytelnik, w pierwszej kolejności skup uwagę. Reszta powinna być rozwinięciem, które pomoże, odpowie na pytanie, rozwiąże problem, dostarczy potrzebnych informacji. Poszukiwanie tematów na bloga przyniesie Ci nie tylko pomysły na ciekawe treści, ale pozwoli jeszcze lepiej poznać odbiorców i środowisko, w którym działasz. Narzędzia, aplikacje i usługi są darmowe, częściowo płatne lub dostępne w wersjach płatnych, ale za to z dodatkowymi opcjami – wiele rozwiązań nie kosztuje więcej, niż czas poświęcony na poszukiwania.