Linki sponsorowane

Linki sponsorowane to płatne odnośniki reklamowe, wyświetlane m.in. w wynikach wyszukiwania – mogą to być np. reklamy tekstowe.

Spis treści:

  1. Linki sponsorowane – co to jest?
  2. Linki sponsorowane a działania organiczne
  3. Kampanie linków sponsorowanych – kto powinien z nich skorzystać i kiedy warto to zrobić?
  4. Zalety stosowania linków sponsorowanych
  5. Podsumowanie

Linki sponsorowane – co to jest?

Wpisując w wyszukiwarkę dowolne zapytanie, użytkownik otrzymuje wyniki wyszukiwania, wśród których wyróżnia się zarówno wyniki płatne (oznaczane, jako sponsorowane), jak i wyniki organiczne. To właśnie ten pierwszy z wymienionych wyników nazywa się linkami sponsorowanymi. Tak jeden, jak i drugi rodzaj, jest wyświetlany w odpowiedzi na frazy kluczowe, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę.

Dla przykładu może on wpisać np. frazę, taką jak „Piłka do nogi”, po czym w SERP wyświetlą mu się linki, prowadzące m.in. do sklepów internetowych, oferujących tego typu asortyment. W przypadku linków sponsorowanych, frazy, na które będzie wyświetlał się konkretny odnośnik, są definiowane przez reklamodawców. To główna różnica między odnośnikami płatnymi, a naturalnymi.

A jak wygląda to w przypadku bezpłatnych wyników wyszukiwania?  Pozycja, na której strona wyświetla się w SERP na daną frazę, jest zależna m.in. od optymalizacji witryny pod kątem SEO oraz od skomplikowanych algorytmów Google.

Niewątpliwie jednak próba docierania do potencjalnych klientów wyłącznie z pomocą działań organicznych, jest  bardziej czasochłonna niż w przypadku stosowania linków sponsorowanych, gdyż na efekty trzeba poczekać przez dłuższy okres czasu.

Linki sponsorowane a działania organiczne  

Stosowanie linków sponsorowanych to skuteczna metoda działania dla firm, chcących szybko zwiększyć swoją widoczność w sieci. I choć główną rolę w tym zakresie, często przypisuje się pozycjonowaniu stron internetowych, to jest to proces długofalowy. Rozwiązaniem dla firm, które dopiero zaczynają swoją działalność i nie są jeszcze dobrze znane na rynku, a zależy im na tym, by zwiększyć świadomość marki i przyciągnąć do niej odbiorców, jest wykorzystywanie linków sponsorowanych. To rozwiązanie, które w żaden sposób nie koliduje z realizacją strategii SEO, a wręcz może być częścią skutecznej strategii marketingowej.

Synergia działań płatnych oraz działań organicznych, związanych z przyciąganiem odbiorców do witryny, m.in. poprzez dostarczanie im treści, których potrzebują (np. na firmowym blogu), może skutkować wysokim zwrotem z inwestycji w prowadzone działania marketingowe.

Kampanie linków sponsorowanych – kto powinien z nich skorzystać i kiedy warto to zrobić?

Poniżej przedstawiono przypadki, w których prowadzenie kampanii linków sponsorowanych może być szczególnie korzystne.

  1. Małe i nowe firmy – kampanie linków sponsorowanych pozwalają małym i nowym firmom szybko dotrzeć do swojej docelowej grupy odbiorców i zbudować widoczność w Internecie. Działa to szybciej niż organiczna strategia SEO.
  2. Firmy działające w konkurencyjnych branżach – kampanie linków sponsorowanych są szansą dla firm, działających w branżach, w których konkurencja jest duża i trudno zdobyć organiczne pozycje w wynikach wyszukiwania.
  3. Okresowe promocje i wyprzedaże – kampanie linków sponsorowanych są doskonałym narzędziem do promowania okresowych wyprzedaży, promocji lub produktów sezonowych.
  4. Sklepy internetowe – sklepy online mogą korzystać z kampanii linków sponsorowanych, aby zwiększyć ruch na swoich stronach oraz sprzedaż produktów.
  5. Lokalne firmy – kampanie linków sponsorowanych mogą pomóc w dotarciu do lokalnych klientów i przyciągnięciu ich do sklepu lub punktu usługowego.
  6. Testowanie rynku – kampanie tego typu pozwalają na szybkie testowanie rynku i pomagają zrozumieć, które słowa kluczowe i strategie działają najlepiej.
  7. Kampanie celujące w określone grupy docelowe – mając jasno określoną grupę docelową, kampanie linków sponsorowanych pozwalają na precyzyjne docieranie do odpowiednich odbiorców na podstawie demografii, zachowań online i innych czynników.

Należy jednak pamiętać, że kampanie linków sponsorowanych wymagają umiejętności planowania, monitorowania i optymalizacji. Nie zawsze są opłacalne, a wyniki mogą zależeć od wielu czynników, takich jak budżet, konkurencja i jakość reklam. Dlatego nie mając doświadczenia w tworzeniu i zarządzaniu tego rodzaju kampaniami, warto rozważyć skonsultowanie się z profesjonalistą lub agencją marketingową.

Zalety stosowania linków sponsorowanych

  • Szybkie efekty i natychmiastowa widoczność – kampanie z linkami sponsorowanymi zaczynają działać tuż po ich skonfigurowaniu oraz zasileniu konta reklamowego odpowiednim budżetem. Pozwalają więc firmie na natychmiastowy wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania. Są wyświetlane w dobrze widocznych miejscach SERP, co zwiększa szansę na kliknięcie.
  • Łatwa konfiguracja – by rozpocząć kampanię linków sponsorowanych, nie trzeba tworzyć zaawansowanych kreacji reklamowych. Liczy się trafny dobór fraz kluczowych i odpowiednie targetowanie. Kampanię można stworzyć w kilku krokach.
  • Trafność – użytkownik, wpisujący w wyszukiwarkę np. frazę „buty do biegania”, najprawdopodobniej jest w trakcie poszukiwania tego rodzaju produktu. Stosując linki sponsorowane, firma może więc dotrzeć do niego w momencie, w którym kształtują się jego intencje zakupowe.
  • Elastyczność – reklamodawca może łatwo dopasować ustawienia kampanii doswoich celów marketingowych. System pozwala na szybkie wprowadzanie zmian w budżetach czy w poszczególnych kreacjach.
  • Mierzalność – firma uzyskuje dane statystyczne dotyczące kampanii. Reklamodawca ma więc pełną jasność co do skuteczności prowadzonych działań.
  • Efektywność – firma ponosi koszty związane wyłącznie z przejściem użytkownika w miejsce docelowe – np. do podstrony konkretnego produktu w witrynie.Kampanie są rozliczanew modelu PPC, co oznacza, że reklamodawca płaci za kliknięcie.
Wykorzystamy potencjał Google Ads, by zwiększyć zyski w Twoim e-commerce
Zapytaj o ofertę

Podsumowanie

Wykorzystanie linków sponsorowanych to jeden z dobrych sposobów na to, jak zwiększyć widoczność firmy w wyszukiwarce, a co za tym idzie – świadomość marki, wśród docelowych odbiorców. Ten typ działań reklamowych uznaje się za dość dyskretny, gdyż mimo że linki są oznaczone, jako sponsorowane to znaczna część odbiorców nie postrzega ich tak, jak reklamę.

To m.in. za sprawą tego, że linki tego typu mocno przypominają wyniki organiczne i są naturalne dla użytkowników. Pamiętając o trafnym doborze słów kluczowych, zawężającym grupę docelową, można liczyć na zwiększenie stopnia konwersji i obniżenie nakładów finansowych, potrzebnych do prowadzenia kampanii linków sponsorowanych.

W dobie dużej konkurencyjności na rynku firmy powinny łączyć w swoich strategiach zarówno działania płatne, jak i organiczne, dywersyfikując źródła pozyskiwania klientów i maksymalizując zyski.


Powiązane frazy