Open Graph

Open Graph, nazywany również „OG”, to protokół metadanych stosowany w mediach społecznościowych, który pozwala kontrolować wygląd i zachowanie się udostępnionych linków. Umożliwia dostosowanie wyglądu odnośników, tytułów, opisów i obrazów, które są wyświetlane, gdy treść jest rozpowszechniana na platformach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter (obecnie X) czy LinkedIn. Open Graph to otwarty protokół bazujący na specyficznych standardach RDFa, będącym w stanie przekształcić każdą stronę internetową w obiekt grafu społecznościowego, publikując po prostu niektóre metatagi HTML w sekcji <head> dokumentu np.: <meta property=”og;nazwa-atrybut” content =”wartość-atrybut”>.

Spis treści:

  1. Znaczenie Open Graph dla SEO
  2. Struktura Open Graph
  3. Optymalizacja Open Graph
  4. Ciekawostki i nieoczywiste kwestie dotyczące Open Graph
  5. Implementacja Open Graph
  6. Przyszłość Open Graph
  7. Podsumowanie

Znaczenie Open Graph dla SEO

Dla każdego specjalisty SEO, zrozumienie i umiejętne wykorzystanie protokołu Open Graph może przynieść nieocenione korzyści w kontekście widoczności online. Korzyści płynące z wykorzystania Open Graph są znaczące i wielopłaszczyznowe. Przede wszystkim umożliwia on bardziej atrakcyjne i spersonalizowane wyświetlanie linków w mediach społecznościowych. Dzięki odpowiednio zoptymalizowanym metadanym, takim jak tytuł, opis i grafika, witryna może kontrolować sposób, w jaki jej treści są prezentowane na platformach społecznościowych, przyciągając wzrok użytkowników i zachęcając ich do kliknięcia. To z kolei prowadzi do zwiększenia współdzielenia treści, a tym samym poszerzenia zasięgu witryny oraz poprawy jej autorytetu w sieci.

przyklad open graph na Facebooku Ideo Force
Post na Facebooku Ideo Force z tagami Open Graph.

Wykorzystanie Open Graph może znacząco wpłynąć na atrakcyjność i efektywność treści w kontekście SEO.Poprawa klikalności linków generowanych na platformach społecznościowych przekłada się bezpośrednio na zwiększenie ruchu organicznego, co jest ważnym czynnikiem dla algorytmów wyszukiwarek. Algorytmy te biorą pod uwagę nie tylko ilość ruchu, ale także stopień zaangażowania użytkowników, czas spędzony na stronie czy inne wskaźniki. Dlatego też, gdy treści witryny są atrakcyjnie prezentowane na mediach społecznościowych dzięki Open Graph, istnieje większa szansa, że użytkownicy będą chętniej wchodzić na stronę, spędzać na niej więcej czasu i angażować się w jej zawartość.

Struktura Open Graph

Meta tagi Open Graph pozwalają lepiej prezentować i wyświetlać treści w serwisach społecznościowych oraz platformach, na których można udostępniać linki. Są to specjalne tagi HTML, które przechowują metadane dotyczące treści, takich jak tytuł, opis, obrazek, typ treści i wiele innych. Dostarczają serwisom społecznościowym informacji potrzebnych do poprawnego interpretowania i wyświetlania treści, gdy użytkownicy udostępniają linki na swoich profilach czy w wiadomościach.

Wymagane i opcjonalne tagi Open Graph

W celu skutecznej implementacji Open Graph na stronie, istnieją pewne tagi, które są wymagane, aby zagwarantować poprawne działanie odnośników podczas udostępniania treści. Pierwszymi z wymaganych tagów są:

  • „og:title” – określa tytuł artykułu lub postu, który będzie się pojawiać podczas udostępniania linka. Wyświetla się w mediach społecznościowych a nie w wyszukiwarce. Jego zadaniem jest przyciągnięcie uwagi odbiorców i zachęcenie do kliknięcia. Zaleca się, aby miał maksymalnie 60 znaków, natomiast na urządzeniach mobilnych rekomendowana długość to 40 znaków. W kodzie HTML prezentuje się następująco: <meta property=”og:title” content=”Nazwa witryny” />.
  • „og:description” – w tym miejscu umieszcza się krótki opis zawartości strony lub artykułu najczęściej w 1 lub 2 zdaniach. Nie wyświetla się w wyszukiwarce tylko w mediach społecznościowych np. na Facebooku. Jego zadaniem jest zachęcić użytkownika do kliknięcia odpowiedniego artykułu. Można go przedstawić w taki sposób: <meta property=”og:description” content=Opis witryny” />.
  • „og:image” – adres URL prowadzi do grafiki, który został użyty jako miniatura w postach i linkach. Obraz ten jest wizualnym elementem przyciągającym uwagę użytkowników. Jeśli nie uzupełni się tego tagu, to automatycznie może zostać podstawiona dowolna grafika z serwisu lub sam tekst. W kodzie strony może wyglądać następująco np.: <meta property=”og:image” content=”Adres URL zdjęcia lub grafiki” />.
  • „og:url” – określa adres URL strony lub artykułu, który jest udostępniany. To fundamentalne w przypadku stron z dynamicznymi adresami. Tag og:url prezentuje się następująco: <meta property=”og:url” content=”Nazwa witryny” />.
Przykład wydarzenia na Facebooku Ideo Force z tagami Open Graph.

Oprócz wymaganych tagów, istnieją również opcjonalne tagi Open Graph, które pozwalają na bardziej precyzyjne dostosowanie prezentacji treści podczas udostępniania. Należą do nich:

  • „og:type” – definiuje rodzaj treści, na przykład artykuł, blog, film, produkt, strona internetowa, gra, film, jedzenie czy kraj. Jeśli zaniedba się dodanie tego tagu, to Facebook automatycznie sklasyfikuje podany URL jako witrynę internetową (website). Prezentuje się następująco: <meta property=”og:type” content=”website” />.
  • „og:audio” i „og:video”– pozwala wskazać URL prowadzący do plików audio lub wideo związanych z treścią witryny lub artykułu. Wygląda następująco: <meta property=”og:audio” content=” ”/> lub <meta property=”og:video” content=” ”/>.
  • „og:determiner” – tag ten decyduje, czy przed zdaniem powinien pojawić się przedimek nieokreślony „a” czy „an”, ” ” (wartość domyślna), „the” lub „auto”. Ma formę jak poniżej: <meta property=”og:determiner” content=”a” />.
  • „og:locale” i „og:locale:alternate” – określają język i/lub dodatkowe wersje językowe treści. Warto te tagi używać, jeśli serwis jest napisany w innym języku niż angielski. Domyślnie Facebook zakłada, że posty są publikowane w tym języku. W kodzie witryny można go zapisać w następujący sposób: <meta property=”og:locale” content=”pl_PL” />.
  • „og:site_name” – określa nazwę witryny, na której znajduje się treść. Jest ona wyświetlana pod tytułem strony. Tag należy umieścić w sytuacji, gdy treść pochodzi z różnych źródeł lub udostępniana strona jest częścią większej witryny internetowej. Zapisać go można w następujący sposób: <meta property=”og:site_name” content=”Ideo Force” />.

Optymalizacja Open Graph

Optymalizacja meta tagów Open Graph to jeden z wielu elementów strategii SEO oraz promocji treści w mediach społecznościowych. Aby osiągnąć maksymalne efekty należy dokładnie dopasować Open Graph do zawartości strony, świadomie wybrać atrakcyjne komponenty graficzne, także poprawić klikalność linków.

Dopasowanie Open Graph do treści

Dokładne odzwierciedlenie treści strony za pomocą meta tagów Open Graph ma ogromne znaczenie dla spójności i trafności przekazu. Meta tagi powinny zawierać istotne informacje, takie jak tytuł, opis i typ treści, które przyciągną uwagę odbiorców. Dla różnych typów treści, takich jak artykuły, produkty czy strony główne, istnieją dostosowane zasady. Na przykład dla artykułów warto w meta tagach skupić się na krótkim, wciągającym tytule oraz opisie, który podsumowuje istotne treści zawarte w artykule. Dla produktów istotne jest uwzględnienie nazwy produktu, opisu i ewentualnych recenzji. Dzięki temu użytkownicy na pierwszy rzut oka będą mieli jasny obraz zawartości strony.

Post na Facebooku Ideo Force z tagami Open Graph.

Wybór odpowiednich obrazów

Obraz w meta tagu Open Graph ma za zadanie przyciągnąć uwagę czytelników w mediach społecznościowych. Atrakcyjny obraz wpływa na to, jak link będzie prezentowany w przepływie informacji na platformach społecznościowych. Wybierając obraz, należy zwrócić uwagę na jego jakość, odpowiednie rozmiary oraz dostępność, aby przyciągnąć uwagę użytkowników.

 Dodatkowo atrybut tagu og:image może być rozszerzony o:

  • „og:image:secure_url” – bezpieczny adres URL.
  • „og:image:type” – typ obrazu np. „image/jpeg”.
  • „og:image:width” – szerokość obrazu w pikselach.
  • „og:image:height” – wysokość obrazu w pikselach.
  • „og:image:alt” – tekst alternatywny dla grafiki umieszczonej na stronie.

Poprawa klikalności linków

Optymalne dostosowanie meta tagów Open Graph ma bezpośredni wpływ na to, jak atrakcyjne będą linki prezentowane w mediach społecznościowych. Tworząc tytuły i opisy w meta tagach, warto stworzyć treści, które zachęcą użytkowników do kliknięcia i dalszej interakcji. Zachęcające tytuły, krótkie, przekonujące opisy oraz odpowiednio dostosowane informacje uzupełniające (jak np. cena produktu), mogą zwiększyć zaangażowanie odbiorców.

Ciekawostki i nieoczywiste kwestie dotyczące Open Graph

Open Graph, choć często kojarzony głównie z poprawą wyglądu linków w mediach społecznościowych, posiada wiele ciekawych aspektów i możliwości, które mogą znacząco wpłynąć na efektywność strategii marketingowej. Dlatego można wyróżnić kilka ciekawostek i nieoczywistych kwestii związanych z Open Graph, które warto wziąć pod uwagę.

Twitter Cards na platformie X.

Open Graph a osadzanie treści społecznościowych

Nieoczywistym aspektem Open Graph jest jego zdolność do integracji z różnymi treściami społecznościowymi, nie tylko w kwestii estetycznej, ale także z punktu widzenia SEO. Dzięki odpowiedniemu dostosowaniu meta tagów Open Graph, można osadzić posty ze swoich profili społecznościowych na stronie internetowej lub w komentarzach na blogu. To nie tylko tworzy spójność treści, ale również może poprawić interakcję użytkowników z witryną.

Warto podkreślić, że udostępnianie treści społecznościowych za pomocą Open Graph może pozytywnie wpłynąć na SEO. Współdzielenie linków osadzonych odpowiednimi meta tagami Open Graph sprawia, że treści stają się bardziej atrakcyjne i zwięzłe, co zwiększa prawdopodobieństwo ich udostępnienia przez użytkowników. Co więcej, platformy społecznościowe, takie jak Twitter (obecnie X), umożliwiają wykorzystanie Twitter Cards, które pozwalają na dodawanie multimediów do tweetów, co jeszcze bardziej zachęca do interakcji. Dlatego, jeśli na Twitterze znajduje się największa grupa docelowa firmy, to warto wdrożyć następujące meta tagi:

  • twitter:card – określa typ udostępnianego postu. Wyróżnia się 4 typy kart:
    • Player Card – przeznaczony dla postów zawierających multimedia, takie jak wideo czy muzyka.
    • App Card – umożliwia użytkownikom szybkie pobranie aplikacji mobilnej.
    • Summary Card – prezentuje podsumowanie treści.
    • Summary Card with Large Image – umożliwia udostępnianie różnych typów publikacji oraz dołączenie dużego obrazka w celu przyciągnięcia wzroku użytkowników.
  • twitter:title – jest to znacznik analogiczny do og:title. Pozwala dostosować tytuł publikacji. Jego optymalna długość to 70 znaków.
  • twitter:description – meta tag taki sam jak og:description. Maksymalnie może wynosić 200 znaków.
  • twitter:site – wskazuje na nazwę konta firmy na Twitterze, aby jasno określić źródło treści.
  • twitter:image – umożliwia dołączenie obrazka do tweeta. Grafika nie może przekraczać 1 MB, a minimalny jej rozmiar to 60 x 60 pikseli.
Źródło: https://www.conductor.com/academy/twitter-cards/.

Twitter Cards może przybrać następującą postać w kodzie HTML witryny:
<meta name=”twitter:card” content=”summary”></meta>

Open Graph a mobilna optymalizacja

Według najnowszego raportu Digital 2023: Global Overview Report, na początku 2023 roku aż 4,76 miliarda osób z całego świata aktywnie uczestniczyło w mediach społecznościowych, co stanowi imponujące 60 % globalnej populacji. Współcześnie przeciętny użytkownik korzysta ze smartfonu ponad 5 godzin dziennie, co z kolei stanowi ponad 20% jego codziennego życia. Te statystyki potwierdzają potrzebę skupienia się na odpowiedniej optymalizacji meta tagów Open Graph, w szczególności pod kątem responsywności i spełniania wymogów mobilnych. Warto również podkreślić, że użycie OG poprawia wyświetlanie oraz interakcję z linkami w mediach społecznościowych na urządzeniach mobilnych. Aby spełnić oczekiwania użytkowników, konieczne jest zapewnienie czytelności i atrakcyjności obrazów oraz tytułów prezentowanych w linkach społecznościowych, nawet na niewielkich ekranach.

Dynamiczne tagi Open Graph

Open Graph mają możliwość tworzenia dynamicznych meta tagów, które dostosowują się do generowanych treści na żywo. Oznacza to, że można wykorzystać Open Graph do automatycznego tworzenia odpowiednich meta tagów w zależności od aktualnej zawartości strony. Aby to osiągnąć, można posłużyć się skryptami lub narzędziami generującymi meta tagi w czasie rzeczywistym. Dzięki temu każda udostępniona treść będzie posiadać odpowiednie meta tagi, co zwiększy jej atrakcyjność w mediach społecznościowych i wpłynie na lepsze rezultaty SEO.

Implementacja Open Graph

Open Graph może ulepszyć widoczność treści zamieszczanych na stronach internetowych i w mediach społecznościowych. Dlatego istotna jest prawidłowa implementacja Open Graph, na którą składa się m.in. dodawanie meta tagów, testowanie, debugowanie oraz aktualizacja i utrzymanie OG.

Dodawanie meta tagów Open Graph

Pierwszym krokiem w implementacji Open Graph jest umieszczenie odpowiednich meta tagów na stronie m.in. poprzez bezpośrednie wstawienie ich w sekcji <head> kodu HTML strony. Alternatywnie, wiele narzędzi SEO oferuje możliwość łatwego dodawania meta tagów Open Graph poprzez wtyczki. Ważne jest, aby pamiętać o prawidłowej strukturze i składni meta tagów, aby zapewnić ich właściwe działanie. Każdy meta tag powinien zawierać odpowiednie atrybuty, takie jak „property” i „content”, które precyzyjnie opisują treść strony.

Wykorzystamy potencjał social media, by zwiększyć zyski Twojego e-commerce.
Zapytaj o ofertę

Testowanie i debugowanie Open Graph

Po dodaniu meta tagów Open Graph zaleca się przetestowanie ich działania. W tym celu można wykorzystać narzędzia i techniki dostępne w ramach platform społecznościowych. Jednym z przykładów jest Facebook Debugger, który umożliwia podgląd, jakie informacje są pobierane z meta tagów Open Graph i jak treść będzie wyglądała po udostępnieniu na Facebooku. Dodatkowo przed publikacją treści warto sprawdzić w podglądzie, jak link wygląda na różnych platformach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter (obecnie X), LinkedIn, aby upewnić się, że prezentuje się on atrakcyjnie i zgodnie z zamierzeniami. Czasami wygląd linków może różnić się w zależności od platformy, ponieważ mogą mieć swoje własne dodatkowe tagi. Niektóre serwisy mogą przechowywać dane w cache, co oznacza, że zmiany w meta tagach mogą nie być od razu widoczne. Warto wygląd linków sprawdzać na różnych urządzeniach – na desktopie, tablecie czy smartfonie.

Aktualizacja i utrzymanie Open Graph

Regularna aktualizacja meta tagów Open Graph jest niezbędna, szczególnie w przypadku zmian w treści lub strukturze witryny. Gdy zostanie zmodyfikowany tytuł artykułu, opis lub grafika towarzysząca, konieczne jest dostosowanie odpowiednich meta tagów, aby zachować spójność między treścią strony a prezentacją w mediach społecznościowych. Monitorowanie zmian w treści i strukturze może obejmować dodanie nowych stron, aktualizację istniejących treści czy zmiany w elementach graficznych. Pomocna może okazać się lista kluczowych podstron i treści, które są szczególnie istotne dla witryny. Przed wdrożeniem nowych tagów Open Graph warto przetestować ich działanie na różnych platformach społecznościowych. Raz na jakiś czas należy je przejrzeć, aby zweryfikować czy są nadal zgodne z aktualnym stanem witryny i w pełni zoptymalizowane.

Przyszłość Open Graph

Przyszłość Open Graph niesie ze sobą wiele perspektyw, otwierając drzwi do nowych możliwości i innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie optymalizacji treści. Jednym z kierunków rozwoju jest poszerzanie zakresu metadanych, które można zawrzeć w znacznikach OG. Oprócz tradycyjnych informacji takich jak tytuł, opis czy miniaturka, nowe możliwości pozwalają na dodawanie bardziej szczegółowych danych, co otwiera drzwi do bardziej spersonalizowanych prezentacji treści użytkownikom. To oznacza, że twórcy będą mieli większą kontrolę nad tym, jak ich treści są wyświetlane w zależności od miejsca, w którym są udostępniane, oraz od preferencji odbiorców.

Nie można także zapominać o rosnącej popularności aplikacji mobilnych, treści wideo oraz technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR) i wirtualnej rzeczywistości (VR). W odpowiedzi na te trendy, Open Graph będzie nadal rozwijane, aby zapewnić optymalne doświadczenia użytkownikom korzystającym z tych platform. Rozszerzenia Open Graph dla aplikacji mobilnych, filmów oraz dostosowanie metadanych pod kątem AR i VR to kolejny krok w kierunku pełnego wykorzystania potencjału tych technologii.

Podsumowanie

Open Graph to protokół metadanych wykorzystywany głównie przez platformę społecznościową Facebook, ale także przez inne serwisy. Protokół umożliwia twórcom witryn internetowych kontrolowanie wyglądu i prezentacji udostępnianych linków w social mediach do ich stron. OG pozwala personalizować treści, w tym tytuły, opisy, miniatury, a także inne elementy. Poprawna konfiguracja Open Graph może przyciągnąć uwagę użytkowników, zwiększyć ruchu na stronie internetowej. Jest oparty na standardach RDFa, który może przekształcić dowolną stronę internetową w obiekt grafu społecznościowego, poprzez umieszczenie odpowiednich metatagów HTML w sekcji <head> dokumentu.


Powiązane frazy: