Recykling treści polega na ponownym wykorzystaniu stworzonego wcześniej contentu. Nie chodzi jednak o to, by wciąż publikować te same treści, ale o to, by tworzyć inne, bazując na wcześniej wykonanej pracy. Do recyklingu zalicza się jednak nie tylko tworzenie kolejnych materiałów, ale także wzbogacanie ich o dodatkowe lub bardziej aktualne elementy. Można mówić o nim także w kontekście podejmowania działań, takich jak m.in. stworzenie e-booka na podstawie przeprowadzonego uprzednio webinaru.
Spis treści:
- Recykling treści – co to jest?
- Rodzaje recyklingu treści
- Jak recyklingować treści krok po kroku?
- Zalety recyklingowania treści
- Recykling treści a SEO
- Jaką strategię recyklingu treści wybrać?
- Recykling treści – wyzwania
- Recykling treści – błędy, których należy unikać
- Podsumowanie
Recykling treści – co to jest?
Mianem recyklingu treści można określić proces ponownego wykorzystania istniejącego contentu, celem stworzenia nowych materiałów. Obejmuje on także aktualizacje treści, czyli np. rozbudowywanie artykułów. Recykling nigdy nie jest jednak tożsamy z dosłownym powielaniem tych samych tekstów, co doprowadziłoby do powstania zjawiska duplikacji.
Istnieje wiele form recyklingu, do których zalicza się m.in. przekształcanie artykułów blogowych w infografiki czy tworzenie na ich podstawie postów w mediach społecznościowych. Może to być także łączenie kilku ogólnych wpisów w jeden ekspercki artykuł lub serię publikacji rozbudowanych o nowe treści.
Warto zaznaczyć, że regularna aktualizacja treści jest istotna nie tylko z perspektywy użytkowników, ale także botów wyszukiwarek. Modyfikacja istniejącego contentu może przyczynić się do lepszego indeksowania strony, a co za tym idzie poprawić jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.
Rodzaje recyklingu treści
W recyklingu treści wyróżnia się 2 podejścia. Revamping i repurposing. Pierwsze z wymienionych odnosi się do ponownej publikacji tego samego materiału, który może być dodatkowo wzbogacony nowymi treściami. Drugi z typów polega z kolei na przekształcaniu opublikowanego już materiału w inne formaty – np. stworzenie podcastu na bazie artykułu eksperckiego. Taka zmiana może wiązać się także ze zmianą grupy docelowej.
Jak recyklingować treści krok po kroku?
- Audyt
Pierwszym krokiem w recyklingu treści jest przeprowadzenie dokładnego audytu materiałów. Należy zidentyfikować np. to, które treści dostępne na firmowym blogu nadal są wartościowe i powinny być rozbudowane bądź przekształcone.
- Aktualizacja i poprawa treści
Po zweryfikowaniu contentu, który powinien zostać poddany recyklingowi, należy skupić się na aktualizacji i poprawie wybranych treści. Po ich wyborze można zacząć dostosowywać je do potrzeb użytkowników oraz do bieżących trendów.
- Tworzenie nowych formatów contentu
To główny krok w całym procesie, polegający m.in. na przekształcaniu artykułów blogowych w wideo, infografiki lub prezentacje.
- Promocja treści z recyklingu
Na ostatnim etapie należy przejść do promocji zrecyklingowanego contentu z wykorzystaniem odpowiednich kanałów tak, by móc docierać do właściwych grup odbiorców.
Zalety recyklingowania treści
- Wzrost ruchu organicznego i widoczności strony
Recyklingowanie treści może przyczynić się do wzrostu ruchu organicznego w witrynie, ponieważ im częściej treści są aktualizowane i rozbudowywane, tym atrakcyjniejsze mogą stać się z perspektywy botów wyszukiwarek.
- Zwiększenie zaangażowania użytkowników
Treści dostosowane do potrzeb odbiorców mogą generować większe zaangażowanie i więcej interakcji z ich strony.
- Oszczędność czasu
Dzięki recyklingowi znacznie skraca się czas, potrzebny na tworzenie nowego contentu, co pozwala na efektywniejszą i wydajniejszą pracę.
Recykling treści a SEO
Jeśli treści dostępne w witrynie mają wpłynąć na jej wysoką pozycję w wyszukiwarce, muszą być odpowiednio zoptymalizowane pod kątem SEO. Dlatego za każdym razem, w tym także przy recyklingu contentu warto przeprowadzić m.in. analizę słów kluczowych, które następnie zostaną wykorzystane w tworzonych tekstach.
O recyklingu w kontekście SEO należy wspomnieć także w odniesieniu do evergreen content, czyli do tzw. treści, które nie są zależne od upływającego czasu. Najczęściej są to np. artykuły na uniwersalne tematy, odporne m.in. na sezonowość czy szybko zmieniające się trendy. Należy monitorować, czy tego typu treści są odpowiednio wykorzystywane, tj. np. sprawdzić słowa kluczowe, po których wpisaniu odbiorcy trafiają do zawierających je miejsc. Można to zrobić np. z pomocą narzędzi, takich jak Senuto czy Ahrefs.
Tego typu frazy warto porównać także z innymi często stosowanymi słowami kluczowymi, pasującymi do danego tematu. Analiza pozwoli zidentyfikować np. nowe wyrażenia, które powinno się wykorzystać do optymalizacji danego tekstu.
Jaką strategię recyklingu treści wybrać?
- Przewodniki i e-booki – konsolidując treści z różnych źródeł, można przekształcić je np. w dokumenty o charakterze poradnikowym. Tworząc dedykowane ich pobraniom landing page, zwierające formularz kontaktowy, można myśleć o nich także w kontekście pozyskiwania leadów i budowania listy adresów mailowych do wysyłki newslettera.
- Serie tematyczne – dysponując obszernymi publikacjami, warto podzielić je na krótsze, decydując się np. na stworzenie serii postów, artykułów czy filmów. Tego typu działanie może zachęcić użytkowników do wracania po kolejne części materiału, zwiększając ich zaangażowanie.
- Tworzenie kursów i szkoleń online – jeśli firma specjalizuje się w danym obszarze i posiada wiele treści dotyczących określonego tematu, może tworzyć kursy lub szkolenia online, które zapewnią użytkownikom wartość merytoryczną i edukacyjną.
- Aktualizacja contentu – treści, które przestają zawierać aktualne informacje, stają się nieatrakcyjne dla użytkowników. Dodając do nich jednak nowe dane czy wzbogacając je o case study, można zwiększyć zainteresowanie odbiorców, do których są one kierowane.
- Tworzenie FAQ lub bazy wiedzy – na podstawie treści zawartych np. na firmowym blogu, warto stworzyć listę najczęściej zadawanych pytań (FAQ), która pomoże odbiorcom znaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytania.
- Tworzenie infografik – informacje, dane czy statystyki zawarte np. w tekstach blogowych można przekształcić w infografiki, a następnie udostępniać je w mediach społecznościowych.
- Wykorzystywanie treści w newsletterach – treści, zarówno w formie tekstowej, jak i wizualnej mogą być wykorzystywane np. w newsletterach, dostarczając użytkownikom cennych informacji z konkretnych obszarów.
- Publikacje w social mediach – warto przekształcać dostępny content w formaty, odpowiadające specyfice poszczególnych platform społecznościowych, takich jak np. Instagram (gdzie świetnie sprawdza się format wideo), Facebook czy LinkedIn.
- Organizacja webinarów i warsztatów – tematy podejmowane np. w artykułach blogowych mogą stać się punktem przewodnim dla organizacji wydarzeń, takich jak np. webinary online czy warsztaty, umożliwiające podejmowanie głębszych interakcji z odbiorcami.
- Tłumaczenie treści – istniejące treści warto przetłumaczyć także na inne języki, dzięki czemu będzie można dotrzeć do znacznie szerszej publiczności.
Recykling treści – wyzwania
Do jednego z największych wyzwań w recyklingu treści zalicza się umiejętne zachowanie ich wartości, przy jednoczesnej zmianie formatu. Wykorzystywanie nieaktualnego contentu przez markę może być źle odebrane przez odbiorców i negatywnie wpłynąć na jej wizerunek. Trzeba pamiętać także o tym, że recykling wiąże się z ryzykiem utraty unikalności treści. Dlatego niezwykle istotne jest to, by monitorować czy nie doszło do powstania duplikacji.
Recykling treści – błędy, których należy unikać
- Brak dopasowania formatu treści do wybranego kanału – każdy kanał, w tym np. platformy mediów społecznościowych, charakteryzują się innymi zasadami. Przed zaplanowaniem publikacji i przeprowadzeniem recyklingu, należy upewnić się, czy dany format pasuje do określonego kanału. Dla przykładu – cytaty z Twittera mogą nie trafić w oczekiwania użytkowników Instagrama, dla których duże znaczenie mają treści multimedialne.
- Brak monitorowania efektów – należy stale analizować efekty, które przynosi recykling treści. Stosowanie rozwiązań analitycznych jest niezwykle ważne, gdyż pozwala określić, w które z działań warto nadal inwestować czas i zasoby, a które z nich nie generują korzyści.
- Brak redakcji – nieudolny recykling wiąże się m.in. z niedopasowaniem treści do zmiany formatu publikacji. Mowa tu m.in. o stosowaniu w e-bookach zwrotów, takich jak „Z tego artykułu dowiesz się m.in.”, co jest spowodowane brakiem wcześniejszej korekty. Należy więc dokładnie sprawdzać „nowe” materiały i eliminować fragmenty, które nie pasują do ich aktualnej formy.
Podsumowanie
Recykling treści to nie tylko sposób na sprawniejsze tworzenie contentu, ale także szansa na zwiększenie zasięgu marki, poprzez docieranie do nowych grup odbiorców. Recyklingując treści marka zwiększa wydajność swoich działań w różnych kanałach, oszczędzając tym samym czas, potrzebny do przygotowywania materiałów od przysłowiowego „zera”.