Crawl budget to inaczej budżet indeksowania witryny lub współczynnik indeksacji. To liczba stron, którą roboty wyszukiwarek mogą zaindeksować w określonym czasie. Jest to pojęcie związane z algorytmem indeksowania stron przez wyszukiwarki internetowe. Crawl budget określa, ile zasobów sieciowych będzie przeznaczone na indeksowanie konkretnej witryny w pewnym okresie czasu. Wielkość budżetu zależy m.in. od rozmiaru witryny, częstotliwości dodawania nowych treści, jakości linków wewnętrznych i zewnętrznych, a także od wydajności samej strony i serwera, na którym jest uruchomiona.
Spis treści:
- Co to jest crawl budget i dlaczego jest ważny dla strony internetowej?
- Jakie parametry wpływają na crawl budget
- Jakie czynniki wpływają na crawl budget?
- Jak dbać o crawl budget? Przydatne narzędzia do analizy strony internetowej
- Jak zoptymalizować crawl budget i zwiększyć indeksację witryny?
- Jak znaleźć i naprawić błędy techniczne, które wpływają na crawl budget witryny?
- Jakie korzyści płyną z optymalizacji crawl budget?
- Jak crawl budget wpływa na indeksację nowych stron internetowych?
- Podsumowanie
Co to jest crawl budget i dlaczego jest ważny dla strony internetowej?
Crawl budget określa liczbę podstron, którą roboty (np. Google) mogą zindeksować w trakcie pojedynczej wizyty na stronie internetowej. Im bardziej witryna jest przyjazna botom wyszukiwarek, tym szybciej wszystkie elementy mogą zostać przeanalizowane i zaindeksowane. Można go również określić jako czas i liczbę zapytań, jakie Googleboty mogą wykonać w celu zaindeksowania konkretnego adresu URL.
Crawl budget jest ważny dla każdej strony internetowej, ponieważ wpływa na to, jak wiele podstron będzie widocznych w wynikach wyszukiwania. Jeśli witryna ma ograniczony crawl budget, może to oznaczać, że niektóre podstrony nie zostaną zindeksowane lub proces ten zostanie rozłożony w czasie, co negatywnie wpłynie na widoczność. Dlatego ważne jest to, aby upewnić się, że witryna posiada intuicyjną nawigację, jest wolna od błędów i regularnie aktualizowana.
Jakie parametry wpływają na crawl budget?
Wyszukiwarka Google podaje, że na crawl budget wpływają 3 parametry:
- Crawl Rate Limit – to inaczej limit prędkości przeszukiwania. Jest mechanizmem stosowanym przez niektóre serwisy w celu kontrolowania liczby żądań, jakie mogą zostać wysłane przez roboty wyszukiwarek lub inne boty indeksujące do serwerów w określonym czasie. Wskazuje maksymalną liczbę żądań, jakie mogą być wysłane w sekundzie lub w minutach. Stosowany w celu zmniejszenia przeciążenia serwera, podczas wysyłania zbyt dużej liczby zapytań w krótkim czasie. Crawl Rate Limit jest ustawiony przez właścicieli witryny lub roboty internetowe.
- Crawl Demand – to inaczej zapotrzebowanie na przeszukiwanie. Odnosi się do ilości danych, które boty indeksujące muszą przeszukać, by zindeksować witryny internetowe, celem prezentowania ich w wyszukiwarkach. Wartość Crawl Demand może być różna dla różnych witryn internetowych, w zależności od liczby stron, którą zawierają i częstotliwości ich aktualizacji. Crawl Demand jest zależny od specyficznych cech witryny, takich jak liczba stron, ich aktualność, wartość lub liczba linków wewnętrznych.
- Crawl health – to wskaźnik, na podstawie którego sprawdzana jest szybkość witryny, ładowanie się zamieszczonych na niej treści oraz niekiedy odpowiedzi serwera. Pod uwagę brane są błędy 5xx. Dlatego, jeśli witryna osiągnie zadowalające wyniki pod względem szybkości ładowania, to zostanie odpowiednio szybko zaindeksowana. W sytuacji, gdy Googleboty będą musiały długo czekać na odpowiedź serwera, mogą dodać mniej podstron do bazy danych podczas jednej wizyty.
Jakie czynniki wpływają na crawl budget?
Istnieją różne czynniki, które mają wpływ na to, jak wiele stron w witrynie zostanie zindeksowanych w ciągu określonego czasu. Zalicza się do nich m.in.:
- Rozmiar strony internetowej – im większy jest rozmiar strony internetowej, tym więcej czasu potrzeba na zindeksowanie całej jej zawartości.
- Częstotliwość aktualizacji strony – regularna aktualizacja treści zachęca roboty wyszukiwarek do częstszego przeglądania witryny.
- Struktura witryny – jeśli strona ma złożoną strukturę, roboty wyszukiwarek mogą potrzebować więcej czasu na zindeksowanie wszystkich podstron.
- Błędy na stronie – błędy techniczne lub problemy z dostępnością witryny mogą spowolnić roboty wyszukiwarek, co wpłynie na ich zdolność do zindeksowania strony. Mowa tu błędach 404 lub o problemach z dostępem do plików. Roboty wyszukiwarek mogą przestać je przetwarzać i skupić całą swoją uwagę na podstronach konkurencji. Duża liczba błędów na stronie może sprawić, że będzie ona wyglądać na „uszkodzoną” i nie wartą indeksacji. Jeśli Google uzna, że witryna zawiera zbyt wiele błędów, Googleboty mogą nie odwiedzać jej zbyt często.
- Linkowanie wewnętrzne – strony, które mają dobrze poprowadzone linkowanie wewnętrzne, mogą być łatwiej przetwarzane. Stosowanie linków tego typu jest pożądane z perspektywy botów, które mogą łatwiej docierać dzięki nim do nowych treści.
- Wysokie obciążenie serwera – jeśli serwer jest zbyt słaby i duży ruch, powoduje awarie w działaniu strony, Google może ograniczyć swoje żądania.
Jak dbać o crawl budget? Przydatne narzędzia do analizy strony internetowej
Istnieje wiele narzędzi, pozwalających analizować stronę, co jest istotne z perspektywy eliminowania błędów, mogących negatywnie wpływać na crawl budget. Do tego typu narzędzi zalicza się m.in.:
- Google Search Console – to darmowe narzędzie Google, które monitoruje wydajność strony w wyszukiwarce. Na platformie można sprawdzić, jak wiele stron zostało zeskanowanych i jakie błędy występują na stronie.
- Screaming Frog SEO Spider – to płatne narzędzie, które umożliwia analizę techniczną strony internetowej, w tym na monitorowanie budżetu indeksowania. Platforma umożliwia zidentyfikowanie problemów związanych z przeszukiwaniem witryny.
- DeepCrawl – to płatne narzędzie, które pozwala na dokładne analizowanie witryny i identyfikowanie problemów, zarówno pod względem technicznym, jak i pod kątem contentu.
- Botify – to płatne narzędzie, które pozwala zidentyfikować problemy techniczne związane z funkcjonowaniem strony i pomaga w jej optymalizacji.
- Ahfres – narzędzie dostarcza cennych informacji o stanie strony, które są istotne w procesie jej optymalizacji pod kątem crawl budget.
- Majestic – program ten umożliwia przeanalizowanie linkowania zewnętrznego i zoptymalizowanie go, celem zwiększenia widoczności w wynikach wyszukiwania.
Jak zoptymalizować crawl budget i zwiększyć indeksację witryny?
Wyszukiwarki internetowe nadają większy crawl budget stronom, które uważają za ważne i unikalne. Istnieją pewne strategie, które można zastosować, aby zoptymalizować budżet indeksowania i zwiększyć lub przyspieszyć indeksację witryny.
- Dbanie o jakość treści na stronie – regularne publikowanie wartościowego i unikalnego contentu zachęca boty wyszukiwarki do częstszych odwiedzin witryny.
- Optymalizowanie struktury strony – należy upewnić się, że strona ma prostą i przejrzystą strukturę, a każda podstrona jest łatwo dostępna z menu głównego lub z innych części strony.
- Kasowanie zduplikowanych treści – w tym treści kopiowanych z innych witryn lub tych samych, występujących pod różnymi adresami URL.
- Dostosowanie do urządzeń mobilnych – witryna powinna być zoptymalizowana pod kątem wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
- Optymalizowanie pod kątem wydajności – cały serwis powinien działać szybko i wydajnie. Należy dążyć do uzyskania jak najlepszych wyników w PageSpeed.
- Jakość strony – należy dbać o właściwą optymalizację strony pod kątem SEO, w tym m.in. o jej prawidłową strukturę czy wysoką jakość treści. Trzeba korzystać m.in. z tagów, takich jak H1, H2 i H3, aby wyróżnić najważniejsze nagłówki i frazy kluczowe na stronie. Każda strona powinna posiadać również unikalny tytuł i opis meta.
- Budowanie profilu linków zewnętrznych – tworzenie profilu linków zewnętrznych polega na umieszczaniu linków do witryny na innych stronach internetowych. Im więcej wysokiej jakości linków zewnętrznych będzie prowadzić do strony, tym większe będą szanse na to, że boty wyszukiwarek zdołają do niej dotrzeć.
- >Dbałość o linkowanie wewnętrzne – należy linkować jedynie kanoniczne wersje podstron i podstrony działające ze statusem 200. Trzeba także eliminować linki, które kierują do stron zwracających błąd 404 oraz poprawiać linki przekierowujące do innych podstron.
- Nieindeksowanie podstron niskiej jakości – podstrony niskiej jakości, które nie posiadają treści lub zawierają nieunikalny content, czy strony techniczne (służące celom innym niż prezentowanie treści użytkownikom) nie powinny być indeksowane.
Jak znaleźć i naprawić błędy techniczne, które wpływają na crawl budget witryny?
W celu wykrycia błędów technicznych, wpływających na crawl budget, można skorzystać z narzędzi służących do analizy strony, takich jak np. Google Search Console, Screaming Frog lub Ahrefs. Narzędzia te pomagają zidentyfikować błędy techniczne, takie jak np. błąd 404, błąd 500, nieprawidłowe ustawienie nagłówków HTTP, brakujące meta tagi i wiele innych, które utrudniają robotom wyszukiwarek przeszukiwanie witryny.
Po przeprowadzeniu koniecznych napraw należy przetestować stronę, aby upewnić się, że błędy zostały wyeliminowane i że witryna jest w pełni zoptymalizowana pod kątem robotów wyszukiwarek. Można również zaktualizować plik robots.txt, aby pomóc botom lepiej rozumieć strukturę witryny i sprawić, że niepotrzebne treści zostaną zablokowane przed indeksacją.
Jakie korzyści płyną z optymalizacji crawl budget?
Poprawa crawl budget pozwala robotom Google częściej odwiedzać stronę internetową i zaktualizować indeks, co może pomóc w szybszym pojawieniu się nowych treści w wynikach wyszukiwania.
Jeśli witryna internetowa ma wiele stron, ale tylko część z nich jest indeksowana, optymalizacja crawl budgetu może pomóc w zwiększeniu liczby zindeksowanych stron. To poprawia także wyniki wyszukiwania i zwiększa widoczność w SERP.
Przy optymalizacji budżetu indeksowania można kontrolować częstotliwość odwiedzin robotów Google, co może pomóc w optymalizacji wykorzystania zasobów serwera i zmniejszeniu obciążenia witryny.
Jak crawl budget wpływa na indeksację nowych stron internetowych?
Rozpoczęcie skanowania i indeksowania nowej strony internetowej wymaga czasu. Oficjalne źródła Google podają, że nim witryna zostanie odnaleziona i zaindeksowana, może minąć ok. tydzień czasu. W praktyce okres ten może się jednak wydłużyć. Google musi dobrze poznać stronę, nim określi jej budżet indeksowania.
Crawl budget ma wpływ na indeksowanie nowych stron internetowych poprzez kontrolowanie częstotliwości, z jaką roboty indeksujące je odwiedzają. Gdy witryna ma duży crawl budget, to boty mogą odwiedzać ją częściej i szybciej zaktualizować indeks.
W przypadku stron z mniejszym crawl budgetem, roboty Google mogą odwiedzać witrynę rzadziej, co oznacza, że nowe strony internetowe mogą zostać zaindeksowane dopiero po pewnym czasie. Aby zwiększyć szanse na szybkie zaindeksowanie nowych stron internetowych, warto przeprowadzić optymalizację crawl budgetu.
Optymalizacja ta może obejmować m.in. zmniejszenie liczby błędnych linków, usunięcie duplikatów treści lub usunięcie stron, które nie są już potrzebne. Poprawa wydajności serwera i zmniejszenie czasu ładowania strony także pomoże w zwiększeniu crawl budgetu i szybszym indeksowaniu stron internetowych.
Podsumowanie
Crawl budget jest złożonym i często niejasnym pojęciem, związanym ze skanowaniem i indeksowaniem witryn przez roboty wyszukiwarek. Jego wynik ma bezpośredni wpływ na końcową klasyfikację witryny w nieodpłatnych wynikach wyszukiwania. Dlatego budżet indeksowania jest istotny zarówno dla małych, jak i dużych witryn, z którymi codziennie spotykamy się, przeglądając zasoby sieci.
Chcąc odpowiednio zarządzać budżetem indeksowania, należy stale monitorować proces indeksacji strony. W tym celu trzeba sprawdzić m.in. czy boty wyszukiwarek nie mają problemów z dostępnością witryny i poszukać stron, które nie są zaindeksowane, a powinny. Jednym z istotnych kroków jest także sprawdzenie, czy niektóre elementy witryny nie wymagają szybszego indeksowania niż obecnie i wprowadzanie zmian optymalizacyjnych, celem zwiększenia efektywności indeksowania.