Również wszystkie czynniki rankingowe nie są znane specjalistom. To wszystko jest wynikiem tajemnicy Google, które nie zdradza, jak funkcjonują algorytmy wyszukiwarki. Ma to wymusić na właścicielach witryn, tworzenia dobrych i jakościowych treści.
Google od czasu do czasu uchyla rąbka tajemnicy i daje kilka wskazówek, odnośnie elementów, które mają znaczenie w rankingu stron. W 2015 roku Google opublikowało wytyczne Search Quality Evaluator Guidelines (SQEG), dotyczące oceny jakości wyszukiwania. Publikacja była odpowiedzią na wyciek części informacji, jaki miał miejsce w roku 2014. Opublikowane wytyczne pozwoliły specjalistom stworzenie wielu strategii, które uwzględniały wszystkie elementy, na jakich skupia się wyszukiwarka.
Spis treści:
- Personalizacja w marketingu. Czy jest istotna?
- Personalizowane kampanie e-mailowe
- Sztuczna inteligencja. Uczenie maszynowe
- Sztuczna inteligencja w dobie omnichanne
- Price Intelligence a sztuczna inteligencja
- Wyszukiwanie głosowe a handel elektroniczny
- Streszczenie
- Podsumowanie
- Bibliografia
Czym dokładnie jest EAT?
Pojęcie EAT (Expertise – Authoritativeness - Trustworthiness), czyli Fachowość – Autorytatywność – Wiarygodność, jest to opis trzech podstawowych filarów oceny strony internetowej. Mają ogromne znaczenie przy ocenie udostępnionej treści. Wytyczne szczególnie są istotne, jeśli tematyka dotyczy strony typu YMYL (Your Money Your Live), do których zaliczają się informacje o finansach, czy zdrowiu.
EAT może dotyczyć pojedynczych stron, jak również całych witryny i w zależności od tematyki ma większe lub mniejsze znaczenie. Jednak wyszukiwarka wykorzystuje wiele różnych sygnałów, które umożliwiają dostosowanie do koncepcji EAT. Tak więc jeśli witryna bardziej wskazuje na fachowość, autorytet oraz wiarygodność, powinna zajmować wyższą pozycję w rankingu.
Dlaczego EAT ma znaczenie dla Google?
EAT jest jednym z wielu różnych sposobów na dostarczenie użytkownikowi najbardziej trafnych i przydatnych informacji, jakich poszukuje. Jest to spowodowane faktem, że każdy może stworzyć własną stronę internetową i publikować na niej dowolne treści. Mogą one być zgodne z prawdą lub posiadać wiedzę, a mogą być nawet całkowitym przeciwieństwem.
Osoby wyszukujące ważnych dla siebie odpowiedzi, na podstawie znalezionych informacji podejmują niekiedy życiowe decyzje. Dlatego Google dąży do tego, aby informacje, jakie może znaleźć w wynikach wyszukiwania, były jak najbardziej wiarygodne i posiadały wysoką wartość.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Oczywiście EAT w zależności od rodzaju strony, będzie wyglądać inaczej. Szczególnie w przypadku serwisów hobbystycznych, czy plotkarskich. Tutaj analiza wygląda bardziej „łagodnie”, ponieważ w tych tematach mogą wypowiadać się osoby niewykształcone w tym kierunku, jednak posiadające w tej dziedzinie wiedzę.
Całkiem inaczej będzie wyglądała analiza witryny poświęcona tematyce zdrowotnej, gdzie EAT będzie miało duże znaczenie. Informacje dotyczące zdrowia oraz życia są bardzo ważne, ponieważ na ich podstawie mogą być podjęte decyzje mające wpływ na życie innych. Takie witryny określane są mianem YMYL (Your Money Your Live), gdzie udostępnione informacje mogą mieć duży wpływ na życie lub finanse innych osób.
Wytyczne Google
Search Quality Evaluator Guidelines (SQEG) to wytyczne Google dla osób zajmujących się oceną jakości wyników wyszukiwania. Zamieszczone w tym dokumencie wytyczne omawiają kilka różnych aspektów m.in. sygnały E-AT. Te elementy odnoszą się do :
- Expertise – czy strona zawiera ekspercką wiedzę z danej dziedziny?
- Authoritativeness – czy strona posiada autorytet?
- Trustworthiness – czy autor treści jest wiarygodnym źródłem wiedzy?
Treści na stronie powinny być pisane przez osoby z wykształceniem lub specjalizacją w danym kierunku. Przykładowo treści dotyczące zdrowia, powinny zostać napisane przez lekarza. Dzięki czemu informacje będą zgodne z prawdą oraz przydatne czytelnikom. Wiedza ekspercka jest tutaj wymagana, aby trudne i zagmatwane rzeczy zostały odpowiednio wytłumaczone.
W treściach powinny znaleźć się przypisy oraz odwołania do innych źródeł podawanych informacji, dzięki temu zostanie zwiększona wiarygodność oraz autorytet witryny. Dodatkowo damy użytkownikom możliwość znalezienia szczegółowych informacji w danym temacie.
Kolejnym ważnym elementem wytycznych jest bezpieczeństwo transakcji, czy witryn zbierających dane od użytkowników. Tutaj mowa o sklepach internetowych, czy witrynach, gdzie wymagane jest podanie danych wrażliwych.
Jak używać schema w kontekście E-A-T
Implementacja Schema na stronie może odbywać się na kilka sposobów, gdzie najbardziej preferowaną przez Google jest metoda JSON-LD. Jednak w celu usprawnienia EAT na stronie, sposób implementacji nie ma takiego znaczenia jak wykorzystane oznaczenia.
Głównym zadaniem schema jest przekazanie jak najwięcej o wiarygodności informacji, autorów oraz wiele innych. W przypadku postów gościnnych również można przekazać informacje tłumaczące relację między konkretnymi jednostkami. Jednak nastaje, pytanie jakie konkretnie informacje przekazać wyszukiwarce? Na to pytanie można znaleźć wiele odpowiedzi, dlatego w dalszej części można znaleźć najbardziej priorytetowe elementy schema, pod względem EAT.
Schema Person
Wytyczne Google EAT dotyczących jakości mówią o wzięciu pod uwagę doświadczenie oraz autorytet autora treści. Dlatego takie informacje mogą zostać przekazane z wielką łatwością wyszukiwarce za pomocą typu Schema Person. Ten typ daje duże możliwości przedstawienia danych, które wspierają EAT:
- jobTitle
- award
- brand
- alumniOf
- affiliation
Przedstawione właściwości opisują najważniejsze informacje dotyczące autora treści. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać wiele innych dostępnych możliwości.
Schema Organization
Schema Organization to kolejny typ danych, który wspiera koncepcję EAT. Oferuje wiele różnych możliwości dodania informacji o naszej firmie, czy marce.
- address
- duns
- founder
- knowsAbout
Podobnie jak w poprzednim przykładzie, warto i tutaj zastanowić się nad wykorzystaniem również innych dostępnych właściwości. Zyskując na lepszym zrozumieniu przez wyszukiwarkę, udostępnianych przez nas treści.
Schema reviewedBy
Jeśli posiadasz zaprzyjaźnionych ekspertów z dziedzin tematycznych, jakie poruszasz na stronie, warto poprosić ich o recenzję Twoich treści. Dzięki ich popularności lub silnej obecności w Internecie zyskasz dodatkową widoczność. Pod względem EAT da Ci to możliwości wykorzystania dodatkowych właściwości Schema reviewedBy. Recenzje eksperckie umożliwiają również wykluczenie wielu błędów i dają możliwości tworzenia coraz to lepszych treści.
Schema Citations
Umieszczenie cytatów w znacznikach schema, daje również dodatkowe możliwości pod względem pozycjonowania. Dzięki nawiązaniu do innych źródeł tematycznych nasza strona jest z nimi kojarzona i może dostarczać wyszukiwarce informacji o wiarygodności strony.
Zgodnie z zaleceniami Google wykorzystywanie Schema ma pozytywny wpływ na SEO. Nie ma może bezpośredniego wpływu na ranking, jednak umieszczone informacje w znacznikach Schema, mają pozytywny wpływ na lepsze zrozumienie naszej strony przez wyszukiwarkę. To natomiast w znacznym stopniu przyczynia się do poprawy widoczności naszej witryny.
Dodatkowy warto zwrócić uwagę na fakt, że biblioteka Schema.org cały czas się rozwija. Dlatego warto wykorzystywać różne typy Schema, które mają również wpływ na EAT, jak również na samo pozycjonowanie.
E-A-T i Link Building
Wiadomo już od dawna, że link building ma duże znaczenie w pozycjonowaniu witryny oraz jej widoczności. Ale nastaje pytanie, jaki związek ma link building z EAT? Jak się okazuje, ma i to dość duży. Każdy z nas słyszał o artykułach sponsorowanych, czy publikacjach gościnnych. Jest to idealna sposobność na pozyskanie branżowego linka do naszej strony.
Kluczowym elementem podczas tworzenia treści jest, aby była ona unikalna oraz nie była oferowana przez inne witryny. Mogą to być badania, ankiety lub innego rodzaju raporty, których nikt inny jeszcze nie publikował. Oczywiście takie rozwiązanie jest najlepsze, jednak w zależności od branży i konkurencji takie możliwości mogą być ograniczone.
Dlatego świetnym rozwiązaniem jest tworzenie treści, które mogą łączyć ze sobą różne informacje z różnych źródeł. Da to nam możliwość wykazania swojej wiedzy oraz wiarygodności. Takie rozwiązanie będzie szczególnie wartościowe dla czytelnika, który najważniejsze informacje będzie mógł znaleźć w naszym artykule. Wykorzystane odwołania do innych źródeł pomogą użytkownikowi znaleźć dodatkową wiedzę, a witryna zyska pod względem EAT.
Ważnym elementem każdego artykułu jest podkreślenie wiarygodności oraz doświadczenia autora treści. Jest to ważne pod względem standardów EAT. Dodatkowo artykuł, który został napisany przez specjalistę konkretnej branży, buduje jego rozpoznawalność. Dzięki temu może on pozyskać potencjalnych klientów dla firmy. Klienci, widząc, że eksperci danej firmy dzielą się wiedzą, chętniej decydują się na oferowane produkty, czy usługi.
Mity na temat E-A-T
Spekulacje specjalistów SEO na temat E-A-T doprowadziły do zamieszania i wielu nieścisłości, czego wynikiem było powstanie wielu mitów. Istnieje wiele rozbieżności między tym co jest teorią, a co tak naprawdę jest wykorzystywane w algorytmie Google.
EAT to algorytm
Pierwszym mitem, z jakim można się spotkać dotyczącym EAT to, że jest algorytmem. Jednak z oficjalnych informacji podanych przez pracowników Google, wyszukiwarka posiada dziesiątki sygnałów, które można uznać jako EAT. Mimo że nie jest algorytmem samym w sobie, to jednak algorytmy Google, nawiązują do złych oraz dobrych praktyk EAT.
Wyniki EAT
Bardzo często można spotkać się z informacją, że EAT posiada swój wewnętrzny wynik podobnie jak YMYL. Jakiś czas temu jednak ta informacja została zdementowana przez Illyes, który w swojej wypowiedzi, potwierdził, że takiego wyniku nie ma. Dodatkowo wartym uwagi jest fakt, że wyszukiwarka z bardzo dużej perspektywy „patrzy” na witryny. Google nie przypisuje wyniku EAT, jak również osoby oceniające jakość witryn w swoich ocenach, przez co nie wpływają bezpośrednio na ranking.
EAT bezpośrednim czynnikiem rankingowym
Google posiada ogromną ilość czynników rankingowych, które mają bezpośredni wpływ na ranking:
- Bezpieczeństwo strony
- Słowa kluczowe
- Prawidłowe wyświetlanie
- Oraz wiele wiele więcej
Jednak EAT działa bardziej pośrednio. Nie jest to mierzalna wielkość jak w przypadku innych czynników rankingowych, chociażby prędkość ładowania strony. Wykorzystywane jest wiele różnych sygnałów, czy treść jest zgodna z wytycznymi EAT oraz jak ją oceniają ludzie.
EAT jest czymś, na czym każdy właściciel witryny powinien się skupiać
Google jasno w swoich wytycznych określiło, że ocena EAT dla każdej witryny jest zależna od tematu. Strony z zakresu tematycznego YMYL, będą ocenianie bardziej krytycznie w porównaniu z tematyką hobbystyczną, gdzie specjalistyczna wiedza nie jest tak wymagana.
Właściciele witryn, którzy poruszają tematy YMYL, mogą mieć bezpośredni wpływ na działania czytelników pod względem: zdrowia, czy finansów, a także podejmowanych przez nich decyzji. Warto zauważyć, że do tych kategorii również zaliczają się sklepy internetowe. Wiąże się to z przetwarzaniem informacji związanych z płatnościami.
Przedstawiony na obrazku wyżej miernik, pokazuje, w jakim stopniu ETA ma znaczenie w zależności od tematyki witryny. Jak można zauważyć tematyka YMYL w największym stopniu powinna skupiać się na EAT.
Skupienie się na EAT może zastąpić techniczne SEO
Wiele spekulacji zrodziło mit, który EAT nadaje bardzo dużego znaczenia. Do takiego stopnia, że skupienie się na EAT może zastąpić wszystkie inne techniczne aspekty SEO. Jak się okazuje, jest to mitem, ponieważ optymalizacja techniczna witryny jest nieodzownym elementem SEO. Negatywne skutki aktualizacji algorytmu wymagają działania w wielu różnych obszarach witryny, a nie tylko pod względem EAT.
Dodatkowo poważne problemy techniczne, nieprawidłowa optymalizacja pod frazy kluczowe oraz długi czas wczytywania, może być problemem prawidłowego indeksowania strony. Dlatego skupianie się jedynie na EAT jest ogromnym błędem.
Biografia autora jest czynnikiem rankingowym
Jednym z głównych zaleceń odnośnie EAT jest dodanie biografii autora, gdzie każdy autora posiada własną stronę, która wyjaśnia, kim jest. Przez to powstał mit, który twierdzi, że taka biografia autora jest czynnikiem rankingowym.
Jak się okazuje, takie rozwiązanie nie jest elementem rankingowym, co zostało potwierdzone przez John Mueller z Google. Z drugiej strony podczas publikacji artykułu, nie mamy możliwości stworzenia specjalnej podstrony poświęconej autorowi. Jedynym rozwiązaniem jest dodanie krótkiej notatki o autorze na końcu artykułu. To właśnie z takim rozwiązaniem możemy spotkać się w branżowych serwisach, które umożliwiają gościnne posty.
EAT przynosi natychmiastowe rezultaty w rankingu
W przypadku optymalizacji niektórych elementów witryny pod względem SEO można oczekiwań prawie natychmiastowych zmian. Mowa tutaj o optymalizacji pod względem fraz kluczowych, czy poprawie technicznej witryny. Jednak optymalizacja pod względem EAT tak nie działa.
Poprawa wiarygodności strony wymaga natomiast czasu, ponieważ ponowna ocena wiarygodności strony, najczęściej następuje po aktualizacji algorytmu wyszukiwarki. Przez to może to potrwać nawet kilka miesięcy. Nie mniej jednak optymalizacja pod względem EAT, może mieć wpływ na pozytywne wrażenie użytkownika, przez co mogą zaufać naszej marce lub autorom.
W zależności od zdobywania wiedzy odnośnie EAT możemy spotkać się z wieloma innymi mitami, które zaistniały na przestrzeni lat. Wiele z nich jak w każdym micie niesie ziarno prawdy, ale zawsze wszelkie rozwiązania, należy rozpatrywać pod względem możliwości witryny oraz użytkownika.
Streszczenie
- EAT może dotyczyć pojedynczych stron, jak również całych witryn i nie ma bezpośredniego wpływu na ranking stron.
- EAT jest jednym z wielu różnych sposobów na dostarczenie użytkownikowi najbardziej trafnych i przydatnych informacji jakich poszukuje.
- Informacje dotyczące zdrowia oraz życia są bardzo ważne, ponieważ na ich podstawie mogą być podjęte decyzje mające wpływ na życie innych. Takie witryny określane są mianem YMYL (Your Money Your Live), gdzie udostępnione informacje mogą mieć duży wpływ na życie lub finanse innych osób.
- Implementacja Schema na stronie może odbywać się na kilka sposobów, gdzie najbardziej preferowaną przez Google jest metoda JSON-LD.
- Wytyczne Google EAT dotyczących jakości mówią o wzięciu pod uwagę doświadczenie oraz autorytet autora treści.
- Świetną metodą na pokazanie użytkownikom oraz wyszukiwarce, że treści publikowane na naszej stronie są wiarygodne i wartościowe, jest wykorzystanie recenzji ekspertów.
- Schema Citations, czyli nic innego jak cycaty. Ma to szczególne znaczenie jeśli w artykułach odwołujemy się do innych publikacji, artykułów, czy prac. Jest to świetną strategią EAT, gdzie pokazujemy, że odwołujemy się do innych źródeł.
- Link building ma duże znaczenie w pozycjonowaniu witryny oraz jej widoczności.
- EAT nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym.
- Optymalizacja pod względem EAT, może mieć wpływ na pozytywne wrażenie użytkownika.
Podsumowanie
Jeśli to możliwe to już na etapie tworzenia strony warto uwzględnić rekomendacje dotyczące E-A-T w taki sposób, aby cała struktura była przejrzysta. Jednak każda optymalizacja SEO powinna obejmować rekomendację zawarte w SQEG, dzięki czemu wrażenie użytkowników może zostać poprawione. Dodatkowo wykorzystanie danych uporządkowanych Schema, pozwoli na lepsze zrozumienie strony przez wyszukiwarki. Mimo że nie jest to bezpośredni element rankingowy, to i tak ma pozytywny wpływ. Ma to szczególnie znaczenie, kiedy nasza konkurencja jest duża. W takim zestawieniu każdy element może mieć duże znaczenie.
Bądź na bieżąco i zapisz się do newsletter ->