Niedostępność produktów, a SEO. Optymalna strategia do zastosowania w Twoim e-sklepie

Prowadzenie sklepu internetowego nie jest tak proste jakby mogło się wydawać. Wiele zagadnień z jakimi przychodzi się borykać ich właścicielom, niekiedy spędza im sen z powiek. A jak to jest z niedostępnością produktów?
28 czerwca 2024

Niedostępność produktów - o ile w stacjonarnym sklepie można stosunkowo łatwo sobie z tym poradzić, o tyle w sklepie internetowym drobny błąd może kosztować nas widoczność i spadek ruchu na frazy, na które pozycjonowały się niedostępne produkty. Istnieje jednak kilka strategii, które pomagają uporać się z tym problemem.

Wybierając odpowiednią strategię należy na samym początku określić z jakiego powodu występuje niedostępność produktów. Przyczyn może być kilka:

  • Produkt został wycofany z oferty i już nie powróci.
  • Produkt jest sezonowy i za pół roku (lub za jakiś dłuższy czas) znów powróci.
  • Wyczerpał się nakład produktu, ale zostanie dotowarowany za kilka dni.
  • Produkt jest niedostępny i nie znamy daty jego wznowienia.
  • Produkt jest niedostępny, ale posiadamy jego zamiennik.
  • Produkt jest niedostępny i nie posiadamy jego zamiennika.

Chcąc poprawnie rozwiązać problem niedostępnych produktów należy mieć na uwadze nie tylko boty Google, ale również samego klienta. Jeżeli potencjalny klient natrafia na stronę z niedostępnym produktem, lub na stronę błędu 404 może być on niezadowolony bądź zdezorientowany, a to w wielu wypadkach skutkuje opuszczeniem sklepu. Jak więc pogodzić poziom zadowolenia klienta z SEO? Zapraszamy do lektury.

Spis treści:

  1. Działania na niedostępnych produktach, które warto znać
  2. Jak to robią duże sklepy internetowe?
  3. Jak postępować z niedostępnymi produktami?
  4. Streszczenie
  5. Podsumowanie

Działania na niedostępnych produktach, które warto znać

Jeżeli posiadamy na sklepie niedostępne produkty, powinniśmy się zapoznać z kilkoma opcjami, które mogą okazać się bardzo użyteczne w celu zachowania widoczności oraz wysokiego poziomu zadowolenia klienta.

Usunięcie produktu niedostępnego

Usuwanie kart produktowych ze sklepu nie jest zalecanym rozwiązaniem, można nawet powiedzieć, że jest to ostateczność. Zazwyczaj usuwamy produkty wtedy, gdy pozbywamy się zupełnie konkretnego asortymentu i nie zamierzamy go dalej oferować. W takiej sytuacji strony kart produktowych powinny zwracać stronę błędu 404.

Prawdopodobnie wielu klientów trafiając na takie karty produktowe nie dokona żadnej konwersji tylko opuści sklep. Z drugiej strony unikniemy niepotrzebnych zapytań odnośnie do niedostępnego produktu, a także nie będziemy wprowadzać w błąd klientów ofertą, której nie posiadamy.

Pozostawienie niedostępnych produktów w ofercie

Dobrą praktyką SEO jest pozostawienie niedostępnych produktów w kategorii produktowej, aby te wciąż mogły "rankować" na swoje słowa kluczowe. Taki zabieg stosuje się zazwyczaj dla produktów, które w najbliższym czasie staną się dostępne.

  • Należy pamiętać o tym, że produkty niedostępne powinny mieć zablokowaną możliwość dodania do koszyka.
  • Co więcej, pozostawione produkty niedostępne powinny mieć możliwość dodania do listy życzeń, w ten sposób klient będzie poinformowany, że konkretny produkt jest już dostępny.
  • Warto również zadbać, aby na kartach takiego produktu wyświetliły się w miarę wysoko - inne dostępne warianty. W ten sposób klient z łatwością wybierze inny produkt i dokona zakupu.
  • Jeżeli istnieje taka możliwość to warto także poinformować klienta, kiedy będzie dostępny produkt i ile należy na niego czekać.

Źródło: mediaexpert.pl

Źródło: mediaexpert.pl

Produkty niedostępne, które wyświetlane są w kategoriach produktowych mogą mieć również ustawiony czas wyświetlania. Jeżeli dany produkt będzie niedostępny dłużej niż np.: 3 miesiące i nie będzie dalej oferowany, to powinien zniknąć z listy produktów a jego adres może być automatycznie przekierowany stałym przekierowaniem 301 na podobny produkt bądź ostatecznie na kategorię, z której pochodził.

Dla produktów, które są sezonowo lub długo niedostępne można również zastosować przekierowania 302 na kategorię, z której pochodziły. Tego typu przekierowanie jest tymczasowe i informuje boty Google, że produkt ten w przyszłości powróci, więc nie ma potrzeby go wyindeksowywać. Niemniej jednak, wdrożenie przekierowania 302 nie zawsze jest popularnym rozwiązaniem, lepiej pozostawić tego typu karty produktowe na listingu kategorii.

Stałe przekierowanie produktów 301

Wykonanie stałego przekierowania dla produktów niedostępnych, które całkowicie zostają usunięte ze sklepu, jest dobrym sposobem na zachowanie widoczności słów kluczowych na które rankował przekierowywany produkt. W tym wypadku trzeba być jednak czujnym, gdyż nieumiejętne przekierowanie 301 nie zawsze pozwoli nam zachować widoczność.

Przykład:

Przekierowanie usuniętego produktu, na produkt alternatywny (mocno zbliżony tematyką, treścią i frazami.)

Jeżeli przekierujemy niedostępny produkt na inny bardzo podobny produkt, który rankuje na zbliżone słowa kluczowe, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że bot Google nie zauważy różnic pomiędzy przekierowywanym adresem URL, a tym, na który kierowany jest ruch. Zachowamy więc pozycje na pożądane słowa kluczowe. Ponadto potencjalni klienci, którzy znają adres URL produktu niedostępnego, bądź trafili na niego z innej domeny, zostaną przekierowani na kartę podobnego, dostępnego produktu, gdzie będą mogli dokonać zakupu.

Przykład:

https://kronosfera.pl/k/panel-podlogowy-dab-haybridge-k285,1691 

Przykład:

Przekierowanie na stronę ogólną, niepowiązaną lub w minimalnym stopniu powiązaną treścią.

Takie przekierowanie stosuje się w wypadku, kiedy nie mamy zbliżonego odpowiednika karty produktowej. Wskazujemy więc botom Google stronę, która nie do końca odpowiada słowom kluczowym na które rankował przekierowywany produkt. Co więcej pokazujemy botom treść bardzo ogólną, z innymi zdjęciami, nagłówkami i znacznikami meta, ale przynajmniej tematycznie zbliżoną. Niemniej jednak w takiej sytuacji bot Google może nie zauważyć dużego podobieństwa. Najprawdopodobniej w krótkim czasie stracimy pozycje na frazy, na które rankował niedostępny produkt, który przekierowaliśmy. Jedynym plusem jest to, że użytkownik znający adres URL przekierowanego produktu trafi na stronę z innymi produktami, gdzie będzie mógł dokonać zakupu.

Przykład:

https://kronosfera.pl/k/probka-panel-podlogowy-dab-shire-8633,642 

Tymczasowe przekierowanie 302

Przekierowanie 302 jest tymczasowym przekierowaniem i może być stosowane w sytuacji, kiedy to produkt jest niedostępny tylko na jakiś czas. W takim wypadku przekierowywany produkt nie traci na widoczności i jak będzie znów dostępny to przekierowanie zostanie zdjęte. Jest to dobre rozwiązanie, które przenosi klienta na bardzo podobny produkt, który może zakupić. Należy jednak pamiętać, że tymczasowe przekierowanie informuje boty Google, że produkt niebawem powróci. Równie dobrze można pozostawić go w kategorii produktowej z adnotacją niedostępny i z bloczkiem inne podobne produkty.

Przykład:

https://www.intar.pl/karta-produktu/3050680919,20607

Usuwanie produktów z listingu kategorii, ale pozostawianie ich aktywnych dla osób posiadających link

Niekiedy produkty niedostępne ukrywa się na listingu kategorii, lecz pozostawia możliwość wyświetlenia dla osób posiadających link do produktu. Nie jest to opcja optymalna pod SEO, gdyż z czasem tracimy pozycje na frazy, pod które rankował dany produkt, ponieważ bot Google nie widzi tych kart produktowych w źródle strony. Jest to jednak dość wygodne rozwiązanie dla klientów, którzy posiadając link mogą wyświetlić dany produkt, a następnie przejść dalej.

Jak to robią duże sklepy internetowe - przykłady

Zastanawiając się nad strategią obsługi niedostępnych produktów, warto podglądnąć, jak robi to duża konkurencja.

Stworzymy skuteczną strategię pozycjonowania dla Twojej marki!
Zapytaj o ofertę

 

  • https://www.mediaexpert.pl/

MediaExpert nie ukrywa niedostępnych produktów, tylko pozostawia informację, że są one chwilowo niedostępne. Sklep daje przy tym możliwość pozostawienia adresu email, na który zostanie przekazana informacja o zmianie statusu dostępności. Dodatkowo wyświetlają inne podobne produkty dostępne.

Źródło: mediaexpert.pl

Rozwiązanie to pozwala częściowo utrzymać pozycje fraz, a także wyświetla klientom kartę produktową, gdzie można poprosić o powiadomienie o dostępności.

  • https://allegro.pl/

Przeglądając działania Allegro można zauważyć, że na listingach produktów nie występują niedostępne produkty. A jeżeli posiadamy link niedostępnego już produktu, następuje automatyczne przekierowanie 301 na kategorię, z której produkt pochodził.

Przykład:

https://allegro.pl/oferta/doctors-best-betaina-hcl-pepsyna-120-kap-trawienie-13411019702

W allegro niekiedy jednak zwracana jest również strona 404.

Przykład:

https://allegro.pl/demonologia-germanska-tw-szrejter-artur-i4255607566.html

  • https://www.ceneo.pl/

Produkty niedostępne w Ceneo są wyświetlane z informacją, iż aktualnie brakuje ofert danego produktu. Dają jednak możliwość zobaczenia podobnych produktów.

Przykład:

W ten sposób strona nie traci pozycji na wypracowane słowa kluczowe, a zarazem daje możliwość klientowi odszukania innego podobnego produktu, który jest dostępny i możliwy do zakupienia.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Jak postępować z niedostępnymi produktami?

Prawidłowe prowadzenie „polityki” niedostępnych produktów może zaowocować wysokimi pozycjami na konkretne frazy, a także zadowoleniem klientów. Niekiedy jednak drobne błędy mogą doprowadzić do spadku widoczności, a także do tego w jaki sposób klienci postrzegają dany sklep. Jaką więc obrać drogę w zarządzaniu niedostępnymi produktami?

  • Wyświetlaj niedostępne produkty okresowo – jeżeli wiesz, że dany produkt powróci. W ten sposób unikniesz spadków pozycji oraz dasz możliwość zobaczenia produktu potencjalnemu klientowi. Jeżeli jednak produkt nie powróci więcej do obrotu to po okresie miesiąca lub 2 można usunąć go całkiem z kategorii.
  • Informuj klientów o przyczynie niedostępności – Każdy użytkownik powinien być poinformowany o tym czy niedostępny produkt jest tylko chwilowo, czy też został wycofany już na stałe i więcej nie powróci do oferty.
  • Prezentuj inne produkty w zamian – wyświetlając niedostępne produkty należy pamiętać o tym, że warto prezentować inne warianty produktu dostępne w ofercie bądź produkty podobne. Pomoże to zatrzymać klienta i przekonać do zakupu trochę innego asortymentu.
  • Przypominaj klientom o dostępności produktów – na niedostępnej karcie produktowej dobrym pomysłem jest zamieszczenie opcji umożliwiającej pozostawienie adresu email w celu przesłania do zainteresowanego klienta informacji o dostępności danego produktu.
  • Usuwaj z listingu produkty, które nie powrócą – asortyment, który już nie będzie utrzymywany warto po jakimś czasie np.: miesiącu wyświetlania niedostępnej karty, całkowicie usunąć z listingu a jego adres URL przekierować na podobny produkt lub kategorię, z której pochodził. Utrzymywanie niedostępnych produktów, które już nie powrócą, wprowadza klienta w błąd i dodatkowo czerpie crawlbudget strony, który warto poświęcić na indeksowanie dostępnych produktów.

Streszczenie

  • Odpowiednio prowadzona polityka zarządzania niedostępnymi produktami może ochronić nas przed spadkiem widoczności i ruchu
  • Sprawne lawirowanie pomiędzy produktem stale niedostępnym, niedostępnym chwilowo albo produktem sezonowym, może zatrzymać klienta w sklepie i zachęcić do dokonania zakupu
  • Wyświetlanie stron 404 dla niedostępnego produktu doprowadza do spadku widoczności i zwiększenia poziomu niezadowolenia potencjalnego klienta
  • Pozostawienie samej karty niedostępnego produktu jest niewystarczające. Trzeba coś zaproponować klientowi (podobne produkty, inne warianty tego samego produktu, oraz możliwość powiadomienia o dostępności produktu)
  • Jeżeli dany produkt nie będzie już więcej utrzymywany w ofercie należy przekierować go stałym przekierowaniem na dostępny wariant lub produkt podobny. Ostatecznie można przekierować go na kategorię, do której był przypisany.

    Podsumowanie

    Sprawne zarządzanie niedostępnymi produktami w e-commerce jest bardzo ważne w celu utrzymania wygenerowanych przez te produkty pozycji na frazy kluczowe, a także ze względu na potrzebę zatrzymania klientów na stronie i budowania pozytywnego wizerunku sklepu internetowego. Wiele gotowych sklepów typu SaaS oferuje dedykowane rozwiązania do zarządzania produktami niedostępnymi (jedne lepsze inne gorsze). Z tego względu, zanim wybierzemy konkretną opcję, powinniśmy dokładnie zapoznać się z jej funkcjonowaniem, aby uzyskać najbardziej oczekiwanie działanie w odniesieniu do rodzaju niedostępności produktu.

    Mateusz Szteliga
    AUTOR
    Senior SEO Specialist
    Napisz do mnie
    UDOSTĘPNIJ
    in tw fb
    Ocena artykułu:
    Twoja ocena:
    Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 5 ocen

    Inne wpisy