O co w tym wszystkim chodzi?
Programmatic Advertising w ciągu ostatnich lat rozwija się bardzo dynamicznie. Jesteśmy przekonani, że za jakiś czas stanie się jednym z dominujących narzędzi w marketingu online. Globalny rynek dąży do automatyzacji i optymalizacji wielu procesów biznesowych. Nowoczesne idee oraz rozwiązania, pozwalają odnosić sukcesy i wygrywać z konkurencją.
Dlaczego więc to zjawisko miałoby ominąć marketing? Rozwój internetu pozwala eksplorować nowe rozwiązania i świeże metody dotarcia do klientów. Ilość użytkowników globalnej sieci rośnie z roku na rok a ich potrzeby dynamicznie się zmieniają. Firmy muszą nieustannie do nich dorównywać.
Wydaje się, że świat dotarł do takiego miejsca, w którym automatyzacja kupowania powierzchni i egzekucja kampanii reklamowych online staje konieczna. Bez niej, efektywność docierania do wybranych grup klientów staje się niezwykle trudna.
A jednak ludzie są nieufni
Programmatic advertising zdobywa stopniowo zwolenników na całym świecie. Reklamy kupują i sprzedają firmy, agencje interaktywne, portale internetowe a nawet osoby „prywatne” (np. blogerzy). Mechanizmy działania są udoskonalane z roku na rok, oferując coraz bardziej precyzyjne narzędzia.
Jednocześnie, istnieje bardzo duże grono ludzi, którzy podchodzą do zagadnienia z naprawdę sporym dystansem i nieufnością. Wątpią w jakość i korzyści jakie może przynieść PA. Wolą trzymać się tradycyjnych metod. Co więcej, nadużywanie specjalistycznego języka i duża złożoność zagadnienia zniechęcają potencjalnych użytkowników do zgłębienia tematu. Jednak i w tym zakresie stopniowo sytuacja zmienia się na lepsze.
Nie istnieją sposoby, pozwalające szybko wdrożyć nowicjuszy. Można natomiast rozwiać kilka największych mitów, które zdążyły się nagromadzić.
Nieczytelnie i słabo
Małe zasięgi i małe możliwości
Streszczenie
- Programmatic Advertising polega na automatyzacji kupowania reklam oraz kampanii reklamowych.
- Stosunkowo nowe zjawisko stopniowo zyskuje zwolenników, a jego działanie jest z roku na rok udoskonalane, jednak mimo wszystko ciągle przejawia się sceptyzm odnośnie PA.
- Podstawowym minusem tego rodzaju zakupu reklam jest nieprzejrzystość, obawa o słabą jakość oraz nieciekawe lokalizacje reklam.
- W głównej mierze PA służy do remarketingu, czyli ponownego dotarcia do osób, które już kiedyś zainteresowały się daną marką.
- Social media, formaty audio oraz wideo są zdolne adaptować się do programmatic, co zwiększa możliwości realizowania złożonych akcji promocyjnych.
Podsumowanie
Programmatic Advertising ciągle jeszcze okryte jest podejrzliwością. Choć liczba osób negatywnie nastawionych do takiej formy zakupu reklamy stale maleje, to jednak wciąż jest stosunkowo duża. Przyczyną tego są rozpowszechnione i stale powtarzane mity, które mam nadzieję, że w tym tekście zostały choć częściowo obalone. Najlepszym sposobem na wyrobienie sobie rzetelnej opinii o PA będzie przetestowanie tej formy, zapoznanie się z nią od środka i w praktyce. Dynamiczny rozwój Programmatic Advertising powinien nas przekonać, jeśli pójdziemy tą drogą już dziś, wyprzedzimy konkurencję, która pozostając bierna w tej przestrzeni, za jakiś czas będzie daleko za nami z wiedzy zarówno teoretycznej jak i praktycznej o PA. Im szybciej więc się przekonamy, na tym większą odległość uciekniemy konkurencji.