Rok 2015 był to rok, w którym Google bezapelacyjnie postawiło na mobilność swojej wyszukiwarki, na co z całą pewnością wskazuje Mobilegeddon oraz fakt, że wyszukiwania na urządzeniach mobilnych wyprzedzają te dokonane na komputerach. Stąd też, łatwo wywnioskować, że niezwykle istotna była optymalizacja mobilna witryn i bycie ,,mobile friendly”. Marketerzy oraz branża SEO musiała stawić czoła ogromnym zmianom, które zdecydowanie zatrzęsły nie tylko rankingami. Algorytm wyszukiwania nie przestaje ewoluować i robi to dość szybko i dramatycznie, w porównaniu z innymi kanałami marketingowymi. Ze zmian, które obserwujemy co roku, można śmiało wywnioskować, że tak naprawdę każda z obecnych praktyk SEO, za rok czy dwa może zostać przekreślona i być zupełnie bezużyteczna. Aby zgłębić się choć trochę w tym temacie i być może rozjaśnić przyczyny wszelkich zmian w rankingach, poniżej wymieniliśmy i pokrótce objaśniliśmy najważniejsze, naszym zdaniem, zmiany i aktualizacje algorytmów z 2015 roku.
Spis treści:
- Aktualizacja eCommerce - 4 lutego
- "Mobilegeddon" - 22 kwietnia
- Phantom Update, czyli aktualizacja jakości - 3 maja
- Panda #28 - 17 lipca
- RankBrain - 26 października
- Aktualizacja Phantom III - 2 grudnia
- Streszczenie
- Podsumowanie
Aktualizacja eCommerce - 4 lutego
Ta aktualizacja głównie objęła marki oraz słowa kluczowe związane z e-commerce. Duże zmiany rankingowe zaobserwowały sklepy internetowe. Google, do tej pory przy zapytaniu z nazwą marki posiadającą literówkę, głównie podawało w wynikach witryny sprzedawców. Od teraz, po wpisaniu w wyszukiwarkę nazwy z literówką, Google automatycznie wyłapuje to jako nazwę i pierwsze dwa wyniki to oficjalna strona marki oraz wynik z Wikipedii.
,,Mobilegeddon” - 22 kwietnia
Google już od jakiegoś czasu informowało, że bycie ,,mobile friendly” stawało się coraz bardziej istotne. Tego dnia Google dało do zrozumienia, jak duże znaczenie ma odpowiednie dostosowanie strony do urządzeń mobilnych. Większość domen niedostosowanych do współpracy z urządzeniami mobilnymi zaobserwowało znaczące spadki z rankingu, natomiast witryny mobile friendly ogromny wzrost.
Phantom Update, czyli aktualizacja jakości - 3 maja
Firma Google potwierdziła odświeżenie sposobu oceny jakości treści. Zmiany objęły głównie podstawowy algorytm rankingowy. Ocena jakości treści wynika z różnych czynników, których można się jedynie domyślać, ponieważ Google oficjalnie ich nie wymienia. Dlatego też ciężko stwierdzić, jak dokładnie zmienił się sposób oceny jakości, niemniej jednak nie dotyczyło to konkretnego rodzaju stron, a ogólnie algorytmu rankingu.
Panda #28 - 17 lipca
Pełne wdrożenie odświeżenia Google Panda oficjalnie zajęło nawet parę miesięcy. Oznaczało to, że niektóre strony mogły odczuć aktualizację od razu, podczas gdy inne musiały poczekać. Według Google, aktualizacja miała wpływ na około 2-3% zapytań w języku angielskim.
RankBrain - 26 października
RankBrain to system maszyn sztucznej inteligencji, które uczą się, w celu lepszego sortowania wyników wyszukiwania. Jest to część ogólnego algorytmu wyszukiwania, która odpowiada za filtrowanie wyników i dobranie najbardziej odpowiednich. W praktyce, RankBrain służy do interpretacji wyszukań, przesłanych przez użytkowników w celu znalezienia stron zawierających dokładnie te same słowa, które odpowiadają zapytaniom.
Aktualizacja Phantom III - 2 grudnia
Wskaźniki oceny jakości, jakie były brane pod uwagę przy tej aktualizacji, to m.in. niska jakość treści czy zduplikowana treść. Była to trzecia aktualizacja dotycząca wytycznych oceny jakości stron. Dodatkowo, czynniki, które wcześniej wywoływały straty, zostały przedefiniowane i dzięki Phantom III, mogły przynieść zyski. Prawdopodobnie aktualizacja ta miała swoje korzenie w RankBrain, do którego wprowadzono dane w celu szkoleniowym, a wyniki analizy umożliwiły podjęcie skuteczniejszych działań w kwestii oceny jakości.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Streszczenie
- Po wielu sygnałach i ostrzeżeniach, Google przeprowadza ,,Mobilegeddon”, którego celem jest dostosowanie witryn do urządzeń mobilnych.
- W tym roku Google zajęło się w dużej mierze udoskonaleniem wskaźników pomiaru jakości strony.
- 2015 nie był zbyt obfity w istotne aktualizacje.
- Wprowadzenie RankBrain, czyli systemu sztucznej inteligencji, który pomaga maszynom w dokładniejszym sortowaniu wyników poprzez lepsze zrozumienie zapytań.
Podsumowanie
Rok 2015 przyniósł pewne aktualizacje dokonane przez Google - lecz w porównaniu do innych lat to nie było ich zbyt wiele. Google zależy na dopasowaniu się do potrzeb użytkowników, które zmieniają się równie szybko. Przede wszystkim wskazuje na to Mobilegeddon, jako że Google już od dłuższego czasu dawało do zrozumienia branży SEO, że urządzenia mobilne odgrywają coraz większą rolę w korzystaniu z sieci. Finalnie stały się popularniejsze od komputerów stacjonarnych, a Google upewniło się, że użytkownicy mobilni będą mogli w pełni doświadczyć tego, co ma do zaoferowania Google.