Infografika

Infografika to treść wizualna, której celem jest przedstawienie informacji z wykorzystaniem minimalnej liczby słów. Infografiki można wykorzystać np. do zaprezentowania dużej liczby danych czy przedstawienia wyników badań. To rodzaj contentu, który nie tylko przyciąga uwagę, ale też przedstawia często złożone informacje – w ciekawy i przystępny sposób.

Spis treści:

  1. Infografika – co to jest?
  2. Jak powstały infografiki?
  3. Rodzaje infografik
  4. Dlaczego infografiki są tak skuteczne?
  5. Jak tworzyć infografiki, które działają na wyobraźnię?
  6. Gdzie można wykorzystać infografiki?
  7. Tworzenie infografik – przydatne narzędzia
  8. Infografiki a WCAG
  9. Dlaczego warto tworzyć infografiki?
  10. Podsumowanie

Infografika – co to jest?

Infografika to wizualne przedstawienie określonych informacji. Służy do przedstawienia skomplikowanych informacji szybko i wyraźnie, jak na przykład w statystykach, badaniach, instrukcjach, czy raportach. Zazwyczaj łączy tekst, obrazy oraz dane w formie wykresów, diagramów czy map, co pomaga odbiorcom zrozumieć treść bez konieczności dogłębnego analizowania surowych danych. 

Jak powstały infografiki?

Choć mogłoby się wydawać, że infografiki są produktem ery cyfrowej, to powstały znacznie wcześniej. Już starożytne cywilizacje – np. Egipcjanie używali obrazków do dokumentowania historii i zdarzeń. W XVIII wieku popularność zyskały statystyczne mapy, które były jednymi z pierwszych form infografik. Współczesna forma infografik rozwinęła się znacząco dzięki postępowi technologicznemu i jest obecnie używana w niemal każdej dziedzinie – w nauce, finansach, medycynie itp.  

Rodzaje infografik

  • Infografiki liczbowe –  takie jak wykresy kołowe czy słupkowe, umożliwiające prezentowanie danych w procentach czy wyników badań statystycznych. 
  • Drzewa – ułatwiają przedstawienie systemu powiązań np. między określonymi danymi lub zjawiskami.  
  • Porównania – np. osiągnięć dwóch osób lub właściwości dwóch różnych produktów.  
  • Piktogramy – intuicyjne symbole graficzne, takie jak znaki drogowe, oznaczenia toalet w miejscach publicznych czy strzałki kierunkowe, często stosowane w muzeach. 
  • Oś czasu – można znaleźć ją m.in. w podręcznikach do historii i geografii lub w tzw. kreatywnych CV, pomocna w przedstawianiu złożonych procesów historycznych.

Dlaczego infografiki są tak skuteczne?

Przystępność 

Infografiki przekształcają skomplikowane i liczne dane w prostsze, graficzne formy, co czyni informacje łatwiejszymi do zrozumienia dla szerszej publiczności. 

Angażowanie 

Wizualny charakter infografik przyciąga uwagę i jest bardziej angażujący w porównaniu do tradycyjnych tekstów czy tabel. Ludzki mózg przetwarza obrazy szybciej niż tekst, co sprawia, że infografiki są doskonałym narzędziem do przekazywania informacji. 

Zwięzłość 

Infografiki pozwalają na szybkie przekazanie kluczowych informacji. Dzięki skondensowanym prezentacjom danych, odbiorca może szybko zrozumieć główne punkty bez potrzeby zgłębiania szczegółów.

Odkryj potęgę content marketingu z naszą agencją e-marketingową!
Zapytaj o ofertę

Jak tworzyć infografiki, które działają na wyobraźnię?

Zrozumienie celu 

Przed rozpoczęciem projektowania infografiki, ważne jest, aby zrozumieć, co chcesz przekazać. Dobrze zdefiniowany cel pomoże w organizacji treści i danych w sposób, który najlepiej „przemówi” do odbiorcy. 

Zbieranie i organizacja danych 

Skup się na zbieraniu wiarygodnych i aktualnych danych. Ułożenie danych w logiczną hierarchię pomoże na późniejszym etapie projektowania. 

Wybór narzędzi 

Do tworzenia infografik można używać różnorodnych narzędzi, od prostych aplikacji online po profesjonalne oprogramowanie do projektowania graficznego. Wybór narzędzia zależy od potrzeb projektowych i dostępnych zasobów. 

Projektowanie  

Projektowanie to więcej niż tylko estetyka – chodzi o skuteczne przekazywanie informacji. Użyj więc odpowiednich kolorów i czcionek, aby ułatwić zrozumienie przekazu. 

Gdzie można wykorzystać infografiki?

Infografiki mogą być wykorzystywane do wyjaśnienia trudnych koncepcji, prezentacji wyników badań, podsumowania rocznych raportów, czy nawet do instrukcji obsługi urządzeń. Znajdują więc zastosowanie w wielu obszarach.   

Edukacja 

W szkołach i uczelniach wyższych infografiki służą, jako narzędzie wspomagające naukę,  poprzez wizualizację trudnych koncepcji i zwiększanie zaangażowania uczniów. 

Biznes 

W świecie biznesu infografiki są używane do prezentacji wyników, analiz trendów rynkowych, czy też jako element marketingowy wzbogacający raporty i prezentacje. 

Zdrowie publiczne 

W dziedzinie zdrowia publicznego, infografiki pomagają w edukacji pacjentów, przedstawiając złożone dane medyczne w sposób dostępny i łatwy do zrozumienia. 

Tworzenie infografik – przydatne narzędzia

Istnieje wiele narzędzi, które mogą ułatwić tworzenie atrakcyjnych infografik, nawet jeśli ich treść wydaje się mocno skomplikowana. Do takich narzędzi zalicza się m.in. Piktochart, Canva czy Visme – choć przykładów jest znacznie więcej.  

Canva  

Program oferuje bogaty wybór szablonów, które można dowolnie modyfikować dzięki tysiącom różnorodnych grafik, umożliwiając tworzenie infografik na dowolny temat. 

Do zalet narzędzia zalicza się m.in.:  

  • Intuicyjny interfejs, który jest prosty w użyciu. 
  • Dostępność w języku polskim. 
  • Możliwość korzystania z darmowych szablonów, dostosowywania ich lub projektowania od zera, włącznie z dodawaniem własnych zdjęć. 
  • Automatyczne zapisywanie projektów na darmowym koncie prywatnym, wystarczy zalogować się na przykład przez konto Google. 
  • Brak wymagań dotyczących specjalistycznej wiedzy lub doświadczenia. 

Visme  

Visme to nowa platforma online, która umożliwia tworzenie animacji, banerów, makiet oraz infografik. Po zalogowaniu użytkownik może wybrać rodzaj projektu, wykorzystać dostępny szablon i dostosować go do swoich preferencji, takich jak zmiana tła, czcionek oraz elementów graficznych. Jednym z atutów Visme jest opcja włączenia animacji gif. Jednakże wersja darmowa ogranicza możliwość stworzenia tylko trzech projektów. 

Do zalet Visme zalicza się m.in.:  

  • Dostęp do szerokiej gamy gotowych szablonów, elementów graficznych, zdjęć i ikon, a także możliwość dodania własnych multimediów. 
  • Intuicyjna obsługa z funkcją „przeciągnij i upuść”. 
  • Możliwość pobrania trzech pierwszych projektów na lokalny dysk.

Piktochart  

Piktochart to bezpłatna aplikacja, która charakteryzuje się prostotą i przyjemnością użytkowania. Rejestrowanie się w serwisie jest szybkie, bezpłatne i nie wymaga instalacji dodatkowych programów. 

Użytkownicy mogą również zdecydować się na zakup konta premium, które oferuje szerszy zakres funkcji, jednak nawet standardowa wersja pozwala na tworzenie profesjonalnych infografik. Aplikacja oferuje dostęp do różnorodnych szablonów, które można dowolnie modyfikować. 

Do zalet narzędzia zalicza się m.in.:  

  • intuicyjna obsługa. 
  • bezpłatne szablony dostosowywalne do indywidualnych potrzeb. 
  • możliwość eksportu projektów w różnych formatach. 
  • brak wymogów dotyczących specjalistycznej wiedzy czy doświadczenia. 
  • prosty system „przeciągnij i upuść”.  
  • opcja tworzenia interaktywnych diagramów i wykresów. 

Infografiki a WCAG

WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) to zbiór dokumentów opublikowany przez WAI zawierający zalecenia dotyczące tworzenia dostępnych serwisów internetowych.   

W ramach zapewnienia tej dostępności, trzeba spełnić szereg norm. Dla przykładu – każdy obrazek na stronie internetowej powinien być wyposażony w alternatywny tekst, zapisany w atrybucie alt w kodzie strony. Opis ten ma odzwierciedlać treść obrazu, jak na przykład „Infografika o roślinach występujących w polskich lasach”

Dodanie odpowiednich słów kluczowych do tekstu alt może wspomóc również optymalizację strony pod kątem SEO. Długość opisu alternatywnego nie powinna przekraczać od 5 do 15 słów. Ważne jest, aby tekst zawierał informację, gdzie użytkownik może znaleźć dokładne wyjaśnienia danych przedstawionych na infografice. Można dodać do opisu np.: „Szczegółowy opis dostępny w dokumencie poniżej”. 

Dlaczego warto tworzyć infografiki?

Każdego dnia jesteśmy zasypywani różnorodnymi informacjami. Z tego powodu często przeglądamy artykuły, zwracając uwagę głównie na nagłówki, punkty kluczowe oraz pogrubione teksty, nie wgłębiając się zbytnio w całość treści. 

W związku z potrzebą szybkiego dotarcia do istotnych faktów, ludzie coraz częściej poszukują informacji podanych w sposób klarowny i zwięzły. Dlatego infografiki, czy artykuły, które są nimi wzbogacone, cieszą się większą popularnością i są częściej udostępniane na platformach społecznościowych.  

Okazuje się, że mózg procesuje treść tekstową wolniej i z większym trudem niż dane zaprezentowane w formie wizualnej – zwięźle i klarownie. Mózg interpretuje każdą literę jak obraz, składa je w słowa, zdania i wtedy rozumie ich znaczenie. 

W przypadku infografik informacje wizualne są przyswajane przez mózg szybciej, ponieważ są najpierw postrzegane jako całość, a dopiero później mózg skupia się na analizie poszczególnych elementów. Badania wskazują, że mózg ludzki przetwarza informacje z obrazów nawet 60 tysięcy razy szybciej niż te, które są czytane lub słuchane. 

Podsumowanie

Infografika to narzędzie wizualne służące do przedstawienia informacji, danych lub wiedzy w sposób przejrzysty i szybki, często z minimalnym użyciem słów. Wykorzystywana jest głównie do prezentowania skomplikowanych danych, takich jak wyniki badań, statystyki czy instrukcje, poprzez integrację tekstu, obrazów i danych w formie wykresów, diagramów czy map.  

Infografiki przyciągają uwagę i czynią złożone informacje bardziej dostępnymi, dzięki czemu są bardziej angażujące niż tradycyjne teksty. Ich skuteczność wynika z szybkiego przyswajania wizualnych informacji przez ludzki mózg, co pozwala na efektywniejsze przekazywanie kluczowych danych.


Powiązane frazy