Mity o Programmatic Advertising

Programmatic Advertising to narzędzie, które zdobywa coraz większą popularność w dzisiejszym świecie. Jednak spore grono ludzi podchodzi do niego z dużym dystansem. Czym właściwie jest i czy jest warte uwagi?
22 lipca 2016

O co w tym wszystkim chodzi?

Programmatic Advertising w ciągu ostatnich lat rozwija się bardzo dynamicznie. Jesteśmy przekonani, że za jakiś czas stanie się jednym z dominujących narzędzi w marketingu online. Globalny rynek dąży do automatyzacji i optymalizacji wielu procesów biznesowych. Nowoczesne idee oraz rozwiązania, pozwalają odnosić sukcesy i wygrywać z konkurencją.

Dlaczego więc to zjawisko miałoby ominąć marketing? Rozwój internetu pozwala eksplorować nowe rozwiązania i świeże metody dotarcia do klientów. Ilość użytkowników globalnej sieci rośnie z roku na rok a ich potrzeby dynamicznie się zmieniają. Firmy muszą nieustannie do nich dorównywać.

Wydaje się, że świat dotarł do takiego miejsca, w którym automatyzacja kupowania powierzchni i egzekucja kampanii reklamowych online staje konieczna. Bez niej, efektywność docierania do wybranych grup klientów staje się niezwykle trudna.

A jednak ludzie są nieufni

cyfrowa rzeczywistość 2Programmatic advertising zdobywa stopniowo zwolenników na całym świecie. Reklamy kupują i sprzedają firmy, agencje interaktywne, portale internetowe a nawet osoby „prywatne” (np. blogerzy). Mechanizmy działania są udoskonalane z roku na rok, oferując coraz bardziej precyzyjne narzędzia.

Jednocześnie, istnieje bardzo duże grono ludzi, którzy podchodzą do zagadnienia z naprawdę sporym dystansem i nieufnością. Wątpią w jakość i korzyści jakie może przynieść PA. Wolą trzymać się tradycyjnych metod. Co więcej, nadużywanie specjalistycznego języka i duża złożoność zagadnienia zniechęcają potencjalnych użytkowników do zgłębienia tematu. Jednak i w tym zakresie stopniowo sytuacja zmienia się na lepsze.

Nie istnieją sposoby, pozwalające szybko wdrożyć nowicjuszy. Można natomiast rozwiać kilka największych mitów, które zdążyły się nagromadzić.

Nieczytelnie i słabo

Jednym z podstawowych zarzutów wobec tej formy zakupu reklam jest brak przejrzystości – w odniesieniu zarówno do jakości jak i do cen. Prawda jest jednak taka, że to sieci reklamowe (ad networks) znane były z jej braku i z tego właśnie powodu powstało tzw. ad exchange. Dzięki tej formule można szybko sprawdzić, gdzie reklama trafiła lub gdzie dopiero trafi. Oczywiście zdarzają się wyjątki i część giełd maskuje adresy URL. Jakkolwiek to ciągle tylko wyjątki. Podobnie jest z kosztami, które w naturalny sposób narastają podczas całego procesu. Z reguły użytkownikom udostępnia się wszystkie istotne informacje.
 
Wielu użytkowników obawia się także słabej jakości i nieciekawych lokalizacji reklam online. To fakt. Tyle, że już dawno nieaktualny. To powszechny mit, którego korzenie sięgają początków automatyzacji zakupów i sprzedaży. Rzeczywiście, kiedyś powierzchnie nabywane w ten sposób miały drugorzędne znaczenie w serwisach. Czasy się jednak zmieniły. Rynek cały czas się rozwija, pojawia się coraz więcej możliwości a właściciele powierzchni oferują coraz ciekawsze i atrakcyjniejsze miejsca na reklamę kupowaną automatycznie. Ten trend będzie rozwijał się w dalszym ciągu. Jesteśmy o tym przekonani.

Małe zasięgi i małe możliwości

Dla wielu osób PA służy wyłącznie remarketingowi, a więc docieraniu do osób, które w ten czy inny sposób już zainteresowały się już konkretną marką. Nie ma wątpliwości, że to świetne narzędzie do tego celu. Ale byłoby wielce niesprawiedliwe, gdyby zakończyć tylko na tym. Prawda jest taka, że programmatic można wykorzystywać z powodzeniem na wielu płaszczyznach i w sytuacjach marketingowych, łącząc i wspierając momenty, w których odbiorca może mieć styczność z marką.
 
Często słyszy się również opinie, że formuła nadaje się tylko do reklamy display’owej. Zabawne w tym wszystkim jest to, że początkowo programmatic miał formę marketingu w wyszukiwarkach i licytacji słów kluczowych. Rozwój technologii sprawił, że ewoluował w stronę reklamy wizualnej. Możliwości jakimi obecnie dysponujemy pozwalają w szybki sposób rozpowszechniać i optymalizować kampanię w całej dostępnej sieci powierzchni reklamowych. Co więcej social media, mobile (multi-screening), formaty wideo czy audio świetnie adaptują się do programmatic, dostarczając szerokich możliwości realizowania złożonych akcji promocyjnych.

Streszczenie

  1. Programmatic Advertising polega na automatyzacji kupowania reklam oraz kampanii reklamowych.
  2. Stosunkowo nowe zjawisko stopniowo zyskuje zwolenników, a jego działanie jest z roku na rok udoskonalane, jednak mimo wszystko ciągle przejawia się sceptyzm odnośnie PA.
  3. Podstawowym minusem tego rodzaju zakupu reklam jest nieprzejrzystość, obawa o słabą jakość oraz nieciekawe lokalizacje reklam.
  4. W głównej mierze PA służy do remarketingu, czyli ponownego dotarcia do osób, które już kiedyś zainteresowały się daną marką.
  5. Social media, formaty audio oraz wideo są zdolne adaptować się do programmatic, co zwiększa możliwości realizowania złożonych akcji promocyjnych.

Podsumowanie

Programmatic Advertising ciągle jeszcze okryte jest podejrzliwością. Choć liczba osób negatywnie nastawionych do takiej formy zakupu reklamy stale maleje, to jednak wciąż jest stosunkowo duża. Przyczyną tego są rozpowszechnione i stale powtarzane mity, które mam nadzieję, że w tym tekście zostały choć częściowo obalone. Najlepszym sposobem na wyrobienie sobie rzetelnej opinii o PA będzie przetestowanie tej formy, zapoznanie się z nią od środka i w praktyce. Dynamiczny rozwój Programmatic Advertising powinien nas przekonać, jeśli pójdziemy tą drogą już dziś, wyprzedzimy konkurencję, która pozostając bierna w tej przestrzeni, za jakiś czas będzie daleko za nami z wiedzy zarówno teoretycznej jak i praktycznej o PA. Im szybciej więc się przekonamy, na tym większą odległość uciekniemy konkurencji.

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 3 ocen

Inne wpisy