SERP (Search Engine Results Page) to strona, na której ukazują się wyniki wyszukiwania dla zapytania, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarce. Zawartość tej strony stanowią zarówno bezpłatne (organiczne) jak i płatne (nieorganiczne) wyniki wyszukiwania. W SERP mogą wyświetlać się także Direct Answer (Featured Snippets), zdjęcia, profile firm czy mapki, jednak takich elementów może być znacznie więcej, w zależności od konkretnego zapytania.
Spis treści:
- SERP – co to jest?
- Rodzaje wyników wyszukiwania
- Direct Answer (Featured Snippets) – co to jest?
- Co wpływa na pozycję strony w SERP?
- Jak usunąć stronę z SERP?
- Podsumowanie
SERP – co to jest?
Z SERP (Search Engine Results Page) styka się każdy użytkownik sieci, który wpisuje daną frazę w wyszukiwarce. Jest to strona rezultatów wyszukiwania, wyświetlająca zarówno wyniki bezpłatne, jak i płatne. Wyniki tekstowe składają się z tytułu strony, adresu oraz krótkiego tekstu, w którym, podświetlone zostaje słowo kluczowe, wykorzystane przez użytkownika.
Na to, jakie strony zostaną wyświetlone użytkownikowi, wpływa wiele czynników, branych pod uwagę przez algorytm wyszukiwarki. Na kształt rezultatów organicznych można wpływać poprzez działania SEO – optymalizując stronę i tworząc treści, które pozwolą uzyskać wysoką widoczność w SERP. Zaś by witryna pojawiała się w wynikach płatnych – należy skorzystać z systemu reklamowego Google Ads.
Rodzaje wyników wyszukiwania
Google działa zgodnie z ideą, której celem jest dostarczenie użytkownikom jak najbardziej precyzyjnych odpowiedzi. To właśnie dlatego tak wiele mówi się o tym, że z perspektywy pozycjonowania, liczy się m.in. wysoka jakość treści, które zawiera strona. Jakie rodzaje wyników pojawiają się więc w SERP? Jest to zależne od wyrażenia, które użytkownik wpisze w wyszukiwarkę. Google postara się rozpoznać jego intencję i dostarczyć odpowiedzi w formie, która zaspokoi potrzeby informacyjne danej osoby.
Wyniki lokalne Sekcja zawierająca m.in. dane z Google Maps pojawi się w SERP w momencie, w którym użytkownik posłuży się frazami lokalnymi. Będzie mógł zobaczyć wtedy fragment mapy oraz nazwy 3. firm, odpowiadających poszukiwanym przez niego informacjom.
Po kliknięciu danego wyniku użytkownik zostanie przeniesiony do szczegółowych informacji o firmie, jej lokalizacji oraz opiniach, pozostawionych przez innych klientów. Google może zaproponować także przejście do podobnych wyszukiwań.
Dzięki takiej konstrukcji SERP dla wyników lokalnych użytkownik może nie tylko łatwo odnaleźć interesujące go miejsca, ale też skorzystać z dodatkowych funkcjonalności, np. od razu wyznaczając trasę, która doprowadzi go do wybranej lokalizacji.
Co ciekawe – mapki w wynikach wyszukiwania wyświetlą się także na mniej sprecyzowane zwroty, podawane przez użytkowników (bez określania miasta) – np. cukiernia blisko mnie.
Google korzysta przy tym z geolokalizacji, wskazując miejsca, które znajdują się w bliskim otoczeniu użytkownika. Funkcja ta sprawdza się zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na desktopie.
Profile firm w Google
To tzw. wizytówki firm, które pojawiają się w Google po wpisaniu przez użytkownika odpowiednich informacji. Wizytówki ułatwiają odnalezienie podstawowych informacji o firmie, takich jak adres, telefon, e-mail czy godziny otwarcia. Zawierają także URL witryny, należącej do danego biznesu.
Firmy powinny dbać o odpowiednią optymalizację swoich wizytówek, gdyż wykazują one duży potencjał, w zakresie pozyskiwania potencjalnych klientów. Posiadanie takiej wizytówki buduje rozpoznawalność przedsiębiorstwa i skraca drogę, którą użytkownik musiałby przejść, by znaleźć informacje o firmie w inny sposób (np. szukając numeru telefonu czy adresu do organizacji, dopiero po odnalezieniu jej strony internetowej). Z obserwacji specjalistów wynika także, że posiadanie profilu firmy pozytywnie wpływa na proces pozycjonowania.
Panel wiedzy
To element, który może pojawić się w różnych miejscach SERP, jednak najczęściej wyświetla się po prawej stronie wyników wyszukiwania. Można znaleźć tam zarówno teksty, jak i zdjęcia powiązane z zapytaniem, których źródłem najczęściej jest Wikipedia.
W zależności od charakteru zapytania użytkownikowi zostaną wyświetlone informacje, które w przypadku autorów mogą dotyczyć np. ich twórczości.
Google może zaproponować także powiązane z wyszukiwaną frazą materiały wideo oraz grafiki.
Wewnętrzna wyszukiwarka w danym wyniku
Jeśli dana strona jest właściwie zoptymalizowana i popularna wśród użytkowników, Google na związane z nią frazy wyświetli nie tylko linki do poszczególnych podstron w serwisie, ale także wewnętrzną wyszukiwarkę danej strony.
To rozwiązanie jeszcze mocniej skraca drogę, którą odbiorca musiałby przejść od znalezienia informacji o stronie, do sprawdzenia, czy oferuje np. produkty lub usługi, których potrzebuje.
Newsy Google
Jeśli zapytanie użytkownika ma charakter wiadomości lub newsa – Google wyświetli mu aktualne informacje np. w postaci odnośników do najważniejszych artykułów.
Jeśli użytkownik jest zainteresowany newsowymi wynikami wyszukiwania – może także samodzielnie przejść do sekcji „Wiadomości”.
Direct Answer (Featured Snippets) – co to jest?
O Direct Answer, czyli inaczej Featured Snippets często mówi się także, jako o pozycji „zero” w wyszukiwarce. W dużym skrócie polega to na tym, że w dodatkowej sekcji na samej górze wyników wyszukiwania pojawia się odpowiedź na zapytanie, wpisane przez użytkownika. Treść odpowiedzi pochodzi z witryny, która zawiera najtrafniejszy content, w odniesieniu do zapytania danego internauty.
Osiągnięcie pozycji „zero” a tym samym znalezienie się wyżej niż inne strony w wyszukiwarce ma wiele zalet, gdyż może przełożyć się na znaczne zwiększenie ruchu w witrynie, a co za tym idzie osiągnięcie określonych celów biznesowych – np. wzrostu konwersji czy sprzedaży.
Ponadto strony, które znajdują się na tej pozycji mogą zostać uznanie, niejako za „eksperckie” w swojej dziedzinie, co zwiększa ich wiarygodność w oczach odbiorców i zaufanie do marki. Na Featured Snippets trzeba spojrzeć jednak także z innej strony. Jeśli internauta potrzebuje tylko jednej, krótkiej informacji i znajdzie ją już w SERP – nie wejdzie na stronę.
Potencjalne zwiększenie ruchu będzie więc zależne od intencji użytkowników, stosujących dane frazy kluczowe. Jeśli mowa o nieco bardziej skomplikowanych procesach czy pojęciach – Direct Answer zazwyczaj nie jest w stanie dostarczyć kompletnych informacji, a użytkownicy decydują się na odwiedzenie witryny. Dlatego warto dbać o jakość treści, by móc znaleźć się na tej pozycji i przyciągać kaloryczny ruch.
Reklamy PPC
Część wyników w SERP stanowią także reklamy Google Ads.
Konkretne oferty wyświetlają się w odpowiedzi na wpisywane przez użytkowników słowa kluczowe.
Co wpływa na pozycję strony w SERP?
Pozycja, którą strona zajmie w wynikach wyszukiwania na określone frazy, jest zależna od wielu aspektów. W przypadku Google mówi się o występowaniu ponad 200. czynników rankingowych. Dzieli się je zarówno na te on-site (na stronie), jak i off-site (poza stroną). W kontekście czynników on-site istotna jest m.in. jakość treści, optymalizacja techniczna witryny oraz optymalizacja pod kątem User Experience. A jakie czynniki zewnętrzne są ważne z perspektywy pozycji strony w SERP? Szczegółowe informacje znajdziesz w haśle: off-site.
Jak usunąć stronę z SERP?
Zdarza się, że dana strona zostanie już zaindeksowana w SERP a jej właściciel chce cofnąć ten proces. Istnieje kilka możliwości, z których może skorzystać w tym celu. Chcąc wyindeksować tylko niektóre podstrony można użyć Google Search Console. Warto wiedzieć, że usunięcie z wykorzystaniem tej usługi może być tylko tymczasowe (na 6 miesięcy).
By tego dokonać trzeba wejść w kartę „Tymczasowe usunięcia”, wybrać „Nowa prośba” oraz zdecydować się na „Tymczasowe usunięcie adresu URL” lub „Usuwanie adresu URL z pamięci podręcznej”. Przetwarzanie prośby może trwać nawet przez cały dzień i nie ma gwarancji, że zostanie ona pozytywnie rozpatrzona. Należy przesłać także kolejne prośby o usunięcie dodatkowych adresów URL ze strony oraz wersji adresu URL, które zostały zaakceptowane przez serwer, a są zapisane różną wielkością liter.
Jak trwale usunąć stronę z indeksu?
By trwale wyindeksować stronę należy wykonać jedną z czynności:
- Usunąć lub zaktualizować content w witrynie (obrazy, strony i katalogi) oraz sprawdzić, czy serwer zwraca kod stanu HTTP – nie znaleziono (404) lub brak (410). Pliki, które mają inny format niż HTML (m.in. PDF), trzeba trwale usunąć z serwera.
- Zablokować dostęp do treści (np. hasłem).
- Zaznaczyć, że strona nie powinna być indeksowana, korzystając z meta tagu noindex.
Co ważne – do blokowania nie należy używać pliku robots.txt.
Podsumowanie
SERP to nic innego, jak lista stron, którą Google wyświetla w odpowiedzi na zwroty, wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę. Format, w jakim zostanie wyświetlony dany wynik, zależy od intencji wyszukujących, do których wyszukiwarka postara się go dopasować. Wyniki mogą być więc m.in. w formie tekstów, grafik, map czy materiałów wideo.