Majestic – narzędzie do analizy konkurencji

Internet od kilku lat dominuje nie tylko w życiu prywatnym, a także biznesowym. To dla wielu branż idealna przestrzeń do reklamy i pozyskiwania nowych klientów, a informacje o działaniach konkurencji pomogą opracować idealną strategię.
3 sierpnia 2018

Przedsiębiorcy znają wartość e-marketingu, dlatego coraz częściej wdrażają go do swojego biznesu, aby dodatkowo wzmocnić pozycję rynkową. Świadczy o tym stały wzrost budżetów marketingowych przeznaczanych na istnienie marki w sieci. A skoro jedna firma promuje się w sieci, robią to także jej konkurenci. Pojawia się zatem pytanie – czy można monitorować aktywność konkurencji w tym zakresie? I czy w ogóle jest sens to robić? Oczywiście, że tak – wiedza i informacja przekuwane w konkretne działanie, to podstawa budowania przewagi rynkowej.

Jedną z kluczowych metod sprawdzenia widoczności stron konkurencji w sieci jest przeglądnięcie profilu linków prowadzących do serwisu. Prawidłowo prowadzony link building to podstawa skutecznego pozycjonowania i zajmowania coraz wyższych pozycji w wynikach Google. Zatem analiza konkurencji pomaga ocenić rodzaj obranej strategii SEO.
 

Jak sprawdzać linki za pomocą Majestic?

Majestic to niezastąpione narzędzie w pracy e-marketingowca. Liczne funkcje pozwalają zweryfikować profil backlinków oraz ocenić ich jakość. Dzięki intuicyjnym panelom sprawdzimy między innymi jak rozkładają się linki follow i nofollow, jakie domeny są wykorzystywane, a także jak wygląda profil anchorów. Codzienna aktualizacja indeksów przez algorytmy Majestic daje stały dostęp do aktualnych danych.

Przegląd raportów i odpowiednia ich interpretacja jest praktyką, która pozwala budować własną przewagę i strategię działania. Aktywność konkurencji może być także źródłem inspiracji dla nowych, do tej pory nie prowadzonych działań lub podpowiedzią z jakich źródeł warto skorzystać.
 

Najważniejsze funkcje

Majestic to rozbudowane narzędzie i wymaga nieco obycia, aby odpowiednio się nim posługiwać i właściwie interpretować dane. Poniżej przybliżymy najważniejsze z funkcje.
 

Trust Flow i Citation Flow


Majestic trust flow

To dwa niezwykle ważne wskaźniki. Trust Flow to ocena wiarygodności (zaufania) danej domeny – przy czym maksymalna wartość wynosi 100 a minimalna 0. Oparty jest o ręczne przeglądanie witryn i zestawianie tych wartościowych. Co to oznacza w praktyce? Im wyższy wskaźnik – tym lepiej. Świadczy to o tym, że linki prowadzące do Twojej strony pochodzą z wiarygodnych i godnych zaufania źródeł, oferujących wartościowe treści. Z kolei Citation Flow to wskaźnik opierający się o ilość backlinków - ocenia wartość linków na podstawie ilości backlinków, które do nich kierują.

Obydwa wskaźniki są ze sobą powiązane i powinny znajdować się na podobnym poziomie. Niewielkie rozbieżności nie są problemem. Kłopotliwa sytuacja pojawia się w momencie, kiedy CF jest dużo wyższy, co zazwyczaj świadczy o tym, że do strony prowadzi duża ilość linków słabej jakości.
 

Domeny, Subdomeny, adresy URL

Domeny Majestic

Analizę serwisu można przeprowadzić na warstwie:

  • domeny – do analizy brane są wszystkie linki z domeny głównej i subdomen,
  • sudomeny – analizowane są wyłącznie linki kierujące do konkretnej subdomeny,
  • ścieżka – to analiza konkretnej sekcji / katalogu strony (np. /sklep, /blog, /produkty),
  • adres url – dotyczy konkretnego adresu.

Wykorzystanie poszczególnych warstw zależne jest od tego jakich informacji i na jakim poziomie ogólności poszukujemy. Jeśli interesuje Cię np. porównanie sklepów online, być może nie ma potrzeby analizować całej domeny.


Ilość linków

Ilość linków Majestic

 

Majestic pozwala na błyskawiczną weryfikację ilości wykorzystywanych domen oraz pozyskiwanych linków. Generowane raporty pozwalają także sprawdzić języki przychodzących treści, adresy IP, a nawet informacje o podsieciach klasy C. To wszystko umożliwia nakreślenie bardziej szczegółowego i kompletnego obrazu aktywności marki w zakresie budowania widoczności w sieci. Przykładowo sytuacja, w której domena ma pozyskiwaną dużą ilość linków, ale jednocześnie małą ilość adresów IP – świadczy o małym zróżnicowaniu zaplecza.
 

Indeks świeży a historyczny

Indeks świeży

Majestic udostępnia użytkownikom dwa rodzaje indeksów – świeży oraz historyczny. Pierwszy z nich, jest skromniejszy, jednak zawiera codziennie aktualizowane dane (zakres: 90 dni wstecz). Z kolei drugi to archiwum obejmujące ostatnie 5 lat.

W naturalny sposób oba indeksy dostarczają wartościowych danych i dopiero ich zestawienie oferuje analitykowi pełne dane. Takie zestawienia wykorzystuje się do poszukiwania inspiracji, oceny prowadzonych prac oraz określenia czynników, które mogły przyczynić się do wzrostów lub spadków widoczności konkretnych serwisów.
 

Tematyka stron

topical trust flow

Ta kategoria informacji jest dokładnie tym czym się wydaje. Parametr ten ocenia zawartość strony i jej dopasowanie do konkretnej kategorii tematów (w skali od 0 do 100). Im wyższy wskaźnik tym także większy wpływ strony w danym zagadnieniu.
 

Wykresy historyczne

Wykresy historyczne Majestic

Wykresy tego typu są wizualizacją danych i statystyk. W takiej formie dane stają się bardziej czytelne a pojawiające się trendy widoczne. Nagłe skoki lub spadki mogą być sygnałami niepokojących zdarzeń, które negatywnie wpływają na serwis. Wykresy, ukazując takie miejsca na linii czasu, pozwalają skierować dalszą analizę na określone wydarzenia w życiu witryny.
 

Backlinki – listy

Backlinki Majestic

Wartościowych informacji dostarcza sekcja „Lista Backlinków”. Oprócz stosunku linków follow i nofollow lub adresów http a https, możemy także ocenić jaką ilość stanowią linki tekstowe, obrazowe i ramki. Warto pamiętać, że zazwyczaj dominują tekstowe, dlatego każda inna proporcja może być argumentem do głębszej analizy. Cenną informacją o jakości i dywersyfikacji prowadzonych prac może być stosunek linków aktywnych do usuniętych.
 

Backlinki

Backlinki Majestic

Jedną z najważniejszych funkcji Majestic jest możliwość szczegółowego przeanalizowania linków zwrotnych. Zawarte tutaj informacje zawierają szereg detali takich jak:

  • topical Trust Flow,
  • trust Flow i Citation Flow (domeny i linku),
  • tytuł strony,
  • źródłowy URL,
  • anchors,
  • ilość linków z danej podstrony,
  • ilość domen,
  • rodzaj i status linku.

Analizując dane tego typu należy zastanowić się dlaczego taki link znalazł się w profilu konkurencji (czy też Twojej własnej). Czy przynosi korzyści? Czy linkująca domena przedstawia wartość dla Twoich potencjalnych działań? Takich pytań jest zdecydowanie więcej. Przy odrobinie praktyki łatwo zauważyć, które pozycje mogą być interesujące. Ponadto w lewym górnym rogu można ustawić ilość wyświetlanych linków na domenę.

Zawarte tutaj informacje można także zapisać do pliku xls, csv, tsv czy arkusza Google i sięgnąć do nich w dowolnym momencie.
 

Anchors

Anchors Majestic

Na początku należy przypomnieć czym są tytułowe „anchors”. To słowa, które są linkami, co w praktyce umożliwia algorytmom Google zrozumienie czego dotyczy strona, jakiej kategorii tematycznej dotyka.

Powyższa tabela dostarcza informacji o tematyce linków prowadzących do analizowanej witryny. Pozwala ona na ocenę istotności poszczególnych zagadnień czy fraz dla konkurencji. Dysponując taką wiedzą można podjąć adekwatne działania związane z budowaniem własnej bazy słów kluczowych – np. podjąć decyzję o konkurowaniu lub szukaniu alternatywnych, efektywnych fraz.

W ten sposób Majestic to nie tylko wiedza o linkach i ich jakości ale także nieoceniona pomoc w rozwijaniu zbioru słów kluczowych, zagadnień i źródeł linkowania.

Prowadząc własne działania, warto zwracać uwagę na zróżnicowanie rozkładu anchorów. Powinny zawierać nie tylko linki brandowe czy nazwę strony www. Duża ilość anchorów exact-match, zwłaszcza przy pozyskiwaniu niskiej jakości linków, może być informacją ostrzegającą dla algorytmów Google. Pojawia się podejrzenie próby manipulowania wynikami wyszukiwania, za co grozi nałożenie filtrów na daną stronę.
 

Tematyczność stron

Majestic Tematyczność stron

Zawarte w tej tabeli informacje to czytelna prezentacja tematyki stron (Topical Trust Flow), które są źródłem linków kierujących do Twojej (lub konkurencyjnej) witryny. Zaprezentowane są tutaj wyłącznie wyniki zewnętrzne. Warto o tym pamiętać, ponieważ może powodować to różnice w stosunku do informacji zawartych na podstronie Podsumowanie.
 

Nowy – zakładka

Ta część informacji to nic innego jak zbiór najświeższych linków zwrotnych dla danej strony. Dzięki nim możemy na bieżąco śledzić aktywność marki w zakresie budowania widoczności.
 

Strony – zakładka

Strony zakładka Majestic

Z kolei ta sekcja pozowali sprawdzić na jakiej części swojego serwisu skupia się konkurencja. Zgromadzone dane wskazują, które części witryny są najczęściej linkowane. Może uwaga skupia się wyłącznie na stronie głównej lub na innej części strony – np. blog? A może rozkład jest w miarę równomierny?

Warto mieć na uwadze, że link building dostarcza tylko pewnego, ograniczonego zbioru linków. Równie istotna jest rola osób niezależnych – klientów, kontrahentów czy osób postronnych, które wymieniają się opiniami, polecają produkty czy konkretne strony warte odwiedzenia. Oczywiście – wymiana linkami na tym poziomie także generuje zbiór backlinków przypisanych do witryny.

Przeglądając zgromadzone w tej sekcji dane można także z łatwością wyznaczyć te posiadające największy potencjał generowania ruchu w wyszukiwarce oraz te cieszące się zaufaniem.
 

Mapa

Mapa Majestic

To wizualizacja rozmieszczenia geograficznego i zagęszczenia serwerów z których pochodzą linki.
 

Bulk checker

Bulk Checker

Oczywiście Majestic pozwala na wykonywanie analiz porównawczych dla wielu domen. W ten sposób łatwiej jest zaobserwować pewne różnice i pojawiające się trendy, a także sprawdzić dane historyczne. Taką opcję znajdziemy w raporcie „Porównaj domeny”.

Porównanie w Majestic


Clique Hunter

Jedną z niezwykle ciekawszych funkcjonalności Majestic są raporty Clique Hunter. Pozwalają one wyodrębnić strony, z których pozyskuje linki konkurencja, a jednocześnie takie, które nie pojawiają się w profilu Twojej witryny. Opcje filtracji poprzez adresy IP czy wskaźniki Trust Flow pozwalają z raportu wyciągnąć naprawdę wartościowe dane.

Taka analiza to podstawa tzw. relinkowania, które opiera się na weryfikacji backlinków witryn zajmujących czołowe miejsca w wynikach Google na określone słowa kluczowe.

W zakładce Clique Hunter znajdziesz atrakcyjny i czytelny raport pozwalający dokonać łatwej oceny sytuacji analizowanych domen.

Clique Hunter Majestic


Eksportowanie danych

Eksport danych

Majestic nie byłby kompletnym narzędziem, gdyby nie pozwalał na eksport danych. Na szczęście zapisanie plików w formacie xls lub csv jest niezwykle proste, a praca nad nimi wygodna.
 

Podsumowanie

Gromadzenie, analiza i interpretacja danych to podstawa skutecznego działania w biznesie. Podejmowanie decyzji czy obieranie kierunków rozwoju powinno być zawsze osadzone w rzeczywiście istniejącym kontekście., który nakreślany jest właśnie przy użyciu takich narzędzi jak np. Majestic. Analiza własnej strony i serwisów konkurencji, źródeł linków zwrotnych, dane historyczne i bieżące, ocena trendów i wydarzeń na stronie – te i inne dane pozwalają określić skuteczne strategie działania i budować silną (i widoczną w sieci) markę.

My również, w swojej codziennej pracy, korzystamy z wielu rozwiązań analitycznych – w tym przede wszystkim z Majestic. Tego typu narzędzia pozwalają nam zautomatyzować wiele procesów – przede wszystkim gromadzą i dostarczają cenne dane, który wykorzystujemy do budowania idealnej strategii marketingowej. W ten sposób możemy skupić się w pełni na ich dogłębnej analizie, a tym samym świadczyć naszym klientom usługi najwyższej jakości.

Oczywiście obsługa Majestic, a przede wszystkim prawidłowa interpretacja raportów wymaga doświadczenia i wiedzy z zakresu szeroko rozumianego SEO. Majestic nie zastąpi specjalisty, ale znacząco ułatwi realizowanie jego codziennych zadań. 

 

Źródło: https://blog.majestic.com/pl/firma-pl/jak-analizowac-konkurencje-za-pomoca-narzedzia-majestic/,
autor: Krzysztof Wójcik.

Krzysztof Wójcik
AUTOR
Specjalista ds. e-commerce
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:

Inne wpisy