Wiedza, którą można się podzielić, smakuje najlepiej. Tym razem Ideo Force zostało zaproszone przez IAB Polska do współtworzenia prestiżowego raportu dotyczącego współczesnego employer brandingu.
Nasi specjaliści, bazując na wiedzy i doświadczeniu, przygotowali omówienie najważniejszych aspektów zmian zachodzących w komunikacji pomiędzy markami a potencjalnymi kandydatami na pracowników. Wśród poruszanych kwestii znalazły się między innymi: mocne upodmiotowienie kandydata, zwrot konsumencki w myśleniu o oferowanym stanowisku czy zestawienie najciekawszych narzędzi służących realizacji procesu rekrutacyjnego. Oto niektóre z poruszanych zagadnień.
Co słychać kandydacie?
Obecny rynek pracy bez wątpienia należy do pracowników. Przerost wakatów nad ilością kandydatów posiadających odpowiednie kwalifikacje sprawia, że firmy zmuszone są zmienić podejście do rekrutacji i dostosować prowadzoną komunikację do przyzwyczajeń i preferencji zainteresowanych.
Kluczowym pojęciem staje się termin candidate experience, którym określane są całościowe oczekiwania i odczucia związane z uczestnictwem w procesie rekrutacyjnym. Wnikliwa diagnoza poziomu satysfakcji i oczekiwań kandydatów pozwala lepiej rozeznać się w ich potrzebach i efektywniej budować strategię kadrową. Niewątpliwie badanie i analityka opinii potencjalnych zatrudnionych to jedna z najważniejszych gałęzi przyszłego employer brandingu.
Zwrot konsumpcjonistyczny
Kluczowe znaczenie doświadczenia kandydatów oraz malejąca liczba osób gotowych podjąć pracę sprawia, że ewoluuje sam status oferty. Nie jest ona już wyłącznie jednostronnym komunikatem informującym o możliwości zatrudnienia, ale staje się produktem, który trzeba odpowiednio zareklamować i sprzedać. Wszystko to sprawia, że zasadne wydaje się mówienie o specyficznym zwrocie konsumpcjonistycznym zachodzącym na współczesnym rynku pracy, który musi znaleźć odzwierciedlenie w budowanych strategiach employer brandingowych.
Trudna sztuka prowadzenia dialogu
UmiejÄ™tność odpowiedniego „sprzedania” oferty kandydatom to jeden z najistotniejszych czynników dzisiejszego employer brandingu. Drugim, niemniej istotnym, jest zdolność do prowadzenia odpowiedniego dialogu z kandydatami.
Przede wszystkim konieczne jest uwzględnienie nowej specyfiki relacji pomiędzy podmiotami biorącymi udział w komunikacji. W wyniku zmian na rynku pracy modyfikacji uległa struktura tradycyjnie prowadzonego dialogu. Obecnie pracodawca w równej mierze, co nadawcą i źródłem konkretnej propozycji zatrudnienia jest odbiorcą, który powinien wnikliwie wsłuchiwać się w potrzeby kandydatów i na tej podstawie modyfikować swoją ofertę.
Samo dostosowywanie konkretnej oferty do oczekiwań jednak nie wystarczy. Wysiłek powinien być całościowy i objąć przede wszystkim konsekwentne i przemyślane budowanie wizerunku pracodawcy z wyboru.
To dopiero poczÄ…tek
Nawet 59% rekruterów deklaruje chęć i konieczność podjęcia niestandardowych metod pozyskania pracowników w przyszłości. Miejscem większości z nich będzie sieć. Zagospodarowanie przestrzeni cyfrowej jest wyzwaniem i koniecznością, która rodzi szanse na wnikliwsze dotarcie do potencjalnych kandydatów. Nie należy zaniedbywać obserwacji najnowszych trendów i nurtów budowania wizerunku online, nawet jeśli pozornie nie wydają się one związane z naszą branżą. Do najważniejszych tendencji z pewnością należą: wykorzystanie chatbotów rekrutacyjnych, nowe sposoby targetowania, skupienie się na nowych kanałach komunikacji czy troska o holistyczne i spójne wrażenia w kontakcie z pracodawcą.
Niezależnie od konkretnych obserwacji i podjętych działań warto także uświadomić sobie, że złote czasy employer brandingu jeszcze przed nami. Aktywne przygotowywania do modyfikacji swoich strategii kadrowych należy jednak zacząć już dziś. Mamy nadzieję, że wskazówki zamieszczone w raporcie będą pomocne dla wielu autorów wewnętrznych planów komunikacji z kandydatami.
Całość artykułu znajduje się na: https://iab.org.pl/aktualnosci/raport-iab-perspektywy-rozwojowe-reklamy-online-w-polsce-20182019/.