Personal branding

Tworzenie i promocja marek dotyczy nie tylko produktów, usług czy firm. Z powodzeniem większość mechanizmów można przełożyć na budowanie wizerunku ludzi.

Spis treści:

  1. Świat marek
  2. Świat ludzi-marek
  3. Korzyści personal branding
  4. Narzędzia do budowania wizerunku
  5. Streszczenie
  6. Podsumowanie

Świat marek

Współczesne czasy zostały zdominowane przez marki. Można nawet stwierdzić, że cały świat jest na nich zbudowany. Rozpoznawalne i wiarygodne brandy, budowane zarówno przez lokalne przedsiębiorstwa, jak i międzynarodowe korporacje, mają na celu zdobycie przychylności konsumentów oraz ich portfeli. Z kolei konsumenci opanowali sztukę płynnego poruszania się wśród marek, korzystając z nich jako swoistych punktów orientacyjnych.

Obecnie istnieje ogromna liczba konkurencyjnych firm, produktów i usług, z których znaczna część prezentuje niemal identyczne ceny, podobne opakowania oraz zbliżone właściwości, oferując podobne obietnice. W takiej sytuacji może nasunąć się pytanie, jak podejmować decyzje konsumenckie? Codzienna analiza, poszukiwanie i dokonywanie wyborów byłoby niezwykle czasochłonne i niepraktyczne. W związku z tym to właśnie marki zyskują szczególne znaczenie jako nieoceniona pomoc. Stanowią one symbole, które zostają w pamięci i definiują wartości, które są obecnie poszukiwane. To właśnie w markach pokłada się zaufanie, oczekując, że dostarczą one najwyższą jakość produktów oraz zapewnią bezpieczne i pewne zakupy.

Przy tym wszystkim należy pamiętać, że marki nie ograniczają się już tylko do samych produktów lub usług. Najlepsze i świadome firmy na rynku rozumieją, że konieczne jest oparcie się na czymś więcej. Tworzą one świat doznań, który zdoła „przyciągnąć” uwagę konsumentów, trafić w ich przekonania oraz wywołać emocje, które staną się fundamentem dla ich lojalności.

Świat ludzi-marek

Czy zatem budowanie marek, tzw. branding, dotyczy tylko i wyłącznie produktów i usług, czyli ogólnie rzecz ujmując, wytworów pracy ludzkiej pracy? Oczywiście, że nie. Zbliżone zasady, które obowiązują przy tworzeniu brandów, można z powodzeniem stosować także do osób – budując, a także „promując” ich wizerunek. W takim kontekście mówi się o personal brandingu.

Dlaczego jednak mielibyśmy poświęcać temu czas? Czy nie wystarczy wyłącznie promowanie firmy?

Korzyści różnią się w zależności od tego, w jakim kontekście prowadzone są działania osobiste. Niemniej jednak można je umownie uprościć i przypisać do jednego zbioru. Budowanie własnego wizerunku to zwiększanie rozpoznawalności samego siebie, swojej wiarygodności i zdobywania zaufania odbiorców. W obecnych czasach bycie taką „postacią” w swojej branży znacząco pomaga wypromować firmę, która stoi za danym podmiotem.

Korzyści personal branding

Potrzeby mogą się różnić, w zależności od tożsamości i celów, które chce się osiągnąć.

Jeśli jest się kandydatem na rynku pracy, to budowanie własnej marki jest jednym ze skutecznych sposobów na zwiększenie szans na znalezienie zatrudnienie w renomowanej firmie. Współczesne instytucje szukają specjalistów, a kreowanie własnego wizerunku pozwala być zauważonym i odpowiednio docenionym. 

Natomiast w przypadku bycia właścicielem lub pracownikiem przedsiębiorstwa, jako osoba o pewnej renomie w branży, wywiera się pozytywny wpływ na reputację firmy, którą się reprezentuje. W związku z tym personal branding stanowi nie tylko uzupełnienie dotychczasowych działań marketingowych, lecz także wprowadza je na zupełnie nowy poziom jakości. Warto więc przyjrzeć się temu nieco bardziej szczegółowo:

  1. Człowiek postrzegany jako marka, łatwiej buduje wiarygodność niż firma – wynika to z faktu, że ludzie chętniej obdarzają zaufaniem innych ludzi niż przedsiębiorstwa czy korporacje.
  2. To, co się mówi i pisze, jako znana osoba, cieszy się zaufaniem i popularnością – w czasach content marketingu, bycie anonimowy, niesie ze sobą znikome korzyści. Treści opatrzone znanymi i szanowanymi nazwiskami, mogą stać się kluczem do sukcesu.
  3. Marka osobista, wzmacnia wizerunek firmy, która stoi za daną osobą – zaufanie, którym jest się obdarzony, przenosi się na firmę. Popularność osiągnięta w tym kontekście może prowadzić do konwersji w postaci potencjalnych leadów.
  4. Można mieć większą swobodę wypowiedzi i głoszenia opinii – stanowiska te muszą być zgodne z polityką firmy, jednak cechuje je większa elastyczność oraz osobisty i emocjonalny charakter. To właśnie takie treści są poszukiwane przez odbiorców.
  5. Łatwiej jest zainicjować kontakty biznesowe znanym i cenionym ludziom, niż firmom – to jest po prostu bardziej naturalne i efektywne.
  6. Marka osobista nadaje firmie dodatkowy wymiar i głębię – co jest nieodzowne w dobie content marketignu i dynamicznej konkurencji.

Omawiany temat jest o wiele bardziej złożony. Niemniej jednak powyższe wskazówki powinny dać dobry obraz tego czym jest personal branding i dlaczego warto w niego zainwestować.

Narzędzia do budowania wizerunku

O metodach i technikach budowania wizerunku napisano już parę książek. Niemniej jednak nie jest tajemnicą, że wykorzystywane są takie same platformy i narzędzia, jak w przypadku brandingu firm czy produktów.

Porozmawiajmy o pozycjonowaniu wizerunkowym!
Zapytaj o ofertę

Należy podkreślić, że social media nabierają jeszcze większego znaczenia ze względu na swój osobisty charakter. Facebook, Twitter (obecnie X), LinkedIn czy blogi stają się kluczowe dzięki możliwości swobodnego publikowania opinii, treści oraz wchodzenia w interakcje z odbiorcami. Warto także wykorzystać szansę, jaką daje publikowanie artykułów na popularnych portalach tematycznych, video na YouTube czy braniu udziału w prestiżowych konferencjach branżowych.

Możliwości jest wiele, trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość. Personal branding to proces długoterminowy, wymagający dużej aktywności i przemyślanej strategii oraz rywalizacji z konkurencją. Przy tym wszystkim nie można zapominać, że jeśli chce się budować osobisty wizerunek, zwłaszcza jako eksperta, koniecznie trzeba mieć coś wartościowego do powiedzenia.

Podsumowanie

Personal branding to niezwykle istotne zjawisko. Budowanie własnego wizerunku pozwala się wyróżnić na tle konkurencji, niezależnie od celu – czy są to poszukiwania pracy, czy promuje się biznes. Kreowanie wizerunku ma zastosowanie na różnych płaszczyznach i pozwala prezentować się profesjonalnie i wiarygodnie. Człowiek jest marką samą w sobie, bycie anonimowym nie przynosi żadnych korzyści. Należy dążyć do tego, aby działania zostały docenione, dlatego warto podpisywać się pod nimi. To własne nazwisko jest marką. Im lepszy wizerunek nazwiska się zbuduje, tym lepiej wypadnie się w oczach potencjalnego pracodawcy, partnera biznesowego czy klienta. Wszystko sprowadza się do jednego wniosku – ludzie często oceniają po wyglądzie i zachowaniu.


Powiązane frazy