ROI

ROI (Return On Investment) to inaczej wskaźnik zwrotu z inwestycji. To kluczowy parametr w ocenie rentowności projektów, zarówno w sektorze finansowym, jak i biznesowym. Jest narzędziem do mierzenia skuteczności inwestycji, umożliwiającym porównanie jej kosztów i zysków. Wykorzystanie wskaźnika ROI pozwala inwestorom i menadżerom na ocenę opłacalności przedsięwzięć oraz strategii biznesowych. 

Spis treści

  1. ​Co to jest ROI?
  2. Jak obliczyć ROI? Wzór
  3. Jak interpretować wyniki ROI?
  4. Zalety korzystania z ROI
  5. ROI a inne wskaźniki
  6. ROI a ROAS – różnice
  7. Do czego wykorzystać ROI?
  8. Podsumowanie

Co to jest ROI?  

ROI (zwrot z inwestycji) to wskaźnik finansowy oceniający efektywność inwestycji. Wartość procentowa wskaźnika pokazuje, czy inwestycja przynosi zyski (wartość dodatnia) czy straty (wartość ujemna). Wykorzystanie ROI jest kluczowe w rozwoju biznesu, ponieważ umożliwia porównanie kwoty zainwestowanej z kwotą uzyskaną w wyniku tej inwestycji. 

Jak obliczyć ROI? Wzór  

Zasada obliczania ROI jest prosta. Wystarczy zastosować podstawowy wzór.  

ROI = (Zysk z inwestycji / Koszt inwestycji) * 100% 

Zysk z inwestycji odpowiada różnicy między końcową, a początkową wartością inwestycji. Kosztem jest kwota, którą zainwestowano początkowo.  

Dla ćwiczeń można spróbować obliczyć ROI na przykładzie kampanii reklamowej. Załóżmy, że kampania wygenerowała 10 000 zł przychodu, a firma wydała na nią 2 000 zł. Co należy zrobić, by obliczyć ROI? W pierwszej kolejności trzeba odjąć od przychodów koszt inwestycji. Otrzymaną wartość należy podzielić przez koszt inwestycji a następnie pomnożyć to razy 100. W tym przypadku ROI będzie wynosić (10 000 – 2000)/2000) *100% = 400%.  

Ważne jest jednak to, by uwzględnić wszystkie koszty związane z kampanią i realizacją strategii marketingowej, czyli np. koszty projektu, implementacji wybranych rozwiązań czy monitorowania i ewentualnej optymalizacji działań.  

Jak interpretować wynik ROI?  

Jeśli wynik ROI jest wysoki, zazwyczaj oznacza to, że inwestycja przyniosła znaczne zyski, w porównaniu do kosztów, które firma musiała ponieść w związku z jej realizacją. Jeśli np. ROI wynosi 100% oznacza to, że przedsięwzięcie zwróciło się w całości. Firma zarobiła tyle, ile zainwestowała. Jeśli z kolei wskaźnik ROI jest niski, wskazuje to, że inwestycja nie była zbyt opłacalna. Czasami może dojść nawet do sytuacji, w której będzie to wartość ujemna – taki wynik wskazuje, że inwestując w dane przedsięwzięcie, firma poniosła straty.   

W praktyce cześć osób, które posługują się tym wskaźnikiem, uwzględnia wartość średniego ważonego kosztu kapitału (WACC – Weighted Average Cost of Capital) i przyrównuje do niego wyniki wskaźnika ROI. Jeśli są większe lub równe WACC – inwestycja jest opłacalna, jeśli niższe – inwestycja nie jest rentowna.  

Stworzymy dla Ciebie skuteczną strategię e-marketingową!
Zapytaj o ofertę

Trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że mimo iż ROI jest popularnym wskaźnikiem, ma też swoje ograniczenia. Przede wszystkim nie uwzględnia ważnego aspektu zwrotu z przedsięwzięcia, jakim jest czas. Czasami inwestycja, która cechuje się wysokim ROI, niekoniecznie jest lepsza od inwestycji o niższej wartości wskaźnika, jeśli ta pierwsza przyniosła zyski dopiero po bardzo długim czasie.  

Zalety korzystania z ROI  

ROI to powszechnie wykorzystywany wskaźnik biznesowy. Jego zaletami są: 

  • Łatwy wzór, pozwala szybko obliczyć wartość ROI.  
  • Interpretacja wskaźnika nie jest skomplikowana.  

Wymieniając zalety, należy jednak podkreślić, że do oceny opłacalności inwestycji należy podejść interdyscyplinarnie. ROI to ogólny wskaźnik, w którym nie można uwzględnić np. tego, jak wartość pieniądza zmienia się w czasie. Mówiąc wprost – wartość ROI powinna być tylko częścią oceny opłacalności danego przedsięwzięcia.  

ROI a inne wskaźniki  

W analizie finansowej często wykorzystuje się wskaźnik ROI w zestawieniu ze średnią ważoną kosztów kapitału, czyli WACC. Są jednak także inne wskaźniki, pozwalające na ocenę rentowności firmy, projektów czy inwestycji. Zalicza się do nich m.in.:  

  • ROS (Return on Sales) – wskaźnik ten analizuje zysk firmy w relacji do jej sprzedaży. 
  • ROA (Return on Assets) – określa efektywność zarabiania pieniędzy przez firmę w kontekście podejmowania inwestycji. 
  • ROE (Return on Equity) – mierzy rentowność kapitału własnego organizacji.  

ROI a ROAS – różnice  

Wskaźnik ROI ukazuje zysk, który wygenerowała inwestycja. ROAS mierzy z kolei przychód z konkretnej kampanii czy reklamy.  

Wartość ROAS, (Return On Ad Spend) informuje nas o skuteczności oraz opłacalności prowadzonej kampanii reklamowej. Możemy obliczyć go nie tylko dla wszystkich naszych działań marketingowych, ale także dla poszczególnych kampanii lub nawet pojedynczych reklam. Co to dokładnie jest ROAS i jak go obliczyć? Sprawdź!  

Do czego wykorzystać ROI?  

  • Ocena inwestycji w aktywa – firmy wykorzystują wskaźnik ROI, aby analizować rentowność inwestycji w nowe urządzenia, maszyny czy nieruchomości. 
  • Marketing i reklama – zastosowanie ROI pozwala na ocenę skuteczności kampanii reklamowych przez porównanie przychodów z poniesionymi kosztami. 
  • Inwestycje w technologie IT – firma może mierzyć wartość wprowadzenia nowych technologii lub systemów informatycznych, korzystając ze wskaźnika ROI. 
  • Inwestycje finansowe – zarówno indywidualni, jak i instytucjonalni inwestorzy korzystają z ROI do oceny rentowności różnorodnych instrumentów inwestycyjnych. 
  • Decyzje strategiczne – ROI może służyć do oceny i porównywania różnych opcji strategicznych, takich jak przejęcia, fuzje czy ekspansja na nowe rynki. 
  • Szkolenia i rozwój pracowników – organizacje mogą ocenić zyskowność programów szkoleniowych, analizując stosunek korzyści płynących z podniesienia wydajności pracowników do kosztów tych szkoleń. 
  • Rozwój produktu – firma może wykorzystać analizę ROI, by zdecydować o wprowadzeniu nowego produktu na rynek, oceniając przewidywany zwrot z inwestycji. 

Podsumowanie  

Wskaźnik ROI jest narzędziem do mierzenia zwrotu z inwestycji. Stosuje się go często w kontekście kampanii reklamowych Google Ads oraz w procesie pozycjonowania stron internetowych. Umożliwia on precyzyjne określenie czy inwestycja była rentowna. Wynik ROI, podawany w procentach, oblicza się na podstawie dwóch kluczowych zmiennych: przychodu i kosztów poniesionych na inwestycję.


Powiązane frazy