Pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce DuckDuckGo

Planujesz zwiększać widoczność swojej strony w internecie? DuckDuck Go to idealne miejsce, aby zdobywać dodatkowy ruch do strony swojego przedsiębiorstwa! Zostań nr 1 w wyszukiwarce, która dba o prywatność!
30 marca 2021

Faktem jest, że od dawna Google jest liderem pod względem popularności w Polsce, ale i na świecie. Warto jednak wykraczać poza utarte schematy i próbować zdobywać dodatkowy ruch z innych kanałów. Jednym z nich może być alternatywna wyszukiwarka - DuckDuckGo.

Spis treści:

  1. DuckDuckGo – co to jest?
  2. Czy warto pozycjonować w DuckDuckGo?
  3. Jak optymalizować pod DuckDuckGo?
  4. Wysokiej jakości linki
  5. Zadbaj o lokalne wyniki wyszukiwania
  6. Urządzenia mobilne
  7. Optymalizacja meta danych
  8. Indeksacja strony w DuckDuck Go
  9. Optymalizacja treści
  10. Uporządkowane dane
  11. Podsumowanie 

Co to jest DuckDuck Go?

Na wstępie warto zapoznać się z podstawowymi informacjami oraz założeniami projektu. DuckDuckGo to wyszukiwarka internetowa stworzona przez Gabriela Weinberga w 2008 roku. Głównym wyróżnieniem spośród innych podmiotów na rynku (np. Facebook, Google, Snapchat, Yahoo itp.) jest dbanie o prywatność użytkowników.

Ideologia DuckDuckGo jest prosta: „bez śledzenia, bez kierowania reklam, tylko wyszukiwanie”. Firma nie śledzi wyszukiwań użytkowników, nie gromadzi oraz nie udostępnia danych osobowych. Dla użytkowników mobilnych stworzyli aplikacje, która działa w taki sam sposób jak na desktopie. Aplikacja mobilna wymusza korzystanie z protokołu HTTPS, blokuje skrypty śledzące oraz umożliwia usunięcie wszystkich danych wygenerowanych w sesji.

Główną różnicą pomiędzy DuckDuckGo a Google jest sposób dostarczania wyników wyszukiwania oraz reklam. Google personalizuje swoje wyniki, dostarczając treści oraz reklamy na podstawie danych o użytkowniku. Natomiast DuckDuckGo nie profiluje osób korzystających z wyszukiwarki, wszyscy widzą takie same wyniki.

Czy warto pozycjonować w DuckDuckGo?

Dywersyfikacja źródeł ruchu przychodzącego do strony to element strategii, który trzeba zastosować, aby sprawnie funkcjonować na obecnym rynku. Wyszukiwarka przez ostatnie lata zdobywa popularność, coraz więcej osób zaczyna dbać o swoją prywatność, poszukując alternatywy dla Google. Pomimo małego udziału DuckDuck Go na rynku wyszukiwarek internetowych, warto dostosować swoją stronę, przy małym nakładzie pracy, uzyskasz wzrost ruchu organicznego na swojej witrynie.

Skutecznie pozycjonujemy strony naszych klientów w wyszukiwarkach. Przekonaj się sam!
Skontaktuj się

Dywersyfikacja ruchu z wyszukiwarkiwarek to dobry sposób, aby zdobyć więcej wejść na stronę. Obecnie DuckDuckGo posiada 1,75% udziału w rynku, dla porównania popularna wyszukiwarka Yahoo to zaledwie 3,41%. Ze względu na fakt, że DuckDuckGo nie śledzi swoich użytkowników, nie ma możliwości określenia ich dokładnej ilości - wiadomo jednak, że 11 stycznia 2021 roku wyszukiwarka odnotowała rekordową liczbę wyszukiwa - było to ponad 100 milionów w ciągu jednego dnia.

Jak optymalizować pod DuckDuckGo?

Optymalizacja strony w DuckDuck Go nie różni się wiele od działań pod kątem innych wyszukiwarek. Poniższe akapity zawierają kilka podstawowych wytycznuych, które pomogą Ci zoptymalizować witrynę pod kątem DuckDuckGo.

Co ciekawe - wyszukiwarka korzysta z ponad 400 źródeł w celu dostarczenia wyników wyszukiwania między innymi od Yahoo i Bing.

Strategię optymalizacji strony należy dostosować do wymagań tychże wyszukiwarek.

Warto więc rozpocząć od sprawdzenia wytycznych wspomnianych wyszukiwarek na stronach: https://help.yahoo.com/kb/search-for-desktop oraz https://www.bing.com/webmasters/help/webmasters-guidelines-30fba23a.

Wdrożenie strony internetowej do Bing Webmasters dostarczy wszelkie informacje o stanie witryny, o błędach oraz pozwoli przeanalizować indeksację strony.

Wysokiej jakości linki

Istotnym aspektem pozycjonowania strony internetowej w Duck Duck Go jak i w innych wyszukiwarkach jest pozyskiwanie linków zwrotnych z dobrej jakości witryn, pomimo że przedsiębiorstwo nie udostępnia zbyt wielu informacji na temat procesu rankingowego, jednak wspomina, że linki z dobrych źródeł to najlepszy sposób na dobrą widoczność. Podczas pracy nad link buildingiem należy zwrócić uwagę na szereg czynników, podczas analizy linku przychodzącego, aby pozytywnie wpłynął na pozycje witryny w wyszukiwarce. Do analizy zdobytego linku warto skorzystać z narzędzi oraz wskaźników, które dostarczają. Zalecamy skupienie się na poniższych czynnikach:

  • Domain Authority – W skali od 0 do 100, im wyższy wskaźnik, tym link jest uznawany za bardziej wartościowy
  • Trust Flow – Wskaźnik stworzony przez Majestic, pomaga oszacować jakość strony w skali od 0 do 100, im wyższy tym lepiej.

Zadbaj o lokalne wyniki wyszukiwania

Zgodnie z polityką prywatności DuckDuck Go, nie śledzi swoich użytkowników oraz nie zna ich lokalizacji. Wyszukiwarka korzysta z GEO IP do identyfikacji użytkowników, którzy muszą dokładnie określić gdzie się znajdują, jeśli chcą uzyskać spersonalizowane wyniki. Ważne jest, aby w treści oraz meta tagach uwzględnić informacje o lokalizacji, dodając wszelkie dane umożliwiające użytkownikowi określić lokalizację. Dla testu wyszukałem frazę „restauracje w pobliżu”, lokalizacja komputera to Rzeszów (Podkarpacie), natomiast wyszukiwarka dostarcza wyniki m.in.: z Leszna (Wielkopolska).

Dla porównania podana fraza w Google dostarcza takie wyniki:

Brak spersonalizowanych wyników może okazać się wielką niedogodnością dla użytkowników DuckDuck Go, jednak taka jest cena prywatności.

Wyszukiwarka pozyskuje wyniki map z AppleMaps. Zgłoszenie przedsiębiorstwa dostępne jest pod adresem URL - https://mapsconnect.apple.com. Podczas zgłoszenia należy wypełnić podstawowe dane takie jak:

  • nazwa firmy;
  • adres;
  • numer telefonu;
  • godziny otwarcia;
  • branża;
  • strona internetowa;
  • profile w mediach społecznościowych.

Urządzenia mobilne

Obecnie z wyszukiwarek korzystają użytkownicy za pomocą urządzeń mobilnych, dlatego też należy upewnić się, czy strona jest w pełni zoptymalizowana pod kątem mobilnego SEO. Zmniejszenie czasu ładowania strony i zadbanie o user experience (UX) mają kluczowe znaczenie dla wygody użytkownika oraz widoczności w topowych wyszukiwarkach, co oznacza, że jest to kwestia również ważna dla DuckDuck Go.

Analizę strony pod kątem urządzeń mobilnych można wykonać za pomocą narzędzia Bing.

Optymalizacja meta danych

Znaczniki meta to elementy umieszczone w sekcji <head> strony internetowej, ich zadaniem jest wskazanie robotowi wyszukiwarki, najważniejszych informacji o danej podstronie. Meta dane używane są również przez media społecznościowe oraz przeglądarki internetowe. Użytkownik częściowo widzi meta dane takie jak: znacznik title i meta description, jednak o pozostałych nie ma pojęcia (meta robots, meta keywords).

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Optymalizując stronę, należy przestrzegać sprawdzonych przez Bing i Google wytycznych w zakresie tworzenia metadanych. Są to kluczowe w aspekcie pozycjonowania dane, z których algorytm wyszukiwania pobiera informacje o stronie. Tagi tytułu pojawią się jako lista tytułów stron w Google, Bing, Yahoo i DuckDuckGo. Posiadanie oddzielnych metadanych do każdej wyszukiwarki jest niemożliwe, zatem należy stworzyć uniwersalną, która spełni wszelkie wytyczne.  Dlatego też podczas tworzenia znaczniku title należy rozpatrzyć kombinacje, które będą odpowiednie do wszystkich wyszukiwarek. W przypadku gdy strona jest pozycjonowana jedynie pod DuckDuck Go, warto dostosować swoją witrynę pod wytyczne Binga.

Indeksacja strony w DuckDuck Go

Sprawdzenie zaindeksowanych podstron wykonuje się w taki sam sposób jak w wyszukiwarce Google, wpisując „site:domena.pl”.

Interpretacja danych strony w DuckDuck Go znacząco różni się od pracy w innych wyszukiwarkach, ponieważ nie obsługuje swojej unikalnej bazy danych wyszukiwania, korzysta z innych źródeł. Zatem analizę strony należy wykonywać za pomocą innych podmiotów takich jak Bing Webmasters. Aby zaindeksować stronę internetową należy przestrzegać zasad panujących w Bing.

Aby poprawnie zadbać o indeksację strony pod DuckDuck Go, należy:

  • Skonfigurować swoją stronę pod kątem Binga za pomocą mapy witryn, pomagając wyszukiwarkom zrozumieć strukturę witryny
  • Nie blokować zasobów niezbędnych do zapoznania się ze stroną oraz zapewnienia użytkownikowi wygody
  • Dodać mapę witryny za pomocą narzędzi dla webmasterów Bing

Optymalizacja treści

Tworzenie i optymalizacja treści jest ważnym czynnikiem, aby osiągać dobre wyniki w organicznych wynikach wyszukiwania każdej wyszukiwarki. Do wyszukania słów kluczowych skorzystaj  z narzędzi takich jak Ubersuggest oraz Answer The Public, pozwolą Ci znaleźć optymalne frazy, które w naturalny sposób trzeba wdrożyć w treść znajdującą się na stronie.

Oto kilka wskazówek, które przydadzą Ci się dotrzeć do większej ilości osób w DuckDuck Go:

Case study

Wysokie pozycje iParts w wynikach wyszukiwania potwierdzeniem skutecznej strategii pozycjonowania.

Sprawdź! 
  • Użytkownicy wyszukują pytania zawierające: „co”, „jak”, dlaczego, „kiedy” itp. Zatem zastosowanie tychże fraz  w meta danych pozwoli uzyskać lepszą widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.
  • Pozycjonując stronę na lokalne frazy należy uwzględnić dokładną lokalizacje przedsiębiorstwa, DuckDuckGo nie posiada lokalizacji użytkownika, dopiero wpisując frazę kluczową + miasto uzyska interesujące go podmioty.

Treści stworzone na stronie będą najefektywniejsze, gdy zostaną napisane według wytycznych EAT (Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness), czyli jakość, treść ekspercka, dobre imię oraz zaufanie.


Podczas tworzenia tekstów na stronę warto trzymać się tych wskazówek:

  • Stwórz treść przydatną i bogatą w informację
  • Pomyśl o słowach kluczowych, które wpisują użytkownicy szukając treści i upewnij się, że znajdują się na stronie
  • Twórz treści dla użytkowników, a nie robotów wyszukiwarek.
  • Twórz treści, które sprawią, że Twoja witryna będzie wyróżniać się na tle konkurencji oraz dostarczysz użytkownikowi wszystkie informacje jakie potrzebuje
  • Pomóż robotom wyszukiwarek w pełni zrozumieć zawartość Twojej strony, zezwól na indeksowanie wszystkich zasobów witryny, które mogłyby znacząco wpłynąć na renderowanie strony, na przykład plików CSS i JavaScript, które mają wpływ na rozumienie stron.

Uporządkowane dane

DuckDuck Go również tak jak inne wyszukiwarki, uwielbia dane strukturalne, które dostarczają ważne informacje, potrzebne do zrozumienia strony. Wdrożenie uporządkowanych danych na stronę pozwala robotowi DuckDuck Go szybciej przetworzyć dane oraz lepiej je zrozumieć, oszczędzając przy tym czas.  Do najpopularniejszych znaczników danych strukturalnych możemy zaliczyć:

  • Ocena produktów, usług oraz artykułów
  • Dane dotyczące strony internetowej – nazwa witryny, tytuł wpisu, zawartość oraz data ostatniej aktualizacji
  • Dane firmy – logo, nazwa, dane kontaktowe, godziny i dni otwarcia.

Streszczenie

  • DuckDuckGo to wyszukiwarka internetowa stworzona przez Gabriela Weinberga w 2008 roku.
  • DuckDuckGo nie śledzi wyszukiwań użytkowników, nie gromadzi oraz nie udostępnia danych osobowych.
  • Wyszukiwarka przez ostatnie lata zdobywa popularność, ponieważ coraz więcej osób zaczyna dbać o swoją prywatność. Warto dostosować swoją stronę i przy małym nakładzie pracy można uzyskać wzrost ruchu organicznego na swojej witrynie.
  • Strategię optymalizacji strony należy dostosować do wymagań wyszukiwarek Bing i Yahoo, ponieważ DuckDuckGo korzysta z nich w celu dostarczenia wyników wyszukiwania
  • Podczas pracy nad link buildingiem należy zwrócić uwagę na szereg czynników, aby link pozytywnie wpłynął na pozycję witryny w wyszukiwarce.
  • Wyszukiwarka korzysta z GEO IP do identyfikacji użytkowników, którzy muszą dokładnie określić gdzie się znajdują, jeśli chcą uzyskać spersonalizowane wyniki, więc ważne jest, aby w treści oraz meta tagach uwzględnić informacje o lokalizacji
  • Użytkownicy korzystają głównie z wyszukiwarek na urządzeniach mobilnych, dlatego należy upewnić się, czy strona jest w pełni zoptymalizowana pod kątem mobilnego SEO
  • Optymalizując stronę, należy przestrzegać sprawdzonych przez Bing i Google wytycznych w zakresie tworzenia metadanych, aby robotowi indeksującemu wskazać najważniejsze informacje o danej podstronie
  • DuckDuck Go korzysta z baz danych wyszukiwania z innych źródeł, więc analizę strony należy wykonywać za pomocą innych podmiotów takich jak Bing Webmasters
  • Podczas tworzenia tekstów na stronę warto trzymać się określonych zasad i wskazówek. Wdrożenie uporządkowanych danych na stronę pozwala robotowi DuckDuck Go szybciej przetworzyć dane oraz lepiej je zrozumieć, oszczędzając przy tym czas.

Podsumowanie

Dostosowanie strony pod DuckDuckGo nie różni się wiele od optymalizacji strony pod Google, dlatego też warto poświęcić chwilę na zdobycie nowego ruchu organicznego. Pozycjonowanie strony w DuckDuck Go to dobry sposób dywersyfikacji ruchu z wyszukiwarek, coraz więcej ludzi dba o swoją prywatność, ruch będzie wzrastał z roku na rok. Pomimo małej popularności w naszym kraju, warto dostosować swoją stronę internetową do DuckDuckGo, w przyszłości może to wygenerować wymierne korzyści.

Rafał Bajgier
AUTOR
SEO Specialist
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 4.0 na podstawie 5 ocen

Inne wpisy