Copywriting  

Copywriting to pisanie różnego rodzaju tekstów, w tym np. tych o charakterze reklamowym i sprzedażowym. W zależności od zadań w organizacji czy tych wykonywanych w ramach własnej działalności copywriterzy zajmują się np. tworzeniem contentu do mediów społecznościowych, e-booków, scenariuszy do spotów telewizyjnych lub do innych materiałów reklamowych. Copywriting polega więc na tworzeniu różnorodnych treści w różnych celach. 

Spis treści:

  1. Co to jest copywriting?
  2. Dlaczego copywriting jest potrzebny?
  3. Rodzaje copywritingu
  4. Czym zajmuje się copywriter?
  5. Copywriting – jak wygląda proces tworzenia tekstów?
  6. Copywriting – kilka wskazówek, z których warto skorzystać
  7. Błędy w copywritingu, na które trzeba uważać
  8. Jak zostać copywriterem?
  9. Z jakich narzędzi korzysta copywriter?
  10. Podsumowanie

Co to jest copywriting?  

Copywriting to tworzenie tekstów, których celem jest wywołanie określonej reakcji u czytelnika oraz osiągnięcie zamierzonego efektu w sieci, np. w postaci wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. W tekstach sprzedażowych takim celem może być np. skłonienie odbiorcy do tego, by zapoznał się z ofertą danej firmy, kupił produkt lub skorzystał z usługi.  

Celem tekstów może być też wspieranie wizerunku, który buduje firma i zwiększanie świadomości o niej wśród odbiorców z określonej grupy docelowej.  

W kontekście etymologii copywritingu warto zaznaczyć, że w języku angielskim „copy” oznacza tekst reklamowy, a „writing” to nic innego, jak pisanie. Copywriting można więc określić jako sztukę łączenia pisania, psychologii konsumenta i technik, wykorzystywanych w marketingu. 

Dlaczego copywriting jest potrzebny? 

Tekst to wciąż podstawowa forma treści w Internecie. Użytkownicy poszukując informacji na temat produktów lub usług kierują swoją uwagę ku wyszukiwarkom internetowym. Te z nich, których jakość znajdzie potwierdzenie będą brane pod uwagę przez nabywców, te, które będą miły złą opinię, zostaną skompromitowane. Tego rodzaju proces poszukiwania informacji na temat produktów i usług Google nazywa “Messy Middle”. Polega on na tym, że klienci są zalewani informacjami i opcjami, co sprawia, że decyzja o zakupie staje się skomplikowana. Skuteczny copywriting pomaga uporządkować ten chaos, prezentując informacje o produkcie w jasny i przekonujący sposób. Dzięki temu ułatwia klientom poruszanie się po złożonym procesie zakupowym. 

Stworzymy content, który zaangażuje odbiorców Twojej marki!
Zapytaj o ofertę

W „Messy Middle” klienci oscylują między eksploracją a oceną różnych opcji. Dobre treści copywriterskie mogą skutecznie wpłynąć na ten proces, podkreślając unikalne cechy i korzyści produktu lub usługi, co pomaga klientom dokonać wyboru. Profesjonalny copywriting buduje zaufanie do marki poprzez dostarczanie spójnych, rzetelnych i przekonujących treści, które odpowiadają na pytania użytkowników i rozwiewają ich wątpliwości.  

Rodzaje copywritingu  

Copywriting można różnicować nie tylko ze względu na specyfikę tworzonych tekstów, ale także na proces ich przygotowania, jak i cele, które firma chce dzięki nim osiągnąć.

 Do najpopularniejszych rodzajów copywritingu zalicza się:  

  • Copywriting tradycyjny – czasami jest nazywany także copywritingiem kreatywnym. Początkowo polegał głównie na przygotowywaniu tekstów reklamowych, sloganów czy scenariuszy do spotów telewizyjnych. Z czasem zaczął wiązać się m.in. ze storytellingiem, będącym np. sposobem na opowiadanie historii danej marki. Wymaga umiejętności „kreatywnego” spojrzenia na opisywaną firmę, produkt czy usługę.  
  • SEO copywriting – łączy umiejętność pisania skutecznych tekstów z wiedzą z zakresu pozycjonowania, co w praktyce oznacza zazwyczaj wykorzystywanie słów, które będą zarówno sprzedawać, jak i „pozycjonować” witryny.  
  • Content copywriting (SEO Content copywriting) – wyewoluował z SEO copywritingu. Copywriterzy skupiają się w nim na tym, by tworzyć teksty, które wspierają proces pozycjonowania, a jednocześnie są wartościowe dla użytkowników.  
  • UX writing – to rodzaj copywritingu z pogranicza User Experience, contentu oraz designu. Polega na projektowaniu treści w witrynach czy aplikacjach tak, by pozytywnie wpłynąć na odczucia użytkowników, poprzez stosowanie jasnych komunikatów.  
  • Ghostwriting – w tym typie copywritingu treści są przygotowywane anonimowo, a następnie podpisywane imieniem i nazwiskiem osoby, dla której zostały stworzone lub w zależności od sytuacji – nazwą firmy. Najczęściej są to treści wysokiej jakości.   

Czym zajmuje się copywriter? 

W zależności od potrzeb copywriterzy zajmują się nie tylko tworzeniem artykułów czy tekstów do reklam, ale także materiałów, takich jak np.:  

  • Case study – studium przypadku. To analiza konkretnego zdarzenia. Może to być np. opis realizacji usług wykonywanych dla danego klienta. Dzięki przedstawieniu w case study sukcesu określonego projektu oraz praktykowanych metod organizacja może podkreślić swój profesjonalizm.  
  • Prezentacja – to jedna z form visual content marketingu. Łączy teksty z materiałami multimedialnymi. W prezentacjach liczy się ciekawa forma przedstawienia treści, która angażuje odbiorców.  
  • Tutorial – jest to coś na wzór rozbudowanej instrukcji, poradnika lub nawet przewodnika. Treść ma więc charakter instruktażowo-poradnikowy.  
  • White paper – rodzaj oficjalnego, specjalistycznego dokumentu, w którym analizowane jest określone zagadnienie. To coś na wzór raportu, zawierającego przydatne informacje. Może dotyczyć np. projektu, usługi czy produktu i powinien być opracowany w sposób, który ułatwi konsumentowi podjęcie właściwej decyzji.  

Copywriting – jak wygląda proces tworzenia tekstów?  

Tworzenie dobrej jakości i merytorycznej treści wymaga czasu i znajomości narzędzi, dzięki którym możliwe jest przeprowadzenie gruntownego researchu. Oto etapy tworzenia treści: 

  • Researchto etap analizy. Istotne jest zrozumienie celów, odbiorców i kontekstu, w którym będą wykorzystywane teksty.  
  • Tworzenie konspektu – na podstawie informacji zdobytych podczas researchu, przed przystąpieniem do pisania copywriter tworzy konspekt tekstu, ustalając punkty przewodnie, cele, ton i przekaz, a także strukturę treści (np. nagłówki).  
  • Redagowanie – copywriter pisze teksty, uwzględniając wytyczne i przyjętą strategie.  
  • Testy i optymalizacja – po publikacji znaczna część twórców decyduje się na obserwowanie skuteczności tekstów. W razie konieczności wprowadza poprawki i aktualizuje content, testując różne wersje treści.  

Copywriting – kilka wskazówek, z których warto skorzystać  

  • Emocje – to często właśnie one pozwalają skutecznie przyciągnąć uwagę czytelników i skłonić ich do tego, by zapoznali się z większą częścią tekstu.  
  • Nagłówki – powinny być chwytliwe, ale nie należy stosować tzw. clickbaitów, takich jak np. „Wypij ten sok a odmłodzisz się o 10 lat!”. Intrygujący nagłówek skłoni użytkownika do przeczytania artykułu.  
  • Slogany – krótkie zdania, które powinny korespondować z marką, oddając jej idee. Warto tworzyć slogany, które będą oddziaływać na emocje i zapiszą się w świadomości odbiorców na dłużej.  
  • Storytelling – to technika związana z opowiadaniem historii. Jej stosowanie pozwala angażować odbiorców i tworzyć z nimi więź emocjonalną. Opowiadając historię, copywriter jest w stanie przekazać przesłanie marki w interesujący sposób, często wyróżniając ją na tle konkurencji. Ponadto storytelling ułatwia zapamiętywanie, co sprawia, że efekt budowania świadomości jest bardziej efektywny w porównaniu do tradycyjnego copywritingu.  

Błędy w copywritingu, na które trzeba uważać  

  • Przesycenie tekstu słowami kluczowymi czyli tzw. keyword stuffing. Obecnie „przekarmianie” algorytmu nie jest wskazane, a słowa kluczowe powinny być stosowane naturalnie.  
  • Błędy językowe – prawidłowe stosowanie interpunkcji i ortografii jest równie ważne, jak umiejętność przeprowadzenia solidnego researchu i stworzenia tekstu, niosącego czytelnikom realną wartość.  
  • Brak stosowania zasad SEO – chwytliwy tytuł i nagłówki to podstawowe kwestie. Jednak istotne jest także pamiętanie o tagach, metatagach czy w zależności od specyfiki danego tekstu np. o linkowaniu wewnętrznym.  
  • Błędy merytoryczne – wynikające z nieznajomości tematu i z niewystarczającego researchu. W copywritingu liczy się umiejętność korzystania z wiarygodnych źródeł informacji, dlatego trzeba poświęcić czas na ich weryfikację.  
  • Przerost formy nad treścią teksty powinny być dopasowane do stylu, w jakim chce komunikować się dana marka oraz realizować jej cele. Dlatego np. w treściach, które mają wspierać sprzedaż produktów czy usług, istotne jest przedstawienie informacji, które wskażą czytelnikowi, jak skorzystanie z danej oferty może zaspokoić jego potrzeby. W tekstach tego typu będzie to ważniejsze niż np. stosowanie językowych ozdobników. Czasami zbyt rozbudowany zasób słownictwa utrudnia konkretny przekaz.   
  • Najwyższe stopniowanie zamiast języka korzyści „najlepszy na rynku” czy „najpopularniejsza pomadka dla kobiet” to frazy, którym zaufa już niewielkie grono odbiorców. Lepiej przedstawić im realne korzyści płynące z zakupu danego produktu czy ze skorzystania z usługi.  
  • Brak wizualizacji – czytelnicy lubią praktyczne przykłady. Warto więc postarać się o to, by tekst został zaopatrzony np. w infografiki z danymi, wykresy, screeny ekranu czy zdjęcia.  
  • Niesformatowana treść – długie bloki tekstu to coś, co może skutecznie zniechęcić czytelnika do zapoznania się z daną treścią. Śródtytuły i stosowanie list punktowanych to podstawa.  
  • Brak unikalności – research sprzyja nie tylko zdobywaniu informacji, ale też inspiracji. Dla copywritera powinny być one jedynie wskazówką i skłonić go do stworzenia własnych treści. Jeśli jednak osoba pisząca „zainspiruje” się zbyt mocno, może dojść do powstania duplicate content.  

Jak zostać copywriterem? 

Jeśli myślisz o karierze w copywritingu, oto kilka kroków, które mogą pomóc Ci zacząć. Jednak, jeśli myślisz, że to zawód dla początkujących marketerów, mylisz się. Dobry copywriter musi mieć obycie w świecie marketingu. 

  • Rozwijaj umiejętności pisania 

Podstawą copywritingu jest umiejętność tworzenia przekonujących i atrakcyjnych treści. Czytaj szeroko – od literatury po blogi branżowe – aby zrozumieć różne style pisania. Praktykuj regularnie, pisząc artykuły, posty na blogach, opowiadania, czy nawet własne teksty reklamowe. Jednocześnie pamiętaj, że pisanie treści do sieci rządzi się swoimi prawami. Często ważniejsze w tym wypadku niż inwencja twórcza jest umiejętność odpowiedniej optymalizacji treści pod kątem słów kluczowych. Czasami należy powśiągnąć inwencję twórczą.  

  • Zrozum podstawy marketingu 

Copywriting często łączy się z marketingiem, więc zrozumienie podstawowych zasad marketingu jest niezbędne. Zapoznaj się z takimi koncepcjami jak segmentacja rynku, pozycjonowanie marki czy tworzenie person klientów. Wiedza ta pomoże Ci lepiej dopasować treści do określonej grupy docelowej. Copywriting jest immanentną częścią marketingu. Jeśli chcesz się nim zająć, powinieneś również orientować się w szerszych zagadnieniach.  

  • Buduj portfolio 

Twoje portfolio to Twoja wizytówka. Zbieraj przykłady swojej pracy, w tym różne rodzaje treści, takie jak artykuły blogowe, treści reklamowe, posty w mediach społecznościowych, czy materiały korporacyjne. Pamiętaj, by pokazać różnorodność i elastyczność swoich umiejętności.

Dobrym pomysłem będzie założenie strony internetowej, która będzie swego rodzaju wizytówką. Zamieszczaj tam swoje teksty na określone tematy i staraj się ją pozycjonować. Praktyczne umiejętności i dowody w postaci dobrze zoptymalizowanej strony z ciekawymi treściami, mogą okazać się kartą przetargową do wejścia do niejednej agencji.  

  • Sieć kontaktów i freelancing 

Zacznij budować swoją sieć kontaktów. LinkedIn, konferencje branżowe, i lokalne spotkania networkingowe mogą być świetnymi miejscami do nawiązywania relacji. Rozważ też rozpoczęcie kariery, jako freelancer, co pozwoli Ci zdobyć doświadczenie i zbudować portfolio. Agencje marketingowe szukają często zewnętrznych copywriterów, którzy stanowią wsparcie dla ich stałego, wewnętrznego zespołu. To świetna okazja, żeby zacząć zdobywać doświadczenie i budować portfolio.  

Z jakich narzędzi korzysta copywriter?

Copywriter to obecnie zajęcie wymagające nie tylko kreatywności, ale również świetnej znajomości wielu narzędzi. Czasy, gdy twórca treści musiał znać jedynie program do edycji tekstu już dawno minęły. Obecnie copywriter powinien świetnie orientować się w narzędziach, które umożliwiają analizę zainteresowań użytkowników i poszukiwanych przez nich w sieci tematów (np. AnswerThePublic, AlsoAsked), narzędzi SEO, dzięki którym zmierzy efekty swojej pracy w postaci oceny wpływu treści na pozycję strony w wynikach wyszukiwania (ahrefs, Senuto, Semstorm). Ponadto niezbędna będzie znajomość oprogramowania do korekty treści (Landuage tool, Ortograf). Niezbędne może okazać się również sprawne poruszanie się w narzędziach pozwalających ocenić poprawność optymalizacji treści pod kątem seo – np. Surfer, Contadu.  

Nie wolno zapominać również o narzędziach związanych ze sztuczną inteligencją. Biegłe posługiwanie się ChatGPT i jemu podobnymi może znacząco ułatwić pracę copywritera. Nie chodzi jednak o jego zastąpienie. Oprogramowanie tego rodzaju świetnie sprawdza się podczas poszukiwania informacji czy streszczania dłuższych form, dzięki czemu praca twórcy treści jest szybsza i wydajniejsza. 

Jak więc widać, zawód copywritera nie jest łatwy. To złożona dziedzina, która poza zdolnością do twórczej pracy w języku wymaga świetnej orientacji w pozycjonowaniu, znajomości narzędzi i ogólnej wiedzy o wszystkich dziedzinach marketingu.  

Podsumowanie 

Copywriting jest obszernym zagadnieniem, obejmującym kompleksowe tworzenie różnych form treści, przeznaczonych np. do publikacji na stronach internetowych czy w social mediach. Wymaga nie tylko rzetelności, ale też pomysłowości, potrzebnej do tworzenia kreacji, które będą angażować odbiorców i realizować cele marki.  


Powiązane frazy