Podstawowa misja Google pozostaje od wielu lat niezmienna - dostarczenie użytkownikom odpowiednich, najbardziej adekwatnych wyników wyszukiwania z zaufanych i wiarygodnych źródeł. Właśnie to powinno stanowić punkt wyjścia dla marketerów cyfrowych w kwestii obrania właściwych strategii SEO. Google robi wszystko, by się upewnić, że dostarczane użytkownikom wyniki są jak najlepsze, po to aby mieć ich jak najwięcej. Jest to zdecydowanie główna przyczyna niezwykle licznych aktualizacji, zarówno tych mniej znaczących, jak i niezmiernie istotnych, które branża SEO oraz webmasterzy obserwują każdego roku niemal codziennie. Rok 2020 nie był łaskawy dla Google, jeśli chodzi o awarie i błędy. Tak naprawdę, po 2019 roku, w którym doświadczyliśmy dwóch usterek w indeksowaniu, 2020 dołożył jeszcze trzy. Jednak Google nie pozostało bierne i pomimo trzymiesięcznej przerywanej walki z awariami, wprowadziło również nowe aktualizacje, głównie dotyczące rdzenia algorytmu. W tym roku, tak jak w poprzednich latach, postanowiliśmy przedstawić listę najistotniejszych aktualizacji oraz wydarzeń w algorytmach Google.
Spis treści:
- January 2020 Core Update - 13 stycznia
- Koniec ,,pozycji zero” - 22 stycznia
- May 2020 Core Update - 4 maja
- December 2020 Core Update - 3 grudnia
- Streszczenie
- Podsumowanie
January 2020 Core Update - 13 stycznia
Wdrożenie tej aktualizacji miało charakter globalny, co oznacza, że wpłynęła ona na wszystkie regiony i języki wyszukiwania w Google. Według badań oraz danych, najbardziej dotknięte były witryny dotyczące zdrowia, rodziny i społeczności, urody, finansów. Google opisuje swoje aktualizacje rdzeniowe jako ,,szerokie, znaczące zmiany w algorytmach wyszukiwania” mające na celu pokazanie użytkownikowi najbardziej odpowiednich i autorytatywnych wyników.
Koniec ,,pozycji zero” - 22 stycznia
Po tej aktualizacji witryna z polecanego fragmentu nie znajduje się już w wynikach poniżej. Do tej pory wyglądało to mniej więcej tak, że polecany fragment zajmował ,,pozycję zero”, a pod nim na pozycji pierwszej znajdowała się ta sama domena. Ta aktualizacja wprowadziła znaczącą zmianę w rankingu, gdyż witryna zajmująca pozycję zero, nie jest już wyświetlana poniżej w wynikach na pierwszej stronie.
May 2020 Core Update - 4 maja
Kolejna aktualizacja rdzenia algorytmu Google. Jak przy większości aktualizacji rdzeniowych, pełne wdrożenie zajęło prawie dwa tygodnie. Tym razem branża SEO nie zaobserwowała jakichś znaczących i większych zmian ani wahań w rankingu. Wydaje się więc, że nie była to zbyt istotna aktualizacja, jednak jak przy każdej, różne witryny reagowały w różny sposób i była to kwestia indywidualna.
December 2020 Core Update - 3 grudnia
Tak jak w przypadku każdej aktualizacji rdzenia, miała ona wpływ na większość witryn. Według Moz, była to trzecia co do wielkości aktualizacja rdzenia Google, zaraz po sierpniowej z 2018 roku oraz tej z maja 2020. Ciężko stwierdzić, które poszczególne elementy uległy zmianie, ponieważ Google nie podało szczegółów tej aktualizacji.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Streszczenie
- Podobnie jak w poprzednim roku, Google często aktualizuje rdzeń algorytmu.
- Również jak rok wcześniej, Google musiało pokonać problemy i awarie dotyczące indeksowania.
- Poza aktualizacjami podstawy algorytmu, Google zrezygnowało z tzw. pozycji zero, czyli wyświetlania tej samej witryny dwa razy na pierwszej stronie.
Podsumowanie
Miniony rok był niestabilny dla wyszukiwarki, która w ostatnich kilku miesiącach napotykała częste usterki i awarie, głównie dotyczące indeksowania. Pojawiły się kolejne problemy z indeksowaniem i duże zmiany w rankingu. Dwukrotnie zawirowania w rankingu skłoniły webmasterów i społeczność SEO do myślenia o aktualizacji, Google jednak rozwiewało wszelkie podejrzenia, odnosząc się do sprawy i informując, że były to problem z indeksowaniem związany z urządzeniami mobilnymi i definiowaniem kanonicznym.
Wiele razy bowiem Google swoje aktualizacje lub zmiany tłumaczyło licznymi skargami ze strony użytkowników. Każdorazowo, branża SEO chcąc osiągnąć jak najlepszy wynik, musi śledzić najnowsze zmiany i dostosowywać się do nowych wytycznych Google. Tylko takie działania przyniosą widoczną poprawę w rankingach, gdyż nawet witryna z najlepszej jakości treścią, może spaść w rankingu, jeżeli nie będzie przestrzegać nowo wprowadzonych aktualizacji i zmian w Google.