Marketing produktów jest kluczowym elementem strategii biznesowej każdej firmy. Efektywne działania marketingowe nie tylko zwiększają świadomość marki i sprzedaż, ale także budują lojalność klientów.
Spis treści:
- Marketing produktów – co to jest?
- Produkt, czyli kluczowy element koncepcji marketingu
- Marketing produktów a marketing usług – różnice
- Marketing produktowy – zalety
- Marketing produktów – podstawowe działania
- Marketing produktu – strategie
- Marketing produktowy – co monitorować?
- Podsumowanie
Marketing produktów – co to jest?
Marketing produktowy obejmuje kompleksową strategię wprowadzania produktu na rynek. Jego nadrzędnym zadaniem jest budowanie zainteresowania produktem wśród konsumentów i wzrost sprzedaży. W ciągu ostatnich kilkunastu lat marketing produktowy przeszedł znaczną ewolucję, głównie ze względu na rosnące znaczenie digital marketingu.
Produkt, czyli kluczowy element koncepcji marketingu
Produkt od zawsze był zasadniczym i pierwszorzędnym elementem klasycznej teorii marketingu. To właśnie na nim skupiają się pierwsze decyzje, które podejmują przedsiębiorcy. W kontekście marketingu o produkcie mówi się jako o wszystkim, co może być przedstawione na rynku do sprzedaży.
Struktura produktu jest złożona. Według koncepcji T. Levitta wygląda ona następująco:
- Rdzeń produktu – fizyczna postać produktu, jego charakterystyka i funkcje, które spełniają główną potrzebę, dla której produkt jest nabywany, np. główną korzyścią posiadania telefonu komórkowego jest możliwość szybkiego kontaktu w każdej sytuacji.
- Produkt rzeczywisty – wszystkie aspekty niezbędne do jego funkcjonowania, wpływające na postrzeganie produktu przez konsumenta. Produkt rzeczywisty posiada cechy oczekiwane w danej kategorii, np. w przypadku smartfona będzie to aparat fotograficzny.
- Produkt poszerzony – mowa np. o dodatkowych ofertach dla klienta, w tym o przedłużonej gwarancji.
Marketing produktów a marketing usług – różnice
Marketing produktów różni się od marketingu usług, głównie ze względu na cechy, które odróżniają produkty od usług. Mowa tutaj o aspektach, takich jak m.in.:
- Niematerialność – usługi są niemożliwe do dotknięcia czy zmierzenia tradycyjnymi miarami, takimi jak wielkość, waga czy objętość.
- Niejednorodność – każda usługa jest do pewnego stopnia unikatowa, zależy od indywidualnych umiejętności i sposobu wykonania przez świadczącą ją osobę.
- Nietrwałość – usługi istnieją jedynie w momencie ich wykonywania i kończą się wraz z tym procesem. Nie można ich wytworzyć z wyprzedzeniem ani przechowywać.
- Nierozdzielność procesu świadczenia usługi – usługi są ściśle związane z określonym miejscem i czasem, nie istnieją poza momentem ich realizacji.
To właśnie te cechy mają wpływ na to, jak prowadzone są działania marketingowe. Kluczowym aspektem jest to, że kupując usługę, nabywamy czas i kompetencje osoby, która zdecydowała się ją wyświadczyć.
Marketing produktowy – zalety
- Głębokie zrozumienie grupy docelowej – prowadząc działania z obszaru marketingu produktowego, można dobrze zrozumieć potrzeby zarówno obecnych, jak i potencjalnych klientów. To przekłada się z kolei na możliwość wprowadzania innowacyjnych i konkurencyjnych produktów.
- Podniesienie prestiżu marki – zwiększenie zainteresowania produktami ze strony odbiorców.
- Stymulowanie zapotrzebowania na produkty.
- Budowanie lojalności klientów.
Marketing produktów – podstawowe działania
Marketing produktów to działania, które skupiają się na promocji konkretnych produktów i usług. Ich celem jest zwiększenie rozpoznawalności wśród potencjalnych klientów i maksymalizacja sprzedaży.
Do podstawowych działań stosowanych w ramach marketingu produktowego zalicza się:
- Segmentacja rynku – podzielenie odbiorców na grupy o podobnych potrzebach i preferencjach. Celem jest poznanie ich potrzeb tak, by dotrzeć do nich ze swoją ofertą. Są różne rodzaje segmentacji, w tym np. segmentacja demograficzna (w oparciu o cechy takie jak wiek, wykształcenie czy dochód), geograficzna (w oparciu o miejsce zamieszkania), psychograficzna (podział rynku na grupy według cech psychologicznych), behawioralna (podział rynku na grupy według sposobu, w jaki klienci korzystają z produktów i usług).
- Positioning – polega na określeniu miejsca produktu na rynku i jego cech, dzięki którym wyróżnia się on na tle konkurencji. Celem positioningu jest tworzenie wizerunku produktu w umysłach klientów i zwiększanie jego atrakcyjności. W procesie tym warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań, takich jak np. Jaki jest nasz produkt i dla kogo jest przeznaczony? Co odróżnia go od konkurencji? oraz czego dokładnie oczekuje grupa docelowa?
- Komunikacja marketingowa – polega na przekazywaniu informacji o produkcie potencjalnym klientom, z pomocą kanałów, takich jak reklama, PR czy działania z obszaru marketingu bezpośredniego. Wiele zależy tutaj m.in. od sektora rynku, w jakim działa dana organizacja. Może to być np. B2B lub B2C. W przypadku B2B proces zakupu jest bardziej złożony (klienci nie podejmują decyzji od razu). Specyfika sektora będzie więc wymagać stosowania innych metod komunikacji.
- Analiza rynku – zbieranie informacji m.in. na temat preferencji klientów, cen czy trendów rynkowych. Dzięki poznaniu potrzeb i oczekiwań klientów można łatwiej dopasować do nich ofertę. Istotne jest także stałe śledzenie konkurencji, celem podejmowania działań, pozwalających utrzymać przewagę.
Marketing produktu – strategie
- Segmentacja rynku – rozpoznanie i podział rynku docelowego to jedna z podstaw. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą skupić swoje działania na grupach konsumentów, które najprawdopodobniej będą zainteresowane ich produktem.
- Pozycjonowanie i przekazy marketingowe – po określeniu grupy docelowej, należy opracować strategię pozycjonowania i komunikacji skierowane do tych klientów. W ramach tego tworzy się unikatową ofertę wartości i podkreśla cechy wyróżniające produkt na tle konkurencji.
- Planowanie wejścia na rynek – obejmuje określenie specyficznych działań i kanałów dystrybucji dla nowych produktów lub zwiększania zainteresowania już istniejącą ofertą.
- Marketing cyfrowy – specjaliści od marketingu produktów wykorzystują narzędzia marketingu cyfrowego, takie jak media społecznościowe, e-mail marketing czy SEO, aby dotrzeć i zaangażować docelowych klientów.
- Promocja poprzez wydarzenia i targi – wykorzystanie wydarzeń takich jak targi, czy webinary do promocji produktu i nawiązywania kontaktów z potencjalnymi klientami jest kolejnym ważnym elementem strategii.
- Analiza wyników – marketing produktów opiera się na analizie wyników i danych, pomagających mierzyć efektywność strategii i optymalizować działania.
Marketing produktowy – co monitorować?
Jak mierzyć skuteczność działań z obszaru marketingu produktowego? Oczywiście istotne jest śledzenie kluczowych wskaźników efektywności – specyficznych dla produktu i rynku docelowego, jednak ważne jest także monitorowanie bardziej ogólnych obszarów.
Sprzedaż i przychody
Trzeba śledzić m.in. liczbę sprzedanych produktów, generowane przychody oraz marżę zysku dla produktu, by określić, które działania marketingowe napędzają wzrost sprzedaży i przychodów.
Udział w rynku
Należy monitorować udział produktu w rynku, aby ocenić, jak radzi sobie w porównaniu z konkurencją.
Koszt pozyskania klienta
Warto określić koszt pozyskania każdego nowego klienta, by zweryfikować opłacalność działań marketingowych.
Customer Lifetime Value
Wartość życiowa klienta to jeden z tych elementów, które warto śledzić, by określić długoterminowy potencjał przychodów z produktu.
NPS (Net Promoter Score)
Narzędzie, które warto wykorzystać do oceny lojalności klientów danej firmy.
ROI (Return On Investment)
ROI to wskaźnik, służący do oceny zwrotu z inwestycji w działania marketingowe. Chcesz wiedzieć, jak go obliczyć? Sprawdź!
Podsumowanie
Marketing produktów polega na stosowaniu różnorodnych działań marketingowych, których celem jest promowanie i sprzedawanie produktów. By jednak osiągnąć efekty, firma musi zrozumieć klientów i ich wymagania. Bazując na wiedzy o realnych preferencjach grupy docelowej, przedsiębiorstwo może opracować skuteczną strategię marketingową, dostosowaną do oczekiwań rynku.