W czasach, gdy użytkownicy są wręcz „zalewani” różnego rodzaju contentem, szczególnie doceniana jest wiedza autorytetów. Odbiorcy darzą zaufaniem osoby, specjalizujące się w konkretnej dziedzinie. Teksty eksperckie są więc jednym z ważnych elementów content marketingu.
Spis treści:
- Teksty eksperckie – co to jest?
- Cechy tekstu eksperckiego
- Rodzaje tekstów eksperckich
- Dlaczego warto tworzyć teksty eksperckie?
- Jak stworzyć artykuł ekspercki?
- Podsumowanie
Teksty eksperckie – co to jest?
Teksty eksperckie to treści, które są pisane przez specjalistów w danej dziedzinie, najczęściej uznanych w środowisku. Ich kluczowym wyznacznikiem jest wysoka wartość merytoryczna. Takie publikacje często bazują na badaniach naukowych, ale też na doświadczeniu osoby piszącej. Zdolność do głębokiego zrozumienia i interpretacji opisywanych tematów przez eksperta sprawia, że tworzone przez niego teksty są wiarygodnym źródłem informacji dla osób zainteresowanych danym zagadnieniem. Teksty eksperckie to nie tylko artykuły, ale także raporty, książki, wywiady e-booki czy publikacje w mediach np. społecznościowych.
Cechy tekstu eksperckiego
Autorytet i wiarygodność autora
By tekst ekspercki mógł cieszyć się zaufaniem ze strony użytkowników, najlepiej by był sygnowany nazwiskiem autorytetu w określonej dziedzinie. W tym miejscu nie sposób nie wspomnieć także o pojęciu Author Authority. Okazuje się, że to, kto stworzył dany artykuł, jest istotne nie tylko z perspektywy odbiorców, ale także wyszukiwarek. Te również preferują treści tworzone przez specjalistów. Na czym dokładnie to polega oraz czy Author Authority jest czynnikiem rankingowym Google? Sprawdź.
Wspominając o kwestiach związanych z SEO, warto zaznaczyć, że same artykuły eksperckie także maja znaczenie z perspektywy pozycjonowania. Zmiany w algorytmie Google powodują, że rośnie zapotrzebowanie zarówno na wysokiej jakości content, jak i linki. Tymczasem teksty eksperckie często są publikowane w wartościowych, branżowych serwisach, co może przyczynić się do wzrostu widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Warto również dodać, że w erze sztucznej inteligencji, w której każdy tanim kosztem można wyprodukować dowolną ilość treści, szczególny szacunek budzi taki content, który poparty jest doświadczeniem autora. Stąd też treści eksperckie wyróżniają się w sieci, a czytelnicy mają o nich lepsze zdanie (podobnie jak Google).
Wnikliwa wiedza
Teksty eksperckie koncentrują się na analizie, interpretacji i omawianiu skomplikowanych zagadnień związanych z danym tematem. Oprócz tego, że same zawierają dane, mogą odsyłać również do innych źródeł, w których znajdują się jeszcze bardziej szczegółowe informacje. W tekst mogą zostać wplecione także opinie innych ekspertów, zawierające konkretne przykłady i przemyślenia. Publikacja ma dostarczać odpowiedzi i rozwiązań dla problemów, z którymi zmagają się użytkownicy.
Fachowe słownictwo
Jeśli tekst jest pisany przez eksperta, profesjonalne słownictwo będzie występować w nim naturalnie. W tym wypadku trzeba wziąć jednak pod uwagę również to, że w znacznej części przypadków, teksty tego rodzaju, mimo iż pisane przez eksperta, są przeznaczone dla tzw. laików. Dlatego do kwestii wykorzystywania specjalistycznych pojęć także należy podejść z umiarem lub pamiętać o tym, by objaśniać skomplikowane terminy.
Dobry tekst ekspercki będzie cechował się także ciekawym ujęciem informacji z danej dziedziny, interpretowaniem pojęć bez podawania naukowych definicji, atrakcyjną formą (związaną np. ze stosowaniem wizualizacji danych), a także przytaczaniem przykładów i wyników badań. W zależności od podjętej tematyki publikacja powinna zawierać także elementy analizy i podsumowanie, wraz z wnioskami.
Rodzaje tekstów eksperckich
W zależności od specyfiki danej branży teksty eksperckie mogą przyjmować charakter naukowy, popularnonaukowy, poradnikowy i publicystyczny.
Co oznaczają poszczególne style?
- Naukowy – to teksty w formalnym stylu, które bazują na języku naukowym. W treści często przytaczane są cele, wykorzystywane metody badań (jeśli były prowadzone), ich wyniki a także wnioski. Cechują się stosowaniem zaawansowanej terminologii, prowadzeniem narracji w formie bezosobowej, brakiem emocji, obiektywizmem i bywa, że także powoływaniem się na źródła, czyli licznymi cytowaniami.
- Popularnonaukowy – to teksty w tzw. obrazowym stylu. Mogą pojawiać się w nich metafory i elementy sztuki.
- Poradnikowy – tego typu teksty mają wskazywać proste i skuteczne rozwiązania określonych problemów. Mogą też wykształcić umiejętność konkretnego działania w określonej sytuacji, przekazując wiedzę na dany temat.
- Publicystyczny – wyróżnia się stosowaniem różnorodnych form kompozycyjnych. W tekstach tego typu często korzysta się z formy trzecioosobowej i czasu przeszłego. Mogą występować w nim także skondensowane konstrukcje wyliczeniowe.
Dlaczego warto tworzyć teksty eksperckie?
Tworzenie tekstów eksperckich niesie za sobą wiele korzyści. Zalicza się do nich m.in.:
- Budowanie wizerunku marki, jako eksperta w branży.
- Oddziaływanie na ścieżkę zakupową użytkowników.
- Wpływ na kształtowanie decyzji zakupowych.
- Wzrost zaufania klientów do marki.
- Budowa długoterminowych relacji z klientami.
Jak zaznaczono wyżej, tworzenie treści eksperckich jest również istotne z punktu widzenia dynamicznie rosnącego contentu generowanego za pomocą sztucznej inteligencji. Gdy Internet po brzegi zapełniony jest wątpliwej jakości treściami, na uwadze i zaufaniu użytkowników zyskują te artykuły, które obejmują merytoryczną wiedzę popartą autorytetem i doświadczaniem autora. Podmioty, które decydują się na ich publikacją, stają się tym samym widoczne i deceniane.
Jak stworzyć artykuł ekspercki?
Jeśli osoba pisząca sama specjalizuje się w danym temacie – proces stworzenia artykułu nie będzie skomplikowany. Jeśli jednak będzie miała go napisać osoba, która nie jest specjalistą, powinna ona podjąć określone kroki, które pozwolą jej stworzyć wysokiej jakości publikację.
Przed napisaniem artykułu należy upewnić się, że bazujemy na sprawdzonych materiałach o sporej wartości merytorycznej. Trzeba przeprowadzić dokładny research i nie bać się konsultacji z ekspertami. Im lepiej dana osoba zrozumie temat, o którym pisze, tym łatwiej będzie jej wyjaśnić go innym.
Warto też zadać sobie pytania – dla kogo przeznaczony jest tekst ekspercki? Czy ma być skierowany do innych specjalistów w danej branży, czy może do szerszej publiczności? To pozwoli dostosować poziom zaawansowania języka i objaśnień do odbiorcy, aby tekst był zrozumiały i wartościowy dla czytelników. Należy wybrać styl pisania, który jest profesjonalny, a jednocześnie dostępny, unikając przy tym nadmiernej zawiłości językowej i stosowania skomplikowanych terminów, jeśli nie są niezbędne.
Na koniec jeszcze kilka wskazówek, które warto zapamiętać.
- Unikanie „pustych” obietnic – jeśli marka tworzy artykuł na temat technologii, którą wykorzystuje do produkcji swoich produktów i obiecuje czytelnikowi, że po jego lekturze zrozumie działanie poszczególnych mechanizmów – artykuł powinien być na tyle wyczerpujący, by powodował u użytkownika lekki niedosyt, a nie „zawód” związany z brakiem przekazania obiecanej wcześniej wiedzy.
- Konkrety – tekst powinien być odpowiedzią na konkretne potrzeby odbiorców, a jednocześnie podkreślać eksperckość marki, poprzez dostarczenie czytelnikom wartości merytorycznej.
- Profesjonalizm – to klucz do stworzenia wysokiej jakości publikacji. Teksty eksperckie powinny być wsparte statystykami, analizami rynkowymi czy innego rodzaju cytowaniami.
Podsumowanie
Tworzenie tekstów eksperckich jest ważną częścią działań content marketingowych. Wymaga jednak solidnego podłoża w danej dziedzinie, umiejętności pisarskich i podejścia dostosowanego do czytelnika. Jeśli marka oferuje tego typu treści swoim odbiorcom, może to w znacznym stopniu przyczynić się do kształtowania jej wizerunku, jako eksperta w branży.