Na temat dostępnych technik pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarce Google napisano już wiele. Istnieje jednak szereg mniej znanych, często ściśle technicznych aspektów, które mogą znacząco wpłynąć na pozycję witryny, a tym samym realizację naszych celów biznesowych. Sprawdźmy, co jeszcze możemy zrobić, gdy pozornie wydaje się, że wszystko zostało już wykonane.
Wpływ parametrów behawioralnych na pozycję strony
Myślę pozycjonowanie, mówię linkowanie. To prawda, pozyskanie cennych odnośników to wciąż ważny element budowania obecności naszej strony internetowej w sieci. Istnieje jednak także drugi, o wiele głębszy wymiar działań, dzięki którym nasze witryny będą wyświetlać się wyżej w wynikach wyszukiwania. Są nim często złożone zabiegi technologiczno-socjologiczne, których niejednokrotnie na próżno szukać w podręcznikach, a nawet na forach o tematyce SEO.
Parametry behawioralne, bo o nich mowa, to zespół zachowań wykazywanych przez osoby odwiedzające naszą witrynę, który ma znaczący wpływ na ostateczną pozycję w wyszukiwarce. Wyobraźmy sobie sytuację, że wcielamy się w rolę robota Google, a naszym zadaniem jest ocenić atrakcyjność kilku stron internetowych. Do zaopiniowania mamy witrynę dużego sklepu internetowego, gdzie opisy są ogólnikowe, a interfejs nielogiczny oraz mniejszy e-commerce, w którym każdy drobny szczegół jest na swoim miejscu, a grafika jest miła dla oka. Która propozycja zyska w naszych oczach wyższą pozycję? Oczywiście ta druga.
Google słusznie wychodzi z założenia, że strony, które oferują wartościowe i dobrze zoptymalizowane treści oraz charakteryzują się przyjazną dla użytkownika ścieżką poruszania, będą cieszyć się większym ich zainteresowaniem. To ostatnie wbrew pozorom jest łatwe do zmierzenia i przejawia się pod postacią czasu spędzanego w witrynie oraz współczynnika odrzuceń. Podobnie, jak w życiu, jeśli jakieś miejsce jest komfortowe i spełnia nasze oczekiwania poznawcze, jesteśmy skłonni pozostać w nim dłużej, rzadziej też zrezygnujemy z interakcji, natychmiast po jej rozpoczęciu.
Zanim więc zaczniemy narzekać, że nic nie da się więcej zrobić, aby nasza witryna zyskała wyższą pozycję, zastanówmy się, czy włożyliśmy odpowiedni wysiłek, aby stała się ona miejscem w pełni komfortowym dla użytkownika i zainicjujmy odpowiednie działania w tym względzie.
Zmiana serwera a wzrost ruchu w witrynie
Wybór hostingu to problem, który zaprząta nam głowę zazwyczaj na samym początku wdrożenia naszej witryny internetowej. Jeśli coś działa poprawnie, po co to zmieniać? No właśnie, czy na pewno poprawnie? Po raz kolejny odwołajmy się do wyobraźni i wcielmy się w rolę sprzedawcy w sklepie stacjonarnym. Gdy przed ladą pojawia się dwóch klientów, nie mamy żadnych problemów, aby ich obsłużyć. Co jednak w przypadku, gdy z powodu promocji 10 osób chce w tym samym momencie uzyskać niezbędną pomoc? Liczba konsumentów przekracza nasze możliwości. Podobnie jest w przypadku sklepów internetowych, tym razem metaforycznym sprzedawcą jest serwer. Jeśli ruch w witrynie nagle wzrośnie, np. w wyniku sezonowej tendencji lub konsekwentnego budowania pozycji rynkowej, nasz stary, poczciwy serwer, który świetnie radził sobie w początkowych fazach rozwoju biznesu, nie wywiąże się z zadania efektywnie. W konsekwencji użytkownicy napotkają wiele przeszkód podczas realizowanej ścieżki zakupowej, które znacząco obniżą komfort i zniechęcą ich do finalizacji całego procesu. Mogą to być: znaczne spowolnienie działania strony, długie i toporne ładowanie treści i wiele innych elementów wpływających niekorzystanie na doświadczenie kontaktu z naszą witryną.
Źródło: https://www.fastcompany.com/1825005/how-one-second-could-cost-amazon-16-billion-sales
Oczywiście parametrów tego typu nie należy odczytywać w izolacji do innych elementów naszej seo checklisty. Zmiana serwera na taki, który zwiększy szybkość działania witryny, poprawi komfort użytkowników, a więc bezpośrednio przełoży się na czas spędzany na naszej stronie, a stąd już tylko krok do wskoczenia na topowe pozycje wyszukiwania organicznego.
Szybkość to jednak nie wszystko. Rozwijając nasz sklep internetowy i starając się zbudować jak najlepszą pozycję w wyszukiwarce, weźmy pod uwagę także czynniki takie jak ciągłość działania, obsługa technologii niezbędnych z punktu widzenia naszej strony, limity danych czy bezpieczeństwo przechowywanych informacji. Wszystko to wpłynie pozytywnie na doświadczenie odwiedzających nasz sklep klientów i w konsekwencji przełoży się na budowanie jego efektywnej pozycji.
***
Pozycja w wyszukiwarce to jeden z najważniejszych aspektów wpływających na sukces każdego sklepu internetowego. Choćby z tego powodu warto pomyśleć o nim szerzej i nie ograniczać się jedynie do podstawowych praktyk w tym względzie. Czasami nawet pozornie niewielka zmiana może przynieść znaczący wzrost ruchu organicznego i zysków z prowadzonej działalności.
Opisane wyżej przykłady to jedynie dwie propozycje poprawy widoczności naszego biznesu w sieci, istnieje ich więcej. Wymieńmy kilka: możliwość wdrożenia AMP, zwiększenie site’a witryny, wpływ przekierować 301 czy mnożenie podstron zapełnianych unikalną treścią. Gdy więc wszystko pozornie wydaje się już zrobione, warto poszukać głębiej i udać się do specjalistów, którzy na podstawie swojego doświadczenia znajdą odpowiednie rozwiązania przekładające się na ostateczny sukces.