Z całą pewnością można stwierdzić, że 2016 to był bardzo pracowity i dość niestabilny rok dla świata SEO. Nastąpiły przełomowe zmiany, takie jak na przykład Pingwin 4.0, ale również wiele drobnych zmian. Google przyznaje, że każdego roku dokonuje nawet tysiące aktualizacji algorytmów. Co jednak ważne, o zdecydowanej większości Google nie informuje publicznie, a więc często można jedynie logicznie wywnioskować, widząc wahania w rankingach, że pojawiła się jakaś aktualizacja. Dzięki omówieniu aktualizacji z 2016 roku, będziemy mogli zobaczyć jak poszczególne z nich wpłynęły na rankingi oraz świat SEO.
Spis treści:
- Aktualizacja AdWords - 23 lutego
- Algorytm "mobile friendly 2" - 12 maja
- "Possum" - 1 sierpnia
- Niepotwierdzony spadek wyników uniwersalnych - 13 września
- Zapowiedź Pingwin 4.0 - 23 września
- Niepotwierdzony etap drugi wdrażania Pingwina 4.0 - 6 października
- Streszczenie
- Podsumowanie
Aktualizacja AdWords - 23 lutego
Google zmieniło układ wyświetlanych reklam na cztery na górze strony, żadnej na pasku bocznym i trzy na dole strony. Dotyczyło to głównie zapytań o charakterze komercyjnym, w celu dostarczenia użytkownikowi trafniejszych wyników oraz lepszej wydajności dla reklamodawców. Dodatkową funkcją tej aktualizacji było dopasowanie wyświetlanych wyników do urządzeń mobilnych.
Algorytm "mobile friendly 2" - 12 maja
Ulepszenie algorytmu przyjaznego dla urządzeń mobilnych miało zwiększyć ranking witryn mobile friendly w wynikach wyszukiwania na telefonach i tabletach. Domeny, które były już przystosowane do urządzeń mobilnych nie zaobserwowały żadnych zmian przy tej aktualizacji, która miała na celu zwiększenie wpływu sygnału rankingowego przyjaznego dla urządzeń mobilnych.
"Possum" - 1 sierpnia
Była to aktualizacja dotycząca algorytmu zapytań lokalnych. Miała widoczny wpływ na local pack i na wyniki z Google Maps. Mówi się, że zaraz po tej, nastąpiła kolejna aktualizacja mająca wpływ na wyniki organiczne. Głównym założeniem było zróżnicowanie wyników lokalnych i ochrona przed rankingowym spamem lokalnym. Dopracowano filtr Google słów kluczowych i zwiększono znaczenie dokładnej lokalizacji użytkownika.
Niepotwierdzony spadek wyników uniwersalnych - 13 września
Wszystkie zmiany zaobserwowane w tym czasie, jak się okazało, były wynikiem wdrażania aktualizacji Pingwina. Z dnia na dzień nastąpił spadek o 49% SERP z wynikami obrazowymi (wertykalnymi), co spowodowało rotację wyników organicznych.
Zapowiedź Pingwin 4.0 - 23 września
Najważniejszą zmianą jaka dotyczyła najnowszej wersji Pingwina 4.0 była możliwość pracy w czasie rzeczywistym w ramach algorytmu wyszukiwania, co miało na celu zapobiegać opóźnieniom. Do tej pory Pingwin wyłapywał strony, które spamowały wyniki, w sposób cykliczny. Poprzednia aktualizacja Pingwina miała miejsce aż dwa lata temu, a wersja 4.0 według Google miała być ostatnią. Pierwszy etap wdrażania Pingwina 4.0 rozpoczął się 27 września.
Niepotwierdzony etap drugi wdrażania Pingwina 4.0 - 6 października
Brak oficjalnego komunikatu ze strony Google przyczynił się do powstania teorii o nowej aktualizacji lub o drugiej fazie wdrażania wersji Pingwina 4.0. Branża SEO zaobserwowała bowiem w tym czasie duże zmiany w rankingach. Ostateczna wersja jest taka, że to właśnie wdrożenie Pingwina zajęło około dwa tygodnie i po 6 października, kiedy Pingwin był w pełni wypuszczony, nastąpiła stabilizacja.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Streszczenie
- Zmiana rozmieszczenia oraz ilości wyświetlanych reklam na stronie z wynikami.
- Kolejny krok Google w stronę dopasowania się do urządzeń mobilnych.
- Aktualizacja algorytmu zapytań lokalnych, w której większe znaczenie ma dokładna lokalizacja użytkownika.
- Duża aktualizacja Pingwina do wersji 4.0, obejmująca takie zmiany jak możliwość pracy w czasie rzeczywistym, a nie cyklicznie jak do tej pory.
Podsumowanie
Takie coroczne zmiany zdecydowanie ukazują, jak bardzo branża SEO jest niestabilna. Być może nadchodzące lata przyniosą wyczekiwaną przez webmasterów stabilizację, jako że technologia ciągle się rozwija i coraz nowsze i lepsze rozwiązania zastępują te przestarzałe i wadliwe. Może w końcu uda się wprowadzić aktualizację algorytmu, która będzie ostatnią aktualizacją, ponieważ będzie tak dopracowana, że żadne zmiany nie będą już potrzebne. Patrząc jednak wstecz, na ilość i częstotliwość aktualizacji i innowacji wprowadzanych przez Google, wydaje się, że ciężko liczyć na jakąkolwiek stabilizację w świecie SEO. Z jednej strony, ciągła niepewność i brak wytchnienia może w znaczącym stopniu uprzykrzać życie webmasterów. Patrząc jednak przez pryzmat świeżości innowacji, każda aktualizacja daje nowe możliwości do wykorzystania i pewnego rodzaju nowy początek. Zatem jeśli poprzednie wersje algorytmu nie były dla nas przychylne, być może dana aktualizacja pozwoli nam w końcu zobaczyć efekty naszej pracy.