Co i jak robić by pozycjonowanie dawało jak najlepsze rezultaty? Lista najczęściej spotykanych błędów w poniższym artykule.
Spis treści:
- Niedokładny audyt SEO lub jego brak
- Brak researchu fraz kluczowych
- Niezoptymalizowane strony produktowe
- Technical SEO na słabym poziomie
- Inne czynniki które warto mieć na uwadze
- Streszczenie
- Podsumowanie
Niedokładny audyt SEO lub jego brak
Podstawą przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań w przypadku pozycjonowania serwisu internetowego jest audyt SEO i to zarówno w przypadku małej strony internetowej jak i w przypadku dużego e-commerce. Oczywiście czas poświęcony przez specjalistę na taki audyt będzie proporcjonalny do wielkości serwisu – im więcej podstron tym analiza SEO pochłonie więcej czasu, dlatego też nie ma złotego środka ile taki audyt może kosztować. Modele są różnorodne - od niewielkich audytów, które wliczane są w cenę usługi pozycjonowania w modelu miesięcznym oraz takie, które kosztować mogą kilka tysięcy złotych. Trzeba jednak przyznać, że nieważne, na który model się zdecydujemy posiadając własny sklep, to audyt SEO musi zostać wykonany. Nawet zebranie najważniejszych błędów, a następnie w każdym kolejnym miesiącu realizacja poszczególnych zadań da o wiele lepszy efekt niż brak audytu. Harmonogram prac musi zostać wykonany i przestrzegany na każdym etapie prac nad projektem, gdyż w przeciwnym razie efekty nie zostaną zbyt szybko osiągnięte.
Często spotykanym błędem towarzyszącym audytom SEO jest wdrażanie poszczególnych zadań przez web deweloperów, a dokładniej to ich brak. Chodzi w tym miejscu o to, że często spotkać można sytuację, gdy klient decyduje się na pozycjonowanie, otrzymuje audyt SEO, jednakże nie wdraża rozwiązań w nim opisanych. Jest to bardzo poważny błąd, gdyż pozycjonowanie nie opiera się jedynie na działaniach agencji poprzez pozyskiwanie linków do strony, a właśnie przez szereg działań technicznych na stronie internetowej. W tym miejscu współpraca z zespołem deweloperskim jest szczególnie ważnym elementem tej całej układanki.
Poprzedzone musi być to oczywiście zgodą klienta na wykonanie takich prac przy witrynie. Modele jakie spotykane są w praktyce to wdrażanie punktów z audytu SEO przez agencję, która posiada własnych deweloperów, bądź współpracuje ze specjalistami z zakresu IT. Innym rozwiązaniem jest oddelegowanie zespołu IT ze strony klienta – ten model jednak spotyka uznanie w dosyć dużych projektach, gdyż w mniejszych e-commercach nie ma zbyt wielu specjalistów z tego zakresu lub po prostu są tak zajęci innymi tematami, że nie mają czasu na wdrażanie zmian. Zmiany te są jednak szczególnie ważne i należy ich dopilnować by zostały wdrożone – albo na jeden raz, albo etapami biorąc oczywiście pod uwagę priorytety – im większe błędy tym szybciej powinny zostać wdrożone.
Zobacz także: Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego?
Brak researchu fraz kluczowych
Odpowiednio dopasowane frazy kluczowe to kolejny element układanki, który odgrywa bardzo ważną rolę w procesie pozycjonowania. Jeśli frazy nie zostały dobrane i pozycjonowanie odbywa się po „macoszemu” to efekty mogą nie być do końca zadowalające. Same nazwy produktów niestety często nie wystarczają, gdyż produkt o nazwie „Lampka Edison 1505”, a produkt „Lampka biurowa LED Edison do pokoju dziecka 1505” to zupełnie dwa odrębne tematy. Pierwszy dotrze głównie do osób, które znają dany brand lub model – w tym przypadku „Edison 1505”, natomiast drugi z pewnością zobaczy większe grono użytkowników, a to z uwagi na odpowiedni dobór słów kluczowych. Mowa o tym, że ten produkt pojawiać się może na frazy typu „lampka do pokoju dziecka”, „lampka led” bądź „lampka biurowa” i też szereg fraz z długiego ogona takich jak np. „lampka edison do pokoju dziecka”, itp. Dzięki odpowiedniemu researchowi fraz kluczowych sklep z pierwszym produktem dotrze przykładowo do 100 użytkowników miesięcznie, natomiast drugi do 10 000 użytkowników. Jest to uwarunkowane tym, że drugie rozwiązanie ma taką ilość fraz, która jest o wiele chętniej wyszukiwana.
Zrzut ekranu z narzędzia Ubersuggest na frazę kluczową "lampka".
Jak dokonać jednak doboru odpowiednich fraz kluczowych?
Na początku trzeba sobie odpowiedzieć jakich fraz szukamy? Odpowiedź jest bardzo prosta - takich jakie generować mogą ruch. Takiej analizy często dokonać można w bardzo prosty sposób i to używając nawet w pełni darmowych narzędzi. Jednym z nich może być właśnie planer słów kluczowych od Google, który w ramach Google Ads umożliwia dobrać sobie bez problemu frazy kluczowe.
Innym ciekawym rozwiązaniem jest Ubersuggest, które co prawda ma pewne limity, jednakże prezentuje wyniki w bardzo przyjazny sposób. Z pewnością z innych alternatyw, które umożliwiają na analizę słów kluczowych będą polskie projekty takie jak Senuto lub Semstorm.
Jak wykorzystać dobrane słowa kluczowe?
Jeśli już dokonamy analizy słów kluczowych będziemy mogli je wykorzystać w praktyce. Jak jednak do tego podejść i gdzie umieścić poszczególne słowa kluczowe. To wszystko zależy od projektu z jakim mamy do czynienia oraz tym jakie strony kluczowe optymalizujemy.
A im fraza popularniejsza i posiada większą konkurencję tym częściej trzeba będzie ją na stronie wykorzystać – analizy dotyczącej jak często dane słowo kluczowe pojawia się na stronach konkurencji na dane zapytanie wykonać można w narzędziu Surfer, które w pracy specjalisty wykorzystywane jest niemalże każdego dnia.
Należy również wspomnieć, że oprócz umieszczenia słów kluczowych w tytułach oraz w treści warto umieścić je również w innych miejscach, tzn.:
- nagłówkach H1, H2, itp. w zależności od budowy strony,
- elementach dotyczących zdjęć, tzn. alt oraz title opisywanego zdjęcia,
- w innych miejscach na stronie, gdyż linkowanie wewnętrzne na odpowiednie anchor teksty ma bardzo duże znaczenie.
Sprawdź też: Jakie są pomocne rozszerzenia Chrome dla SEO?
Niezoptymalizowane strony produktowe
Nie od dziś wiadomo, że strony produktowe w każdym sklepie internetowym to jedno z najważniejszych jak nie najważniejsze miejsce w e-commerce. To właśnie dzięki nim dochodzi do zakupów w sklepie – oczywiście jeśli te strony są odpowiednio zoptymalizowane i użytkownik na nie trafi. O ile brand sklepu jest znany i użytkownicy wchodzą na niego to w przypadku mniejszych sklepów problem jest o wiele większy, gdyż początkowo należy pozyskać tego użytkownika, który w ogóle zobaczy podstronę produktową. Trafić do niego można głównie z wyników wyszukiwania – o ile nie inwestujemy w Google Ads, bądź reklamy w mediach społecznościowych. Aby znalazł się jednak w wynikach organicznych w Google należy zainwestować w pozycjonowanie.
Nie zapomnij o znaczniku title
Z pewnością jednym z najważniejszych czynników do optymalizacji w sklepie internetowym jest znacznik <title>, który ma ogromne znaczenie na kartach produktowych. Najczęściej popełnianym błędem jest właśnie to, że tytuły nie są odpowiednio nasycone w ważne frazy kluczowe, dlatego też omówiony we wcześniejszym punkcie research fraz kluczowych jest tak ważny. Oprócz nazw produktów w title warto zawrzeć tam również szereg innych elementów odpowiadającym konkretnemu produktowi. Są sytuacje gdzie spotyka się nazwy produktów bez kategorii do jakiej należą. Poniżej jeden z przykładów:
- Sklep A posiada znacznik title w formie: Adidas Terrex Swift Solo r. 49 1/3,
- Sklep B posiada title w formie: Adidas Buty męskie Terrex Swift Solo czarne r. 49 1/3 (D67031).
Już na pierwszy rzut oka widać, że sklep B posiada lepiej zoptymalizowany tytuł na podstronie. Dzięki dodaniu kategorii do jakiej należy produkt istnieje duża szansa na zwiększenie ilości wyświetleń w Google. Dodatkowo dodany kolor w tytule zwiększa to prawdopodobieństwo, gdyż często osoby szukają właśnie konkretnej marki butów w danym kolorze. Dodanie kodu produktu na pewno nie zaszkodzi, a pozwoli dotrzeć do mega świadomego klienta, który poszukuje konkretnego rozwiązania. Często jest to rodzaj klienta, który porównuje ceny, ale zdecydowany jest na dany model produktu.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Nagłówki Hx
Kolejnym błędem jaki często pojawia się w sklepach internetowych jest brak nagłówka pierwszego rzędu, który na kartach produktowych powinien być zarezerwowany dla nazwy produktu. Często spotkać można, że nagłówka H1 nie ma wcale, a nazwa produktu posiada nagłówek drugiego rzędu. Innym razem H1 spotkać można kilkukrotnie i to również nie jest rekomendowane rozwiązanie, chociaż znajdą się i zwolennicy takich praktyk, którzy nie przeceniają możliwości jakie posiadają nagłówki Hx. Bardzo ważne, aby w nagłówku H1 umieścić również ważne frazy kluczowe i często będą to te, które umieszczone zostały w znaczniku title. Są przypadki, że nie wszystkie z nich znajdą się w nagłówku H1 ze względów estetycznych, jednakże te najważniejsze muszą tam być. Oczywiście oprócz H1 należy pamiętać również w nagłówkach niższych rzędów, które najczęściej spotkać można w opisach produktów. Sam tekst zadziała prawidłowo, jednakże jeśli nasycimy je nagłówkami H2, H3 oraz niższych rzędów w razie potrzeb z pewnością takie podstrony będą chętniej wyświetlane przez Google wyżej w wynikach wyszukiwania.
Zobacz także: Jak wypozycjonować wizytówkę firmy w Google?
Opis produktu wyświetlany w wyszukiwarce
Jednym z ważnych elementów jest również opis produktu wyświetlany w Google, czyli „description” podstrony. Prawdę mówiąc nie jest brany pod uwagę przez roboty wyszukiwarek, jednakże przez klientów już tak. Często klienci zwracają na niego uwagę dlatego też w celu zwiększenia klikalności warto zamieścić tam ciekawe słowa, które dobrze działają na podświadomość klienta. Z takich ciekawych dobrze działających formułek można zamieścić tam elementy takie jak: „darmowa dostawa”, „bezpłatne zwroty”, „niska cena”, itp.
Optymalizacja obrazków na kartach produktowych
W każdym e-commerce duże znaczenie odgrywają obrazki, które prezentują produkty oferowane przez sklep. Muszą one w jak najlepszy sposób prezentować produkt, więc jakość zdjęcia musi być w bardzo dobrej jakości – należy jednak pamiętać, że pomimo jakości nie można przesadzić z rozmiarem pliku, gdyż będzie on negatywnie wpływał na ładowanie się strony, a to z pewnością przełoży się na słabsze efekty w pozycjonowaniu strony.
Mówiąc o zdjęciach produktów często spotykanym błędem jest ich brak odpowiedniej optymalizacji. Oprócz rozmiaru zdjęcia, którym omówione zostało powyżej właściciele sklepów często zapominają również o znaczniku title oraz alt zdjęcia, które bezpośrednio wpływają na wyniki wyszukiwania w Google Grafika. Często spotykanym problemem jest fakt, iż tytuł oraz opis alternatywny zaciągany jest z nazwy pliku, która często jest znakiem liczb wrzucanych na stronę. Przez źle dopasowane atrybuty zdjęcia efekty pozycjonowania mogą nie być zadowalające. Coraz częściej by uniknąć takich wpadek atrybuty te zaciągane są ze znacznika <title> danej podstrony. Dzieje się to głównie w przypadku większych e-commerce, gdyż tam o wiele ciężej zapanować nad zasobami znajdującymi się na stronie.
Dane strukturalne
Dane strukturalne na kartach produktowych pozwalają lepiej zrozumieć produkt przez roboty wyszukiwarek. Ten aspekt często jest pomijalny przez co cały sklep traci na pozycjonowaniu. Dodatkowo im roboty lepiej rozumieją dane znajdujące się na stronie tym lepsze efekty można uzyskać, a dane strukturalne jakie wdrożyć można na podstronę produktową są różnorodne. Z tych najpopularniejszych na pewno wdrożyć warto „Review Snippet”, dzięki któremu w wynikach wyszukiwania pojawić się mogą gwiazdki, które znacznie uatrakcyjnią naszą stronę w Google. Kolejny, o którym nie można zapomnieć to po prostu „Product”, w którym wyróżnić można kategorię główną, kolor, wysokość, materiał, producenta oraz wiele innych.
Technical SEO na słabym poziomie
Wybierz odpowiedni CMS już na starcie
Bardzo często spotykanym błędem jest nieodpowiednie dopasowanie systemu zarządzania treścią do sklepu. Dzieje się tak często, że sklepy budowane są na nieodpowiednich CMS-ach. Często można to zrozumieć, gdyż nie każdy sklep startuje z tysiącami produktów. Te mniejsze start-upy posiadają o wiele mniejsze budżety przez co chętniej wybierają tańsze rozwiązania, które często opierają się na abonamencie miesięcznym. Dopiero z czasem z uwagi na zwiększającą się liczbę produktów oraz potrzeby sklepu właściciele decydują się na migrację na „lepsze” rozwiązania co jest często dosyć skomplikowanym procesem, o który należy zadbać od A do Z. Źle wykonana migracja może doprowadzić do fatalnych skutków przez co utracić można widoczność w wyszukiwarce co przełoży się na ruch oraz konwersje w sklepie.
Szybkość witryny internetowej
Innym z czynników, które wpływają na pozycjonowanie sklepu internetowego jest jego szybkość, która często uzależniona jest od samego oprogramowania, o którym mówione już było powyżej. Silniki e-commerce czasami posiadają niepotrzebny kod, który zwiększa czas ładowania się witryny, natomiast często ingerencja w kod jest niedostępna lub wymaga wykupienia odpowiednich wtyczek, które przyśpieszą witrynę, jednakże będzie to rozwiązanie abonamentowe, które zwiększy miesięczny koszt utrzymania sklepu. Warto jednak czasami zainwestować, gdyż przełożyć może się to na większy ruch.
Bezpieczny sklep dla klienta
W dzisiejszych czasach ciężko już spotkać witrynę, która nie posiada certyfikatu SSL, chociaż i takie sklepy spotkać można w sieci. Świadomość klientów z miesiąca na miesiąc rośnie i w obecnym 2021 roku już większość klientów wie, że bezpieczeństwo w sieci to podstawa, dlatego też zakupy w sklepie, które w adresie URL nie posiadają https tylko http są skrajnie nieodpowiedzialne. Jedna sprawa to podawanie danych osobowych, a druga znacznie poważniejsza to dane kart debetowych lub kredytowych, które na niezabezpieczonych stronach są „dostępne od ręki” dla hakerów, które w każdym momencie wykraść mogą dane klientów.
Czytaj również: 10 dobrych praktyk SEO w sklepie internetowym
Inne czynniki które warto mieć na uwadze
Co prawda te czynniki pośrednio nie wpływają na pozycjonowanie, jednakże warto je mieć również na uwadze, gdyż jeśli wielu użytkowników wejdzie z organicznych wyników wyszukiwania na podstronę w naszym sklepie i po kilku sekundach z niej wyjdzie, to Google z pewnością to zauważy i spadki w pozycjach będą widoczne. Taki obrót spraw może mieć wpływ ze źle zoptymalizowanymi podstronami produktów lub brakiem wielu elementów w sklepie, które wspierają sprzedaż.
Newsletter wspomagający pierwszy zakup i nie tylko
Jednym z nich może być np. pop-up przypominający o newsletterze, dzięki któremu użytkownik zyska jakiś rabat na pierwszy zakup. Jest to często stosowany zabieg przez wiele sklepów internetowych. Kwota rabatu najczęściej ustalana jest na poziomie kilkunastu procent lub kwotowo, np. 20 zł przy zakupach powyżej 200 zł. Będzie to więc około 10%, natomiast procentowo przedział jest podobnny w zależności od sklepu – od 10 do 20%.
Zrzut ekranu prezentujący newsletter na stronie internetowej Mohito.com.
Warto mieć na uwadze, że jest to rabat na pierwsze zakupy, więc w takim wypadku przy w miarę dobrej marży procent rabatu mógłby być nawet większy mając na uwadze, że dzięki newsletterowi będziemy mieć nowego klienta w naszej bazie. Trzeba pamiętać, że niektórzy użytkownicy korzystają z takich akcji w sposób nieodpowiedni, gdyż tworzą nowe e-maile tylko na potrzeby uzyskania rabatu. Można to oczywiście w pewien sposób uszczuplać, np. poprzez rabat na jeden adres do wysyłki, jednakże warto zbadać jak duża może być skala takiego problemu – jeśli w miarę wysoka to można to optymalizować, a jeśli niewielki odsetek warto to zostawić i zająć się innymi sprawami, które mogą optymalizować sprzedaż.
Darmowa dostawa zamówień
Temat darmowych dostaw jest dosyć rozbudowany i pomimo, że temat ten nie wpływa w żadnym stopniu na pozycjonowanie witryny należy o nim wspomnieć, gdyż duży odsetek klientów zwraca uwagę na koszt dostawy. Często sklepy decydują się na darmowe doręczenie towaru, jednakże nie każdego, a od pewnej kwoty. Z tym bywa różnie: czasami jest to 20 zł, a czasami 200 zł – wszystko zależy o jakiej branży mówimy oraz z jakim brandem mamy do czynienia, gdyż im większy tym darmowa dostawa może być oferowana nawet do każdego zamówienia. Jeśli mówimy o sklepach online, które mają również swoje sklepy stacjonarne w takich często zamówić można każdy towar bez opłat za dostawę, jeśli tylko odbierzemy go w sklepie stacjonarnym. Jest to zrozumiałe, gdyż nawet jeśli klient nie odbierze zamówienia to zostanie on w danym sklepie stacjonarnym, natomiast jeśli odbierze zawsze wpaść mu może coś w oko z oferty sklepu.
Warto dołączać również do akcji darmowych dostaw, które oferowane są np. raz w roku. Nawet jeśli nasz sklep na co dzień nie korzysta z tej formy dostaw to w przypadku takich akcji warto do nich dołączyć, gdyż nie tylko znajdujemy się w gronie pewnej części sklepów w sieci to dodatkowo pozwalamy nowym klientom poznać ofertę naszego e-commerce. Ponadto często takie akcje posiadają swoje strony internetowe, na których prezentowane jest logo sklepu z linkiem kierującym do niego – to już wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie witryny w sieci.
Inne benefity, których wdrożenie warto przemyśleć
Elementów, które bezpośrednio nie wpływają na pozycjonowanie wyróżnić można jeszcze wiele więcej, jednakże jednym z wartych wyróżnienia są również usługi dodatkowe, które często wybierane są w sklepach internetowych oferujących duże AGD. Klient woli dopłacić kilkanaście złotych więcej, ale nie martwi się niczym więcej – mowa tutaj często o dostawie przykładowej lodówki na 4 piętro w bloku bez windy. Bez pomocy sąsiada lub rodziny jest to niemożliwe, a za kilkanaście złotych taka usługa jest możliwa, a to już jest jeden z powodów dlaczego warto wybrać ofertę nawet droższego sklepu, gdyż nie każdy ma możliwość ogarnięcia kogoś znajomego do wniesienia ciężkiego sprzętu.
Całkiem ciekawym benefitem jest również stworzenie programów lojalnościowych, które również wspierają sprzedaż. Zbieranie naklejek, punktów czy innych żappsów wymaga stworzenia programu lojalnościowego, dzięki któremu klient zdobywać może różne benefity – od darmowych dostaw po zniżki na zamówienia. Często takie benefity posiadają również katalogi nagród, które często przyciągają szerokie grono klientów. Temat ten jest jednak mega rozbudowany i taki benefit wymaga pewnych nakładów finansowych przez co pozwolić sobie mogą na niego większe brandy, gdyż start-upy nie mają często na takie akcje środków.
Sprawdź także: Dlaczego pozycjonowanie nie daje wzrostów sprzedaży w sklepie internetowym?
Streszczenie
- Podstawą przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań w przypadku pozycjonowania serwisu internetowego jest audyt SEO.
- Odpowiednio dopasowane frazy kluczowe to kolejny element układanki, który odgrywa bardzo ważną rolę w procesie pozycjonowania.
- Z pewnością jednym z najważniejszych czynników do optymalizacji w sklepie internetowym jest znacznik <title>, który ma ogromne znaczenie na kartach produktowych.
- Błędem jaki często pojawia się w sklepach internetowych jest brak nagłówka pierwszego rzędu, który na kartach produktowych powinien być zarezerwowany dla nazwy produktu.
- Jednym z ważnych elementów jest również opis produktu wyświetlany w Google, czyli "description" podstrony.
- W każdym e-commerce duże znaczenie odgrywają obrazki, które prezentują produkty oferowane przez sklep. Nie można jednak przesadzić z rozmiarem pliku, gdyż będzie on negatywnie wpływał na ładowanie się strony, a to z pewnością przełoży się na słabsze efekty w pozycjonowaniu strony.
- Dane strukturalne na kartach produktowych pozwalają lepiej zrozumieć produkt przez roboty wyszukiwarek.
- Bardzo często spotykanym błędem jest nieodpowiednie dopasowanie systemu zarządzania treścią do sklepu.
- Czynnikiem, które wpływa na pozycjonowanie sklepu internetowego jest jego szybkość.
Podsumowanie
Błędy w procesie pozycjonowania sklepu internetowego są często spotykane, a ich ilość uzależniona jest od współpracy z agencjami SEO lub od posiadania specjalistów od pozycjonowanie witryny. Jeśli dany sklep inwestuje w SEO to błędów posiadał będzie znacznie mniej od jakiegoś start-upu, jednakże i w ogromnym e-commerce spotkać można problemy. Zarówno małe jak i duże sklepy, które generują wysokie przychody nie mogą opaść na laurach, gdyż zmiany w algorytmie często wymagają bezpośredniego działania i z dnia na dzień stracić można setki tysięcy – w zależności od wielkości posiadanego e-commerce. Podsumowując zawsze należy pamiętać o optymalizacji sklepu.