Znane powiedzenie mówi, że nie da się jednocześnie mieć ciastka i zjeść ciastka. Rzeczywiście, wiele ludzkich działań wzajemnie się wyklucza i nie sposób temu zaradzić. Zdarzają się jednak wyjątki od tej reguły. Przykładem będzie właśnie SEO copywriting ukierunkowany na tworzenie treści atrakcyjnych dla użytkowników, a zarazem przyjaznych wyszukiwarkom. Trzymając się zatem nadal kulinarnych nawiązań: aby treści dobrze spełniły swoje zadanie, copywriter SEO musi upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Napisać tekst, który zaangażuje czytelników oraz sprosta algorytmom Google. Jak temu podołać? W jaki sposób SEO copywriting zmienił się na przestrzeni lat? Oto garść przydatnych informacji.
Spis treści:
- Copywriting a SEO copywriting
- SEO copywriting kiedyÅ›
- Dzisiejszy SEO copywriting
- Jak tworzyć treści SEO dla użytkownika i wyszukiwarki?
- Streszczenie
- Podsumowanie
Copywriting a SEO copywriting
Na poczÄ…tku skonfrontujmy SEO copywriting, któremu ma być poÅ›wiÄ™cony ten artykuÅ‚ z copywritingiem „klasycznym”. Czym jest wiÄ™c copywriting? Choć może trudno w to uwierzyć, jest on starszy nie tylko od wyszukiwarek internetowych (z myÅ›lÄ… o których pojawiÅ‚a siÄ™ jego gałąź w postaci SEO copywritingu), ale i od samego Internetu, z którym zazwyczaj go teraz wszyscy kojarzymy. Kiedy i jak powstaÅ‚? Spójrzmy najpierw, jak w interesujÄ…cym nas kontekÅ›cie definiuje sÅ‚owo copy Cambridge Dictionary.
Źródło: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/copy
Pomińmy najbardziej popularne znaczenie angielskiego copy, czyli kopiować, a skupmy się na definicji, która mówi o słowach używanych w reklamie pomagających w sprzedaży produktu. Copywriting to zatem tworzenie tekstów, których zadaniem jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy i przekonanie go do podjęcia określonych działań (np. zakupu towaru bądź skorzystania z usługi). A to jak najbardziej miało miejsce w erze przedinternetowej.
Rzecz jasna copywriting, zwÅ‚aszcza ten znany nam obecnie, wiatru w żagle nabraÅ‚ z chwilÄ… upowszechnienia siÄ™ Internetu. I tu przechodzimy do jego „dziecka”, czyli SEO copywritingu, który zwiÄ…zany jest z dziaÅ‚aniami tylko na polu marketingu internetowego. PojawiÅ‚ siÄ™ on wraz z rosnÄ…cÄ… popularnoÅ›ciÄ… wyszukiwarek internetowych i pozycjonowania w nich stron internetowych, czyli wÅ‚aÅ›nie SEO. Najpierw zajrzyjmy jeszcze raz do Cambridge Dictionary.
Źródło: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/seo
Zgodnie z powyższą definicją, pod określeniem SEO (Search Engine Optimization) kryją się sposoby na to, by adres strony internetowej pojawił się na górze listy wyników dostarczonych przez wyszukiwarkę. SEO copywriting jest zatem tworzeniem treści ukierunkowanym na powiązane z tematem słowa kluczowe (frazy), które odpowiadają intencjom użytkowników i ich zapytaniom wpisywanym do wyszukiwarki.
SEO copywriting znacznie zmieniÅ‚ siÄ™ na przestrzeni lat i proces ten ciÄ…gle trwa. TreÅ›ci pisane w jego ramach poczÄ…tkowo tworzono głównie pod roboty sieciowe (boty) wyszukiwarki, z zupeÅ‚nym pominiÄ™ciem lub zepchniÄ™ciem na margines potrzeb użytkownika. ByÅ‚y one przesycone sÅ‚owami kluczowymi, czyli frazami wpisywanymi przez użytkowników w wyszukiwarce internetowej. Duża liczba takich słów miaÅ‚a „zmusić” wyszukiwarkÄ™ do wysokiego wypozycjonowania strony z danÄ… treÅ›ciÄ…. Teraz wyglÄ…da to już jednak inaczej.
SEO copywriting kiedyÅ›
SEO copywriting powstał, kiedy gwałtownie rosnąć zaczęła popularność wyszukiwarki Google. Ta ostatnia uznawała daną witrynę za wartościową wówczas, gdy prowadziła do niej jak największa liczba linków zewnętrznych, czyli odnośników z innych stron. Nie zwracała (jeszcze!) uwagi na jakość znajdujących się na nich treści. W takich okolicznościach zaczęły pojawiać się tzw. strony preclowe (precle, presell pages), prowadzące do promowanej witryny. Teksty na takich stronach zazwyczaj nie były merytoryczne, zawierały po prostu dużą liczbę słów kluczowych (często stanowiły wręcz jedynie ich zlepek) dotyczących pozycjonowanej witryny. SEO copywriting, w przeciwieństwie do klasycznego copywritingu, w tamtych czasach polegał w dużej mierze na pisaniu treści z myślą o robotach Google, nie zaś o internautach. Stąd też raczej nie miały one dla użytkownika dużej wartości.
Dzisiejszy SEO copywriting
Czasy i algorytmy Google zmieniły się, a wraz z nimi modyfikacjom uległ także i SEO copywriting. Na współczesnych presell pages (bo te oczywiście nadal funkcjonują i mogą spełniać swoje zadania) muszą znajdować się treści tworzące może nie zawsze bardzo odkrywczą, ale jednak merytoryczną całość. Dzisiejsi copywriterzy SEO nadal więc pisują treści na pressel pages, ale stanowi to jedynie ułamek ich działalności. Na co dzień tworzą też m.in. artykuły blogowe, sponsorowane, eksperckie, a także wysokiej jakości teksty na strony internetowe czy opisy kategorii i produktów.
Starają się przy tym pisać je tak, by były atrakcyjne i użyteczne dla odbiorców, a przy tym przyjazne dla wyszukiwarki (gdyby nie wysoka pozycja tekstu w Google, użytkownik mógłby w ogóle na niego nie trafić). Nie jest to sztuka prosta i często wymaga kompromisów. Mówi się, że współczesne treści pisane w ramach SEO copywritingu powinny sprostać wytycznym E-E-A-T (experience, expertise, authoritativeness, trustworthiness). Mają być zatem specjalistyczne, oparte na doświadczeniu, wiarygodne, a także wywołujące zaufanie u osób je czytających.
Pisząc o współczesnym SEO copywritingu, nie można pominąć kwestii wykorzystania w nim sztucznej inteligencji. AI może stać się bardzo przydatnym narzędziem podczas pracy każdego copywritera SEO, oczywiście jeśli będzie używać sztucznej inteligencji z rozwagą i nauczy się z nią współpracować. Jak wykorzystać AI w SEO copywritingu? Oddajmy głos samej sztucznej inteligencji!
Źródło: chatgpt.com
Jak widać, możliwoÅ›ci jest wiele. Sztuczna inteligencja może wspomagać pracÄ™ copywirtera SEO na wielu pÅ‚aszczyznach, jednoczeÅ›nie pozostawiajÄ…c mu pole do popisu przy dziaÅ‚aniach wymagajÄ…cych kreatywnoÅ›ci i tzw. „czynnika ludzkiego”.
Jak tworzyć treści SEO dla użytkownika i wyszukiwarki?
Wiesz już, jak SEO copywriting zmienił się na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Masz również świadomość, jak ważne jest to, by teksty przeznaczone na strony internetowe były atrakcyjne zarówno dla ludzi, jak i robotów Google. Teraz przyszła pora na wskazówki, w oparciu o które będziesz mógł tworzyć wartościowy content. O czym należy pamiętać? Oto 10 najważniejszych aspektów:
Określ grupę docelową
Zadaj sobie pytanie, do kogo ma być skierowany Twój tekst. Kim są jego potencjalni odbiorcy, na jakie pytania poszukują odpowiedzi, z jakimi problemami się borykają? Znając odpowiedzi na te pytania, będziesz wiedzieć nie tylko co napisać, ale i jak to zrobić (np. jakiego używać słownictwa, czy bardziej potocznego, czy branżowego).
Zrób dobry research i pisz na temat
Jako współczesny SEO copywriter piszesz nie tylko dla robotów Google, ale też dla ludzi szukajÄ…cych rozwiÄ…zania swoich problemów. Nieważne, czy odpowiadasz na pytanie, jak skutecznie wyczyÅ›cić dywan, jakie meble kupić do salonu, czy też przygotowujesz ranking prezentów urodzinowych, Twoi odbiorcy oczekujÄ… sprawdzonych, konkretnych i aktualnych informacji. Nie pisz „o niczym”, tylko po to, by zapeÅ‚nić stronÄ™ jakÄ…kolwiek treÅ›ciÄ…, nie korzystaj też z niepewnych źródeÅ‚. Tekst ma być merytoryczny i przydatny dla użytkownika.
Dobierz słowa kluczowe, po których odbiorcy znajdą Twój tekst
Teksty pisane pod SEO zawierają określone frazy kluczowe, czyli słowa wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarce, po których ma on trafić na naszą stronę. Mogą być one ogólne (np. wycieczki), jak i mniej lub bardziej szczegółowe (np. wycieczki objazdowe, wycieczki objazdowe last minute, wycieczki objazdowe dla seniorów). Słowa kluczowe muszą być dostosowane do tematyki artykułu i naturalnie wplecione w treść. Główną frazę dobrze jest umieścić w tytule (do niego jeszcze wrócimy) i we wstępie. Tekst nie może być jednak słowami kluczowymi przesycony, ponieważ wtedy już na pierwszy rzut oka będzie wyglądać sztucznie, a to nie zapunktuje ani u odbiorców, ani u wyszukiwarki. Ważne, by nie wykorzystywać tylko fraz ogólnych, ale też te typu long tail (z długim ogonem), a więc składające się z kilku słów. Są rzadziej wpisywane przez użytkowników, ale bardziej szczegółowe, będą więc trafniejsze.
Wymyśl dobry tytuł i śródtytuły
Postaraj siÄ™, by tytuÅ‚ przykuÅ‚ uwagÄ™ użytkownika, wzbudziÅ‚ ciekawość, jednoczeÅ›nie informujÄ…c, o czym jest tekst. Może przybrać on formÄ™ pytania, które zadaje internauta (i być może wpisuje w wyszukiwarce), np. Gdzie pojechać na weekend na Podkarpaciu? Dobrze sprawdzajÄ… siÄ™ też liczby, przykÅ‚adowo 7 pomysłów na prezent dla chÅ‚opaka. ZresztÄ… jedno nie wyklucza drugiego, Twój tytuÅ‚ może wyglÄ…dać np. tak: Gdzie pojechać na weekend na Podkarpaciu? TOP 5 miejsc wartych odwiedzenia. Nie zaniedbuj Å›ródtytułów, one również sÄ… ważne – podobnie jak tytuÅ‚ mogÄ… zaciekawić, a do tego uÅ‚atwiajÄ… zorientowanie siÄ™, czego dotyczÄ… poszczególne fragmenty tekstu. OczywiÅ›cie zarówno tytuÅ‚, jak i Å›ródtytuÅ‚y powinny zawierać wybrane przez Ciebie sÅ‚owa kluczowe.
Skupiaj siÄ™ na odbiorcy
Niezależnie od tego, czy tworzysz artykuł na blog, czy też opis kategorii produktowej, to odbiorca powinien być dla Ciebie najważniejszy. Niech Twój tekst rozwiąże jego problem, działa na emocje, nawiązuje do jego życia. Jeśli chcesz zareklamować jakiś produkt, zamiast opisywać jego cechy, zastosuj język korzyści, pisząc o tym, co klient zyska dzięki jego nabyciu. Daj mu poczucie, że to, czego dotyczy tekst, spełni jego potrzeby, da radność czy ułatwi życie. Jeszcze raz wrócę tu do tego, o czym już pisałam, mianowicie do wytycznych E-E-A-T.
Zadbaj o układ tekstu
ArtykuÅ‚y blogowe czy przeznaczone na serwisy internetowe podlegajÄ… podobnym reguÅ‚om, jak teksty pisane kiedyÅ› w szkole. ArtykuÅ‚ taki powinien mieć zatem wstÄ™p, rozwiniÄ™cie i zakoÅ„czenie. Na poczÄ…tku zaciekaw czytelnika i napisz, jakie korzyÅ›ci przyniesie mu przeczytanie artykuÅ‚u. W rozwiniÄ™ciu podaj rozwiÄ…zanie jego problemu, a jeÅ›li chcesz go do czegoÅ› przekonać, przybliż argumenty (zgodnie z tym, co radzÄ… znawcy retoryki, może ich być przykÅ‚adowo trzy, spoÅ›ród których najmocniejszy najlepiej umieÅ›ccić na koÅ„cu, najmniej istotny zaÅ› w Å›rodku). Co do podsumowania, nie musi być ono bardzo rozbudowane, ważne, by tekst nie „urywaÅ‚ siÄ™” zupeÅ‚nie bez niego, ponieważ wyglÄ…da wtedy na niedokoÅ„czony.
Zastosuj właściwe formatowanie (nagłówki, wyróżnienia)
W tytuÅ‚ach i Å›ródtytuÅ‚ach nie chodzi tylko o samÄ… ich treść, ale też o odpowiednie formatowanie. W każdym tekÅ›cie powinien zatem wystÄ™pować nagłówek poziomu H1, zazwyczaj peÅ‚niÄ…cy funkcjÄ™ tytuÅ‚u, nastÄ™pnie kolejno H2 (Å›ródtytuÅ‚y), w miarÄ™ możliwoÅ›ci także H3 czy H4, a nawet dalsze. SÄ… one dobrze odbierane przez wyszukiwarkÄ™ oraz przez użytkownika (Å‚atwiej mu skanować oczami caÅ‚y tekst w poszukiwaniu najważniejszych informacji). W tekstach SEO ważnÄ… rolÄ™ peÅ‚nia też takie wyróżnienia, jak pogrubienie, kursywa, numeracja czy wypunktowanie. Wszystkie z wymienionych sprawiajÄ…, że tekst czyta siÄ™ Å‚atwiej, a wyszukiwarka „patrzy” na niego przychylniej.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Zwróć uwagę na unikalność treści
To ważne zarówno z perspektywy budowania marki (nikt przecież nie lubi plagiatorów), jak i algorytmów Google, które są bardzo wyczulone na treści skopiowane z innych stron. Oczywiście pewne sformułowania będą naturalnie pokrywały się z tymi znajdującymi się w innym teście na ten temat. Podobnie rzecz ma się z cytowanymi wypowiedziami czy sloganami marki. Chodzi tu o co innego, mianowicie tzw. duplicate content, który może negatywnie wpływać na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Stąd też już od początku warto zadbać o oryginalność treści poprzez tworzenie unikalnych artykułów czy opisów.
Dodawaj linki
Chodzi tu nie tylko o linkowanie w treściach zewnętrznych, czyli umieszczanie odnośników odsyłających na promowaną przez Ciebie stronę (co logiczne), ale także wewnątrz witryny. Linkowanie wewnętrzne znacznie poprawi widoczność strony w wyszukiwarce, a przy tym umożliwi internautom poruszanie się po witrynie, zachęci ich również do odwiedzenia innych, powiązanych z tematem podstron (a więc spędzą na stronie więcej czasu). W rezultacie zyskasz lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania, a także wpłyniesz na pozytywne doświadczenia użytkownika, zwiększenie konwersji i lojalność klientów.
Streszczenie
- Dobry SEO copywriting to taki, który bierze pod uwagę zarówno potrzeby użytkowników, jak i wyszukiwarki.
- Klasyczny copywriting jest tworzeniem tekstów mających przyciągnąć uwagę odbiorcy i przekonać go np. do skorzystania z usługi czy zakupu produktu.
- SEO copywriting to pisanie tekstów przeznaczonych na strony internetowe z wykorzystaniem powiązanych z tematem słów kluczowych (fraz), wpisywanych przez użytkowników do wyszukiwarki.
- SEO copywriting zmieniÅ‚ siÄ™ na przestrzeni lat: kiedyÅ› polegaÅ‚ na pisaniu tylko z uwzglÄ™dnieniem potrzeb robotów Google, teraz – w równym stopniu liczÄ… siÄ™ oczekiwania użytkowników „z krwi i koÅ›ci”.
- Współczesne treści SEO, zgodnie z wytycznymi E-E-A-T, muszą być: specjalistyczne, oparte na doświadczeniu, wiarygodne i budzące zaufanie.
- Pomoc dla copywritera SEO może stanowić sztuczna inteligencja.
- Pisanie treści w ramach SEO copywritingu należy zacząć od określenia grupy docelowej i zrobienia dokładnego researchu.
- Następnie musisz dobrać odpowiednie słowa kluczowe (ogólne i long tail), wymyślić dobry tytuł i śródtytuły, a przy tworzeniu treści skupiać się przede wszystkim na odbiorcy.
- Nie zapomnij o właściwym układzie tekstu (wstęp, rozwinięcie, zakończenie), a także o hierarchii nagłówków (H1-H4) oraz o wyróżnieniach w treści.
- Zwróć uwagę na unikalność treści, pamiętaj też o linkowaniu wewnętrznym.
Podsumowanie
Współczesny SEO copywriting skupia się w równym stopniu na dostosowaniu treści do algorytmów Google, jak i do oczekiwań realnych użytkowników. Copywriter SEO w swojej pracy powinien zatem łączyć wiedzę z zakresu pozycjonowania ze znajomością podstaw marketingu oraz lekkim piórem. Tylko wtedy napisane przez niego teksty będą widoczne w wyszukiwarce, a dla odbiorcy staną się źródłem poszukiwanych informacji.