SEM

SEM (ang. Search Engine Marketing) to inaczej marketing w wyszukiwarkach. Można określić go także, jako połączenie SEO i PPC. Są to więc różne formy promocji, związane zarówno z pozycjonowaniem, jak i z wykorzystywaniem płatnych kampanii reklamowych.

Mimo stosowania różnych środków cel jest wspólny – osiągnięcie wysokiej widoczności witryny w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie realizacja kluczowych założeń biznesowych, takich jak np. przyciągnięcie nowych klientów i maksymalizacja zysków.

Spis treści:

  1. Co to jest SEM?
  2. Czym różni się SEM od SEO?
  3. Jak zacząć działania z obszaru SEM? Kilka wskazówek
  4. Zalety działań z obszaru SEM
  5. SEM – jakie KPI należy śledzić?
  6. Podsumowanie

Co to jest SEM?

SEM to działania z zakresu płatnej i bezpłatnej promocji w wyszukiwarkach internetowych. W praktyce w obszar ten wpisuje się SEO (Search Engine Optimization) oraz PPC. Działania z zakresu pozycjonowania są ważnym składnikiem SEM, gdyż pomagają generować ruch organiczny, co w połączeniu z prowadzeniem płatnych kampanii, może prowadzić do znacznego zwiększenia zasięgu i sprzedaży.

W przeciwieństwie do PPC zwiększanie widoczności w wyszukiwarce poprzez pozycjonowanie ma charakter długofalowy, co oznacza, że na efekty związane ze wzrostem widoczności trzeba poczekać dłużej, niż w przypadku płatnych reklam, przynoszących natychmiastowe rezultaty. Tymczasem idea SEM opiera się na synergii działań organicznych (SEO) i płatnych (PPC).

Część ekspertów jest zdania, że płatne kampanie reklamowe powinny być uzupełnieniem pozycjonowania i nie warto skupiać się wyłącznie na jednym z obszarów marketingu. Zwolennicy tej tezy wskazują, że PPC przynosi wprawdzie szybkie efekty, ale po wyłączeniu kampanii – marka przestaje być widoczna w sieci. Tymczasem choć w SEO widoczność marki w wyszukiwarce zwiększa się stopniowo, to efekty pozycjonowania zazwyczaj pozostają z firmą na dłużej. To jeden z powodów, dla których warto łączyć działania organiczne i PPC. 

Czym różni się SEM od SEO?  

W działaniach z obszaru SEO firmy skupiają się na podniesieniu swojej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania m.in. poprzez optymalizację strony pod kątem wyszukiwarki, a w SEM – SEO jest jednym ze składników strategii, w której ważne miejsce zajmują także działania z zakresu prowadzenia płatnych kampanii reklamowych.

  • Czas – efekty działań z obszaru SEM będą widoczne szybciej, niż będzie to miało miejsce wyłącznie przy prowadzeniu działań SEO. To dlatego, że linki sponsorowane są widoczne na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania tuż po uruchomieniu kampanii.
  • Przypadkowość – w wyniku działań z obszaru SEO, strona może zacząć wyświetlać się nie tylko na frazy, które zostały wcześniej ustalone, ale także na wiele innych słów kluczowych. Dzieje się tak dlatego, że wyszukiwarka może wyświetlać witrynę na wiele różnych fraz (prócz głównej, używanej np. w danym tekście) jeśli będzie z nimi powiązana tematycznie. W działaniach z zakresu płatnej reklamy – nie ma takiej możliwości. Reklamy wyświetlają się na zaplanowane wcześniej słowa kluczowe i nie można liczyć na to, że będą pojawiać się także na frazy nieustalone przez reklamodawcę, jak w przypadku SEO.
  • Widoczność – optymalizacja witryny pod kątem SEO i tworzenie wysokiej jakości treści nie gwarantuje, że strona osiągnie wysokie pozycje w Google. Na jej widoczność wpływają także inne czynniki, takie jak np. zmiany w algorytmie rankingowym. Tymczasem inwestując w płatne reklamy, strona ma czas na budowanie widoczności organicznej, podczas gdy wyświetla się wysoko w wynikach na skutek działań PPC.

Jak zacząć działania z obszaru SEM? Kilka wskazówek

W SEM firmy skupiają się na tym, by dotrzeć do nowych klientów, wykorzystując zarówno pozycjonowanie, jak i płatne reklamy – np. w ekosystemie Google Ads. Poniżej kilka kwestii, na które warto zwrócić uwagę, rozpoczynając działania w tych kanałach.

Google Ads lub inne platformy PPC

  • W pierwszym kroku trzeba wybrać słowa kluczowe, które firma wykorzysta w kampanii. W tym celu warto dobrze poznać preferencje klientów i sprawdzić potencjał wyszukiwawczy poszczególnych fraz.
  • Kolejny etap to przygotowanie kampanii, wraz z określeniem wykorzystywanych formatów, budżetu, czasu trwania oraz grupy docelowej.
  • Istotna jest także właściwa optymalizacja kampanii, czyli regularna analiza wyników, celem maksymalnego wykorzystania budżetu i uzyskania wysokiego zasięgu.

SEO

  • W pierwszym etapie należy określić słowa kluczowe, na które witryna będzie się pozycjonować. Warto wybrać m.in. frazy związane z branżą oraz oferowanymi produktami lub usługami. Takie, które dadzą stronie szansę na osiągnięcie wysokiej pozycji w Google, a jednocześnie będą często wyszukiwanie przez użytkowników.
  • Istotne jest także przeprowadzenie audytu SEO. Jego wynikiem będą rekomendacje zmian, po których wprowadzeniu strona zwiększy swoje szanse na poprawę widoczności w wyszukiwarce.
  • Ważna jest nie tylko optymalizacja techniczna, ale także ta, dotycząca zwiększenia jakości treści na stronie, z uwzględnieniem słów kluczowych, które powinny występować naturalnie w tekstach. Treść musi być wartościowa dla użytkowników, a jednocześnie dopasowana do wymagań wyszukiwarek.
  • W działaniach z zakresu SEO liczy się bieżące monitorowanie wyników. Trzeba stale śledzić ruch, pozycje w rankingu oraz działania konkurencji, a w razie potrzeby podejmować działania optymalizacyjne.

Zalety działań z obszaru SEM

  • Skuteczność – marketing w wyszukiwarkach, w którym łączy się SEO i PPC często wykazuje się większą efektywnością niż działania wyłącznie z jednego obszaru.  
  • Dobry odbiór reklam – większość użytkowników akceptuje reklamy w wyszukiwarce, przez wzgląd na to, że to właśnie jej używa do poszukiwania informacji np. o konkretnych produktach czy usługach. SEM nie jest więc „narzucającą” się formą marketingu, która mogłaby zniechęcać klienta do marki.
  • Targetowanie – w SEM reklamy są kierowane na określone frazy kluczowe, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarce. Dzięki temu jest spore prawdopodobieństwo, że komunikaty marki dotrą do osób, wśród których kształtują się np. intencje zakupowe i będą one skłonne do skorzystania z oferty.
  • Balans – w SEM można osiągnąć korzyści zarówno w krótkim okresie (PPC), jak i w perspektywie długofalowej (SEO), pozycjonując markę w organicznych wynikach wyszukiwania.
  • Kontrola budżetu – w SEM stosunkowo łatwo jest utrzymać kontrolę nad kosztami działań. W przypadku PPC – np. w Google Ads określa się m.in. maksymalny budżet i koszty kliknięć reklam. W przypadku SEO i współpracy z agencją także określa się np. miesięczny budżet na działania i dopasowuje koszty do możliwości organizacji.
Zadbamy o Twój sukces w wyszukiwarkach!
Zapytaj o ofertę

SEM – jakie KPI należy śledzić?

Poniższa lista przedstawia tylko niektóre KPI (Key Performance Indicators), które warto śledzić, prowadząc działania z obszaru SEM. Do istotnych, kluczowych wskaźników efektywności zalicza się m.in.:

  • CTR (Click-Through-Rate) – stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń reklamy w PPC. W przypadku płatnych kampanii reklamowych wysoki CTR oznacza, że są one dobrze dopasowane do zapytań użytkowników, co ma znaczenie dla kosztu kliknięcia. W działaniach organicznych wysoki CTR wskazuje z kolei, że frazy kluczowe są właściwe dopasowane do intencji wyszukujących.
  • Konwersje – cele, które użytkownicy powinni zrealizować na stronie, takie jak np. wypełnienie formularza czy zakup produktów. Mierzenie konwersji, zarówno z organiki (SEO) jak i płatnych kampanii, pozwala określić efektywność kampanii SEM.
  • Koszt konwersji – by sprawdzić, ile wynosi, należy podzielić koszty poniesione w związku z kampanią SEM, przez liczbę pozyskanych konwersji.
  • Współczynnik odrzuceń – to liczba użytkowników, którzy weszli na stronę, ale nie podjęli żadnej interakcji. Jeśli współczynnik ten utrzymuje się na wysokim poziomie, może wskazywać, że strona nie spełnia oczekiwań użytkowników, gdyż np. nie jest właściwie zoptymalizowana pod kątem User Experience.
  • Pozycja w wynikach wyszukiwania – jej zmierzenie pozwoli określić czy strategia SEO i Google Ads jest skuteczna. Warto zaznaczyć, że w płatnych kampaniach reklamowych, średnia pozycja, którą zajmie strona ma wpływ na koszt kliknięcia.

Podsumowanie

SEM to skuteczne podejście do marketingu w wyszukiwarkach, pozwalające firmom zwiększyć swoją widoczność online, zarówno przez działania organiczne, jak i prowadzenie płatnych kampanii reklamowych. Uwzględnienie działań z tego obszaru w strategii marketingowej, może doprowadzić do zwiększenia ruchu na stronie, a w konsekwencji także do maksymalizacji wyników sprzedażowych.


Pozwiązane frazy