Schema.org

Schema.org to zestaw standardów oznaczeń strukturalnych, który umożliwia wyszukiwarkom lepsze zrozumienie zawartości strony i wyświetlanie bogatszych fragmentów wyników wyszukiwania. Jest wspólną inicjatywą Google, Bing, Yahoo! i innych wyszukiwarek, mająca na celu udostępnienie standardu oznaczeń strukturalnych dla zawartości internetowej, który wprowadzono w lipcu 2011 r. Wyspecjalizowane oznaczenia Schema.org pozwalają precyzyjniej zinterpretować treść serwisu przez wyszukiwarki, poprawić wyświetlanie wyników w postaci bogatszych fragmentów oraz dostarczyć lepsze wyniki wyszukiwania.

Spis treści:

  1. Znaczenie oznaczeń Schema.org dla SEO
  2. Formaty danych ustrukturyzowanych zaakceptowane przez Google
  3. Struktura i elementy oznaczeń Schema.org
  4. Właściwości oznaczeń Schema.org
  5. Implementacja oznaczeń Schema.org
  6. Testowanie i weryfikacja oznaczeń – identyfikacja problemów z użyciem danych ustrukturyzowanych
  7. Wybór odpowiednich oznaczeń Schema.org
  8. Podsumowanie

Znaczenie oznaczeń Schema.org dla SEO

Oznaczenia Schema.org stanowią ważny element optymalizacji SEO, chociaż nie mają bezpośredniego wpływu na pozycje w wynikach wyszukiwania – wspominał o tym Matt Cutts wieloletni pracownik Google. Niemniej jednak, bogatsze wyniki, które są efektem korzystania z tych oznaczeń, są atrakcyjne wizualnie i potrafią przyciągnąć uwagę użytkowników. Posiadanie danych ustrukturyzowanych zgodnych ze standardami Schema.org to krok w lepszą optymalizację treści, ale nie gwarantują automatyczne zdobycie rich snippets. Znaczniki Schema.org muszą odzwierciedlać treść strony. Jakakolwiek próba manipulacji nimi może spowodować, że Google zignoruje te dane.

Do głównych korzyści płynących z wykorzystania oznaczeń Schema.org w kontekście optymalizacji SEO można wyszczególnić:

  • Lepsza widoczność w wynikach wyszukiwania – oznaczenia Schema.org dostarczają wyszukiwarkom i użytkownikom dodatkowych informacji na temat treści zamieszczonych na stronach. Mogą to być m.in. oceny produktów, recenzje, terminy wydarzeń, ceny produktów czy zdjęcia. Na podstawie tych danych są tworzone fragmenty wyników wyszukiwania, które mogą zawierać ocenę produktu, a to z kolei przyciągnie uwagę użytkowników i może ich skłonić do przejścia na daną stronę w celu dalszej eksploracji zagadnienia.
  • Większa trafność wyników wyszukiwania – dane strukturalne opisują treść w sposób zrozumiały dla wyszukiwarek, jak i użytkowników. Precyzyjnie oznaczają rodzaj informacji umieszczonych na stronie. Dzięki temu wyszukiwarki mogą lepiej poznać strukturę witryny, a tym samym precyzyjniej wyświetlać wyniki odwiedzającym. Przykładowo, jeśli ktoś szuka „restauracji z najlepszymi recenzjami w Warszawie”, to dane strukturalne mogą pomóc łatwo zidentyfikować i wyświetlić lokale gastronomiczne z wysoko ocenianymi pozycjami.
  • Zwiększenie współczynnika klikalności (CTR) – oznaczenia Schema.org wzbogacają wyniki wyszukiwania o dodatkowe informacje, które prezentowane są w atrakcyjny sposób użytkownikom, a to przyczynia się do zwiększenia współczynnika klikalności. Wyższy CTR może pomóc pozyskać większą liczbę odwiedzających stronę, a tym samym zwiększyć ruch organiczny.
  • Poprawa doświadczenia użytkownika (UX) – Schema.org umożliwia odnalezienie niezbędnych informacji na stronie. Oznaczenia te wyświetlają się w widocznym miejscu w wyszukiwarkach bez konieczności szukania na innych podstronach. Ta funkcjonalność jest szczególnie istotna dla lokalnych firm, które często są wyszukiwane przez użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych, a takie działanie może poprawiać lokalne wyniki wyszukiwania.

Formaty danych ustrukturyzowanych zaakceptowane przez Google

Wyszukiwarka Google akceptuje następujące formaty danych ustrukturyzowanych:

  • JSON-LD – jest to najbardziej rekomendowany format danych strukturalnych zwłaszcza przez Google i inne wyszukiwarki. Jest prosty w implementacji. Umożliwia osadzenie bezpośrednio w kodzie strony, co ułatwia ich implementację, jak i zrozumienie przez roboty wyszukiwarek. Dane w tym standardzie są umieszczone w kodzie HTML witryny w formie zapisu JavaScript w tagu <script>, nagłówku <head> lub zawartości strony <body>.
  • Mikrodane – to kolejny rodzaj formatowania danych strukturalnych używanych na stronach internetowych w celu przekazywania informacji o treści strony wyszukiwarkom, takim jak Google, Bing czy Yahoo! Działają na zasadzie osadzenia konkretnej informacji w samym kodzie HTML, wykorzystując znaczniki tagu HTML do nazwania atrybutów, jako dane ustrukturyzowane. Tym sposobem można oznaczyć recenzję produktu, cenę, autora, datę publikacji artykułu czy adres firmy, a dane te mogą zostać przedstawione w atrakcyjny sposób użytkownikom w tzw. rozszerzeniach (rich snippets). Szczegółowa specyfikacja znajduje się na stronie: https://html.spec.whatwg.org/multipage/#toc-microdata.
  • RDFa (Resource Description Framework in Attributes) – jest to rozszerzenie HTML5, które akceptuje dane ustrukturyzowane, dodając znacznik do tagów HTML, odpowiadających treści widocznej dla użytkownika. RDFa opiera się na RDF (Resource Description Framework), który jest językiem do opisywania relacji między zasobami (podmiot, przedmiot czy obiekt). Są strukturą opisów zasobów w formie atrybutów opartych na XML, HTML, SVG, XHTML1, HTML4, a także zaleceniami W3W. Dzięki nimi można skuteczniej interpretować zawartość strony internetowej. Można je umieszczać w nagłówku strony w sekcji <head> oraz <body>.

Struktura i elementy oznaczeń Schema.org

Wyróżnia się wiele typów oznaczeń Schema.org, które można spotkać w wynikach wyszukiwania z elementami rozszerzonymi.

Do najczęściej używanych w praktyce można zaliczyć:

  • Product (Produkt) – pozwala opisać produkty sprzedawane w sklepach internetowych, a właściwości obejmują nazwę produktu, cenę, dostępność, sposób dostawy, opinie i inne dodatkowe informacje. Wyniki te mogą się zmieniać, ponieważ lista ta nie jest wyczerpująca. Pełny katalog pozostałych znaczników można znaleźć pod tym linkiem: https://schema.org/Product. Wyszczególnić można 2 rodzaje wyników o produktach:
    • Opisy produktów w wynikach wyszukiwania – przedstawia opisy produktów w atrakcyjniejszej formie niż tylko sam tekst. Mogą zawierać dodatkowe informacje o cenach, opiniach, dostępności i cenach.
    • Umieszczone przez sprzedawcę informacje o produkcie – posiadają szczegółowe dane o produktach zamieszczonych przez administratora witryny. Nie można w tym miejscu załączyć linków prowadzących do innych witryn, na których jest sprzedawany ten sam produkt. Umieszczone przez sprzedawcę informacje o produkcie mogą zostać wcześniej zweryfikowane przez wyszukiwarki i zostać umieszczone w sekcji popularnych produktów, w panelu zakupowym lub np. w Google Grafika.
  • Article (Artykuł) – służy do oznaczania treści artykułów, blogów lub innych publikacji internetowych, które zawierają właściwości, takie jak tytuł, imię i nazwisko autora, data i godzina pierwszej publikacji w formie ISO 8601, data i godzina ostatniej modyfikacji w formie ISO 8601, URL do strony internetowej, która wskazuje autora artykułu (np. link do mediów społecznościowych lub do strony z biografią) oraz adres URL do grafiki pasującej do artykułu bez logo i napisów. Dodatkowo na każdej podstronie należy dodać co najmniej jeden obraz, a wyszukiwarki wybiorą sobie odpowiedni i najlepiej pasujący do wyników wyszukiwania pod względem rozdzielczości i proporcji. Odnośniki URL do plików graficznych muszą być dostępne do pobrania i zaindeksowania. Obrazy te muszą być dodane w formacie obsługiwanym przez wyszukiwarki, czyli BMP, GIF, JPEG, PNG, WebP i SVG. Rekomenduje się dołaczenie obrazów o wysokiej rozdzielczości (co najmniej 50 tys. pikseli) oraz w formatach: 16:9, 4:3 i 1:1. Więcej szczegółowych wytycznych związanych z tym oznaczeniem można znaleźć pod adresem: https://schema.org/Article.
  • Recipe (przepis) – oznaczenie to pomaga znaleźć treść przepisu kulinarnego. W treści oznaczenia powinny się pojawić imiona i nazwiska autorów przepisu, oceny recenzentów, czas przygotowania w formacie <cookTime>, gotowania czy pieczenia w formacie ISO 8601 z właściwością <preTime>, krótki opis potrawy z dodatkową deskrypcją np. określającą porę roku („zima”), święto („Halloween”) lub inne jego cechy („szybki”), słowa kluczowe występujące obok siebie należy oddzielić przecinkami, kaloryczność w każdej porcji, liczbę porcji, jaką można przyrządzić na podstawie tego przepisu, wartości odżywcze, rodzaj posiłku („śniadanie”, „obiad”, „przekąska”), region, z którym kojarzony jest przepis („polski”, „azjatycki”), składniki użyte w przepisie, czynności, które trzeba wykonać krok po kroku, aby przyrządzić to danie oraz wideo z przygotowaniem potrawy. Przepisy mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania oraz w sekcji np. Google Grafika. Pełną listę znaczników można znaleźć na stronie https://schema.org/Recipe.
  • Local business (Lokalny biznes) – ten typ oznaczeń jest stosowany do opisu lokalnych firm i usług. Pozwala umieścić fizyczny adres przedsiębiorstwa, nazwę, opinie, witryny z opiniami o innych firmach, które działają lokalnie, współrzędne geograficzne placówki, adres URL z menu (w przypadku restauracji), godziny otwarcia w poszczególne dni tygodnia, dzień rozpoczęcia sezonowej przerwy w działaniu firmy (np. w przypadku lodowiska, lodziarni), względny przedział z cenami (np. 50-100 PLN, maksymalnie do 100 znaków, powyżej tego zakresu pole to nie będzie wyświetlane), rodzaj kuchni, jaką serwuje restauracja, numer telefonu do firmy wraz z numerem kierunkowym oraz działający adres URL do firmy. Pełny zakres oznaczeń został podany na stronie https://schema.org/LocalBusiness.
  • FAQ Page (Strona z pytaniami i odpowiedziami) – oznaczenia te zawierają listę najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi na określony temat, z których każdy ma jedną wypowiedź autora strony. Pozycja ta nie daje możliwości przesłania alternatywnych odpowiedzi przez użytkowników. FAQ Page może pojawiać się w wynikach wyszukiwania lub w akcjach Asystenta Google we wszystkich krajach i językach, w których działa wyszukiwarka Google na urządzeniach desktopowych i mobilnych. Nie należy używać oznaczeń <FAQPage> w celach reklamowych, a znaczniki <Question> powinny obejmować całą treść pytania, a <Answer> całą treść odpowiedzi. FAQ nie powinny obejmować treści wulgarnych, propagujących przemoc domową lub seksualną, nielegalne działania, środki niebezpieczne, szerzące mowę nienawiści czy nękanie. Ważne jest, aby pytania były widoczne na stronie w wynikach wyszukiwania, a odpowiedź powinna być ukryta w rozwijanej części. Jeśli witryna jest zbudowana z wielu podstron, na których powielają się te same pytania i odpowiedzi, aby zaznaczyć tylko jedno ich wystąpienie. Odpowiedź może zawierać następujące tagi HTML: <h1> do <h6>, <br>, <ol>, <ul>, <li>, <a>, <p>, <div>, <b>, <strong>, <i> i <em>, natomiast pozostałe będą ignorowane. Więcej o znacznikach FAQ Page można dowiedzieć się na stronie: https://schema.org/FAQPage.
  • Event (Wydarzenie) – umożliwia oznaczenie wydarzeń, takich jak koncerty, wystawy czy konferencje, w wynikach wyszukiwania lub w Mapach Google. Taki sposób prezentacji eventów zwiększa szansę na ich odkrycie i wzięcie w nich udziały przez szerszą publiczność. Wydarzenie może zakwalifikować się do wyświetlania w wyszukiwarkach, jeśli witryny zajmujące się sprzedażą biletów lub platformy społecznościowe, korzystają z interfejsu Google do odszukiwania ich. Strony korzystające z systemów CMS (np. WordPress) umożliwiają dodanie wydarzeń poprzez specjalne wtyczki. Można także użyć Markera danych lub dodać uporządkowane dane. Wyróżnia się 3 rodzaje wydarzeń: standardowe, online, częściowo dostępne stacjonarnie oraz wirtualnie. Oznaczenie to pozawala zaktualizować obecny stan eventu. Każde wydarzenie musi mieć niepowtarzalny adres URL, tzw. leaf page. Należy także określić datę początkową oraz końcową, strefę czasową poprzez dodanie UTC lub GTM. Jeśli nie doda się tych znaczników, to strefa czasowa będzie określona na podstawie pola <location>. Natomiast w przypadku wydarzeń online strefa czasowa jest wymagana. We właściwościach należy podać: dokładny adres lokalizacji, adres URL prowadzący do wydarzenia online, pełny tytuł wydarzenia, datę i godzinę rozpoczęcia oraz zakończenia w formacie ISO-8601, opis wydarzenia, stan wydarzenia, adres URL do obrazu lub logo symbolizujące wydarzenie (co najmniej 720 px, o szerokości 1920 px), dokładną nazwę miejsca wydarzenia stacjonarnego, status dostępności biletów (dostępne, wyprzedane, przedsprzedaż), najniższą dostępną cenę za bilet, trzyliterowy kod waluty w formacie ISO 4217, od kiedy i na jakiej stronie można zakupić bilety, nazwę organizatora lub osobę organizującą wydarzenie oraz nazwy wykonawców występujących na wydarzeniu (piosenkarzy, zespołów muzycznych, komików). Więcej szczegółów na temat oznaczeń można odszukać na stronie: https://schema.org/Event.
  • Logo (Logo) – oznaczenie to pozwala wskazać obraz, który będzie używany jako logo organizacji przez wyszukiwarki, aby mógł pojawiać się w wynikach wyszukiwania związanych z daną instytucją. Znaczniki te informują algorytmy, aby wyświetlać obraz w panelu wiedzy. Można je umieścić na dowolnej stronie, jednak rekomenduje się, aby znajdowały się na stronie głównej. Nie muszą występować na każdej podstronie. Wśród właściwości wymaganych powinien znaleźć się URL prowadzący do loga symbolizującego organizację. Grafika powinna wynosić 112 x 112 px, a URL być dostępny do pobrania i zindeksowania w formacie BMP, GIF, JPEG, PNG, WebP lub SVG. Logo powinno znajdować się białym tle. Jeśli w elementach loga dominuje biel, to białe lub szare tło może być nieodpowiednie i trzeba je zastąpić innym. Kolejną wymaganą właściwością jest dołączenie adresu URL powiązanej z logo. Pełny zakres oznaczeń Logo można odszukać pod tym adresem: https://schema.org/logo.
  • Person (Osoba) – służy do opisu osób znanych lub mniej popularnych, takich jak pracownik, założyciel instytucji, właściciel firmy, aktor, reżyser, producent, wykonawca, odbiorca nagrody, postać literacka, współautor czy autor dzieł książkowych na podstawie URL prowadzącego do szkicu biograficznego, danych strukturalnych, Wikipedii, Wikidata, darmowej bazy danych lub innych publicznych źródeł. Tagowanie obejmuje imię i nazwisko, powiązany adres URL, narodowość, zawód, datę urodzenia, miejsce urodzenia, datę śmierci (opcjonalnie), wzrost, dzieła literackie, relacje z innymi osobami (pokrewieństwo lub powinowactwo) czy innymi organizacjami. Więcej o znacznikach Person można dowiedzieć się z adresu: https://schema.org/Person.
  • Organization (Organizacja) – format ten umożliwia dostarczenie wyszukiwarkom informacji o organizacjach, takich jak firmy, szkoły, instytucje czy banki. Znaczniki te pozwalają na dodanie nazwy, opisu, logo, typu instytucji (firma lokalna czy międzynarodowa), adresu, numeru telefonu, zdjęć, linków do witryny lub mediów społecznościowych czy innych dodatkowych komunikatów związanych z daną organizacją. Informacje te mogą wyświetlać się w wynikach z elementami rozszerzonymi lub w panelu wiedzy. Dzięki takiemu rozwiązaniu wyszukiwanie będzie atrakcyjne, a tym samym poprawi wiarygodność firmy zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników. Dodatkowe informacje o znacznikach Organization znaleźć można na stronie: https://schema.org/Organization.
  • Video (Wideo) – jeśli na stronie internetowej umieszczono treści wideo, to można je oznaczyć za pomocą znaczników Schema.org. Właściwości te obejmują tytuł filmu, datę pierwszej publikacji w formacie ISO 8601, URL wskazujący plik multimedialny w formacie 3GP, 3G2, ASF, AVI, DivX, M2V, M3U, M3U8, M4V, MKV, MOV, MP4, MPEG, OGV, QVT, RAM, RM, VOB, WebM, WMV lub XAP, opis filmu, czas trwania, liczbę wyświetleń oraz region, w którym wideo jest dozwolone. Jeśli film będzie transmitowany na żywo, należy umieścić właściwości BroadcastEvent, które znajdują się na https://schema.org/BroadcastEvent. Jest to polecane przy transmisjach zawodów sportowych, ceremoniach wręczania nagród czy prezentowania gier wideo na platformach streamingowych. Funkcja „Kluczowe momenty” umożliwia użytkownikom przejście do odpowiednich segmentów filmu na podobnej zasadzie, jak rozdziały w książce. Wyszukiwarka Google umożliwia automatyczne wykrywanie najważniejszych momentów w filmie. Uruchamia się je na podstawie włączenia uporządkowanych danych <Clip> oraz <SeekToAction>. Wideo opublikowane za pośrednictwem platformy YouTube umożliwia wstawienie sygnatur czasowych w opisie pod filmem. Dodatkowe informacje o oznaczeniach VideoObject można znaleźć pod adresem: https://schema.org/VideoObject.

Właściwości oznaczeń Schema.org

Wyróżnić można wiele właściwości, które można wykorzystać w oznaczeniach Schema.org, a każda z nich pełni określoną rolę w przekazywaniu informacji o treści strony. Do najpopularniejszych można zaliczyć:

Oznaczenie Schema.orgOpisZastosowanieCel optymalizacji
Nazwa (name)Określa nazwę elementu np. tytuł artykułu, filmu lub produktu.  Sklep internetowy, strony wydarzeń kulturalnych, blogi, strony firmowe, recenzje produktów, strony wydarzeń lokalnych, strony kulinarnePoprawa widoczności produktów, usług, lokalnych wydarzeń, przepisów w wynikach wyszukiwania, promocja kultury.
Opis (description)Zawiera krótki opis obiektu, przedmiotu lub usługi.  Sklep internetowy, strony wydarzeń kulturalnych, blogi, strony firmowe, recenzje produktów, strony wydarzeń lokalnych, strony kulinarnePoprawa widoczności w wynikach wyszukiwania, lepszy przepływ informacji.
Data (datePublished i dateModified)Atrybuty te określają daty publikacji i modyfikacji artykułów lub innych treści.  Sklep internetowy, strony wydarzeń kulturalnych, blogi, recenzje produktów, strony wydarzeń lokalnych,  strony kulinarneInformowanie o dacie publikacji produktu oraz ostatniej modyfikacji. Informowanie o dostępności produktów. Pomoc w informowaniu o lokalnych wydarzeniach.
Lokalizacja (location, address)Określają adres firmy lub dokładną lokalizację.strony wydarzeń kulturalnych, strony firmowe,Promowanie kulturalnych wydarzeń, zwiększanie udziału publiczności. Pomoc w informowaniu o lokalnych wydarzeniach.
Ocena (review, aggregateRating)Może być używany do dostarczenia ocen i recenzji produktów lub usług.  Sklep internetowy, strony firmowe, recenzje produktów,Wyświetlanie ocen i recenzji produktów w wynikach wyszukiwania, informowanie potencjalnych klientów o doświadczeniach innych użytkowników.
Obraz (image)Wskazuje na obrazek lub grafikę reprezentującą obiekt.  Sklep internetowy, strony wydarzeń kulturalnych, blogi, strony firmowe, strony wydarzeń lokalnych, strony kulinarnePoprawa wyników lokalnych wyszukiwarek, wyświetlanie logo i ocen firmy. Wyświetlanie zdjęć potraw w wynikach wyszukiwania.
Adres URL (URL)Zawiera adres URL, który prowadzi do strony internetowej, na której znajduje się obiekt, aby znaleźć więcej informacji na określony temat.strony wydarzeń kulturalnych, blogi, strony wydarzeń lokalnych, strony kulinarnePomoc w informowaniu o lokalnych wydarzeniach, wskazywanie dat i miejsc, zwiększanie udziału w wydarzeniach poprzez podawanie adresów URL.
Autor (author)Wskazuje na autora danego obiektu, artykułów, książek i innych treści.blogi, recenzje produktów, strony kulinarneZwiększenie widoczności blogów i artykułów online, informowanie o autorach i treściach wpisów. Wskazywanie autora przepisu.
Oferta produktu lub usługi (offers)Może być używany w przypadku produktów lub usług do określenia informacji dotyczących cen i dostępności.  Sklep internetowy, recenzje produktów.Wyeksponowanie cen i informacji o dostępności produktów. Wyeksponowanie cen i stanów magazynowych.
Tabela z właściwościami i oznaczeniami Schema.org.

Implementacja oznaczeń Schema.org

  • Mikrodane (microdata) – jest to najprostszy sposób na implementacje oznaczeń Schema.org. Polega na dodaniu specjalnych atrybutów do odpowiednich elementów HTML. Przykładem mikrodanych może być poniższy atrybut <itemprop>, który używany jest, aby określić konkretną właściwość danego elementu np. nazwę, opis oraz adres firmy, natomiast <itemscope> i <itemtype> odnoszą się do typu danych zgodnych ze standardem Schema.org:

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Person”>

<h1 itemprop=”name”>Jan Kowalski</h1>

<p><span itemprop=”jobTitle”>Web Developer</span> at <span itemprop=”worksFor”> Software House</span></p>

<p>Email: <a href=”mailto:jankowalski@example.com” itemprop=”email”>jankowalski@example.com</a></p>

</div>

  • JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data) – notacja JavaScript jest włączona do tagu <script> w nagłówkach <head> lub w sekcji <body> strony. Można umieścić wiele bloków na jednej stronie, jeśli jest to konieczne. Przykładem JSON-LD, który można osadzić w tagu <script> w nagłówku lub treści witryny, jest:

<script type=”application/ld+json”>

{

„@context”: „http://schema.org”,

„@type”: „Person”,

„name”: „Jan Kowalski”,

„jobTitle”: „Web Developer”,

„url”: „https://www.przykladowa-strona.com/jan-kowalski”,

„email”: „jan.kowalski@przykladowa-strona.com”,

„telephone”: „+1234567890”,

„address”: {

„@type”: „PostalAddress”,

„streetAddress”: „Marszałkowska 123”,

„addressLocality”: „Warszawa”,

„postalCode”: „12345”,

„addressCountry”: „PL”

}

}

</script>

  • RDFa (Resource Description Framework in Attributes) – to technologia osadzania danych semantycznych w kodzie HTML, XHTML i innych typów dokumentów opartych na XML, aby oznaczyć różny content w witrynie. Przykładem może być:

<!DOCTYPE html>

<html>

<head>

    <title>Przykład RDFa</title>

</head>

<body>

    <h1 property=”schema:name”>Tytuł artykułu</h1>

    <p property=”schema:description”> Treść artykułu.</p>

    <span property=”schema:author”>Autor: Jan Kowalski</span>

</body>

</html>

Testowanie i weryfikacja oznaczeń – identyfikacja problemów z użyciem danych ustrukturyzowanych

Potencjalne problemy i błędy związane z oznaczeniami Schema.org mogą być wykrywane przez m.in.:

  • Test wyników z elementami rozszerzonymi od Google – pozwala zweryfikować, czy wszystkie umieszczone na stronie dane są uporządkowane zgodnie ze standardami podanymi na Schema.org. Przetestować można adres URL lub fragment kodu HTML. Strona rekomenduje sprawdzanie danych strukturalnych w wersji mobilnej z racji tego, że coraz więcej użytkowników przegląda Internet na urządzeniach przenośnych. Test wyników z elementami rozszerzonymi obejmuje formaty JSON-LD, RDFa i mikrodane oraz pokazuje, które typy elementów zostały odszukane na stronie, jakie wykryto błędy oraz jak je naprawić.
  • Walidator znaczników od Schema.org – narzędzie potrafi sprawdzić i wychwycić wszystkie popełnione błędy, które uniemożliwiają robotom wyszukiwarek poprawnie odczytać danych strukturalnych zamieszczonych na stronie. Dodatkowo można skorzystać z podglądu, który pozwala zaprezentować wynik z elementami rozszerzonymi. W przypadku błędów walidator wyświetli informacje o nich lub o ostrzeżeniach.
Zwiększymy widoczność Twojej strony w wyszukiwarce Google!
Zapytaj o ofertę

Dodatkowo warto monitorować i sprawdzać wyświetlanie oznaczeń w wynikach wyszukiwania dzięki:

  • Google Search Console – w sekcji „Ulepszenia” można testować i sprawdzać informacje o błędach, ostrzeżeniach czy pobierać raporty o prawidłowych wdrożeniach danych strukturalnych.
  • Screaming Frog – narzędzie pozwala przeprowadzić pełną analizę witryny i dowiedzieć się, na których stronach zostały umieszczone mikrodane prawidłowo, a gdzie błędnie. Dodatkowo narzędzie podaje wykaz stron wykorzystujących dane ustrukturyzowane, do których będzie można mieć łatwiejszy dostęp przy identyfikacji błędów lub problemów.

Wybór odpowiednich oznaczeń Schema.org

Selekcja właściwych oznaczeń Schema.org ma znaczenie nie tylko dla konkretnych branż, takich jak sklepy internetowe, blogi czy witryny przedsiębiorstw, ale przede wszystkim muszą być zgodne z wymogami wyszukiwarek, takich jak Google, Bing czy Yahoo! Każda z nich ma swoje własne wytyczne dotyczące implementacji oznaczeń Schema.org. Regularne sprawdzanie aktualizacji i zaleceń odnośnie wykorzystania znaczników danych strukturalnych jest niezbędne, aby utrzymać zgodność i optymalizować stronę pod kątem SEO.

Oznaczenia Schema.org mogą wpłynąć na wyświetlanie wyników lokalnych i uwzględniać dane geograficzne. Dlatego warto rozważyć zastosowanie oznaczeń Schema.org dla lokalnych firm i usług, aby poprawić widoczności w wynikach wyszukiwania w określonym regionie:

  • Firma lokalna – można oznaczyć nazwę firmy, adres, numer telefonu, godziny otwarcia.
  • Recenzje – jeśli firma posiada recenzje dotyczące swoich produktów lub świadczonych usług, Schema.org pozwala na ich oznaczenie w postaci gwiazdek, co przyciąga uwagę użytkowników i buduje zaufanie.
  • Usługi lokalne – można szczegółowo opisać usługi oferowane przez lokalną firmę, co ułatwia potencjalnym klientom zrozumienie, co dokładnie ta firma ma do zaoferowania.
  • Wydarzenia lokalne – jeśli firma organizuje lokalne wydarzenie np. warsztaty czy wystawę fotografii, to można je oznaczyć za pomocą znaczników Schema.org, co pomaga w promocji tych wydarzeń i zwiększa ich widoczność.
  • Menu restauracji – lokalne restauracje mogą oznaczać swoje menu, dzięki czemu klienci mogą łatwo znaleźć informacje o dostępnych potrawach oraz ich cenach, co jest szczególnie przydatne przy planowaniu wizyty w restauracji.

Warto także pamiętać o ciągłym rozwoju Schema.org, który obejmuje dodawanie nowych typów oznaczeń. To pozwala na tworzenie bardziej szczegółowych opisów treści i innych znaczników, co może przynieść korzyści różnym rodzajom witryn. Ostatnio dodane nowe typy oznaczeń, takie jak książki, filmy czy wydarzenia online, poszerzają zakres możliwości optymalizacji treści przy wykorzystaniu Schema.org. Dlatego warto być na bieżąco z aktualnościami, aby maksymalnie wykorzystać potencjał danych strukturalnych.

Podsumowanie

Schema.org to zestaw standardów oznaczeń strukturalnych, który usprawnia indeksowanie treści witryn przez wyszukiwarki, co umożliwia wyświetlanie bardziej zróżnicowanych fragmentów wyników wyszukiwania. Jest to wspólna inicjatywa Google, Bing, Yahoo! oraz innych popularnych wyszukiwarek, mająca na celu ustanowienie ogólnego standardu oznaczeń strukturalnych dla treści dostępnych w Internecie. Do najczęściej używanych znaczników Schema.org można zaliczyć: produkt, artykuł, przepis, lokalny biznes, FAQ Page, wydarzenie, logo, osoba oraz wideo. Zaimplementować je można na 3 różne sposoby m.in. poprzez: mikrodane, JSON-LD oraz RDFa. Znaczniki te przyczyniają się do lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania, poprawiają doświadczenia użytkowników oraz zwiększają CTR.


Powiązane frazy: